Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nieuwe schokbrekers monteren

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door Multivan Generation »

Roger B. (11)61 schreef:de mijne zou ook 4cm verlaagd zijn, maar die van Bart ligt daar nog 4 cm onder lijkt het
dan weet je meteen een beetje de kwaliteit van de veren.. :zwaai
Als dat 40 mm verlaging is,
dan kan ik je ook nog een plaatje van mijn bus laten zien met 45 mm verlagingsveren,
wat uiteindelijk ook 92 mm werd :ie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door Harry 341 »

Dit is bij mij 4 cm..band/velg 245/45/18.
Bijlagen
Kopie van IMG_4473.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door bartt4 »

tis ook geen 4 cm geworden maar tocg gekozen voor de 6 cm.
en de opvulringen tussen de veren zijn nu ook verdwenen heb m voor en na gemeten en de bus is 5.5 cm gezakt. Inderdaad is de bus wel vol. stoelen, tent, watertank, gasfles, dekbed, barbeque, reservewiel, potkrik, eten, drinken en noem maar op.
Kwaliteit kan ik tot nu toe alleen maar zeggen goed. Rijd niet verkeerd stug, klappert niet, strak sturend niet meer wiebelen. merk is vmaxx, bandenmaat is 225/55r17. en vult inderdaad precies zoals ik had gewild de wielbakken. Voor as weekend ook laag en dan ben ik zeer tevreden.
Opties lijkt die ook lager door mijn veel lagere voor en achter bumper.
Kwaliteit op den duur kan ik alleen maar afwachten. ach al zou het 2 jaar zitten is 200 euro nog niet te veel. Ben nog steeds zoekende om tzt een ander project te starten. Wil gewoon wel goed rijden maar ga er geen dik geld in investeren als ik in de loop der tijd toch afscheid neem van de transporter.
hang van factoren af, en wat ik tegen kom.
Dat ik laag wou wist ik wel al twijvelde ik wel ff tussen 4 en 6 cm. al me andere auto's ook bijna altijd een schroefset geplaatst.
Ook onder me nieuwe polo komt binnekort een setje en ander velgen. how wel van wat extreme laag. drempels doen we nu gewoon stukkie kalmer aan. :toppie
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door bartt4 »

Multivan Generation schreef:
Roger B. (11)61 schreef:de mijne zou ook 4cm verlaagd zijn, maar die van Bart ligt daar nog 4 cm onder lijkt het
dan weet je meteen een beetje de kwaliteit van de veren.. :zwaai
Als dat 40 mm verlaging is,
dan kan ik je ook nog een plaatje van mijn bus laten zien met 45 mm verlagingsveren,
wat uiteindelijk ook 92 mm werd :ie
Zoals die van roger op de foto staat zo stond de mijne. de banden lagen net nog boven die wielkast en nu er net in.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door bartt4 »

Multivan Generation schreef:
Roger B. (11)61 schreef:de mijne zou ook 4cm verlaagd zijn, maar die van Bart ligt daar nog 4 cm onder lijkt het
dan weet je meteen een beetje de kwaliteit van de veren.. :zwaai
Als dat 40 mm verlaging is,
dan kan ik je ook nog een plaatje van mijn bus laten zien met 45 mm verlagingsveren,
wat uiteindelijk ook 92 mm werd :ie
Die wil ik wel ff zien dat plaatje.
tis van vmaxx en daar heb ik meer ervaring mee. tot op heden positief.
Ok comfort is weg, maar dat maakt me personlijk nie uit. anderen willen meer comfort of niet te laag. ieder ze keus.
ik hou van wat extremer. anders had ik ook wel beschaafd kleurtje genomen.
lol
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door Roger B. (11)61 »

16"velgen ET38 met 225/55/R16 banden en zoals gezegd, de H&R veren onder de bus zouden 4cm verlaging geven (Zaten er al op toen ik hem kocht)
zomervelgen-t4-2.gif
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door HenkK »

Ziet er fraai uit dat verlagen, echter ik zou bij de eerste de beste Prnsengracht brug met de wielen in de lucht staan, verder noog een vraagje. Mijn bus is ingericht als service wagen. Aan de linkerzijde staan de meetkarren en een generatootje ik denk totaal 200 Kg. Aan de andere kant allemaal lades met reserve materiaal e.d. De auto staat exchter altijd een beetje scheef door de gewichtsindeling, denk ik,

Zou dit met andere veren achter op te lossen zijn.

Verlagen is geen optie omdat ik dagelijks stoep op stoep af rij en ze worden steeds hoger.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door bartt4 »

Roger B. (11)61 schreef:16"velgen ET38 met 225/55/R16 banden en zoals gezegd, de H&R veren onder de bus zouden 4cm verlaging geven (Zaten er al op toen ik hem kocht)
zomervelgent4.gif
die bandenmaat heb ik nu in 17 inch achter 225/55r17 en voor 225/50r17. Zijn nog me winterbanden die ik oprij deze zomer staan nu op 5mm ongeveer. As winter wel weer setje nieuwe monteren.
weet deze maat is niet origineel en goed maar rijd goed en beetje groter mag van mij vanwege me korte 5e versnelling.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door Roger B. (11)61 »

HenkK schreef:Ziet er fraai uit dat verlagen, echter ik zou bij de eerste de beste Prnsengracht brug met de wielen in de lucht staan, verder noog een vraagje. Mijn bus is ingericht als service wagen. Aan de linkerzijde staan de meetkarren en een generatootje ik denk totaal 200 Kg. Aan de andere kant allemaal lades met reserve materiaal e.d. De auto staat exchter altijd een beetje scheef door de gewichtsindeling, denk ik,

Zou dit met andere veren achter op te lossen zijn.

Verlagen is geen optie omdat ik dagelijks stoep op stoep af rij en ze worden steeds hoger.
ik heb nog nooit last gehad van die 4cm verlaging, eerder voordeel, kom nogal veel in parkeergarages bij bedrijven enzo...... garages van 1m90 ben ik al in geweest

Tja, gezien je zelf links zit, zou je rechts ongeveer je gewicht meer kunnen zetten dan links, jou indeling klinkt alsof alle gewicht juist links geplaatst is....

Ik heb rechts achter een kast met spullen staan en rechts midden een gereedschapkar met gereedschap. volgens mij ligt ie niet overdreven scheef.

Ik zou kijken of, en zoja hoeveel ie scheef ligt, en eventueel met onderlegschijven het verschil gelijk trekken, denk er ook aan om ook vooraan iets met de torsievering verstellen (NIET alleen aan de torsievering of alleen met de onderlegschijven je auto rechtleggen, dan ga je de carrosserie op torsie belasten)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door Multivan Generation »

Afbeelding

En plaatje vooraf heb ik ook:
Dit was de echte originele hoogte van onze bus...

Afbeelding

En als mensen de originele hoogte in cm's willen weten:

Voorzijde:
Afbeelding

Achterzijde:
Afbeelding
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 808
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door HenkK »

Bedankt, ik zal de auto morgen is even leeg halen, Kan hem vlak in de WP zetten, welke hoogte kan ik dan het beste meten als hij nog scheef staat.ondertussen eens uitzoeken hoe dat precies met de torsie veren zit e.d.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door Multivan Generation »

HenkK schreef:Bedankt, ik zal de auto morgen is even leeg halen, Kan hem vlak in de WP zetten, welke hoogte kan ik dan het beste meten als hij nog scheef staat.ondertussen eens uitzoeken hoe dat precies met de torsie veren zit e.d.
http://www.eldiape.com/verlagen/verlagen.htm :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door bartt4 »

Multivan Generation schreef:Afbeelding

En plaatje vooraf heb ik ook:
Dit was de echte originele hoogte van onze bus...

Afbeelding

En als mensen de originele hoogte in cm's willen weten:

Voorzijde:
Afbeelding

Achterzijde:
Afbeelding
staat die op de bovendste foto niet veel hoger dan de mijne.
tis bij mij echt meer gezichts bedrog door de lage bumpers en de hogere(tehoge) banden.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door Multivan Generation »

Dat was 6,8 cm lager aan de voorzijde en 9,2 cm lager aan de achterzijde :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: nieuwe schokbrekers monteren

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:Dat was 6,8 cm lager aan de voorzijde en 9,2 cm lager aan de achterzijde :knipoog
hij ligt op die foto flink voorover en origineel was dat verschil nog 2,5 cm meer?? dan lag ie echt op de voorwielen origineel en dat zie ik op die foto waar het lijkt alsof ie verhoogd is :muur niet echt, daar lijkt ie horizontaler te liggen dan in verlaagde toestand....

verlagingscijfers omdraaien?


en dat meten is vanaf de straat neem ik aan? vanaf het hart van de velg meten is voor de hoogte van de vering beter, dan ben je niet afhankelijk van wielmaten en bandenspanningen en dergelijke
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 28 jul 2010, 07:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie