Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoudaccu hoe zit dat?

vragen over de T4
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door DirkvW »

Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe huishoudaccu. Bij aankoop van de bus zat er geen huishoudaccu in dus alles wat ik heb liggen is een aantal accuklemmen. Hierover en over een aantal andere zaken rondom de huishoudaccu heb ik een aantal vragen.

Ten eerste is de huidige situatie zo
huidige situatie huishoudaccu
huidige situatie huishoudaccu
Ik zie twee hoofdklemmen en daar van afgeleid twee extra klemmen. Daarbij zie ik nog twee accuklemmen waarvan ik denk dat ze van de van de acculader zijn.

Als ik 1 accu wil plaatsten verwijder ik de twee extra klemmen, sluit ik de accu aan en zet ik daar boven op de klemmen van de acculader klopt dit?

Verder zie ik twee ijzeren staven. Deze staven zijn neem ik aan om de accu's vast te zetten. Is hier nog een manier voor waarop je dat echt MOET doen.

Verder is er ook nog het onderstaande onderdeel zichtbaar.
onbekend ding
onbekend ding
Weet iemand wat dit is en wat ik er mee moet?


Tot slot was ik hier in Utrecht zojuist bij een accuhandel. Na leeswerk op het forum was ik er van overtuigd dat ik AGM en GEL accus moest hebben. Bij deze accuhandel zeiden ze mij dat ik net zo goed een calciumaccu kon nemen. Deze was goedkoper en had voor normaal gebruik voldoende capaciteit. Wat raden jullie mij aan?

Een hoop vragen waar jullie mij hopelijk bij kunnen helpen.
Dirk
Laatst gewijzigd door DirkvW op 23 feb 2011, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Vastzetten is voor de hoofdaccu apk eis, geen idee of ze ook naar de tweede accu kijken. Niet goed vastzetten is erg onverstandig. Bij een ongeval wil je niet dat die accu in je nek gevlogen komt of dat ie met de polen ergens sluiting maakt.

Dat onbekende onderdeel is een temp.sensor die je lader gebruikt om laadcyclus aan te passen aan de temp. Waar die gemonteerd hoort weet ik niet.

ik hoop dat er nog iets losgekoppeld is en er bij lopende motor geen spanning op die losliggende pluspool komt...... :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door DirkvW »

Roger ik bedoelde niet of je de huidhoudaccu vast moet zetten maar op welke manier. Dit stond eerst verkeerd in mijn bericht.

die pluspolen zijn allemaal afzonderlijk ingepakt dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.
Gelukkig maar!
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door odorf »

@DirkVW
Ik heb in een ouder artikeltje wat maten opgenomen van de huishoudaccu,
viewtopic.php?f=2&t=28762&start=15#p186273
Op de foto's is ook een beetje te zien hoe de accu's vast horen. De draadeinden lopen vanaf de vloer het verste punt onder 45 graden naar boven.
De hoeklijnen zitten op de hoeken van de accu. Maar het lijkt wel of de andere hoeklijntjes (korter) op de grondplaat er bij jou niet bij zitten?
De kortere die dwars op de kastvloer rusten.
De temperatuur-sensor zit rechts helemaal bovenaan met een boutje op de kastwand.

Edit;
Ik zit jouw foto beter te bekijken ... maar deze is van het allereerste type interieur. Hierbij heeft de accukast een scharnierend luik met afgeronde hoeken. Bij de latere versies (ook mijn '94) is het een bekledingspaneel zonder randafwerking en scharnieren. Het kan dus zijn dat de accubevestiging ook verschilt.

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door DirkvW »

@ odorf
dank je wel voor het bericht. Ik had het topic eerder al gezien. Met de uitleg van jou er bij is het me wel wat duidelijker.
Mijn bus is van 91 dus dat eerste model zal inderdaad wel kloppen. Verder lijkt het bij mij bijna hetzelfde als bij jou op de foto. De plaatjes die op de kastvloer rusten zitten er inderdaad niet bij.

Begrijp ik het goed dat die sensor ergens in die ruimte opgehangen moet worden? Als dat het geval is dat hij dan zijn werk doet?

groeten,
Dirk
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door BenTDI »

odorf schreef:@DirkVW
Ik heb in een ouder artikeltje wat maten opgenomen van de huishoudaccu,
viewtopic.php?f=2&t=28762&start=15#p186273
Op de foto's is ook een beetje te zien hoe de accu's vast horen. De draadeinden lopen vanaf de vloer het verste punt onder 45 graden naar boven.
De hoeklijnen zitten op de hoeken van de accu. Maar het lijkt wel of de andere hoeklijntjes (korter) op de grondplaat er bij jou niet bij zitten?
De kortere die dwars op de kastvloer rusten.
De temperatuur-sensor zit rechts helemaal bovenaan met een boutje op de kastwand.

Edit;
Ik zit jouw foto beter te bekijken ... maar deze is van het allereerste type interieur. Hierbij heeft de accukast een scharnierend luik met afgeronde hoeken. Bij de latere versies (ook mijn '94) is het een bekledingspaneel zonder randafwerking en scharnieren. Het kan dus zijn dat de accubevestiging ook verschilt.

Groeten,
Odorf
Ik heb het zo gedaan zie ook mijn project van bentdi bouwen van een westfalia.
sjorbandje erom en zo vast als een huis.

viewtopic.php?f=12&t=31424" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
IMG_7467 klein.JPG
Laatst gewijzigd door BenTDI op 23 feb 2011, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door BenTDI »

DirkvW schreef:Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe huishoudaccu. Bij aankoop van de bus zat er geen huishoudaccu in dus alles wat ik heb liggen is een aantal accuklemmen. Hierover en over een aantal andere zaken rondom de huishoudaccu heb ik een aantal vragen.

Ten eerste is de huidige situatie zo
P1000141.JPG
Ik zie twee hoofdklemmen en daar van afgeleid twee extra klemmen. Daarbij zie ik nog twee accuklemmen waarvan ik denk dat ze van de van de acculader zijn.

Als ik 1 accu wil plaatsten verwijder ik de twee extra klemmen, sluit ik de accu aan en zet ik daar boven op de klemmen van de acculader klopt dit?

Verder zie ik twee ijzeren staven. Deze staven zijn neem ik aan om de accu's vast te zetten. Is hier nog een manier voor waarop je dat echt MOET doen.

Verder is er ook nog het onderstaande onderdeel zichtbaar.
P1000142.JPG
Weet iemand wat dit is en wat ik er mee moet?


Tot slot was ik hier in Utrecht zojuist bij een accuhandel. Na leeswerk op het forum was ik er van overtuigd dat ik AGM en GEL accus moest hebben. Bij deze accuhandel zeiden ze mij dat ik net zo goed een calciumaccu kon nemen. Deze was goedkoper en had voor normaal gebruik voldoende capaciteit. Wat raden jullie mij aan?

Een hoop vragen waar jullie mij hopelijk bij kunnen helpen.
Dirk
Volgens mij gaan deze er kruislings over de accu heen zo te zien zie ook mijn reactie met foto van de mijne hoe ik het gedaan hebt pas op met de plus van de accu geen sluiting maken met die ijzeren hoeklijnen.... Groet Bentdi :werkaanT4 enne neem een Gel accu die heb ik er al 3 jaar in nu en hij is al ouder hoor ....
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door odorf »

DirkvW schreef:Begrijp ik het goed dat die sensor ergens in die ruimte opgehangen moet worden? Als dat het geval is dat hij dan zijn werk doet?
Bij mijn Westfalia zit de sensor in de rechterbovenhoek geschroefd.
Ik heb mijn foto's er nog even bijgehaald en een grotere uitsnede gemaakt.
Detail-accukast.jpg
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door Leo45 »

Let even op bij de oudere westfalia's is de accuruimte kleiner maar is er wel ruimte voor 2 kleinere accu's

L
T4 2.5TDI automaat RIP
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door DirkvW »

Ok
Samenvattend kun je dus zeggen dat het vastzetten van de accu belangrijk is en op verschillende manieren kan gebeuren. Als hij maar goed en veilig vast staat.
@odorf en bentdi dank je wel voor de duidelijke foto's daar kan ik echt wat mee. Ik zou het bijvoorbeeld nooit bedenken dat ik die accu met een spanband goed vast kan zetten.

Verder is het mysterieuze object dus een temperatuurmeter.

Mocht ik in plaats van 2 accu's 1 accu willen plaatsen neem ik aan dat ik de extra klemmen die er nu op zitten er gewoon af kan halen.
Kan ik de klemmen van de acculader gewoon boven op de accuklemmen plaatsen?

Tot slot moet ik gaan voor een GEL/AGM of kan een calciumaccu ook.


Groeten Dirk :ikrij
(die niet kan wachten totdat hij met zijn busje kan gaan kamperen!)
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door odorf »

Om het even iets moeilijker te maken;
Ik bedenk mij dat je ook je -volgens mij- het Westfalia schakelpaneeltje ook juist moet instellen! Ivm de laadspanning.
Achterop (binnenin) het schakelpaneeltje boven de voorruit zitten 4 schakelaartjes (dip-switches).
Hiermee stel je dacht ik in of er 1 of 2 accu's zijn geplaatst en of het om Gel-of conventionele batterijen gaat.
--Als je lader nog origineel is uiteraard. :toppie

In het Westfalia instructieboekje staat dat beschreven.

Edit:
Op T4 wiki staat dat ook helemaal beschreven... leve de grondige oosterburen ...
http://www.t4-wiki.de/wiki/Bedienungs-_ ... sstattung)
Ik heb er even een afbeelding van gemaakt; Het gaat om schakelaar 1, uit = 1 batterij
en schakelaar 2 uit is Sonnenschein is (dacht ik) een Gelaccu. Wat Deta voor type is weet ik even niet.
Westfalia-paneeltje.jpg
Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door Multivan Generation »

Kijk anders hier eens:
bedienunit hemel

en Westfalia informatie over accu's:
accu

Misschien kun je hier nog wat mee, als aanvulling zeg maar :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door DirkvW »

Hmmm dat maakt het inderdaad niet makkelijker.
Wel prettig al die extra informatie.

Mijn lader is niet origineel. Ik kan nu even geen foto maken maar zal dit straks als ik thuis ben even doen. Misschien dat jullie daar wat mee kunnen.

Ondertussen klinkt dit als iets wat ik beter kan laten doen.

Op marktplaats zag ik de volgende advertentie.
http://link.marktplaats.nl/425592726" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou dit wat kunnen zijn?
Het is wel een eind rijden maar de prijs is wel een stuk lager dan bij de plaatselijke accuhandel.
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door Peter 887 »

@ Dirk.
Ik zal maandag even bij ons op de hogeschool kijken.
Een collega van mij heeft er net 2 bij ons neergezet, en die waren volgens mij nog redelijk goed.
Ik zal maandag wel even meten hoeveel spanning er nog tusse de polen staat.
Of ik zet ze even onder lading, en kijk wat ervan blijft hangen.
Als je geen haast heb, kun je ze gratis ophalen.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
DirkvW
Berichten: 122
Lid geworden op: 31 aug 2010, 19:30

Re: huishoudaccu hoe zit dat?

Bericht door DirkvW »

Peter 887 schreef:@ Dirk.
Ik zal maandag even bij ons op de hogeschool kijken.
Een collega van mij heeft er net 2 bij ons neergezet, en die waren volgens mij nog redelijk goed.
Ik zal maandag wel even meten hoeveel spanning er nog tusse de polen staat.
Of ik zet ze even onder lading, en kijk wat ervan blijft hangen.
Als je geen haast heb, kun je ze gratis ophalen.

Mooi aanbod Peter. Wat voor accu's zijn het? Ik heb zeker geen haast en wacht je bericht even af.

Mijn lader op de foto zetten ben ik nog niet aan toe gekomen. Die volgt dus nog.
Plaats reactie