Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Hey allemaal,

Na een tijdje weg geweest te zijn met ons pas aangeschafte campertje weer even bijgelezen op het forum. Tijdens de vakantie hebben een paar mogelijke verbeterpunten geconstateerd wat betreft de ruimtebenutting.

Watertank: wij hebben een California uit '97 en dus met de watertank aan de bijrijderskant achterin. Wij gebruiken die enorme tank eigenlijk nooit volledig. We vinden het prettig om af en toe wat water uit het kraantje te pakken, maar we gooien er eigenlijk maximaal tot half vol water in. Het water staat er anders te lang in naar onze smaak. We drinken er overigens niet uit. Hiervoor gebruiken we toch flessen. We zouden graag onder het bed ruimte winnen.

Zijn er oplossingen bekend om een kleinere tank te monteren met behoud van pompje? Of is het mogelijk de indeling van de latere California's in onze 97-er toe te passen? Onze gastank staat trouwens helemaal achterin aan de bestuurderszijde.

Hangkast: De 'hangkast' is een grote ruimte die we maximaal voor de (onderste) helft benutten door te stapelen. Heeft iemand aanpassingen gedaan, zodat ook de bovenste helft beter te gebruiken is? Wij hebben de versie dat je via 2 zijden deze ruimte kunt benaderen. Zelf zat ik eraan te denken om een net tegen de achterwand te hangen om bijvoorbeeld grote (bad)handdoeken in te doen. Later in de vakantie kan bijvoorbeeld de vuile was erin of zo. Of een meer vaste ruimte (kastje) maken met planken. Nadeel hiervan vind ik dat dit star is, dus als je wel eens van de hoogte van deze ruimte wil profiteren dit dan niet meer mogelijk is.

Alvast bedankt voor de reactie,

Joris
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Pascal-141 »

Watertank : je kan misschien een watertank van de latere types monteren ? Die zit op de wielboog onder/achter de kast aan bestuurderszijde (zoals bij mijn California) .
Hangkast : ik heb er zelf ook nooit kleding in "hangen" , dus ik heb een extra legbord erin gemaakt , dan kun je kleding "stapelen" in meerdere lagen , zonder dat je de hele handel onderste boven moet draaien als je net wat moet hebben die onderaan de stapel ligt :knipoog
Dus helemaal onderin (dus op de wielkast) zit de watertank , en daarop zit een afdekplaat (daar kun je al dingen opleggen ) en daarboven heb je dan "legborden" om kleding of ander spul op te leggen .
Ik vind het zelf wel een handige opbergruimte zo .
Bovendien is de hele koffer leeg en hélemaal beschikbaar . :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Bedankt voor je reactie. Klinkt goed. Ik bedenk me wel net dat er voor het vullen van de watertank een extra doorvoer naar buiten nodig is als ik inderdaad een watertank volgens de nieuwere types monteer. Kan natuurlijk maar iemand suggesties voor een kleinere tank aan de bijrijderszijde?
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Gebruik je daar het originele pompje voor? Is misschien niet zo belangrijk, maar werkt de niveau-meting nog? Ik zit inderdaad wel in deze richting te denken. Misschien binnenkort eens gaan rondneuzen.
Ik denk niet dat er VW / westfalia oplossingen zijn?
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door vw_camper »

Een 10l jerrycan ergens in een kastje zetten of op de plaats waar nu jouw tank staat.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door sgsdebruijn »

heb wel wat foto's om ruimte te winnen :lach
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2031
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door chv »

Joris,
Het watertankje uit de latere types op de plaats van je huidige 60 liter tank gaat niet werken want daarvan is de uitsparing van de wielkast spiegelverkeerd.
En als je zo'n nieuwer type watertank in de daarvoor ontworpen plaats (aan bestuurderskant onder de kast) plaatst, is ie heel moeilijk schoon te maken, heb ik gehoord.
De aangifte van het waterniveau in je schoonwatertank wordt door een apparte sensor aangegeven en heeft niets te maken met je dompelpompje.
De enige echte ruimtewinner is inderdaad zo'n 10 liter jerrycan hetzij in je keukenkast (of ernaast, achter de bestuurdersstoel) hetzij achter je gaskastje dmv het zagen van een uitsparing aan de achterzijde van je kast.
Van dat laatste heb ik wel eens foto's gezien, weet alleen niet waar.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door sgsdebruijn »

Problem is een kleine tank vinden met grote vulopening voor doorvoer pompje.
Achterin past mijn opstelling op 5mm ofzo niet in de achterste kast met bv het gat wat Charles noemt.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

@ Charles, het tankje uit de nieuwere types aan de bijrijderszijde plaatsen was ook niet in me op gekomen hoor. Wel een willekeurig los te kopen tankje op deze plaats.
Dat de niveaumeting evt. verloren gaat vind ik niet zo'n probleem.
Met 'achter het gaskastje' bedoel je tussen de achterste kast en de achterklep in? Dat zou wel een ideale plek zijn, want die ruimte gebruik ik niet. (Je ziet wel mensen die daar zo'n brandrupzak hebben hangen, maar ik kan even niet bedenken wat ik daar op die plek in zou stoppen.) Misschien zijn er wel smalle hoge tanks te vinden, het enige is dan inderdaad: er moet een relatief grote opening in zitten om het pompje erin te krijgen. Of inderdaad een deel van het kastje wegzagen, maar dat vind ik zonde.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Multivan Generation »

bij een campeer winkel zoals bijvoorbeeld vervat in rotterdam of de wit in schijndel kun je wel vinden wat je zoekt hoor. ikzelf heb een tsnkje van 10 liter met een dopdiameter van ik dchat 13 cm en ik was er rond de 15 euro kwijt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door sgsdebruijn »

Ik wilde graag een 5L met een groter gat, das lastiger :bonk
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Coen220 »

Ik heb een 10 ltr tankje voor je met grote vulopening ,
deze gebruikte ik in mijn vorige call coach van 95 . grote tank eruit en deze er voor in de plaats.
maten ca 28 x40 x16 hoogte in incl.dop dop diameter 10 cm.
gratis af te halen in Nootdorp mail maar even voor een afspraak
Ps Tankje is uitsluiten gebruikt voor drinkwater
mvg Coen
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Joris 407 »

Bedankt voor het aanbod: bedoel je deze?

http://www.vervat.nl/nl/producten/carav ... res/28/154

Ik hou 'm zeker even in het achterhoofd, maar ik ben er nog niet helemaal over uit wat te doen en ben ook nog even benieuwd naar het antwoord van Charles of de plaats voor een watertank die hij bedoelt echt tussen de kastjes en de achterklep is. Dat zou echt een super plek zijn. Ik moet ook even bekijken wat voor pompje ik heb.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Multivan Generation »

ik heb ons watertankje net even nagemeten:

Lengte 39 cm
breedte 20 cm
Hoogte inclusief schroefdraad voor de dop 33 cm
Diameter van het gat 8 cm
prijs was destijds 15,50 euro bij de wit in schijndel.
Kleiner was mogelijk..

Ik heb er ook foto's van gemaakt als er interesse voor is. :knipoog

Ik zie net de maten nog van Coen zijn tankje en die zijn dus nog veel kleiner :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Ruimte winnen T4 California (watertank en hangkast)

Bericht door Coen220 »

Ja alleen zit er bij mij een schroefdop op, en de gaatjes voor het pompje en slangetjes zitten er reeds in.
mvg Coen
Plaats reactie