odorf schreef:Ik heb ervaring met mijn achterruit. Hier heb ik het profiel ook uit gehad en zelfs het originele profiel terug kunnen plaatsen.
Het verschil in het originele profiel en het vervangprofiel zijn ribbeltjes en de dikte van de binnenkant. Ik had al een vervangprofiel gekocht maar niet nodig gehad.
Bij het originele profiel zitten aan de binnenkant fijne karteltjes die na montage in de (verse) ruitenkit hangen. Deze karteltjes zouden het terugplaatsen bemoeilijken en daarom heeft het vervangprofiel een gladde binnenkant. Ik heb het originele profiel terug kunnen klikken en op de paar plaatsen waar hij tegen werd gehouden door de ruitenkit heb ik met een scherp mesje het raamrubber wat dunner gesneden en past het er nu ook tussen.
Let wel ... dit was bij een niet geïsoleerde ruit. Maar ik denk dat deze hetzelfde gemonteerd zit als de geïsoleerde.
Het terugplaatsen ging bij mij het lastigste onderaan. De ruitenkit is bij het plakken van de ruit wat naar onder gelopen en vormt daar met wat bulten de grootste obstakels. In de bovenhoeken viel het allemaal mee.
Ik heb voor het verwijderen de boel in het sop gezet met flink wat allesreiniger. In een hoek op het glas een platte schroevendraaier in de rubberrand gezet. (De schroevendraaier punt eerst met wat tape omwikkeld zodat je niet meteen door het rubber gaat.) En dan wat duwen en naar buiten wrikken. Zo gauw je de hoek los hebt gaat het verder vanzelf. De allesreiniger zorgt dat het wat makkelijker glijdt. Voor het terugplaatsen ook ideaal.
Groeten,
odorf
De raamrubbers zijn verwijderd (behalve het keuken schuifraam) echter alles was zo poreus en brak dat ze er in stukken uitkwamen maar ze zijn eruit, bus stond al in de washprimer maar ze gaan het opnieuw voorbehandelen zeggen ze.
Alleen het terug plaatsen van de rubbers zal wel een gepuzzel en gepriegel worden, Jan en Jeroen hebben daar nog geen ervaring mee.
Multivan Generation schreef:ik vroeg me even af:
wonen er onder het hefdak geen mensen?
en de binnenzijde onder het tentdoek,
wordt dat ook nog op kleur gespoten?
Is natuurlijk maar detailwerk,
maar later zul je jezelf voor je kop kunnen slaan,
als dat niet meteen meegenomen zou zijn...
De tip van Odorf zou ik ook goed over nadenken, die rubber blokken.
En het rubber net voor het hefdak om de wind te geleiden,
zou ik niet meer terugplaatsen, maar ik zou sterk overwegen om er een nieuwe,
maar dan van een 111kW te plaatsen,
die zijn iets hoger, en ook iets langer,
waardoor er minder windgeruis optreedt..
Is maar een welgemeende tip hoor

Trouwens zitten rubbers er niet voor de show rond de ruiten,
maar meer voor het reduceren van windgeruis

Ja Peter onder het dak wonen 3 tot 5 weken en wat weekendjes per jaar mensen , alleen het voorste stukje blijft momenteel wit maar dat word tzt ook gespoten, ik krijg wat spuitbussen en lakstiften van de spuiter mee naar huis. Echter, helaas vanwege tijd en geld gebrek moet dat er nu even bij inschieten, ik hoor je al denken en knarsen maar het is niet anders dit is er wat ik er voor nu uit kan halen en volgens mij is dat niet verkeerd. Prio ligt nu bij wat ander dingen denk aan de door jou voorgestelde wind geleiderubber voor op, die ga ik dus vervangen weet iemand waar ik die zou kunnen bestellen VW.onderdeelnummer??? En ook de ruitrubbers die we gaan vervangen.
odorf schreef:Dat is weer een mooi verslag :klappen
Schiet mij nu te binnen ...
Nu jullie toch bezig zijn ... zijn de naden onder de opvulblokken bovenaan de voorruit gecheckt?
Zie mijn projectje
viewtopic.php?f=12&t=31508&start=15#p233412
Maar misschien valt het bij jullie wel mee ...
Succes verder,
Ben benieuwd!
Frodo, ik heb de door jou beschreven blokken bekeken maar deze zitten er strak en roestvrij in deze laten we dus zitten, maar bedankt voor de tip.
Harry 341 schreef:Ik zou ook nog even naar het linkervoorscherm kijken,zit er niet echt netjes op...de naad loopt wat weg bij de deur en het scherm zit ook wat te laag.
Lijkt zo een beetje op een opgeknapte schade...(is positief bedoelt hoor)

Harry foto vertekend iets, maar ja, er ziet iets verschil we hopen dat dat straks als alles in 1 kleur is wat minder opvalt, wat je nu ziet is,
1 twee verschillende kleuren wit.
2 op de deur zit nog op de vouwrand een langwerpige California sticker (heel dun)
3 de naad tussen deur en voorspatbord staat in de tectiel ook op de randjes
Al met al vertekend dat het beeld een hoop, (zometeen speciaal voor jou Harry zal ik bij een foto dat ie in de washprimer staat je er even op wijzen dat het dan al veel strakker oogt).
Wil jullie er even op wijzen dat wat er nu allemaal aan de bus gebeurd, het voor ons het best haalbare is wat wij nu kunnen doen en als tijd, geld, hulp en ruimte geen rol zouden spelen dan had de bus wel helemaal gestript zijn geweest. Maar ik ben reuze blij met wat en hoe het nu gedaan word.

Tips (zoals ruitrubbers, en windgelijder enzo) zijn altijd welkom maar niet altijd uitvoerbaar.
Zo en dan nu weer verder met de bus.
Kom ik (vorige week in mijn nachtdienst) bij mijn bus staat ie in een spuitcabine netjes na te drogen binnenstijlen en buitenkant staan in de washprimer.
Ze gaan hard de jongens (Joop en Alwin) de uren die ze er aan werken worden goed besteed.
Afgelopen zaterdag stond ie in een andere cabine waren ze flink aan het schuren.
Het hefdak is af, deze is in de hechtprimer, 3X in kleur (om kleurverschil met metalen delen te voorkomen) en 3X in de blanke lak, verder zijn alle binnenkanten klaar. Motorkap, achterklep, schuifdeur, tankklepje, voorportieren en binnenstijlen zijn allemaal in kleur en blankelak gezet.
Vrijdag gaan ze alles afplakken en dan gaan ze in 1X de hele buitenkant doen. maandag daarna kunnen we dan weer gaan opbouwen.

- Straker dan strak volgens mij.

- Zoohee, dat oogt al anders!!!

- HARRY kijk even goed, beter zo??? ;-)