Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gasveren ipv dakbeugel

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: gasveren ipv dakbeugel

Bericht door Hanz »

De site van Peter Multivan heb ik inderdaad doorgenomen. Maar hij heeft bij het plaatsen van de gasveren ook meteen het tentdoek vervangen, dus qua werkzaamheden niet helemaal vergelijkbaar.
De Westfalia instructie geeft aan dat het tentdoek aan de onderkant los gemaakt moet worden door de pees die het doek vasthoudt uit de goot te trekken. Om het tentdoek, na het plaatsen van de gasveren, weer aan de onderkant vast te maken moet het hefdak inderdaad ongeveer 10 cm naar beneden getrokken worden en vastgezet met een spanband of iets dergelijks. De Westfalia instructie is op dat punt heel helder.
Voor het terug plaatsen van de pees die het tentdoek vastklemt in de rail hebben ze het over dat speciale tooltje. Mijn vraag was nu of je dat inderdaad nodig hebt. Maar ik zag op de site van Peter (bij het onderwerp 'tentstof vervangen') dat het ook met een platte schroevendraaier van 4-6 mm breed kan. Dus vraag is hiermee beantwoord. Bedankt voor het meedenken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
mdw
Berichten: 203
Lid geworden op: 10 okt 2012, 09:53
Locatie: Kempen, Belgie

Re: gasveren ipv dakbeugel

Bericht door mdw »

Als ik het goed heb, dan moet het doek even los omdat je anders de veren er niet aankrijgt.
Maar wij hebben dat niet gedaan, en hebben de gasveren bovenaan bevestigd, en daarna met 2 man ingeduwd zodanig dat ze beneden juist zit, en klikken maar!
Misschien is het beter om ze eerst onderaan in te klikken, en daarna pas de bovenste, maar dat zal ik nooit weten natuurlijk.
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: gasveren ipv dakbeugel

Bericht door Multivan Generation »

Krachten komen net iets anders op de tentstof, daarom even losmaken.
Ook kun je nadien de tentstof weer wat strakker spannen,
dan ben je gelijk van de losse tentstof af, en zit je tent er weer strak en netjes op zonder vouwen en geflubber.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: gasveren ipv dakbeugel

Bericht door Hanz »

@ Multivan Generation: Als je de tentstof alleen aan de onderkant losmaakt, valt er dan bij het weer monteren iets te spannen? Is het niet alleen een kwestie van het tentkoord in de rail en de pees erbij drukken om het vast te zetten? Of bedoel je dat de tentstof in de loop der tijd een stukje uit de rail kan zijn getrokken en het tentkoord dus niet meer onderaan in de rail zit, zoals te zien op deze tekening van jouw website?
Pees tentstof.jpg
Pees tentstof.jpg (39.85 KiB) 1881 keer bekeken
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: gasveren ipv dakbeugel

Bericht door Multivan Generation »

Er komt een beetje rek op de tentstof na verloop van tijd.
Je kunt dus ook denken om de tentstof aan de bovenzijde iets meer naar binnen te monteren.
Wat jij schrijft zou ook kunnen maar verwacht ik zelf eigenlijk niet.
Kijk meteen ook even naar de profielen waar de pees in komt. Die wil nog wel eens een beetje gaan wijken.
Is nu ook meteen de tijd om dat eventueel aan te pakken.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: gasveren ipv dakbeugel

Bericht door Hanz »

Tentdoek is inderdaad wel iets gerekt naar mijn idee maar over het geheel zit het nog best netjes en zelfs met flinke wind klappert het niet. Dus eerst maar eens alleen de onderkant los en na het plaatsen van de gasveren kijken hoe het zit. De profielen had ik al bekeken en die zitten rondom nog mooi strak tegen het dak.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: gasveren ipv dakbeugel

Bericht door Multivan Generation »

Mooi dat de profielen er nog strak op zitten.

Dit gebeurt namelijk heel vaak:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: gasveren ipv dakbeugel

Bericht door Hanz »

chv schreef:Ik heb het een paar jaar geleden ook gedaan. Makkelijk zelf te doen, mits je over een zeer grote popnageltang beschikt.
Voor de meegeleverde 6 mm popnagels is inderdaad een groot formaat popnageltang nodig (met de bijbehorende grote prijs). Zo rond de 70 euro voor het monteren van 4 popnagels, niet zo'n goed plan.
Nu vond ik de methode van Peter Multivan met blindklinkmoeren al een fraaiere oplossing. En ik zag dat je deze blindklinkmoeren ook kunt plaatsen zonder speciale (ook dure) blindklinkmoertang. Namelijk een bout in de moer en door middel van een tweede moer de zaak aantrekken. Heeft iemand dit al eens gedaan en is het een bruikbare methode? Hier staat een serie foto's die dit laat zien:
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=33668
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: gasveren ipv dakbeugel

Bericht door J vd Pal »

Ik heb het gebruikt voor het repareren van een fietsenrek. Werkt prima. Ik zou wel twee ringen gebruiken tussen de moer en de blindklinkmoer.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
fvanderstege

Re: gasveren ipv dakbeugel

Bericht door fvanderstege »

zo kan het ook:
ik heb indertijd een blindklinkmoertang via marktplaats tweedehands gekocht en meteen weer doorverkocht na afloop van de klus. ik moet zeggen dat met zo'n tang fantastisch werken is en de beugels waar de veren op vastzitten zitten er mooi strak en stevig op.
goed gelukt met behulp van de fotoreportage van petermultivan .
het is een enorm gemak die gasveren.
succes met de klus.
frank
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4770
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: gasveren ipv dakbeugel

Bericht door Hanz »

Vandaag eindelijk een droge dag zodat ik mijn tentdoek los kon halen om de gasveren te plaatsen. De beugeltjes zaten al op hun plaats dus toen het doek los hing was het slechts een kwestie van even het dak verder optillen en de gasveren op hun plaats klikken. Het loshalen en weer vastzetten van de onderkant van het tentdoek viel erg mee. De hele operatie heeft nog geen uur geduurd.
En wat een comfort verbetering! De dakbeugel vervangen door gasveren is echt een opwaardering van je California.
Met dank aan allen die hebben meegedacht en tips gegeven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: gasveren ipv dakbeugel

Bericht door Multivan Generation »

:toppie
Plaats reactie