Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motor valt stil

vragen over de T4
Plaats reactie
Gert Jan de J
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jul 2010, 11:05
Locatie: Breda

motor valt stil

Bericht door Gert Jan de J »

Beste weetjewellers,

ik ben de trotse eigenaar van een T4 California Beach, waar ik met zeer veel plezier in rondrij en zeker van geniet tijdens mijn vakanties.
Echter, hij (of is het een zij?) heeft een probleem. Nu heb ik al het forum uitgeplozen, maar niet echt een oplossing gevonden.
En om te voorkomen dat de garage alles gaat veravngen etc. wil ik het graag aan jullie voorleggen.
Het gaat hier dus om een T4, 1997, 2,5 tdi, in 2001 geïmporteerd uit Duitsland, en ongeveer 210.000 km gereden.
Het euvel is dat de motor plotseling 'dood' valt. (tijdens het rijden!). De toerenteller slaat op 0, de motor houdt er mee op, en vreemd genoeg gaat het oliedruklampje branden of knipperen (beide situaties meegemaakt) en het voorgloeilampje brandt op halve kracht.Het maakt niet uit of de auto warm is of niet - de ene keer gebeurt het na 500 m en dan weer na 50 km - dus het is geen 109 probleem. Contact afzetten, even wachten (maar dat is niet altijd nodig), dan weer starten en het zaakje loopt weer. En soms, uitlopend op de vluchtstrook, komt het mechaniek weer spontaan tot leven en rijdt de bus alsof er niets aan de hand is geweest. De stroom gaat echt van de computer af, want het geheugen van de cruise control is ook weg (gemerkt in die gevallen dat hij weer vanzelf tot leven kwam).
Zoals altijd bij zit soort problemen, hij doet het zeer onvoorspelbaar. Een ritje van 2 km naar de Gamma bv levert afslaan op; een rit twee dagen later naar Luxemburg doet hij dan weer zonder enig probleem. En dan weer soms twee keer kort na elkaar op dezelfde rit. Korte ritten, lange ritten, soms slaat hij af, en meestal (gelukkig) niet. Maar het rijdt niet prettig, zeker niet in een tunnel of lang een gedelete zonder vluchtstrook.
Graag jullie reacties of iemand dit herkent en waar de fout zou kunnen zitten.

Gert Jan
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: motor valt stil

Bericht door sgsdebruijn »

Lijkt me handig om uit te laten lezen. misschien handig om te vermelden waar ej ongveer vandaan komt om een afspraak met iemand te maken voo rhet uitlezen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gert Jan de J
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jul 2010, 11:05
Locatie: Breda

Re: motor valt stil

Bericht door Gert Jan de J »

Ik woon in Breda. De garage heeft de computer uitgelezen, maar daar staat niets in qua foutmeldingen (volgens hun).

Gert Jan
T4 TDI California Advantage 2000
:campingT4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motor valt stil

Bericht door Pascal-141 »

Controleer eens alle stekkers aan de zekeringkast aan de achterzijde . Beweeg ze allemaal eens om slecht contact te vermijden.
Dan in de motorkap ook eens controleren of de stekker aan de motorcomputer niog goed bevestigd is.
Er bestaat ook kans dat er ergens een beginnende kabelbreuk zit , waarschijnlijk de kabelboom naar de motor toe.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: motor valt stil

Bericht door sgsdebruijn »

zou het iets met de startonderbreker kunnen zijn in de sluetel, merk je daar nog een verschil in of altijd met dezelfde sleutel?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gert Jan de J
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jul 2010, 11:05
Locatie: Breda

Re: motor valt stil

Bericht door Gert Jan de J »

Ik rij eigenlijk steeds met dezelfde sleutel, zal deze eens omruilen.
En ook even alle stekkertjes nalopen of er ergens iets loszit.
Dank alvast voor jullie snelle reacties.

Gert Jan
T4 TDI California Advantage 2000
:campingT4
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: motor valt stil

Bericht door Wim T4 935 »

Ik snap de conclusie dat het geen 109 probleem kan zijn niet. Een relais wat niet helemaal zuiver meer is en de relatie met gereden afstand is volgens mij niet hard. Hier zouden bv temperatuur en aantal stroomgebruikers op van invloed kunnen zijn.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gert Jan de J
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 jul 2010, 11:05
Locatie: Breda

Re: motor valt stil

Bericht door Gert Jan de J »

Na 500 m zonder verdere verlichting of andere stroomverbruikers is het relais nog niet zo warm dat dit slecht gaat functioneren. Van de 109-items op dit forum heb ik begrepen dat er toch enige tijd overheen gaat voordat 109 zover is afgekoeld dat het contact weer wordt hersteld. Dat is hiet niet het geval. Ook de garage heeft mij verzekerd dat 109 goed was.
Al met al voor mij voldoende grond om dit als oorzaak uit te sluiten
T4 TDI California Advantage 2000
:campingT4
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: motor valt stil

Bericht door Harry62 »

Waarom zou het relais 109 niet zijn?
Kan ook geoxideerd zijn dus nooit uitsluiten en een andere proberen.

Maar ik vermoed dat het weer een gevalletje van het contact blokje is. Je bent je geheugen kwijt dus is hij
van het contact geweest en opnieuw op contact.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor valt stil

Bericht door Roger B. (11)61 »

sgsdebruijn schreef:zou het iets met de startonderbreker kunnen zijn in de sluetel, merk je daar nog een verschil in of altijd met dezelfde sleutel?
Nope, de chip in de sleutel wordt alleen bekeken bij het starten. Ik heb en sleutel zonder chip en een klapsleutel waar de chip al in zit maar nog geen baard eraan, als ik die gebruik moet ik de klapsleutel bij het contactslot houden om te starten, als ie loopt kan ik de klapsleutel (en dus de transponder) gewoon wegleggen, maakt voor het lopen niet uit.

verder begreep ook ikniet hoe je de conclusie trok dat het DUS niet aan 109 lag.....

en was ook mijn eerste gedachten, contactblokje van je contactslot van nog geen 30 euro en een uurtje klooien vervangen als eerste poging om het te repareren (blokje gaat toch vroeg of laat naar de kl.... dus heel veel weggegooid is er niet aan als je die vervangt.)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie