Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Dehler 5.4 optima op T4 basis
Dehler 5.4 optima op T4 basis
Wij hebben een Dehler camper uit 1994 gekocht in Duitsland, zelf wonen we in Zwitserland. De auto moet de komende tijd in Zwitserland worden aangemeld en dat gaat hier niet vanzelf. In principe wordt op alle mogelijke manieren tegengewerkt. Oude auto's willen ze niet, behalve als het een oldtimer is. Onze Dehler heeft een 2.4l 5cylinder uit aug 1994 met een APT turbo. In dat laatste zit het grootste probleem. Veranderingen aan de motor willen ze hier niet. Vraag 1: Weet iemand of een verhoging van het vermogen van 57kW naar 80kW ook aanpassingen aan het chassis nodig maakt? De turbo zit er volgens ons al vanaf het begin op. Heeft een T4 Dehler van 2810Kg niet altijd al zwaardere remmen etc?
Vraag 2: Welke instantie zou ons aan een bevestiging kunnen helpen dat de emissie met een turbo veel gunstiger is dan zonder turbo.?
Vast bedankt voor de reacties
Vraag 2: Welke instantie zou ons aan een bevestiging kunnen helpen dat de emissie met een turbo veel gunstiger is dan zonder turbo.?
Vast bedankt voor de reacties
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis
Die turbo heeft nooit af fabriek op een 2.4d gezeten , dus is er zeker achteraf opgezet .
Aangezien het een Duitse auto betreft , zou je dus van de turbo ombouw ook TUV papieren moeten hebben , is dat niet het geval , dan word het waarschijnlijk nog moeilijker om hem ingevoerd te krijgen , want dan is die turbo "niet officieel" ...
Aanpassingen aan het chassis worden niet gedaan bij een 2.4 turbo ombouw .
En het zou me zéér verwonderen moest Dehler de remmen aangepast hebben . Ik vermoed dat de remmen gewoon standaard zijn. Indien er andere remmen opzitten , zou je ook daarvan een TUV rapport moeten hebben . Indien niet : tja ... krijg het dan maar eens gekeurd ...
Hopelijk voor jou is de turbo ombouw niet door een beunhaas gebeurd , want de 2.4d is zowieso al een temperatuurgevoelige motor , zeker onder zware belasting (Dehler opbouw+bergen ...) . Wanneer er dan nog eens een turbo bijkomt , word de termische belasting van de motor nog hoger . Wat er vroeger nogal eens gedaan werd ,indien de turbo door een gerenomeerde firma werd geplaatst, is dat de gehele cilinderkop werd vervangen door een gemodificeerd exemplaar met verbeterde koelkanalen .
Aangezien het een Duitse auto betreft , zou je dus van de turbo ombouw ook TUV papieren moeten hebben , is dat niet het geval , dan word het waarschijnlijk nog moeilijker om hem ingevoerd te krijgen , want dan is die turbo "niet officieel" ...
Aanpassingen aan het chassis worden niet gedaan bij een 2.4 turbo ombouw .
En het zou me zéér verwonderen moest Dehler de remmen aangepast hebben . Ik vermoed dat de remmen gewoon standaard zijn. Indien er andere remmen opzitten , zou je ook daarvan een TUV rapport moeten hebben . Indien niet : tja ... krijg het dan maar eens gekeurd ...
Hopelijk voor jou is de turbo ombouw niet door een beunhaas gebeurd , want de 2.4d is zowieso al een temperatuurgevoelige motor , zeker onder zware belasting (Dehler opbouw+bergen ...) . Wanneer er dan nog eens een turbo bijkomt , word de termische belasting van de motor nog hoger . Wat er vroeger nogal eens gedaan werd ,indien de turbo door een gerenomeerde firma werd geplaatst, is dat de gehele cilinderkop werd vervangen door een gemodificeerd exemplaar met verbeterde koelkanalen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis
Wauw, jij weet er wel veel van. De firma ABT is een zeer gerenomeerde firma. Wij denken dat de turbo er al zo'n 17 j of 18 jaar in zit. Wij hebben van de auto met turbo een Tüv rapport en DEKRA heeft voor ons een rapport voor de EURO 1 status (duits) geleverd. AMAG wil geen COC rapport leveren omdat ze alleen maar een VW T4 en geen Dehler hebben geleverd. Nou ja we zien wel. Hij gaat de komende weken een keer gekeurd worden
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis
Ah , dus je hebt er toch een TUV rapport bij . Ik vermoed dat dat het toch al wat makkelijker voor je zal maken in hem ingevoerd te krijgen .
Ik dacht dat ook ABT bij de turbo ombouw ook de cilinderkop aanpastte , vandaar waarschijnlijk dat hij het al zo lang volhoud
Ik dacht dat ook ABT bij de turbo ombouw ook de cilinderkop aanpastte , vandaar waarschijnlijk dat hij het al zo lang volhoud

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis
en waarschijnlijk zit er daarbij ook een interkoeler op geschroefd..Pascal-141 schreef:Ah , dus je hebt er toch een TUV rapport bij . Ik vermoed dat dat het toch al wat makkelijker voor je zal maken in hem ingevoerd te krijgen .
Ik dacht dat ook ABT bij de turbo ombouw ook de cilinderkop aanpastte , vandaar waarschijnlijk dat hij het al zo lang volhoud
Nothelle deed het ook zo,
en Schrick ook..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis
Hi, Ja er zit een intercooler op. Zelfs met 80kW is het even wennen, zo langzaam. De auto staat nu in Zwitserland. De hele import heb ik zelf gedaan, dat is alleen aante raden als je warme gevoelens voor ambtenaren hebt en veel tijd 

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis
zijn Zwitsers soms nog meer rigide als Duitsers?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis
Leve de EU, oh .... wacht .....



VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
- Dehler_Bert
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
- Locatie: Delft
Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis
Gefeliciteerd met jullie Dehler Optima 5.4!
De ombouw naar 2.4D turbo van ABT was destijds niet goedkoop! Maar kennelijk werkte het wel naar behoren. Ik heb destijds ook nog eens geinformeerd naar de ombouw van een Huber turbo op mijn Dehler Optima 4.7 met AAB motor uit '93. De kosten waren zo hoog dat het loonde om er gelijk een TDI in te bouwen. Maar ik heb mijn bus toen verkocht en een nieuwere Dehler met TDI motor voor gekocht.
Nadeel van een AAB met turbo is dat de versnellingsbak niet aangepast is aan je hogere koppel en het toerental (en herrie) blijft de limiterende factor . Succes met de invoer.
De ombouw naar 2.4D turbo van ABT was destijds niet goedkoop! Maar kennelijk werkte het wel naar behoren. Ik heb destijds ook nog eens geinformeerd naar de ombouw van een Huber turbo op mijn Dehler Optima 4.7 met AAB motor uit '93. De kosten waren zo hoog dat het loonde om er gelijk een TDI in te bouwen. Maar ik heb mijn bus toen verkocht en een nieuwere Dehler met TDI motor voor gekocht.
Nadeel van een AAB met turbo is dat de versnellingsbak niet aangepast is aan je hogere koppel en het toerental (en herrie) blijft de limiterende factor . Succes met de invoer.
Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis
Beste mensen,
Nou, het heeft lang geduurd maar we hebben oplossing. DEKRA uit Duitsland heeft bevestigd dat de T4 uit 1994 aan de Euro 1 eisen voldoet en ABT heeft bevestigd dat de Dehler, voordat hij op de weg is gekomen, voorzien is van de Turbo. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat we toegelaten worden op het Zwitserse asfalt. ! Morgen is de technische keuring. Als dat ook goed afloopt kunnen we eindelijk gaan reizen. De eerste staat al gepland voor 30 januari. Wij zijn blij ! De eerste keer werd ons verteld dat we een keuring van €3.500 moeten laten doen. Nu kost het €50 en heeeeeeeel veel tijd.
Nou, het heeft lang geduurd maar we hebben oplossing. DEKRA uit Duitsland heeft bevestigd dat de T4 uit 1994 aan de Euro 1 eisen voldoet en ABT heeft bevestigd dat de Dehler, voordat hij op de weg is gekomen, voorzien is van de Turbo. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat we toegelaten worden op het Zwitserse asfalt. ! Morgen is de technische keuring. Als dat ook goed afloopt kunnen we eindelijk gaan reizen. De eerste staat al gepland voor 30 januari. Wij zijn blij ! De eerste keer werd ons verteld dat we een keuring van €3.500 moeten laten doen. Nu kost het €50 en heeeeeeeel veel tijd.
Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis



laat nog even horen hoe het is gegaan
en nog veel kilometers met de dehler

a silence so loud
Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis
Hi RHH, nou het was even spannend en het duurde 90 minuten. Het eerste probleem was het gewicht 2800kg ipv 2600 kg. Na lang heen en weer gepraat hebben ze met een schroevendraaier op het duitse document(echt waar!) van de 8 een 6 gemaakt!
. Daarna de kist achterop: 20 minuten in het kantoor toen ze terugkwamen zeiden ze: We hebben eigenlijk geen zin nog langer moeilijk te doen, is ok!
Als laatste de remmen: het verschil tussen links-en rechts achter mag 25% zijn en is 30%. Dat wordt vandaag gerepareerd. Morgen nog even langs om dat te laten zien en dan hebben we na 9 weken gedoe Zwitserse nummerplaten.

Als laatste de remmen: het verschil tussen links-en rechts achter mag 25% zijn en is 30%. Dat wordt vandaag gerepareerd. Morgen nog even langs om dat te laten zien en dan hebben we na 9 weken gedoe Zwitserse nummerplaten.

Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis
super!!! en dan nu eindelijk genieten
en wat dat keuren betreft... ik vraag me af en toe af of ze zelf wel weten waar ze mee bezig (mijn ervaring met de nederlandse rdw...) maar nu gelukkig een verhaal waar het ook nog financieel meevalt :klappen :klappen


en wat dat keuren betreft... ik vraag me af en toe af of ze zelf wel weten waar ze mee bezig (mijn ervaring met de nederlandse rdw...) maar nu gelukkig een verhaal waar het ook nog financieel meevalt :klappen :klappen


Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis
wa zal die man opkijken als ie op de nieuwjaarsmeeting komt



Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: Dehler 5.4 optima op T4 basis
Vandaag de nummerplaten gehaald en het "fahrzeugausweis" Omdat daar geen melding werd gemaakt van de, achteraf ingebouwde turbo, hebben we dit geweigerd te accepteren. haha, het blijft spannend tot het laatste moment. Terug naar de afdeling waar de auto's getest worden. Die vonden dat wij terecht bezwaar maakten, immers, over 2 jaar wordt de turbo bij de volgende test weer een probleem. Na veel heen en weer telefoneren hebben ze een nieuwe versie gemaakt (gratis) waar de turbo in vermeld staat als "geaccepteerd" We hebben net voor de deur in de Dehler prosecco gedronken en verheugen ons enorm op de eerste reis ! 
