Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hydrogen booster

vragen over de T4
Gebruikersavatar
kees61
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Den Haag

hydrogen booster

Bericht door kees61 »

Een vriend kwam bij me langs en vertelde dat hij iets ging proberen. Hij wilde een ding maken dat gas maakte en dat moest de auto zuiniger laten rijden.

Ja wie gelooft dat nou :-)

Maar goed, ik heb het daarna wel nagezocht op het internet. Het ging om een 'hydrogen booster'. Door middel van elektrolyse wordt water gesplitst in waterstofgas en zuurstofgas, en dat gaat weer de inlaat van de motor in.
Zo krijg je een betere verbranding (meer rendement) en zal je zuiniger rijden.

We hebben het 'ding' gemaakt en in zijn auto gezet en inderdaad, hij reed geen 1:17 meer maar 1:21. Wow!

Daarna heb ik ook een bak gemaakt voor in mijn bus (1,9 td) en (op de snelweg) rijd ik nu 50% zuiniger.

Inmiddels zijn we weer wat wijzer geworden en nu zouden we het weer heel anders maken natuurlijk. En dan is het ook wel leuk als je er met meer mensen over kunt praten en ervaringen kunt uitwisselen.
Maar ik zal niet alles vertellen, dat komt misschien wel in de loop van het topic.

Maar om toch even te reageren op een berichtje van hier
RogerB. schreef: maar hoeveel waterstof gas moet je toevoegen om zoveel verbruiksdaling te krijgen? en vooral, hoeveel kost je dat waterstofgas?
Veel minder dan ik eerst dacht. Het blijkt met 300 ml per minuut al goed te draaien.
Hier en daar lees je 4 liter gas per liter brandstof. Dus als ik 100 km/u zou rijden, dan zou ik 1 liter diesel kwijt zijn. Dus in 6 minuten tijd heb ik dan 4 liter gas nodig. Dat is 2/3 liter per minuut. Maar in de praktijk blijkt het nog wat minder te kunnen zijn, maar dat hangt natuurlijk ook van de motor af.
RogerB. schreef: ik begrijp uit je verhaal dat er een installatie in je auto komt die van water middels electrolyse H2 en 02 maakt?
Ja dat klopt. Ik heb zelf een bak van 6 cellen, met in iedere cel een aantal platen RVS en iedere cel gevuld met water met daarin opgelost kaliumhydroxyde. Met natriumhydroxyde (caustic soda) gaat het ook goed. Er gaat iets van 4 a 5 ampère door en dat levert gas op.
RogerB. schreef: voor die electrolyse heb je stroom nodig die je dus uit je accu haalt, de accu wordt geladen middels je dynamo en dat zorgt weer voor extra belasting op je motor waardoor die meer verbruikt.

Aangezien elke stap in bovenstaande ook nog zijn verliezen heeft kun je in mijn ogen volgens de wet van behoud van energie geen winst boeken met zo'n constructie.
Ja de wet van behoud van energie.
Maar er bestaan ook bougies waardoor je met een benzine motor 40% zuiniger kan rijden. Maar geen fabriek die ze maakt, want ze zijn onverslijtbaar. Maar ik kan daar ook niet veel over zeggen want ik heb ze niet geprobeerd :-). Maar dat mag een ieder zelf nazoeken bij Google
Het komt gewoon doordat je dan een betere verbranding hebt.
Het waterstofgas zorgt ook voor een veel betere verbranding en een hoger rendement.
hier staat er iets over geschreven, bij Simple Math for the "experts". I.C.E. = internal combustion engine

Ik wilde nog wat foto's maken van mijn spulletje maar misschien morgen als het minder regent.

Er is op het internet zoveel over te vinden, dat ik niet goed weet welke links ik kan noemen. De meeste zijn in het engels.
Over het bouwen van een booster: (zie chapter 10).
Of zoek bij youtube naar 'hho' om filmpjes te zien, of bij google naar 'hho' om nog meer info te vinden.
Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hydrogen booster

Bericht door Roger B. (11)61 »

een liter diesel heeft een bepaalde energieinhoud (bij volledige verbranding komt er een bepaald vermogen uit)

Een liter h2 heeft dat ook, maar die energie inhoud moet je er ook in stoppen om het te scheiden van het O molecuul in het water...
deze energie haal je via je accu en je dynamo uit je verbrandingsenergie.

electrolyse is alles behalve efficiënt (veel verliezen) dus je stopt er beduidend meer energie in om H2 en O2 te genereren dan dat je uit de verbranding van H2 en O2 kunt winnen.

Daarnaast loopt een dieselmotor op lucht overschot, dus bij constante snelheden vrij volledige verbranding.

iets zegt me dat je hier uiteindelijk als je alles gecontrolleerd zou testen (want je bent op je verbruik aan het letten, dus zul je waarschijnlijk ook anders rijden om maar één aspect te noemen) en alle kosten mee zou tellen (de chemicaliën die je bij het water doet zijn ook niet gratis (verbruikt ie dat mee??) je er niet op verdient.

Nog wat vraagjes,
hoe voer je het geproduceerde gas toe aan de motor (bak is luchtdicht en met slang op inlaat aangesloten ofzo)?
H2 en O2 samen heet knalgas vanwege de redelijk hoge explosiviteit, hoe is het systeem beveiligd tegen ontploffing als er ergens een vonk zou ontstaan?


Ik ben erg sceptisch over dit soort systemen, grotendeels omdat geen enkele fabrikant dit toepast, terwijl het als jou verhaal zou kloppen DE manier is om een groen A-label op je auto's te krijgen.....

een voorbeeld uit andere hoek...

Een kennis van me had een apparaatje dat kalk uit het water haalde, een draad die je om de waterleiding moest wikkelen bij de watermeter. In deze draad liet het apparaatje stroom lopen om zo middels een magnetisch veld de kalk te polariseren waardoor er geen afzetting meer zou zijn van kalk in diverse apparaten en dergelijke.
Een jaartje later waren een vriend van me en ik in de kruipruimte bij die kennis aan het werk, de vriend zag het apparaatje en vroeg aan de kennis of het een beetje werkte...
"Jaaa, zeker, VEEEL minder kalkafzettingen" antwoordde deze, waarop die vriend zei, da's knap aangezien jij het draadje om je gasleiding gewikkeld hebt.....

Wat ik hiermee wil illustreren is dat de wens dat een systeem werkt al kan zorgen dat je ook denkt dat het werkelijk werkt...

Ik vind (zelfs als het systeem al werkt) 50% verbruiksdaling absurd veel, en zou graag testresultaten onder gecontrolleerde omstandigheden zien van zo'n systeem. Ik verwacht niet dat 50% verbruiksdaling realistisch is, als dat zo zou zijn werd dit systeem wel meer toegepast door fabrikanten om de eerder genoemde milieueissen te halen en zo hun auto's extra interessant (20% bijtelling en andere voordelen) voor de consument te maken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: hydrogen booster

Bericht door stijnh »

@Roger: van die 'anti kalkafzet dingen" bestaan er ook uitvoeringen die je gewoon rond je buis moet zetten
of het werkt, geen idee
maar het zou werken zoals die magnetic fuel saver die ik hier al eens vroegen aanhaalde en vanwelke het resultaat ook valt te betwijfelen

zie hier
http://www.ecomagnets.com/motoflow.htm
het is gewoon voor alles goed

hier is op tv een programma genaamd "de bedenkers" en daar was iemand op het idee gekomen om wijn door magneten uit te gieten en dan zou die ouder smaken
sommeliers hebben getest en het bleek zo te zijn

voor alles goed dus maar ik blijf mijn twijfels hebben

@ kees 61: ik ben ook nieuwschierig naar de uitkomst van een goede test
heb je een verbruiksmeter?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hydrogen booster

Bericht door Multivan Generation »

het verbruiksvoordeel wat je misschien zou kunnen hebben (eerst zelf zien, dan geloven :knipoog )
is niet helemaal realistisch.
Je stopt namelijk ook energie in het splitsingsproces :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: hydrogen booster

Bericht door stijnh »

ik heb nog even dat artikel opgezocht waar veel van die gadgets die het verbruik verminderen getest werden

http://www.popularmechanics.com/automot ... tml?page=1


het verbruik hangt in grote mate af van het thermodynamisch ontwerp en daar zit je - voor een groot stuk- aan vast, hoe dan ook
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
kees61
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Den Haag

Re: hydrogen booster

Bericht door kees61 »

Ok, eerst maar een paar foto's
Afbeelding
Dit is de booster zelf. Het is allemaal nog voor de test, want ik wil er een ander type booster in maken die veel kleiner is. De bedrading wordt ook minder en wat netter.

Afbeelding
Dat blauwe ding is de bubbelaar. Hier gaat het gas doorheen om de kaliumhydroxide te strippen, als dat met het gas meekomt. En de bubbelaar dient ook als veiligheid. Het is half met water gevuld.
Het andere eind van de slang gaat de luchtslang in.

Afbeelding
Dis is het bedieningskastje. Met ampèremeter en thermometer en stroomregeling.
Laatst gewijzigd door kees61 op 25 jan 2009, 02:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hydrogen booster

Bericht door Multivan Generation »

leuk om te zien,
maar kunnen de foto's in het vervolg wat kleiner?

Het geeft nog al veel forum belasting zo :ie :bonk :muur
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
kees61
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Den Haag

Re: hydrogen booster

Bericht door kees61 »

Hi Roger,
Roger B. schreef:electrolyse is alles behalve efficiënt (veel verliezen) dus je stopt er beduidend meer energie in om H2 en O2 te genereren dan dat je uit de verbranding van H2 en O2 kunt winnen.
Het valt nog wel mee met de effeciëncy, Hoe efficiënt is elektrolyse?
ALs ik er zuiniger mee rijd dan maakt het toch niet uit hoeveel energie de elektrolyse kost?
Roger B. schreef:iets zegt me dat je hier uiteindelijk als je alles gecontrolleerd zou testen (want je bent op je verbruik aan het letten, dus zul je waarschijnlijk ook anders rijden om maar één aspect te noemen) en alle kosten mee zou tellen (de chemicaliën die je bij het water doet zijn ook niet gratis (verbruikt ie dat mee??) je er niet op verdient.
Niks is gratis. De chemicaliën kosten niet zoveel. Ik heb er kaliumhydroxyde in gedaan maar je kunt ook caustic soda nemen. ALs je 1 liter brandstof spaart dan zijn die kosten er al uit. Gedeminaliseerd water, kost 2 kwartjes per liter.
Een complete set hardware kost misschien € 250,00 of minder als het meezit bij ebay.
Ik heb 120 km gereden, niet sneller dan 90 km/u, verbruik was 1:18,5. Ook zo'n afstand gereden zonder gas, ook zo langzaam gereden, verbruik is 1:12.5
Ik weet dat zo ik normaal rijd, tussen 100 en 120 km/u, het verbruik 1:10 is. Soms 1:10.5
Mijn testritten waren minstens 100 km, snelheid rond 100 km/u. Verbruik 1:15
Ik zal nog wel eens een testrit maken naar een ander stuk van Nederland waar je nog wel sneller mag gaan dan 100 km/u en kijken wat dat oplevert.
Roger B. schreef:hoe voer je het geproduceerde gas toe aan de motor (bak is luchtdicht en met slang op inlaat aangesloten ofzo)?
H2 en O2 samen heet knalgas vanwege de redelijk hoge explosiviteit, hoe is het systeem beveiligd tegen ontploffing als er ergens een vonk zou ontstaan?
Ja de gasslang gaat naar de luchtslang toe, voor de turbo.
De bubbelaar houdt het meeste wel tegen van die knal.Het ding is gevuld met water en verder dan het water brandt het niet. Ik heb het nog niet geprobeerd om te laten knallen :-) maar wellicht knalt er ook wel een slang af. Dat is van soepel pvc voor een deel.
Roger B. schreef:Ik ben erg sceptisch over dit soort systemen, grotendeels omdat geen enkele fabrikant dit toepast, terwijl het als jou verhaal zou kloppen DE manier is om een groen A-label op je auto's te krijgen.....
In Amerika is het best wel een bekend systeem. Daar kan je er oook overal spullen voor kopen. En ik snap ook niet waardoor niemand het hier kent. Ik had er zelf ook nooit van gehoord en kon het ook niet geloven. Hoewel deze en gene zegt dat je ook lpg kunt toevoegen, dus helemaal onbekend is het systeem ook weer niet.
Roger B. schreef:[kalk]Wat ik hiermee wil illustreren is dat de wens dat een systeem werkt al kan zorgen dat je ook denkt dat het werkelijk werkt...
Natuurlijk denk ik ook dat het werkt, anders was ik er niet aan begonnen. Maar de eerste testritten vielen tegen, ook al wenste ik het anders.
Ik moet maar eens een kennis opzoeken in Duitsland, dan kan ik een lekker eind rijden en nog wat nauwkeuriger meten. Maar als ik vol tank dan kan er echt geen halve liter meer bij. Dus dat wil ik nog wel als foutmarge nemen.
Ik heb gemeten: 107,9 km, 7,25 liter diesel. Dan zit het resultaat ergens tussen
107.9/6,75 en 107.9/7,75 in, dus tussen 1:16 en 1:13,9 in.
Dat is nog steeds niet hetzelfde als 1:10.5 (in het gunstigste geval).
Roger B. schreef:Ik vind (zelfs als het systeem al werkt) 50% verbruiksdaling absurd veel, en zou graag testresultaten onder gecontrolleerde omstandigheden zien van zo'n systeem. Ik verwacht niet dat 50% verbruiksdaling realistisch is, als dat zo zou zijn werd dit systeem wel meer toegepast door fabrikanten om de eerder genoemde milieueisen te halen en zo hun auto's extra interessant (20% bijtelling en andere voordelen) voor de consument te maken
Tja, als iemand het voor me wil testen dan kom ik wel hoor :-)
Fabrikanten hebben misschien wel een dealtje met de oliehandel. Ik snap het verder ook niet hoor, waarom het niet meer toegepast wordt.
Maar ik zou zeggen, lees er wat meer over op het internet. Je zal zien dat bijna iedereen er winst uit haalt. En probeer het dan zelf ook eens uit of stop het in de auto van je vriendin ofzo.
O ja nog ff een linkje van een project van studenten van een hogeschool.
Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: hydrogen booster

Bericht door harry t5 191 »

Leuk uitgelegt allemaal!
Alleen snap ik niet dat jouw verbruik normaal gesproken 1 op 10.nog wat ligt.
Dit is extreem veel, de meesten hier halen zowiezo al de 1 op 13 / 14.
En dat zonder toevoegingen.
Als daar nog zoveel meer winst is te behalen zou je in de buurt van 1 op 20 ofzo komen.
Dat zouden inderdaad geweldige waarden worden! :jumpklap

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
kees61
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Den Haag

Re: hydrogen booster

Bericht door kees61 »

Ik heb niet zo'n moderne busals jij :-) Gewoon een klein 1.9 td motortje.
En er zit ook nog een imperiaal op.
Ik heb het al vaak genoeg uitgerekend als ik tankte. 1:10(,5) als alles meezit.
Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.
Gebruikersavatar
kees61
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Den Haag

Re: hydrogen booster

Bericht door kees61 »

stijnh schreef:ik ben ook nieuwschierig naar de uitkomst van een goede test
heb je een verbruiksmeter?
Nee, ik heb geen ODBII aansluiting om het op aan te sluiten. Het zou het wel een stuk eenvoudiger maken :-)
Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: hydrogen booster

Bericht door stijnh »

mooi werk!
en zo'n bedrading
heb je daar een setje voor gekocht of alles zelf gemaakt?


ik heb ook eens verder gezocht zoals je al aangaf de h2 zou werken als "katalysator"(fout woord) (moest hij gewoon mee verbranden zou het geen winst geven)
hogere verbrandingstemp, latere ontsteking en sneller ontbranden

een beetje de zelfde eigenschappen al lpg toevoegen

maar hoe dan ook de winst die jij maakt( je spreekt over 50%) vind ik wel heel hoog en volgens mij niet alleen daar aan te wijten
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
kees61
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 jan 2009, 22:06
Locatie: Den Haag

Re: hydrogen booster

Bericht door kees61 »

Multivan Generation schreef:kunnen de foto's in het vervolg wat kleiner?
Het geeft nog al veel forum belasting zo
Ai dat was niet mijn bedoeling. Ik heb de foto's kleiner gemaakt van 2272x1704 naar 640x480
Ik zal nog ff mijn best doen om er thumbnails van te maken zodat de forum software het niet meer hoeft te verkleinen. Ik dacht eigenlijk dat de software het vanzelf 1 keer verkleint en ergens opslaat. NIet dus. :groteogen
Niemand is onbekwamer,
dan een timmerman zonder hamer.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hydrogen booster

Bericht door Roger B. (11)61 »

:knipoog niet zozeer de afmeting, maar wel de resolutie is het probleem,

een foto van 15cm bij 10 cm op 72 DPI (voldoende voor internet toepassingen omdat het scherm meestal voldoende heeft aan die resolutie, bij printen is dat anders) is een kleiner bestand (minder KB) dan dezelfde foto op 300DPI en dan 10 bij 6,7 cm groot...

De bestandsgrootte, en niet de afmeting is het probleem (met name voor de mensen met een minder snelle verbinding, die moeten bij grote bestanden lang wachten voordat de foto ingeladen is.)

Ik weet niet of je toevallig Photoshop gebruikt?

maar daar kun je onder image, imagesize de afmeting en resolutie van de foto zien en aanpassen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Henk T
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:22
Locatie: Wagenborgen

Re: hydrogen booster

Bericht door Henk T »

Ook op PPO.nu is er een toppic aan de hydrogen booster gewijd.

http://www.ppo.nu/forum/f51/hydrogen-booster-2287/

Heb het niet helemaal gelezen dus "don't shoot the messenger". :knipoog
Laatst gewijzigd door Henk T op 25 jan 2009, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
1,9 TD 2002
Westfalia California 2,4 1995
Plaats reactie