vragen over de T4

Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Sponsor

Sponsor
 

Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor tonthoonsen op di apr 22, 2008 22:45

Na inbouw van een nieuwe airco pomp is deze na 1,5 jaar al stuk.
Volgens de garage komt dit erg vaak voor bij dit type auto ,omdat hij laag ingebouwd is.De garantie is verlopen,
iK HEB WAT OP INTERNET ROND GENEUSD ,MAAR TOT MIJN VERBAZING HEB IK OVER DIT PROBLEEM NIETS KUNNEN VINDEN.
Weet iemand of er altijd maar een jaar garantie opzit?Hoe lang moet zo,n pomp mee kunnen gaan?
Kennen jullie dit probleem?
Bedankt,Ton

tonthoonsen
 
Berichten: 4
Geregistreerd: vr apr 18, 2008 17:28

Re: Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor Oskar 725 op di apr 22, 2008 22:55

Hallo Ton,
gaat het om een nieuwe of om een revisie pomp? Een jaar garantie is normaal,en als het om een 7D0 820 805 pomp gaat komt dit vaker voor.
Maar is de pomp vast gelopen of werkt 'ie niet meer of lekt 'ie? :huilen
Groetjes Oskar Afbeelding

Oskar 725
Avatar gebruiker
 
Berichten: 1905
Geregistreerd: vr jan 12, 2007 20:59
Woonplaats: Asperen

Re: Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor FastFWD op di apr 22, 2008 23:19

Bekend probleem bij t4 inderdaad, alleen 1.5jr is erg kort, dingen gaan wel 4-5 jaar mee, afhankelijk van hoe je er mee omgaat, als de airco in de winter/koude maanden niet word gebruikt, en nu opeens weer op volle kracht moet werken, kan ie kapot lopen

FastFWD
 
Berichten: 127
Geregistreerd: ma maart 03, 2008 0:52

Re: Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor Berrie en Rene op wo apr 23, 2008 1:38

Ik heb een gebruikte pomp (na omzetting motor weer een gebruikte) er op gezet en geen enkel probleem gehad. Is er wel olie in gegaan bij het plaatsen van de pomp?

Lijkt me dus sterk dat het "te laag hangen" hier iets mee te maken zou kunnen hebben. (fabeltje)
Bel anders de airco specialist die hiernaast zijn naam heeft staan eens, die kan je ongetwijfeld raad en daad geven.

René

Berrie en Rene
Avatar gebruiker
 
Berichten: 4749
Geregistreerd: za jan 13, 2007 22:18
Woonplaats: Dronten en Heerhugowaard Samen ruim 380 PK VagCom 10.6 en Vagdash 2.5

Re: Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor tonthoonsen op wo apr 23, 2008 9:50

Bedankt voor jullie antwoorden!Ik ben een leek maar zal proberen uit te leggen wat er aan de hand is.De pomp was overigens nieuw!We stonden op het punt om op vakantie te gaan!
Het begon met slecht starten s,morgens met een witte wolk uit de uitlaat.Naar de garage omdat men dacht dat de koppakking lek was,bleek niet het geval.Er lekte koelvloeistof,die had een slang aangetast.Ook bleek de turbo stuk te zijn!toen werd ontdekt dat de pulli?vast zat.Dit bleek achteraf niet door vuil te zijn .Nu wordt gedacht dat het toch aan de pomp ligt of aan een verstopt ventiel wat ergens boven op moet zitten.Men is bang dat als er een nieuwe pomp ingezet wordt deze het ook weer gaat begeven.Al met al zijn we de auto al een paar weken kwijt.De garagehouder doet echt zijn best,we hebben al die tijd een leenauto van hem .We hebbentrouwens een carravelle die omgebouwd is tot camper.gr.Ton

tonthoonsen
 
Berichten: 4
Geregistreerd: vr apr 18, 2008 17:28

Re: Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor Berrie en Rene op wo apr 23, 2008 12:37

Ik krijg als het ik het zo lees (sorry dat ik het zo schrijf) meer de indruk dat de garage niet weet wat er loos is met je auto en gewoon deel voor deel aan het vervangen is. Het een heeft mijn inziens niets met het ander te maken.

Het begint met slecht starten en witte rook?? (koppaking defekt):
Blijkt slang te zijn.

Toen bleek de turbo stuk te zijn:
Had je vermogens verlies? of andere signalen dat de turbo stuk zou zijn?

Pulli staat vast?? Welke wordt hiermee bedoeld?

Airco pomp staat vast:
Heb je een manuele airco of een climate control.
Als je de airco helemaal uit zet, is het probleem dan over? Of is het dan nog steeds aanwezig.?
Als de pomp uitgeschakeld is draait deze gewoon loos mee. Indien de pomp dan nog steeds meedraait is de meenemer vastgelopen. (Elektro-magnetische koppeling)

De klep die bovenop de leiding zit is een gecombineerde over/onderdruk ventiel. Deze schakelt je pomp uit bij een teveel aan over of onder druk. Overdruk is (kan) verstopping in je systeem en onderdruk is mogelijk te weinig koel medium.

Ik ben nogal negatief in deze ( en hoop natuurlijk dat ik er naast zit) maar zoals je het beschrijft (en ik het lees) zou ik nogal terughoudend zijn bij al deze opeenvolgende diagnoses en reparaties. Uiteindelijk moet jij het betalen.
Ik hoop dat je er samen uitkomt en dat het probleem zsm uit de wereld is. Wel klasse dat deze garage je een auto meegeeft.

René

Berrie en Rene
Avatar gebruiker
 
Berichten: 4749
Geregistreerd: za jan 13, 2007 22:18
Woonplaats: Dronten en Heerhugowaard Samen ruim 380 PK VagCom 10.6 en Vagdash 2.5

Re: Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor tonthoonsen op wo apr 23, 2008 15:21

Hoi Rene,
er zit climate controle in.Mijn man en ik rijden nooit erg hard dus van vermogens verlies hebben we nooit iets gemerkt.Ik begreep dat de pulli die de pomp draaiend houdt vast zat.We hebben niet de indruk dat de garage houder ons een poot uitdraait.In het verleden heeft hij nl.bijgedragen in kosten die allang de garantie voorbij waren.Daar hebben we toen niet eens om hoeven te vragen.Ik hoop met jou dat er spoedig licht komt in de zaak!Ik laat weten wat uiteindelijk gevonden wordt!Wat een mooie ombouw hebben jullietrouwens gemaakt,knap werk!Ik hoop dat jullie er net zoveel van genieten als wij tot nu toe deden,Ton

tonthoonsen
 
Berichten: 4
Geregistreerd: vr apr 18, 2008 17:28

Re: Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor Bikevouwer op wo apr 23, 2008 17:13

Dat een aircopomp de geest kan geven dat is duidelijk, het is iets mechanisch wat aan slijtage onderhevig is.
Punt is wel dat als er een andere pomp geplaats gaat worden dat deze:
A: met olie afgevuld word, pompen worden nl leeg aangeleverd en er word wel olie aan de vloeistof meegegeven maar de pomp zelf hoort ook afgevuld te worden met olie ik meen een kwart liter dat erin gaat.
B: alle airco leidingen horen na een geconstateerde defecte pomp gespoeld te worden om eventueel metaalslijpsel te verwijderen, doet men dit niet dan is de nieuwe pomp binnen no-time weer kapot.
C: op een nieuwe pomp word garantie geven, deze mag wel iets langer mee gaan als 1,5 jaar, er bestaat nl ook nog consumenten recht daarin word gesteld dat een apparaat redelijkerwijs zijn levensduur moet kunnen volbrengen, er zijn dus airoco's die weet ik hoeveel jaar meegaan dus het verhaaltje dat het wel vaker voorkomt gaat niet op.
Mijn gevoel zegt me dat men heeft verzuimd de leidingen te spoelen waardoor je nieuwe pomp het heeft opgegeven.
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.

Bikevouwer
 
Berichten: 726
Geregistreerd: zo apr 08, 2007 17:12
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor Pim 328 op wo apr 23, 2008 17:31

Bij het vervangen van de airco pomp, moet als je het goed wilt doen ook het complete systeem gespoeld worden. Wordt dit niet gedaan heb je kans dat er nog metaal deeltje rond zweven en dat deze de pomp weer kapot maken.

Ook dient de filter/droger altijd vervangen te worden.

Dus ik denk dat bij jouw het systeem niet gespoeld is geworden, en je hierdoor weer problemen hebt gekregen.

Mocht de oorzaak van de kapotte pomp metaaldeeltjes zijn dan krijg je de pomp ook niet voor garantie coulance vergoed.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat 3c 2.0 tdi 170pk Highline Full options

Pim 328
Avatar gebruiker
 
Berichten: 845
Geregistreerd: za jan 13, 2007 12:01
Woonplaats: Midden-Limburg

Re: Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor Multivan Generation op wo apr 23, 2008 18:49

Ik heb het idee dat er sprake is van een hoop spraakverwarring. :muur

De aircocompressor gaat zeker niet zo maar stuk, dit moet een oorzaak hebben, en die oorzaak moet natuurlijk eerst opgelost worden alvorens een nieuwe compressor te plaatsen.

Als de oorzaak hiervan is gevonden, dan moeten de leidingen, zoals al eerder gememoreerd is, gespoeld worden om eventuele metaaldeeltjes kwijt te raken, voordat!!! de nieuwe compressor geplaatst gaat worden. Misschien is de compressor zelf niet defect, maar is de magneetkoppeling niet okee?

Als een andere pomp geplaatst wordt, dan hoort die met minimaal 135 cc speciale olie gevuld te worden. Bij een auto met een 2de verdamper aan de achterzijde (dubbele climatronic) moet er zelfs 105 cc extra in. In totaal dan dus minimaal 240 cc. Als een garage ervan uitgaat, dat net zoals een gewone personenauto de hoeveelheid olie afgevuld wordt, en die is voor een dubbele climatronic te gering, dan zou je al prijs kunnen hebben..

Bij het plaatsen van een andere pomp, wordt het "gesloten" circuit geopend, en dus is het raadzaam om ook een andere filterdroger te plaatsen, bij een climatronic is die dus anders van formaat (groter) als bij mechanische airco, maar ook hier zitten er verschillen in.

In het instructieboekje staat geloof ik vermeld; dat ook in de wintermaanden, de airco minimaal eens per maand gebruikt dient te worden. Bij een climatronic vindt dit echter van zelf al plaats :knipoog

De afgevulde hoeveelheid aan koudemiddel kan ook een factor zijn. Bij een enkele climatronic is de hoeveelheid ongeveer 1050 gram en bij een dubbele climatronic is dat 1350 gram.

Een airco is specialistisch werk, en daarvoor kun je mijnsinziens het beste bij een airco-specialist te recht.
Afpersen kan zowat iedere garage wel, maar een aircopomp reviseren, doen ze vaak niet, en plaatsen dan meteen maar een nieuwe, terwijl het repareren inclusief onderdelen, vaak veel goedkoper is..

Kijk anders voor een aircopomp eens op Ebay.de. Vele malen goedkoper. En twijfel je of hij goed is? Dan kun je hem voordat hij ingebouwd gaat worden bijvoorbeeld laten testen bij Peter van Zoen. Sanden zit er geloof ik onder bij een T4.

Verder moet je jezelf niet gek laten maken. De problemen één voor één laten verhelpen.

Hoe lang is het geleden dat er een distributie riem vervangen is? Zijn toen alle spanrollen vervangen? En de waterpomp?.. Daarom vroeg ik me af of er misschien sprake zou kunnen zijn van spraakverwarring; want voor hetzelfde geld is de waterpomp vastgeslagen omdat hij niet vervangen is geweest bij een grote beurt met distributie riem wissel...

Trouwens een vraagje: knippert je display van de climatronic?
Hoe oud is de bus? Bouwjaar? Welke motor?
Afbeelding
Er zijn weer digitale paaseieren verstopt op onze site.. :-)

Multivan Generation
Avatar gebruiker
 
Berichten: 18266
Geregistreerd: zo jan 14, 2007 15:41
Woonplaats: Zeeland (Oost)

Re: Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor Oskar 725 op wo apr 23, 2008 20:17

Bij een kapotte airco compressor moet je onderscheid maken tussen twee dingen: is de compressor vast gelopen? Ja?!, dan het systeem spoelen en altijd het filter/droger vervangen!
Is de magneet koppeling vast gelopen dan hoeft je systeem niet leeg ,hoeft er niets gespoeld te worden, en hoef je ook het filter/droger niet te vervangen.
de vraag is dus: waarom is de eerste keer de compressor vervangen? En was er toen reden om te spoelen, en is er bij de nieuwe compressor gecontroleerd of er olie in zat?
Niet alle compressoren worden standaard met olie geleverd!!!!
De hoeveelheden olie die Peter noemt kloppen maar zijn voor een geheel systeem! als je dus alleen de compressor vervangt moet er maar 50% van deze hoeveelheid in de pomp.
Verder ben ik het met René eens dat het totaal verhaal wat verwarring wekt, want wat is er nou precies stuk? Laat ze inderdaad maar één ding tegelijk onderhanden nemen.
Succes en sterkte :toppie
Groetjes Oskar Afbeelding

Oskar 725
Avatar gebruiker
 
Berichten: 1905
Geregistreerd: vr jan 12, 2007 20:59
Woonplaats: Asperen

Re: Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor tonthoonsen op vr apr 25, 2008 20:59

Gisteren de auto opgehaald,hij loopt stukken beter,nu merken we pas hoeveel verschil het maakt.Alleen de pomp die geplaatst is is niet goed en draait loos mee Toch maar meegenomen zodat we eindelijk op vakantie kunnen.Dan maar zonder airco!Onze auto is van 1998-diesel 1.4 tdi.Er knippert geen lampje op de display.Volgens de garage is het euvel aan de airco ontstaan door een kapotte drukregelaar,waardoor de druk te hoog is opgelopen en de pomp kapot is gedraaid.Nu is mijn ,leken, vraag:Als de druk te hoog oploopt is er dan geen overdruk ventiel die de vloeistof loost voor er zoveel schade kan ontstaan?Na de vakantie wordt eerst ook het achterste systeem nagekeken voor de nieuwe pomp geplaatst wordt.De garagehouder zei overigens nooit het systeem te spoelen en een droog filter plaatsen was volgens hem ook niet nodig.Ik heb hem jullie adviezen laten lezen en na de vakantie moeten we het er nog maar eens over hebben.Bedankt tot zover :zwaai

tonthoonsen
 
Berichten: 4
Geregistreerd: vr apr 18, 2008 17:28

Re: Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor Roger B. (11)61 op vr apr 25, 2008 21:12

Als ik die reactie van de garagist lees kun je je auto voor de airco daar beter niet heen brengen.... weet duidelijk niet waar ie het over heeft....

Voor airco problemen lekker naar een airco-specialist gaan die weet (als het goed is) wel waar ie het over heeft.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Roger B. (11)61
Avatar gebruiker
 
Berichten: 9158
Geregistreerd: di apr 10, 2007 10:01
Woonplaats: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Aircopomp stuk na 1,5 jaar

Berichtdoor Christoffel op vr apr 25, 2008 22:12

Als een airco voor wat voor een rede losgehaald wordt is het eigenlijk altijd noodzakelijk om de filterdroger te vervangen.
Als deze verstopt raakt werkt de airco een stuk minder en ontstaan er piekdrukken bij het inslaan van de aircopomp.

Dat het expansie ventiel bij de verdamper defect raakt komt eigenlijk maar zelden voor.

Het systeem wordt eigenlijk op 3 manieren beschermt tegen fouten.

1: Als door wat voor een reden dan ook de druk in het systeem te hoog wordt, bij een T4 z'n 20 bar schakent de hoge druk schakelaar de magneetkoppeling van de aircopomp uit. Poulie draait nog wel, echter de pomp staat stil.

2: Zou deze veiligheid door een vastgelopen magneetkoppeling niet meer werken zit er op de achterkant van de aircopomp een veiligheidsventiel. Deze bast open bij een druk boven de 30 bar.
Eenmaal gebasten moet hij vervangen worden.

3: Als laatste zit er een veiligheid tegen drooglopen. Als door lekkage het koude middel uit het systeem verdwenen is en de druk in het systeem onder de 2 bar komt ( hogedruk gedeelte ) wordt ook de magneetkoppeling van de aircopomp uitgeschakeld.

Het vastlopen van een aircopomp komt eigenlijk zelden of nooit voor. Meestal lopen de pompen kapot door achtergebleven gruis waardoor de keerring aan de voorzijde niet meer afdicht en het koudemiddel uit de pomp loopt.

Spoelen van het systeem na een defect is dus altijd noodzakelijk. Dit houdt ook in dat men het expantie ventiel moet verwijderen voor een dummy. En het filterdrogen moet overbrugd worden.
Afzonderlijk de onderdelen spoelen is ook mogelijk.

Ga na je vakantie naar een airco specialist of een garage met verstand van airco's. Sinds het vrijgeven van de STEK voor installatie's onder de 3 kg mag elke beunhaas airco's repareren, maar of ze weten wat ze doen is een tweede. Uit jou verhaal heb ik mijn twijfels.

Succes en een fijne vakantie.

Chris :zwaai :zwaai :zwaai :zwaai :zwaai
Afbeelding

Christoffel
Avatar gebruiker
 
Berichten: 398
Geregistreerd: ma mei 07, 2007 20:47
Woonplaats: Barneveld



Keer terug naar VW T4

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten