Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

steekas los T4 2.4D

vragen over de T4
Plaats reactie
defiduc
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2009, 20:27

steekas los T4 2.4D

Bericht door defiduc »

Beste mederijders,
Sinds kort heb ik een T4 overgenomen en inmiddels de versnellingsbak vervangen (van automaat naar schakel). Ik heb al een aantal ritten proef gereden en was klaar voor een wat langere rit. Nu is tijdens deze rit de linker homokineet los gekomen (4 boutjes) en daar kwam ik rijdend achter. Flink klapperen was het resultaat. Gelukkig kon ik snel stoppen en had ik een torxdop mee om de boel weer vast te zetten. Maar de hele terugweg van Friesland naar Alkmaar bleef hij toch rammelen. Ik verdenk nu dat de homokineet het heeft begeven en wil de steekas gaan vervangen. Moest toch ook al de onderste fuseekogel vervangen want die lekt. Uitlijnen heb ik ook nog mee gewacht dus het komt op zich niet verkeerd uit. Echter, nu moet ik dus op zoek naar een steekas en vraag me af van welke types/jaartallen ik de assen kan gebruiken. Weet iemand of hier veel verschil in zit voor wat betreft aansluitingen en lengte?

Ik kreeg een bericht dat de assen van een 1996 model (de mijne is uit 94) wel aansluiten, maar 16mm langer zijn. Zou dat veel kwaad kunnen? Immers zit er toch lengtespeling in de homokineten?

Graag jullie advies.
Owja, als er iemand nog een online of digitaal werkplaatshandboek heeft voor een T4 uit 1994 houd ik me aanbevolen!
Groeten,
Dennis
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: steekas los T4 2.4D

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij mijn 96 TDI zit de steekas op de bak vast met 6 bouten...... dus weet niet of dat voor 96 anders was of dat een 2,4 andere flensen op de bak heeft...


wellicht kan het lengteverschil geen kwaad, maar ik zou die gok niet nemen, stel het is wel nodig en je as is te lang, ze veert een geer goed in en er wordt vanalles kapotgedrukt.....nee, ik zou lekker de juiste as nemen.

Laatst een homokineet (bakzijde) kapot gehad (oorzaak bekend, eigen schuld) die is goedkoop geleverd en gemonteerd door ismet euhgg in de buurt van Haarlem in elk geval (zie topic van week of 3 terug hierover)

aandrijfas was 75 euro, montage 50..... als je 200km van huis bent LAAT je die as er graag voor dat geld onder zetten (thuis zou ik er voor dat geld ook niet zelf aan beginnen denk ik)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
defiduc
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2009, 20:27

Re: steekas los T4 2.4D

Bericht door defiduc »

thanx voor de reactie. Mijn steekas zit aan de bak ook met 6 boutjes vast. Wielkant is een dikke vette bout die je in de as draait om hem te borgen. Verder spiebanen voor de aandrijving in het wiel.

Gok is wel prijzig inderdaad. Dan misschien toch nog verder zoeken naar een echt 2.4 '94 type. En dan maar hopen dat er niets met de bak is gebeurd!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: steekas los T4 2.4D

Bericht door Roger B. (11)61 »

denk dat het in de bak wel meevalt, de flens is vrij stevig en zit in dik lager van het diff, gaat niet 1,2,3 stuk daar. Na een losgeslagen aandrijfas bij een golf 2 (koppeling bij garage vervangen bij aankoop auto) ben ik altijd heel huiverig met die boutjes... bij twijfel nieuwe plaatsen en in elk geval GOED vast zetten.... (eventueel na een km of 1000 en 5000 natrekken)

in je bericht had je het over de homokineet die los gelopen was (4 boutjes) ...maar begreep daaruit niet dat je niet bedoelde dat ie met 4 boutjes vast zat (maar met 6)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
defiduc
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2009, 20:27

Re: steekas los T4 2.4D

Bericht door defiduc »

Roger B. schreef:denk dat het in de bak wel meevalt, de flens is vrij stevig en zit in dik lager van het diff, gaat niet 1,2,3 stuk daar. Na een losgeslagen aandrijfas bij een golf 2 (koppeling bij garage vervangen bij aankoop auto) ben ik altijd heel huiverig met die boutjes... bij twijfel nieuwe plaatsen en in elk geval GOED vast zetten.... (eventueel na een km of 1000 en 5000 natrekken)

in je bericht had je het over de homokineet die los gelopen was (4 boutjes) ...maar begreep daaruit niet dat je niet bedoelde dat ie met 4 boutjes vast zat (maar met 6)
4 boutjes inderdaad losgekomen. Zat nog losjes vast met 2 boutjes. Wel 6 in totaal gelukkig.
defiduc
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2009, 20:27

Re: steekas los T4 2.4D

Bericht door defiduc »

Nou,

Ik heb in middels de steekas van mijn bus vervangen. Ook meteen maar de onderste fuseekogel vervangen want het rubbertje was lek. Alleen nu is het tikkende geluid nog steeds aanwezig. Ik verdenk nu dat het loskomen van de homokineet toch schade heeft aangebracht aan de versnellingsbak.

Zou het kunnen dat hierdoor de as in de bak krom is en de lagers stuk aan het slaan is? Wanneer ik nu rijd als hij koud is, is het geluid heel sterk aanwezig. Als hij warm is (moest er vandaag echt even mee weg) wordt het iets minder, maar blijft het aanwezig.

Nu is het niet veel werk om de bak er weer onderuit te halen, maar ik vraag me af of het de moeite waard is om de bak te reviseren.

Ik zit er nu eerst aan te denken om de voorkant te liften en dan de boel op de motor te laten draaien. Alleen is het dan wel spannend om er onder te gaan liggen om te zien wat er nu zo tikkert! :ie

iemand nog suggesties?
jordydereus

Re: steekas los T4 2.4D

Bericht door jordydereus »

zit je hitte schilt van je remschijf nog recht ?
deze kan aanlopen op je schijf evt ?

kijken onder de bus is geen probleem , mits je goede stevige bokjes gebruikt , handrem
klossen voor je achterbanden , en iemand om 112 te bellen. :ie
defiduc
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2009, 20:27

Re: steekas los T4 2.4D

Bericht door defiduc »

jordydereus schreef:zit je hitte schilt van je remschijf nog recht ?
deze kan aanlopen op je schijf evt ?

kijken onder de bus is geen probleem , mits je goede stevige bokjes gebruikt , handrem
klossen voor je achterbanden , en iemand om 112 te bellen. :ie
haha...hitteschild zou te makkelijk zijn.

Ik zal eens kijken of de flens van de bak nog recht draait. Anders toch maar weer de bak er onderuit.
Plaats reactie