Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welk dynamodraadje

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Elbert N
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mei 2010, 09:49

Welk dynamodraadje

Bericht door Elbert N »

Beste weetjewellers,

Tijdens de aankomende vakantiereis willen wij een reiskoelbox achterin onze T4 hebben. Er is nog geen 12V aansluiting achterin dus deze moet nog gemaakt worden. Nu wil ik dit dmv een relais dit zo maken dat er geen spanning naar de koelbox gaat als de motor niet loopt. Nou ben ik vanavond een hele poos bezig geweest een blauwe draad te vinden vanaf de dynamo. Bij de dynamo is er een dun blauw draadje aan een stekker samen met een zwart/rood draadje. Voor het gemak heb ik geprobeerd deze draad binnen op te sporen, bij mijn transporter zitten er 3 doorvoeren met kabels achter de accu. Bij de onderste gaat een blauw en rood/zwart draadje naar binnen dus ik dacht hebbes. In de auto gaat deze bundel deels naar een turquiose stekker en de bundel is gelabeld met een 2 (mocht deze informatie nuttig zijn).
Ik had het relais (30A Hella) aangesloten 30 plus in,87 plus uit, 85 blauwe draadje , 86 Massa, er liep alleen geen meetbare stroom en ook een diode meting tussen 30 en 87 leverde ook nul resultaat op. Ik denk dus het verkeerde draadje afgetakt te hebben, de vraag die mij nu rest is dan ook welk blauwe draad moet ik dan wel pakken om het relais werkend te krijgen. Er loopt nog 1 blauwe draad naar binnen welke naar een vrij grote transparante stekker gaat, maar omdat ik er geen zin in heb dat straks elk draadje weer aan elkaar gemaakt moet worden wil ik even wat zekerheid.

Hopelijk kunnen jullie nog wat wijs worden uit dit verhaal en een antwoord geven,

Bij voorbaat dank, Elbert
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Rotor »

Hi, wat je ook zou kunnen doen is het volgende, ga naar de zekering/relais kast, en ongeveer in het midden waar de relais zitten, zie je ook nog meerde plekken waarin een relais kan, meet even op zo'n lege plek waar spanning op komt te staan wanneer je hem op contact zet, en gebruik deze om het relais aan te sturen, en het mooiste is om de 12v plus weg te halen bij de accu(naar koelbox), en gelijk daar ook een zekering plaatsen.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Harry62 »

Je zou ook een D+ herkenner er op kunnen zetten
Dit is een klein kastje (relais) dat stroom doorgeeft als er meer dan 13 volt op komt.
Kun je overal plaatsen waar je een 12 volt aansluiting hebt.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Multivan Generation »

Elbert,
van welk bouwjaar is je bus?
Achter de zekeringkast kun je namelijk ook een D+ vinden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij de mijne (1996 TDI caravelle) lag in de wirwar achter de zekeringkast een blauwe draad met daaraan een een-polig zwart stekkertje met hierin een leeg contrastekkertje, hierin kon ik met een contactstekkertje uit een isostekker van de radio een draadje aansluiten op de D+

Voor een koelbox een beetje overkill, maar bepaalde Cyrix accuscheidingsrelais hebben geen D+ nodig de oplossing van Harry zit daar al ingebouwd
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Elbert N
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mei 2010, 09:49

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Elbert N »

De bus is van 02-96 2,4l D 57kw. Roger bij jou zit er dus gewoon een loze D+ draad achter de zekeringkast?
Ik heb al een 12V/30A maak relais en er moet dus alleen nog een draad heen die er dus voor zorgt dat dat ding gaat sluiten als de motor draait, en voor wat ik gelezen heb gaat dit het eenvoudigst met een D+ draad.(die in veel verhalen blauw is)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja een blauwe draad met enkelpolig zwart stekkertje. los achter de zekeringkast tussne die spagethi van draden die VW daar zo netjes aangelegd heeft (NOT)

er zit een leeg contrastekkertje in de zwarte stekker, in dat lege contrastekkertje past een metalen connector uit een ISO stekker (ik heb ide standaard voor mijn werk in de auto) en dan kun je daar dus een draad op aansluiten die naar het relais gaat.

voor je dingen aansluit even nameten of je de juiste hebt (meen dat er twee blauwe met zwarte stekker lagen bij mij) multimeter er aan en starten, beetje gas geven als je laadstroomlampje niet uit gaat op je dashboard, en als het lampje uit is moet er 12,5-13,5 volt ongeveer op de blauwe draad gemeten worden, voor die tijd bijna nul.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Elbert N
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mei 2010, 09:49

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Elbert N »

Ik heb net even gezocht achter de zekeringkast, loze stekkers te over maar helaas zit er geen blauwe draad aan. In ieder geval bedankt voor de tip!

Ik kan maar twee blauwe draden vinden waarvan ik er al een mishandeld heb. De andere blauwe draad is enigszins dikker en die gaat naar een stekker ter hoogte van zekering 11/12. In deze stekker zit ook nog een zwart/rode draad van ik denk +/- 4 qmm.

Zoals ik al gezegd had wil ik graag een beetje zekerheid voor dat alles achter de zekeringkast omhult is door krimpkous.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Rotor »

wil je helemaal op save spelen, pak dan de geschakelde plus die naar de radio loopt, en dan belast je ook niet onnodig die beroemde blauwe draad die vanaf de dynamo komt.
Gebruikersavatar
Elbert N
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mei 2010, 09:49

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Elbert N »

De geschakelde plus krijgt toch al stroom als het contact aan staat? Of zit ik dan verkeerd te denken?
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Rotor »

Er komt pas 12 volt op te staan wanneer je hem op het contact zet.en dat wou je toch, motor uit koelbox uit.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan moet je echt een CONTACT geschakelde nemen, en niet die van achter de radio (die bij VW overigens NIET afgezekerd is) de geschakelde van de radio is de accessoire contact puls, die gaat aan als je de sleutel een keer omgedraaid hebt, maar gaat pas uit als de sleutel helemaal uit het contact is.....

als je dan ergens parkeert om te rusten en de radio aan laat |(of alleen al de sleutel in het contact) blijft de koelbox nog aan
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Elbert N
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mei 2010, 09:49

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Elbert N »

je hebt inderdaad wel gelijk, maar als het contact aanstaat blijft dat ding stroom trekken. Aangezien de radio ook nog wel eens gebruikt word zonder dat we rijden lijkt het me niet heel handig.
Mijn hele plan was eerst een gewone schakelaar er tussen en dan gewoon een constante plus vanaf de accu pakken, maar omdat ik bang ben dat zo'n schakelaar een keer vergeten gaat worden tijdens een stop oid dacht ik het dus met een relais op te lossen die pas inschakeld als de motor daadwerkelijk draait.

Ik kan natuurlijk de stroom bij de radio weg nemen en dan een schakelaar tussen de draad naar achter zetten, dan heb je ook wel een aardige zekerheid ingebouwd lijkt me, alhoewel ik de D+ draad eigenlijk de beste optie vind.

Dan is er dus nog steeds de vraag of dat andere blauwe draad je achter de zekering kast wel het proberen waard is.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Rotor »

Persoonlijk vind ik die d+ de slechtste keuze.
Gebruikersavatar
Elbert N
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 mei 2010, 09:49

Re: Welk dynamodraadje

Bericht door Elbert N »

Rotor schreef:Persoonlijk vind ik die d+ de slechtste keuze.
Vanwege een teveel aan belasting? De D+ hoeft alleen het relais in te schakelen vraagt dit zoveel?
Plaats reactie