Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

odorf schreef: Ik heb nu een rol van dat isolatieschuim voor onder laminaat gehaald en daar wil ik nog een verbeterde versie mee proberen te maken.
Ga je het intern of extern plaatsen? Ik denk zelf om iets voor aan de buitenkant te maken. Mocht je iets gemaakt hebben, of een plan hebben laat het dan even weten. Doe ik dat op mijn beurt natuurlijk ook. :zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Lisboa

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Lisboa »

Mickel Moen schreef:
odorf schreef: Ik heb nu een rol van dat isolatieschuim voor onder laminaat gehaald en daar wil ik nog een verbeterde versie mee proberen te maken.
Ga je het intern of extern plaatsen? Ik denk zelf om iets voor aan de buitenkant te maken. Mocht je iets gemaakt hebben, of een plan hebben laat het dan even weten. Doe ik dat op mijn beurt natuurlijk ook. :zwaai
Ik zou het ook aan de buitenkant plaatsen, en dan met een tussenruimte van een paar cm.
Dan krijg je een goede isolatielaag en verlies je de minste warmte, een soort spouwmuur dus.
Laminaatfolie e.d. zal wel kunnen werken maar misschien niet zo praktisch, waar laat je dat spul tijdens het rijden, en moet je elke keer de boel opbouwen voor het overnachten???

Kijk eens naar de wintertent als accesoire voor de daktent zoals in de link hieronder weergegeven:

http://www.autohome.it/file_gb/magg_accessories.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Die wintertent wordt d.m.v. klittenband aan de buitenkant rondom het tentdoek geplaatst, tijdens het rijden kan het gewoon blijven zitten door het naar binnen te vouwen.

Zo'n daktent heb ik in het verleden gehad, binnen 1 minuut een bed van 1.60X 2.15 :yes
Ik had destijds de meest luxe en grootste versie die er was, ik heb er spijt van als haren op m'n hoofd dat ik 'm weg gedaan heb.
Inmiddels zijn er ook al carbon versies beschikbaar en zelfs half automatisch.

Veel succes met het klussen!

Groet,

Luuk
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Lisboa,
Bedankt. Goede tip. Ik kwam zelf dit nog tegen: http://bvb.punt.nl/index.php?r=1&id=473 ... f=0#473460" onclick="window.open(this.href);return false; Dit is eigenlijk precies waar ik aan denk.
Nog een mogelijkheid: http://www.poptopshop.nl/a-12690752/t5- ... marco-polo" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook deze topic: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 8cb116cb34" onclick="window.open(this.href);return false;
:zwaai
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 11 feb 2011, 12:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Lade onder de bank

Bericht door Mickel Moen »

Lade onder de bank
Winter 2010 en herfst 2010

De lade onder de bank is vooral bedoeld voor keukenspullen als pannen en borden. Dit is de tweede versie. De eerste was een la met rails op balkjes op de vloer. Nadeel was, dat als er achter de bank, waar nog opbergruimte zit, iets tussen de bagage en de lade viel, deze niet meer goed dicht wilde. Verder stond het frontje verticaal en dat vond ik toch minder mooi matchen met de keuken. Dus nieuwe la gemaakt nu in een geheel afgesloten box. Frontje staat nu in dezelfde hoek als de keuken.
IMG_3128.jpg
DSCN3466.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 21 mar 2011, 22:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Horizontale inloopkast.

Bericht door Mickel Moen »

Horizontale inloopkast.

Nog wat foto's van de inloopkast. Zie eerdere post: viewtopic.php?f=13&t=30170&start=15#p198661" onclick="window.open(this.href);return false;

Foto's zijn gemaakt door Weetjeweller John die mijn bus in Wageningen, waar mijn dochter studeert, is komen bekijken. Verder in dit project heb ik nog wat van zijn foto's geplaatst.
IMG_3119.jpg
IMG_3121.jpg
IMG_3122.jpg
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Van DC naar Camper

Bericht door rick_k »

Ken je met die tankdop nog bij de vrachtwagenpomp staan?
Ikzelf ros altijd op die knop als die eraan zit, of ga soms ook bij de vrachtautopomp staan maar ontlucht ie dan nog genoeg?

mvg Rick
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Rick,

Geen idee. Ik heb nog nooit bij de vrachtwagenpomp gestaan. Pompt die meer per minuut?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Van DC naar Camper

Bericht door harry t5 191 »

Vrachtautopomp pompt veel meer liters per minuut.
Hierdoor heeft het vulpistool ook vaak een dikkere tuit.
Deze past soms niet eens in de tankopening van mijn T5 :muur

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Ok,

Wel het vulpistool past precies in de solodiesel, dus dan kan het bij de vrachtwagenpomp alleen als deze gelijk is aan het standaard dieselpistool. :zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Van DC naar Camper

Bericht door odorf »

Mickel Moen schreef:
Ga je het intern of extern plaatsen? Ik denk zelf om iets voor aan de buitenkant te maken. Mocht je iets gemaakt hebben, of een plan hebben laat het dan even weten. Doe ik dat op mijn beurt natuurlijk ook. :zwaai
Bezig geweest met wat roestplekjes wegwerken ... (maar dat staat in een andere projectpagina) :lach.

In eerste instantie zat ik aan binnen te denken ... leek me makkelijk dan kan ik het een beetje klemmen tussen de randen. Als het dan wat harder waait vangt eerst het normale tentdoek de wind op, heb je niet zo'n last van geklapper en geknisper van het plastic. Maar nu ik alle linkjes en ook de commentaren over condens een beetje heb doorgekeken begin ik toch aan buiten te denken.

Opbergen is in mijn California niet zo'n probleem. We hebben een staande kast waar hij opgerold in zou passen. Maar aan de buitenkant geplaatst wordt hij nat bij een regenbui. En dan moet je zo'n nat ding weer ergens kwijt waar het geen kwaad kan.

Ben er zelf nog niet helemaal uit dus. :nuts
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Lichtjes boven de horizontale inloopkast.

Bericht door Mickel Moen »

Februari 2011
Lichtjes boven de horizontale inloopkast.

Update november 2011
Helaas was dit niet zo'n succes. Lampjes konden niet goed tegen het dichtslaan van de klep. Daarom een betere oplossing gevonden:
viewtopic.php?f=13&t=30170&p=241339#p241339" onclick="window.open(this.href);return false;


Als het donker is, is het wel prettig dat er wat licht boven de inloopkast is. Nu bleek dat het achterste lampje van de binnenverlichting hiervoor niet voldoende is. Het schijnt er ook niet lekker boven. Beter is daarom verlichting op de achterklep. Ik heb de oplossing gevonden in twee simpele klik-ledlampjes. Mooie zwarte via eBay in China besteld voor € 1,27 / stuk incl. verzending. Zo'n lampje werkt op drie batterijtjes. Kortom geen bedrading nodig. Je hebt ze meestal ook maar kort aan, gewoon om even wat te zoeken. Nu bleek de plek die ik eerst in gedachten had op het metaal van de klep in de hoeken onder het achterraam, toch niet zo geschikt. Lampjes raakten de kast net, waardoor de klep niet lekker sluit en dat is de bedoeling natuurlijk niet. Oplossing gevonden door ze simpel op de ruit te plakken. Hier zit folie op en van buitenaf zie je het nauwelijks.
$(KGrHqJ,!h4E1Kvu7Lc3BN(54BUnGw~~0_12.jpg
$(KGrHqJ,!h4E1Kvu7Lc3BN(54BUnGw~~0_12.jpg (61.45 KiB) 4328 keer bekeken
DSCN1678.jpg
DSCN3244.jpg
(40.87 KiB) 2201 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 05 nov 2011, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33797
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Multivan Generation »

Dat lijken wel popit lampjes van Osram.. :knipoog

Goed spul hoor.. ik heb ze zelf ook..















































in de kast liggen, ze moeten er nog steeds in.. :lach :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Een sjaal voor het hefdak.

Bericht door Mickel Moen »

februari 2011
Een sjaal voor het hefdak.

Voor zeer koude avonden, maar ook om het seizoen te verlengen, heb ik een "sjaal" voor het hefdak gemaakt. Nu zijn hier wel oplossingen voor te koop, maar die zijn nogal duur. Kortom na enig verkennend werk ( viewtopic.php?f=13&t=30170&start=75#p211019" onclick="window.open(this.href);return false; ) besloten om het zelf te maken.

Ik heb gekozen voor isolatie aan de buitenzijde. Het idee is, om met isolatiemateriaal een soort "sjaal" te maken die met een spin om het doek van het hefdak spant.

Het boodschappenlijstje:
- Een rol isolatiemateriaal voor onder laminaat.
- Drie klosjes zware kwaliteit garen
- 4 tentdoekringen
- Een paar rollen grijs klustape 50 mm breed
- Band zware kwaliteit 25 m (voor o.a tenten)
- Restjes tentdoek van de zijluifels
- Een spin

Eerst heb ik de maten van de tent van het hefdak genomen. Voor de maximale hoogte heb ik de breedte (1m) van het isolatiemateriaal genomen. Daardoor wordt de sjaal iets lager dan de maximale hoogte van het dak. Let wel op de hoek van het dak.

Dit in een klein tekeningetje uitgewerkt. Vervolgens de zijkanten en de voorkant uit het isolatiemateriaal gehaald. Aan de achterkant aan iedere zijde 15 cm extra. Hierin komen de tentringen.

Vervolgens op de randen en in het midden het band genaaid. Dit moet er voor zorgen dat hier de spankracht op komt en niet op het isolatiemateriaal, wat hiervoor te zwak is. Aangezien je door het naaien een soort perforatierand in het materiaal maakt, dit aan de achterkant gezekerd met de klustape. Aan de uiteinden en op de verticale ribben van de voorkant alles verstevigd met tentdoek.

Na alles aanelkaar gestikt te hebben, heb ik aan de achterkant een tweede laag isolatiemateriaal aangebracht. De weggesneden taartpunten passen daarvoor weer precies. Nu met spuitlijm aangebracht en weer afgeplakt met klustape. Niet genaaid, aangezien je niet door de klustape kunt naaien, omdat de lijm aan de naald blijft kleven. Dat werkt dus niet.

Tot slot de tentringen aangebracht.

Het bevestigen om het dak is een fluitje van een cent. Gewoon er om heen leggen en achter spannen met de spin.
DSCN1689.JPG
DSCN1684.JPG
DSCN1685.JPG
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 26 feb 2011, 13:07, 9 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Een sjaal voor het hefdak.

Bericht door Mickel Moen »

februari 2011
Een sjaal voor het hefdak.

En het resultaat
DSCN1690.JPG
DSCN1694.JPG
DSCN1693.JPG
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 26 feb 2011, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Een sjaal voor het hefdak.

Bericht door Mickel Moen »

DSCN1691.JPG
DSCN1691.JPG (74.71 KiB) 4028 keer bekeken
DSCN1692.JPG
Overigens: Voor wie helemaal goedkoop wil.

Het moet ook mogelijk zijn om de "sjaal" alleen met het isolatiemateriaal, klustape, zeilringen en spuitlijm te maken.
Dan plak je op de lijnen klustape waar ik nu band en tentdoek genaaid heb. Minder fraai dat wel, maar ik schat in, even functioneel. Scheelt je een hoop (stik)werk.

Nog een interessant topic i.v.m. afdekken voorruit: http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/view ... 26&t=30915" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 27 feb 2011, 18:29, 5 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie