Ja wie gelooft dat nou :-)
Maar goed, ik heb het daarna wel nagezocht op het internet. Het ging om een 'hydrogen booster'. Door middel van elektrolyse wordt water gesplitst in waterstofgas en zuurstofgas, en dat gaat weer de inlaat van de motor in.
Zo krijg je een betere verbranding (meer rendement) en zal je zuiniger rijden.
We hebben het 'ding' gemaakt en in zijn auto gezet en inderdaad, hij reed geen 1:17 meer maar 1:21. Wow!
Daarna heb ik ook een bak gemaakt voor in mijn bus (1,9 td) en (op de snelweg) rijd ik nu 50% zuiniger.
Inmiddels zijn we weer wat wijzer geworden en nu zouden we het weer heel anders maken natuurlijk. En dan is het ook wel leuk als je er met meer mensen over kunt praten en ervaringen kunt uitwisselen.
Maar ik zal niet alles vertellen, dat komt misschien wel in de loop van het topic.
Maar om toch even te reageren op een berichtje van hier
Veel minder dan ik eerst dacht. Het blijkt met 300 ml per minuut al goed te draaien.RogerB. schreef: maar hoeveel waterstof gas moet je toevoegen om zoveel verbruiksdaling te krijgen? en vooral, hoeveel kost je dat waterstofgas?
Hier en daar lees je 4 liter gas per liter brandstof. Dus als ik 100 km/u zou rijden, dan zou ik 1 liter diesel kwijt zijn. Dus in 6 minuten tijd heb ik dan 4 liter gas nodig. Dat is 2/3 liter per minuut. Maar in de praktijk blijkt het nog wat minder te kunnen zijn, maar dat hangt natuurlijk ook van de motor af.
Ja dat klopt. Ik heb zelf een bak van 6 cellen, met in iedere cel een aantal platen RVS en iedere cel gevuld met water met daarin opgelost kaliumhydroxyde. Met natriumhydroxyde (caustic soda) gaat het ook goed. Er gaat iets van 4 a 5 ampère door en dat levert gas op.RogerB. schreef: ik begrijp uit je verhaal dat er een installatie in je auto komt die van water middels electrolyse H2 en 02 maakt?
Ja de wet van behoud van energie.RogerB. schreef: voor die electrolyse heb je stroom nodig die je dus uit je accu haalt, de accu wordt geladen middels je dynamo en dat zorgt weer voor extra belasting op je motor waardoor die meer verbruikt.
Aangezien elke stap in bovenstaande ook nog zijn verliezen heeft kun je in mijn ogen volgens de wet van behoud van energie geen winst boeken met zo'n constructie.
Maar er bestaan ook bougies waardoor je met een benzine motor 40% zuiniger kan rijden. Maar geen fabriek die ze maakt, want ze zijn onverslijtbaar. Maar ik kan daar ook niet veel over zeggen want ik heb ze niet geprobeerd :-). Maar dat mag een ieder zelf nazoeken bij Google
Het komt gewoon doordat je dan een betere verbranding hebt.
Het waterstofgas zorgt ook voor een veel betere verbranding en een hoger rendement.
hier staat er iets over geschreven, bij Simple Math for the "experts". I.C.E. = internal combustion engine
Ik wilde nog wat foto's maken van mijn spulletje maar misschien morgen als het minder regent.
Er is op het internet zoveel over te vinden, dat ik niet goed weet welke links ik kan noemen. De meeste zijn in het engels.
Over het bouwen van een booster: (zie chapter 10).
Of zoek bij youtube naar 'hho' om filmpjes te zien, of bij google naar 'hho' om nog meer info te vinden.