Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

vragen over de T4
markmetzijnbussie
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2016, 15:07

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door markmetzijnbussie »

Ik zie dat het al weer een tijdje geleden is dat er gesproken werd over dit onderwerp maar bij mij speelt het nu pas dus mijn vraag:
Is er al iemand die tevreden gebruik maakt van een zonnepaneel om daarmee zijn tweede accu op te laden en dus ook zijn koelkastje er op laat draaien?
Ik denk zelf aan een los paneel op een stang of iets dergelijks wat dus met een snoer iets verder van de camper neergezet kan worden en je hem zo beter naar de zon kan draaien.. graag suggesties! :driveT4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Multivan Generation »

Hoi Mark,

welkom op weetjewel :toppie

Als je de zoekfunctie even gebruikt,
dan zul je zien dat er verschillende mensen zijn die zelf een zonnepaneel hebben geplaatst en bijvoorbeeld ook hoe ze hun kabels hebben laten lopen.

Linksboven zie je snelle links staan, kies zoek,
tik in bij sleutelwoorden in: zonne*
bij zoekopties selecteer T4, T4 projecten, T5 en T5 projecten (control toets ingedrukt houden om er meer tegelijkertijd te selecteren)
en klik een stukje verder beneden op zoek..

veel leesplezier gewenst :knipoog


groetjes Peter
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Kristienvh »

Ik heb na veel lezen en vragen uiteindelijk toch zelf een paneel op mijn dakje gekleefd. Ik heb een flexibel zonnepaneel gekocht van 130w. De installatie is echt eenvoudig. Ik ken niets van eletriek en toch is me dit prima gelukt. Alles staat duidelijk vermeld op de verdeler welk draadje in welk gaatje moet.Aangezien wij een hefdak hebben probeer ik een beetje te kijken hoe ik de bus ga parkeren en als dan ons dak open staat richting zon hebben we maximale opbrengst.Ons ijskastje kan zonder probleem blijven draaien en met onze leefbatterij van 120A kunnen we s'avonds probleemloos dvd's kijken. Ik ben hier heel tevreden over! :driveT4
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Mickel Moen »

markmetzijnbussie schreef:Ik zie dat het al weer een tijdje geleden is dat er gesproken werd over dit onderwerp maar bij mij speelt het nu pas dus mijn vraag:
Is er al iemand die tevreden gebruik maakt van een zonnepaneel om daarmee zijn tweede accu op te laden en dus ook zijn koelkastje er op laat draaien?
Ik denk zelf aan een los paneel op een stang of iets dergelijks wat dus met een snoer iets verder van de camper neergezet kan worden en je hem zo beter naar de zon kan draaien.. graag suggesties! :driveT4
Als je dit draadje gevolgd heb, weet je dat ik zeer tevreden ben over het paneeltje.

Je moet het zelf weten, maar ik zou niet aan een los systeem beginnen. Je hebt er veel meer werk van iedere keer en je moet het ook nog eens extra opruimen en doet dus weer een aanslag op je bagageruimte.

En wat win je er mee? Misschien, dat je accu een enkele keer als je bus wat ongunstig ten opzichte van de zon staat, half uurtje eerder vol is. Maar vol is vol. Er is geen verschil tussen een volle accu om 15.00 uur of om 15.30 uur.

Het maakt hoogstens wat uit, als het niet lukt om de accu in een dag weer vol te krijgen. Dan zal de accu met een vast paneel iets minder vol kunnen zijn, dan een paneel, wat je de hele dag door in de juiste stand plaatst. Een iets groter vast paneel doet dit verschil al weer teniet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door vw_camper »

Kristienvh schreef:Ik heb na veel lezen en vragen uiteindelijk toch zelf een paneel op mijn dakje gekleefd. Ik heb een flexibel zonnepaneel gekocht van 130w.
Hallo Kristien,

Welk paneel heb je gekocht en waar?
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 365
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door eurocook »

Het plaatsen van een semi-flexibel zonnepaneel op onze California camper

Test en montage semi-flexibel zonnepaneel

Onderdelen:
1 st. 100 Watt Flexibel Zonnepaneel Black Contact Black 1100 x 57 x 2.5 mm. (Dit paneel is overleden!)

Nu een WATTSTUNDE WS95EFX MARINE FLEXIBEL ZONNEPANEEL 95W gemonteerd

1 st. Sikaflex 252 300 ml Zwart
1 st Victron Laadregelaar MPPT 75/15
2 st Wartels PG9 Ø19 mm
3 m. TwinFlex 2 x 4 mm²
4 st Ampi 4 mm²
4 st Adereind 4 mm²
2 st Kabelschoenoog 13 mm
4 st Popnagels
Blauwe schilderstape
Zeepsop

Gereedschap:
Multimeter
Schaar
Kitspuit
Accuboor
Metaalboor 10 en 19 mm
Stanley mes
Stanley centimeter
Diafragmatang
Popnageltang
Dop 6 mm met ratel
Platte schroevendraaier

1. Test het zonnepaneel en de laadregelaar
2. Maak een mal van karton
3. Bepaal met behulp van de mal de plaats van het zonnepaneel op het hefdak
4. Bepaal de positie van de dak doorvoer 19 mm
5. Maak het dak schoon en ontvet de oppervlakte
6. Bedek het zonnepaneel met de mal van karton en isoleer de – en + kabel
7. Plak het zonnepaneel nauwkeurig af en zet het met plakband aan de bovenzijde vast. Kantel het zonnepaneel omhoog
8. Maak met de kitspuit rupsjes op het verhoogde dakprofiel
9. Druk het paneel schuivend in de juiste positie. Egaliseer de kitrandjes met zeepsop en verwijder de blauwe tape direct
10. Plak de positie van de dak doorvoer af met tape. Boor een gat van 19 mm door het dak, begin met 10 mm
11. Zorg dat de binnenbekleding en isolatie van het hefdak niet met de boor meedraaien. Om ruimte te creëren kan met een paar kurken tussen het dak en de bekleding plaatsen
12. Monteer de wartel met ruim kit in het boorgat
13. Geleid de kabel doormiddel van de zeillat (linksachter) naar de bovenzijde van de achterste kast. Monteer hierin de tweede wartel 19 mm en voer de kabel door
14. Monteer recht bovenin deze kast de Victron laadregelaar en zet deze vast met popnagels. Houd ruimte vrij voor de montage van de kabels!
15. Voer de TwinFlex 2 x 4 mm² vanuit de ruimte bij de accu naar de laadregelaar
16. Monteer de 4 adereinden op de TwinFlex en bij de aansluiting van de accu 2 kabelschoenogen.
Monteer de TwinFlex kabel in de Victron laadregelaar
17. Monteer de 2 ampi’s aan de kabel van het zonnepaneel en zet deze ook vast in de Victron laadregelaar
18. Verwijder de afdekking van de 75 Amp zekering van de dieselaccu en maak de Min aansluiting los! Werk voorzichtig. Maak geen kortsluiting. Als je niet weet hoe het werkt laat je een elektromonteur het aansluiten!
19. Zet op + de rode TwinFlex vast en de zwarte TwinFlex op Min aansluiting
20. Controleer de werking van het geheel. Groene led op laadregelaar brand en de gele led knippert. Indien de accu´s zijn geladen brand de gele led permanent.
Dek het zonnepaneel af met karton en plaats er gewichten op. Laat het geheel minimaal 48 uur drogen.

Groet Eurocook :sjaal
Laatst gewijzigd door eurocook op 22 mei 2020, 13:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door LAYCA »

Zoals je verteld 2 draadjes van zonnepaneel naar regeleenheid en dan naar huishoudaccu.....klaar :toppie
Verder alles laten zoals het was, zoals laden van dynamo etc.
Zit bij mij precies zo en werkt.
Plaats wel zekering tussen regelaar zonnepaneel naar huishoudaccu.

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Kristienvh »

Ik heb volgend panneel gekocht:
Een 130Wp flexibel paneel met Sunpower cel technologie= kost 245 Euro.
10A MPPT Juta (haalt tot 30,8% meer energie uit een lichtpaneel) laadregelaar = 75 Euro; deze laadregelaars zijn zeer efficiënt maar vnml. uitermate betrouwbaar.

ik heb alles gekocht bij onderstaande maar heb hier geen band mee,ik was er wel heel tevreden van. Goede uitleg en goed materiaal. Hij heeft een website maar geen winkel. Je kan je gerief er wel afhalen na een telefoontje.

Alternative Eco Solutions BVBA
A.E.S. BVBA
Melkweg 48 Jan Van Geem
9320 Erembodegem zaakvoerder
GSM: 00 32 (0)476/49.65.60
www.alternativeecosolutions.be
markmetzijnbussie
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2016, 15:07

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door markmetzijnbussie »

Hallo allemaal, bedankt voor de tips en reacties, ik ga er mee aan de slag en laat weten wat ik ga doen. Vast op het dak lijkt me idd wel heel handig (mickel heeft een punt) en Kristien zegt dat haar koelkasten het blijft doen, drink je ook bier Kristien :proost want dan heeft ie wat meer werk dan als je de hele dag thee drinkt op je campingplekkie zonder stroom.. :knipoog of je moet natuurlijk een waterkoker gebruiken..
markmetzijnbussie
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2016, 15:07

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door markmetzijnbussie »

Hallo allemaal, bedankt voor de tips en reacties, ik ga er mee aan de slag en laat weten wat ik ga doen. Vast op het dak lijkt me idd wel heel handig (mickel heeft een punt) en Kristien zegt dat haar koelkasten het blijft doen, drink je ook bier Kristien :proost want dan heeft ie wat meer werk dan als je de hele dag thee drinkt op je campingplekkie zonder stroom.. :knipoog of je moet natuurlijk een waterkoker gebruiken..
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door VWT4 »

Gebruikersavatar
eaglebear
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 dec 2016, 23:13
Locatie: Marknesse

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door eaglebear »

Vorige maand een 100wpk flexibel zonnepaneel laten plaatsen door KIP CARAVAN HOOGEVEEN. Het paneel rechtstreeks op de hhaccu laten plaatsen met een Victron laadregelaar, begrensd op 14.4 V. Het paneel hebben we samen gemonteerd op de achterkant van mijn pop-up dak en de twee draden via het tijdelijk opengeschroefde opstaande dak keurig naar binnen verwerkt...(zonder gaten).

ADRESGEGEVENS :

KIP Caravan B.V.
A.G. Bellstraat 4
7903 AD Hoogeveen
Postbus 89
7900 AB Hoogeveen
Nederland
Tel: +31 (0)528 288 840
Fax: +31 (0)528 272 177

http://www.kipcaravans.nl

Succes...!(ben zéér tevreden)
:T44EVER Afbeelding :T44EVER
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2031
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door chv »

@Eaglebear:

Klinkt interessant, graag wat meer details!
Hoe hebben jullie het paneel bevestigd? Met kit?
Zou je foto's kunnen plaatsen van met name de bedrading zonder gaten boren?
En zou je een prijs indicatie kunnen geven?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33864
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door Multivan Generation »

@ Chv.

Bij een westfaliadak kun je geen bedrading naar binnen brengen zonder een gat te boren of de tentstof aan te passen. Dus reken je niet rijk ;-)
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2031
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ervaren plaatser zonnepanneel gezocht

Bericht door chv »

Jammer, maar neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar foto's van Eaglebears's dak :knipoog

Edit: Klaarblijkelijk heeft Eaglebear toch een creatieve oplossing gevonden, Peter :toppie

Met vriendelijke groet en alle wjw-ers een goede jaarwisseling,

Charles Vos
Laatst gewijzigd door chv op 31 dec 2016, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie