Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Reparatie hefdakdoek

Bericht door Mickel Moen »

Een linkje naar een topic over het repareren van hefdakdoek.

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8432578" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Gasveer i.p.v. motorkapsteun

Bericht door Mickel Moen »

Voor het camperweekend had ik al eens geconstateerd dat het rubber van de motorkapsteun los zat. Tijdens het weekend moesten we op zaterdag even een ritje maken om een kastje op te halen. Onderweg even de motorkap open na een oliemelding. Steun zat weer los, dus weer op z'n plaats geduwd. Op de camping maar eens aan de jongens vragen. 's Zondags Oskar en Peter er bij gehaald. Bleek de hele steun inmiddels verdwenen te zijn. Peter vertelde en liet ook zien, hoe hij op zijn bus hiervoor gasveren aangebracht had. Op de T5 Multivan en California is dit standaard.

Bus is er op voorbereid. In de motorkap zat al de daarvoor benodigde Kogelpin:
Afbeelding


Op http://www.teilesuche24.de/febi/gasfede ... 6&at=13364" onclick="window.open(this.href);return false; de juiste gasveer gevonden. Ik had deze eerst bij een Nederlandse webshop besteld, maar kreeg daarvan het bericht, dat ze niet konden leveren. Nu is het aardige van deze Duitse shop, dat indien het artikel niet voorradig is, je kunt kiezen kiezen voor een aantal opties. Ik heb gekozen voor de variant: gelijkwaardig of duurder. Ik had de goedkoopste besteld, maar kreeg deze, die toch zo'n € 4,-- duurder is. Kortom voor €20,10 een mooi gasveertje, excl. verzendkosten.

Afbeelding

Bij de dealer voor € 5,-- een tweede kogelpin gehaald. (701 827 439 B)

Afbeelding

Kogeltjes ingevet met witte vaseline.

Het resultaat:

Afbeelding

Tot slot op de achterklep nog een nieuw Bosch wisserblad gemonteerd. Voor €7,10 bij dezelfde Duitse webshop gekocht.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 27 apr 2012, 21:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

Dat is toch leuk om te lezen,
dat een meeting,
de beste ideeën naar boven brengt :knipoog

En bevalt het?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Jazeker Peter. :toppie

Niet dat je dat nu dagelijks gebruikt :gekte , maar kap blijft meteen mooi staan. Zeker heel handig.

Nog bedankt voor de tip :klappen
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Extra deurrubber geplaatst. Standaard op de Multivan.
Ik kon op Ebay in Engeland een goedkoop rubber scoren. €21,-- inclusief verzendkosten.

Helaas alleen voor de linker deur. Rechter was al uitverkocht.

Afbeelding

Afbeelding

Onderdeelnummer deurrubbers: 7H0 837 671 en 7H5 837 672C
Op de multivan zit het rubber met clipjes vast. Deze eerst verwijderen. Daarna rubber goed ontvetten. Vervolgens Tessa montagetape Outdoor in strookjes van 5mm geknipt en aan achterkant van rubber geplakt.

Afbeelding

Vervolgens de strook op de deur ontvet en vastgeplakt.

Zie ook: http://www.weetjewel.com/home.html" onclick="window.open(this.href);return false; T5 Tips en trucs: Extra deurrubber.

En: viewtopic.php?f=3&t=37615" onclick="window.open(this.href);return false;

Met dank aan Vaniac.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

De Groote Flierenberg / Berg en Dal

Bericht door Mickel Moen »

We hebben een paar dagen gekampeerd bij Berg en Dal. De bedoeling was om op dezelfde camping te gaan van het :wjw camperweekend. We vonden het een prachtige omgeving, maar hebben toen die omgeving onvoldoende kunnen ontdekken. Bij de camping aangekomen bleek deze de hele maand mei vol geboekt. Via de TomTom de dichtstbijzijnde gezocht. Dit was camping De Groote Flierenberg. Een prachtige kleine, zeer gastvrije en sfeervolle SVR-camping, bij een boerderij uit 1652. http://www.campingdegrooteflierenberg.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
We hadden een prachtig plekje aan een vijver.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Dimitri-Turbo
Berichten: 221
Lid geworden op: 22 jun 2007, 18:15

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Dimitri-Turbo »

Ziet er knap uit allemaal :toppie .... mooie ombouw :klappen
Stenen leggen is geen kunst ... maar wel de klinkers uit de straat scheuren ;)

Nu een Golf-6 en Range Rover Vogue TDV6
EX Touareg TDI
EX WJW T5 - nr. 262
Ex WJW T4 - nr. 653
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Start Assist bij Cyrix geplaatst.

Bericht door Mickel Moen »

Klusje is al weer van enige tijd geleden, maar ik had er hier nog geen berichtje over en foto van geplaatst.

Het Cyrix relais tussen de startaccu en de HH-accu's heeft een "start assist" mogelijkheid.
Hiermee kun je het relais handmatig voor 30 seconden sluiten en kun je dus de HH-accu's als startaccu gebruiken.
Altijd handig als je startaccu eens leeg staat.
Vorige zomer in Noorwegen is me dat eens overkomen. Mijn bus heeft dagrijverlichting die aangaat als ie op contact gaat. Nu had ik dat gedaan, om even een raampje te laten zakken. Hierna vergeten, om weer van contact af te zetten. En tja in een land waar het 's avonds niet donker wordt, zie je dan niet, dat je lichten nog aan staan. Dus: accu leeg. :bonk En ja, toen had ik die startassist nog niet aangesloten. Gelukkig zijn er dan altijd behulpzame mensen in de buurt. :toppie

Het aansluiten doe je door de daarvoor bestemde aansluiting op de Cyrix middels een schakelaar aan te sluiten op de + van de HH-accu's. Dit kan direct op de kabel die naar de HH-aacu's vanaf de Cyrix gaat. Zie schema.


Afbeelding

Afbeelding
Foto is van de 400A uitvoering, maar is als model gelijk aan de 200A.

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Jan, hij zit gewoon in de accuruimte bij de Cyrix en de startaccu. Ik ga er vanuit, dat ik hem zelden zal gebruiken, maar voor het geval dat, is de schakelaar snel bereikbaar.

Mocht ik al vergeten hem uit te zetten: De Cyrix ontkoppelt weer na 30 seconden. :lach
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Van DC naar Camper

Bericht door TsX »

dus die battery combiner geeft voor de rest nooit door ?
dan neem ik aan dat de andere accu's via een ander circuit geladen worden
en niet via de generator/alternator vd wagen ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

????? :ie :ie :ie

De Cyrix schakelt paralel als de dynamo laadt bij een bepaalde waarde, of als er een batterijlader is aangesloten. Voor de waarden zie de technische gegevens.

Handmatig koppelen van de Cyrix, doe je als je de auto niet kunt starten, omdat de startaccu leeg is.

Zodra de motor loopt, zal hij eerst de startaccu weer laden, voordat er weer paralel geschakeld wordt met de HH-accu's.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Hemelvaartweekend

Bericht door Mickel Moen »

Het Hemelvaartweekend zijn we naar camping De Oldenhove tussen Lunteren en Ede geweest. http://www.camping-oldenhove.nl/homecamp.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is toch raar, dat iedereen voor dit weekend al ver van te voren boekt. Je krijgt het idee, dat alle campings vol zitten. In ieder geval op deze gastvrije camping nog een plekje gevonden. Kon het eerst maar voor twee nachten, later konden we het hele weekend blijven. Wel moesten we de bus een stukje verplaatsen, omdat er een caravan bijkwam. Het was op de camperplaats van deze camping. Een beetje buiten de eigenlijke camping, maar op een prachtig plekje, met mooi uitzicht over de weilanden.

Nu de zijluifel eens aan de achterkant geplaatst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Icebox »

Dat ziet er mooi uit Geert! En de foto's zijn een goede stimulans voor mij om ook eens in eigen land te kijken. :toppie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

He Sinja,

Ik zie dat je weer thuis bent. Meer dan 10.000km op de teller :ikrij :ikrij :ikrij :jump
Ik heb je foto's gezien op facebook. Macht reis hoor :yes

En je bus heeft het toch maar geweldig gedaan.

Inderdaad Nederland is ook mooi: Tip: SVR-campings. http://www.svr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Prachtige kleine campings op mooie landelijke plekjes.

Gratis camperplekjes opzoeken is echter ook leuk. http://www.weetjewel.nl/forum/home.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb je de hefdaksjaal nog gebruikt of was het niet nodig?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Icebox »

Van de SVR campings heb ik meer gehoord. Was daar niet ook een kaart van/voor? Leuk voor de kinderen. Twee jaar terug zijn we in de buurt van Hoorn geweest (ben de exacte naam even kwijt) en daar was het echt heerlijk!

Ik had de sjaal thuis gelaten ivm de angst dat ik te weinig ruimte zou hebben en de hoop dat de nachten niet al te koud zouden zijn. Nou, ik heb er spijt van. Het is op twee handen niet te tellen hoe vaak ik nauwelijks heb kunnen slapen van de kou! En dat met een dikke tweepersoonsdeken, dubbel gevouwen en een super warme fleecedeken + een hond ;) :) Dus, de volgende reis gaat die wel mee, althans, die in september van start gaat. Dan wil ik ook die kist voor achterop gemaakt hebben. Nu heb ik een echt goede selectie gemaakt in mijn hebben en houden in de bus.

Toen we terug reden naar Nederland en net onder Lyon waren ging het koelvloeistoflampje branden, ik dus stoppen en kijken; de koelvloeistof lekte als een gek, er zat nog maar 2 cm koelvloeistof in dat ronde ding. Ik dus bellen, we zijn op een wagen gezet (dat doet pijn om te zien, ook al weet je dat het niets ernstigs is..) en toen is de auto gemaakt in een Renault garage. Van de 12 werkzame mensen sprak er welgeteld eentje Engels... Maar het is gelukt en we konden weer op huis aan. :)

Dus, ik ben blij met mijn auto! Morgen gaat die voor de grote beurt!

Groetjes en sorry dat ik zoveel typ in je topic :)

Sinja
Plaats reactie