Na wat teleurstellende ervaringen met garages en plaatwerk besloten het zelf aan te pakken.
Kan ik dan lassen enzo … eu nee.
Workshop lassen, wat oefenplaatwerk van erik988, en een betere dorpel via Pascal waren de ingrediënten voor geheel nieuwe ervaringen.
Op een deel van het oefenplaatwerk, een voorraamstijl, maar eens begonnen met het uitboren van puntlassen.
Dat lijkt heel erg makkelijk; Centerpons meppen, boortje erop, langzaam draaien met boorolie, en los is de puntlas.

- Dorpel004.jpg (8.48 KiB) 4325 keer bekeken
Niet helemaal dus. Als je maar iets te ondiep boort staat er nog een dun laagje materiaal waardoor de puntlas met geen mogelijkheid loslaat.
Als je iets te lang boort zit je door twee lagen metaal heen en heb je in beide een gat, dit wil je niet want een gat opvullen is veel moeilijker lassen
dan een zogenaamde proplas maken, hierover later meer.
Tevens is de puntlasboor zo gemaakt dat hij heel vlak is en dus maar één deel plaatwerk doorboort. Maar daardoor heeft de boor de uitstekende eigenschap om, ondanks de centreerpunt, lekker rond te dwarrelen en niet te boren waar jij dat precies wilt.
Lang verhaal kort. Met wat ervaring lukt het uiteindelijk redelijk om de puntlassen uit te boren.
Het stuk van Pascal was gestraald en in de primer gezet. Het was ruim uit de donorbus geslepen zodat ik wat speelruimte had.

- Dorpel005.jpg (8.7 KiB) 4325 keer bekeken
Hier hetzelfde beeld van het inspectiegat met het stopje, wat bij mijn bus helemaal was weggerot.

- Dorpel006.jpg (11.72 KiB) 4325 keer bekeken