Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door René »

Ik heb een tekening van het schakelmechanisme op internet gevonden en nu zijn er een aantal mensen die graag over deze tekening wilde beschikken.
Ik beschik niet over de e-mail adressen van de mensen, dus maar even op deze manier.
Misschien zo duidelijk aan te geven welk bolletje versleten is enzovoort..............

Hierbij de link naar het desbetreffende plaatje (ook pdf file:)

René

Versnellingsbak Informatie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door Multivan Generation »

Daar is zeker niets mis mee...

:toppie :toppie René
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door Harm »

Helemaal top René, heb ik eindelijk ens een idee hoe het mechanisme werkt.

Bedankt voor het gebruik van jouw spuitbus met keramisch smeermiddel tijdens de meeting. Heb het op de twee bolletjes gespoten, het helpt echter niet met mijn schakelprobleem heb ik later gemerkt.

Is er ook een duidelijke beschrijving te vinden hoe de twee bolletjes moeten worden vervangen? Ik lees iedere keer dat het meer of minder moelijk gaat maar hoe het nu precies moet lees ik nergens. Wat moet er in welke volgorde worden losgenomen, vervangen en hoe weer worden teruggezet. Zelfs mijn vraagbaak zegt hierover helemaal niets.

Ik weet ook niet zeker of mijn schakelprobleem bij de bolletjes zit. Bij mij gaat het schakelen in de versnelling op zich goed maar vrij zwaar. Het naar voren en naar achteren bewegen van de pook gaat zwaar. In de versnellingen heb ik nauwelijks speling op de schakelpook. Ik verdenk eigenlijk de glijbus welke onder achter het schakelpookgedeelte zit (onderdeel 55 op het ETOS-plaatje van het schakelmechanisme)
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door René »

Harm, je moet echt onder de auto plaats nemen en je schakelmechanisme inspuiten voor het soepel laten glijden van de schakelstangen. Met name aan de voorzijde naast die grote buis zit volgens mij je probleem. Die loopt stroef. Als je daar wat "glijmiddel" :nuts aanbrengt is je probleem grotendeels verholpen.
Ik maak een van de pagina's iets groter, als je hem nu bekijkt zul je zien dat de bolletjes bij schakelen 1 naar 2 en 3 naar 4 niet of nauwelijks bewegen. (rode cirkels). Ook de (groene cirkel) glijbus beweegt minimaal.

Afbeelding

Het probleem als zodanig zit dus niet in de kunstof bolletjes die thv de versnellingsbak zitten. De bolletjes worden pas belast bij een zijdelingse (links rechts) beweging.

Afbeelding

Hoop dat het nu wat duidelijker uitgelegd is.

René
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door Harm »

René, bedankt. Ik zal er binnenkort eens onderkruipen en goed m'n ogen de kost geven.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door Multivan Generation »

Alle onderdelen die in de rode cirkels zitten,
kun je goed inspuiten met Teflonspray.
Even laten intrekken en na een week nog eens inspuiten.
Dan zou het verschil merkbaar moeten zijn :lach

succes met de werkzaamheden :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door Harm »

Nog even een update.

Ik heb gisteravond één voor één de verschillende punten in de rode cirkels ingespoten plus het draaipunt van de hefboom halverwege. Ik heb daarvoor het door Brezan aanbevolen wit spuitvet genomen. De weerstand zat duidelijk in de draaipunten halverwege. De schakelpook glibbert me nu bijna uit de handen, zo licht gaan de schakelbewegingen nu. :klappen
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door René »

Zo glibber ik ook nog wel eens in andere dingen, (zal het netjes houden) rijdend met de auto door natte ertsen kolen, dat glijdt pas, en je krijgt er nog voor betaald ook. :nuts Ben wel blij dat we 4 wielaandrijving hebben, maar verder zijn die auto's ook helemaal niets.
Met een shovel (980 caterpillar) kun je ook leuk glibberen, geeft leuke diepe sporen in de nattigheid.

Maar goed, je probleem is duidelijk opgelost. Ben ik ( en jij) blij om, veel schakel plezier met je T4

René
Laatst gewijzigd door René op 16 jan 2008, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door m.c van den berg »

Bedankt René
wist niet hoe het werkte, heb pas alles ingespoten. de rubberomhulsel van de pook omhoog getrokken . van boven af ,ook van onder af ingespoten. ook de 2 circels na de pook behandeld. kwam hoop vuil van af.
de voorste kon ik niet bij komen, zit de standkachel enz. {rechts}
scheeld enorm, met hoe die eerst schakelde. nu licht en soepel, en direct.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
meesterRené
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:58

Dit keer het kogeltje aan de linkerkant

Bericht door meesterRené »

Beste forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb gezocht binnen de bestaande topics naar een antwoord op mijn vraag. Ik kon geen afdoende antwoord vinden. Ook ik heb problemen met de zgn witte bolletjes van de versnellingsbak. Bij mij is het linker bolletje losgeschoten. Vandaag leerde onderzoek dat het "kunstofhuis" waar die kogel in vast hoort te zitten gescheurd is. Ik heb bij de dealer een nieuw kogeltje en een nieuw kunstofhuis gekocht. Ik heb er vanavond eens naar gekeken, maar ik zie niet goed in hoe ik die kogel in dat kunststofhuis krijg en dan ook nog weer terug in de metalen steun. Mijn vraag is: Heeft er iemand ervaringen of tips voor mij hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. (verwarmen?) Alvast bedankt! meester René
Gebruikersavatar
OosT4Jef
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jun 2013, 22:26
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door OosT4Jef »

Afgelopen dinsdag nieuw koppelingsset erin gekregen en hoopte dat het schakelen beter zou worden....nou, ho maar... :boos ..Ik krijg de pook nauwelijks in de 1e of de 2e versnelling. :boos

Ik heb gebeld naar Schaap&Bron in Joure, die deze klus heeft uitgevoerd, en ze zeiden dat er nog iets viel af te stellen, wat ik niet begrijp... :vraagteken

Iemand hier op het forum weet hoe dat precies in elkaar steekt??
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door Multivan Generation »

OosT4Jef schreef:Afgelopen dinsdag nieuw koppelingsset erin gekregen en hoopte dat het schakelen beter zou worden....nou, ho maar... :boos ..Ik krijg de pook nauwelijks in de 1e of de 2e versnelling. :boos

Ik heb gebeld naar Schaap&Bron in Joure, die deze klus heeft uitgevoerd, en ze zeiden dat er nog iets viel af te stellen, wat ik niet begrijp... :vraagteken

Iemand hier op het forum weet hoe dat precies in elkaar steekt??
Bovenste plaatje van René als uitgangspunt.
Daarin zie je het meest rechtse rode cirkeltje.
Het moertje daarin iets lossen vanaf onder de auto,
en vanaf boven iemand de pook in de gewenste positie laten houden,
en weer vastdraaien.
Dan even alles droog doorschakelen, zonder rijdende beweging bedoel ik daarmee,
en wellicht kun je het hiermee oplossen?

Anders: heb je de aangegeven delen (in de rode cirkels ) al eens goed ingesmeerd/ingespoten?

groetjes Peter
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door websurfer »

ligt het nu aan mij maar als ik de link aanklik kom ik op deze site uit
http://www.abgcampertechniek.nl/vwt4/T48.pdf

en verder kan ik geen pdf vinden

doe ik iets verkeerd ?
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door websurfer »

pfff dacht zijn ongelezen berichten dus actueel
heb uiteraard niet gekeken naar initiële posting

:muur :muur :muur :muur :muur
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Versnellingmechanisme beweging (pdf tekening)

Bericht door Multivan Generation »

de informatie die er in stond staat al in het bericht van René maar dan als afbeelding :zwaai

De link heb je dus helemaal niet nodig :gekte
Plaats reactie