Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

onderste fuseekogel

vragen over de T4
Plaats reactie
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

onderste fuseekogel

Bericht door ailko vos »

ik heb de onderste fuseekogel kapot en wil deze zelf vervangen.wat moet er los en wat moet er met een momentsleutel worden vastgezet.het is een 88 pk tdi van 2002
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: onderste fuseekogel

Bericht door LAYCA »

Fusee kogel van stuurstang of de onderste fusee van wiel?
Als het de laatste is gaat dit met veel geweld en mogelijk moet deze warm gestookt worden om hem los te krijgen.
Tevens speciale trekker nodig.
Werkplaatsboek met deze gegevens bijvoorbeeld Vraagbaak ongeveer 40 euro.

Groeten Wm
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: onderste fuseekogel

Bericht door Pascal-141 »

Met veel geweld en warm stoken ? :ie

De onderste fusee zit vast met 3 bouten , 2 torx en 1 grote zeskant . Spanning van de torsiestang halen door wat losser te draaien , centrale bout van de aandrijfas los , de onderste bout van heg gewricht losdraaien , en de 2 torx losdraaien , dan de complete fusee met remmen en alles naar buiten trekken om beetje plaats te hebben , en dan zit het onderste fuseegewricht vrij . Zet er een fuseevork tegenaan , 1 goeie tik met een hamer , en je hebt het gewricht in je handen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: onderste fuseekogel

Bericht door Pascal-141 »

viewtopic.php?f=12&t=43990&start=225#p334747

Op bovenstaande fotos zie je hoe het onderste fuseegewricht vast zit

Er zal in de technische handboeken vast wel beschreven staan met hoeveel moment (Nm) die 3 bouten moeten vastgezet worden , maar ik zet ze gewoon VAST . Ik heb er nog nooit eentje gehad die loskwam later :lach Maar als je niet zeker bent van jezelf op dat gebied , kun je beter volgen wat er vermeld word in het handboek.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: onderste fuseekogel

Bericht door LAYCA »

Pascal-141 schreef:Met veel geweld en warm stoken ? :ie

De onderste fusee zit vast met 3 bouten , 2 torx en 1 grote zeskant . Spanning van de torsiestang halen door wat losser te draaien , centrale bout van de aandrijfas los , de onderste bout van heg gewricht losdraaien , en de 2 torx losdraaien , dan de complete fusee met remmen en alles naar buiten trekken om beetje plaats te hebben , en dan zit het onderste fuseegewricht vrij . Zet er een fuseevork tegenaan , 1 goeie tik met een hamer , en je hebt het gewricht in je handen .
Dan heeft mijn schoonzoon (heeft ook een t4) dus blijkbaar pech gehad en zat deze fusee erg vast of deze garage doet het verkeerd.

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: onderste fuseekogel

Bericht door frank884 »

LAYCA schreef:
Pascal-141 schreef:Met veel geweld en warm stoken ? :ie

De onderste fusee zit vast met 3 bouten , 2 torx en 1 grote zeskant . Spanning van de torsiestang halen door wat losser te draaien , centrale bout van de aandrijfas los , de onderste bout van heg gewricht losdraaien , en de 2 torx losdraaien , dan de complete fusee met remmen en alles naar buiten trekken om beetje plaats te hebben , en dan zit het onderste fuseegewricht vrij . Zet er een fuseevork tegenaan , 1 goeie tik met een hamer , en je hebt het gewricht in je handen .
Dan heeft mijn schoonzoon (heeft ook een t4) dus blijkbaar pech gehad en zat deze fusee erg vast of deze garage doet het verkeerd.

Groeten Wim
we kregen destijds die bovenste ook er niet uit aan 1 kant ....
(ik heb er geen speciaal gereedschap voor, toe zelf wat gefabriceerd, maar dat viel tegen)
ik zou die bovenste niet meer doen zonder "special tool" maar ja als je eenmaal zover alles los hebt liggen.. dan moet die er toch uit.... dus dan maar met de snijbrander,,,.. :knipoog
de onderste gaat veel gemakkelijker,.. daar zelfs de spanning niet voor van de torsiestang eraf gehaald... (met een extra krik gewerkt)
hij moet wel echt een :bonk flinke tik van de hamer hebben.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: onderste fuseekogel

Bericht door arjanzevenaar »

Uhhh..ja het was ook de BOVENSTE links voor @lyca :yes :kus. Deze hebben ze ook warm gestookt.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: onderste fuseekogel

Bericht door Pascal-141 »

arjanzevenaar schreef:Uhhh..ja het was ook de BOVENSTE links voor @lyca :yes :kus. Deze hebben ze ook warm gestookt.
De bovenste durft inderdaad wel tegen te werken , door goed vast te zitten . Eens warmstoken brengt dan wel verlichting :lach
de onderste is normaalgezien geen probleem , het is dan ook een korte conische verbinding .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Emissieloos
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2015, 10:50

Re: onderste fuseekogel

Bericht door Emissieloos »

Bij de bovenste fusee als de nieuwe erin zit , doe ik wat stijf vet in het randje waar de veer die hem vastzet in ligt.
blijft er geen water meer in staan en haal je hem een evt volgende keer makkelijker los.
Plaats reactie