Omdat het in deze donkere dagen ook knap donker is op de monitor van de achteruitrijcamera, heb ik vorig jaar al het plan opgevat, de lampjes van het achteruitrijlicht in het lamphuis te verdubbelen. Gezien de bouw van het lamphuis moet dat makkelijk kunnen. Ik had nog een schadelamp liggen en daar kon ik mooi twee fittingen uit halen.
Ik heb daar een apart topic over gestart:
viewtopic.php?f=3&t=35954" onclick="window.open(this.href);return false;
Na veel reacties en heel wat geëxperimenteer, met verschillende lampjes en o.a. ook infrarood ledjes, is het project nu afgerond.
Eerst heb ik een extra gat in het armatuur gemaakt.
Daarna een fitting van de lamphouder gezaagd. Er nog een randje afgehaald en daarna twee gaatjes in de "printplaat" geboord. Hierop de bedrading gesoldeerd.
Het resultaat. Dit is dus nog de proef. Het rechter stuk van de lamphouder mist er hier dus af, omdat die nu als fitting voor de extra lamp wordt gebruikt.
Vervolgens nog een fitting uit de lamphouder gezaagd en bedraad.
Tot zover de experimenten van vorig jaar. De resultaten waren niet bevredigend. Deze week het project weer opgepakt. De tip van Rotor betreffende de te gebruiken leds bleek uiteindelijk de weg waarop ik door gegaan ben.
viewtopic.php?f=3&t=35954&start=15#p249911" onclick="window.open(this.href);return false;
7W CREE Q5:
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... 1019059306" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoewel niet meer lumen dan de 21W normale lampjes (400 lumen), geven deze leds wel veel licht. Door de lens stralen ze denk ik ook verder naar achteren.
Vandaag het project afgerond.
De nieuwe ledlampjes geven wel een bak licht, maar centreren ook nogal wat. Dus heb ik mijn oorspronkelijke idee weer uit de kast gehaald. Ik heb er in de armatuur bij het achteruitrijlicht een fitting bij geplaatst en daar een regulier 21W lampje in geplaatst.

Theoretisch betekent dit qua aantal lumen een verdubbeling.
Het ledlampje geeft veel licht naar achteren. Het 21W pitje zorgt voor een betere spreiding.
Maar foto's zeggen meer:
Met alleen de ledlamp
Met ledlamp en 21W
Het totaalbeeld
Alleen led.
Met led en 21W.