Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door PJJ-65535 »

Beste WJWérs.

Ik had de vraag ooit wel eens eerder ergens gesteld, maar nog geen antwoord gevonden.... oft was gewoon een stomme vraag... :nuts

Is D+ ergens afgezekerd?

Ik heb lopen zoeken in schema's maar kan niets vinden. Ik gebruik ook D+ om het laadrelais van de tweede accu te schakelen.

'Als niet afgezekerd, kan er dan schade ontstaan bij sluiting van D+ naar Massa ?

grtz, :driveT4

Pieter
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

NEE, de D+ is (waarschijnlijk) niet afgezekerd, bij kortsluiting kan je Dynamo stuk of in het ergste geval zou er een brandje kunnen ontstaan door wegsmelten van kabelisolatie.

Als je zeker wil zijn zet je bij de aftakking die je gemaakt hebt een zweefzekering van een ampere ofzo. Wil je heeeel zeker zijn dan zou je de D+ op de aansluiting bij de dynamo moeten afzekeren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4456
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door Henk-1 »

D+ is de uitgang van je dynamo
En die is niet afgezekerd

Zoals Roger al zei , dynamo stuk of misschien een brandje is het gevolg

Afzekeren word ook moeilijk, want toerental en maximale stroom is van elkaar afhankelijk
Zie ook hieronder

Afbeelding
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

de B+ heeft een stroom die afhankelijk is (oa) van toerental en laadtoestand van de accu en het gevraagde electrisch vermogen door de diverse verbruikers. Dit is de aansluiting die met de plus-pool van je accu verbonden is en waardoor de laadstroom naar de accu gaat.

de D+ is je laadstroomcontrole, deze draad zit vanaf de dynamo verbonden met je accu-lampje op het dashboard en zorgt voor de regeling van de laadspanning (en daarmee indirect van de laadstroom. De stroom die door deze draad gaat is niet zo heel hoog (is vaak maar 0,75mm² draadje) dus afzekeren met een zekering van 5 ampere, en als die knapt eventueel een 7,5 of 10 ampere zekering moet voldoende zijn om kortsluiting te beveiligen.

Als je het hele D+ circuit wil beveiligen moet je een zekering tussen de dynamo en de draad die op de D+ van de dynamo is aangesloten zetten en dan dus 5 of als dat te weinig zou zijn 7,5 of 10 ampere zekering gebruiken.

Wil je alleen de extra aangesloten zelf aangelegde installatie beveiligen naar de dynamo toe, dan kun je tussen het punt waar jij je aftakking op de D+-draad zet en jouw nieuwe draad de zekering plaatsen. Voor een relaisje is dan een zekering van 1 of hooguit 2 ampere wel voldoende. Ook hier wil je vooral schade door kortsluiting beveiligen, dus een zekering die een tikkie te hoog is doet het werk ook best.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door PJJ-65535 »

Allen,

Helder verhaal.

Conclusie: Als ik D+ als stuursignaal wil gebruiken en de draad gaat door de hele wagen, dicht bij de bron (=accu) afzekeren met zekering van een paar ampere.

Als je de leiding ook gebruikt voor het opladen van accu's dan zwaarder afzekeren (en/of speciale aandacht voor kabels en doorvoeren, plaats waar accus staat (onder stoel, etc).

Ik ben geen fan van ongezekerde leidingen die een hoge stroom kunnen voeren.

Vraagje over het vermogensdiagram: (Henk...)

Ik neem aan dat de diverse (rode) lijnen de diverse type dynamo's zijn. Hoe weet ik welke type dynamo er in m'n bus zit (T4 88 kw 2002 ACV TDI)

Ook begrijp is de blauwe lijn niet helemaal, dit zou het opgenomen vermogen van de aandrijving zijn. Voor een 10/55 versie die bij pakweg 9000 toeren 4 kilowatt opneemt, en max 57 ampere levert bij 13,8 volt (=786 watt) zou dit een rendement betekenen van krap 20 %.

Dit kan geen waar zijn, dus ik lees de grafiek fout af. :bonk
Heeft iemand een idee.......

Met dank,

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

PJJ-65535 schreef: Conclusie: Als ik D+ als stuursignaal wil gebruiken en de draad gaat door de hele wagen, dicht bij de bron (=accu) afzekeren met zekering van een paar ampere.
FOUT
De bron van de D+ (originele bekabeling) is op de dynamo, aansluitng waar "D+" bij staat

Als je de zekering bij de dynamo plaatst moet je dus ook de stroom die in het originele circuit loopt afzekeren en heb je een iets zwaardere zekering nodig (denk dat ie het met 5A ook redt hoor) Zeker je alleen het deel af dat je nu zelf gaat aanleggen, dan de zekering plaatsen waar je de aftakking maakt vanaf de D+-draad. Je zekert dan alleen het nieuwe deel af en hoeft dan dus ook alleen de stuurstroom van je relais af te zekeren, waarschijnlijk is 1A zekering dan al voldoende.
PJJ-65535 schreef: Als je de leiding ook gebruikt voor het opladen van accu''s zwaarder afzekeren (of speciale aandacht voor kabels en doorvoeren, plaats waar accus staat (onder stoel, etc)
Altijd opletten met doorschuurmogelijkheden van kabels bij doorvoeren en dergelijke.

Als je het op zeker wil spelen aan beide uiteinden van de nieuwe laadstroomkabels een zekering plaatsen (waarschijnlijk koppel je beide pluspolen (via een relais) van originele en nieuwe accu, en moet je bij beide accu's een zekering in de nieuwe draad zetten. Dit om een kortsluitnig naar massa in de verbindingskabel tov beide accu's afgezekerd te hebben. De hoogte van de zekering is afhankelijk van je laadstroom, maar ik denk dat een 100A zekering voor de meeste T4 dynamo's wel voldoende is.
PJJ-65535 schreef: Vraagje over het vermogensdiagram:

Ik neem aan dat de diverse (rode) lijnen de diverse type generatoren zijn. Hoe weet ik welke type dynamo er in m'n bus zit (T4 88 kw 2002 ACV TDI)

Met dank,

Pieter.
Als je geluk hebt staat er ergens een typeplaatje op je dynamo, anders zou de dealer het je moeten kunnen vertellen lijkt me
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door Harry62 »

Eigenlijk is het nog iets ingewikkelder :nuts

Vanuit je contact gaat er een draad in je tellerklok, te zien aan het rode laadtstroomlampje, en vandaar naar de D+ van de dynamo.
Zet je nu contact aan krijgt de het laadtstroomlampje stroom en zijn massa is dan de D+ van de dynamo.
Start je nu de auto dan gaat je spanningsregelaar op de dynamo werken. Deze wil stroom afgeven aan de verbruikers en de accu.
De D+ op de dynamo geeft boven een bepaald toerental stroom af. Hierdoor krijgt het lampje op de tellerklok weer stroom terug
Met als resultaat dat je twee maal + hebt en het lampje uitgaat.
Ik hoop dat ik het zo simpel uitleg.

De stroom die er doorheen loopt is ook minimaal. Net genoeg voor een relais of een zwak lampje
Afzekeren is in principe niet nodig, kan alleen maar storing geven (denk aan canbus)
Voorkomen is beter door de draad of draden goed te isoleren.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik ga er even van uit dat de spanning van je tellerunit door VW al is afgezekerd ;-)

canbus zit niet in je dynamo, en ik denk niet dat een zekering in de D+ draad canbusstoring zal veroorzaken (dan zou iets extra's er op aansluiten dat ZEKER doen)

zelf zou ik het originele systeem intact laten en alleen een afgezekerde aftakking op de D+ maken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door Harry62 »

Ik weet niet of de T4 dit al had maar tegenwoordig zijn er veel dynamo's die ook naar canbus toe werken
Hier zit dan ook een 'com' aansluiting op. KIjk hier dus mee uit.

Maar in wezen is het dus intact laten en eventueel de extra aansluiting afzekeren.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

en dan toch nog D+ NAAST de COM aansluiting? (denk niet dat de T4 dit al had, die heeft vrij beperkt canbus gebruik, deel loopt nog Via K-line bij de types met Canbus)

Maar nu het toch over dynamo's algemeen gaat.....

Als je dynamolampje NIET aangaat bij op contact zetten, kan je dynamo dan toch gewoon laden?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door René »

Standaard dynamo van een 88pk is 90 A
Zonder airco en andere elektrische opties.

René
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door Harry62 »

Roger B. schreef:
Als je dynamolampje NIET aangaat bij op contact zetten, kan je dynamo dan toch gewoon laden?
Als het goed is niet, de regelaar op de dynamo heeft de stroom nodig om te gaan laden.

Als je op alle slakken zout legt hebben ze allemaal hoge bloeddruk :bifun
Laatst gewijzigd door Harry62 op 11 apr 2009, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

apart, de mijne rijdt al 3 maanden met een niet brandend laadstroomcontrolelampje...... heb ook altijd geleerd dat een kapot lampje betekend dat ie niet laadt...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door Harry62 »

Roger B. schreef:apart, de mijne rijdt al 3 maanden met een niet brandend laadstroomcontrolelampje...... heb ook altijd geleerd dat een kapot lampje betekend dat ie niet laadt...
Denk dat je andersom bedoeld. als het lampje brand laadt hij niet als hij niet brand laadt hij juist (bij draaiende motor)
Waarschijnlijk is je lampje (ledje) zelf stuk of iets op je printplaat
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Is D+ afgezekerd en beveiligd ?

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee bedoel het zoals ik het zeg, als het lampje stuk is (of de draad naar je dynamo) dan laadt de dynamo niet, andersom is ook waar, als de dynamo niet laadt brandt het lampje (mits alles verder werkt zoals het hoort)

Denk dat de LED niet meer brandt, maar wel nog voor een verbinding naar de dynamo kan zorgen (of juist OMDAT het een led is heeft het instrumentenpaneel van de T4 een schakeling ingebouwd die ook bij niet werken van de led wel de D+ van spanning voorziet zodat de dynamo kan gaan laden............ Of zou ie op remanent magnetisme genoeg aanvangsspanning creëren om toch te gaan laden?

Hoedanook, LED brandt nooit, niet als motor loopt en niet als auto op contact staat met motor uit, maar dynamo schijnt wel te laden aangezien ik al tig ritjes gemaakt heb sinds is opgevallen dat de led niet brandt....Tijd voor die blauwe tellers
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie