
Voor diegenen die eraan twijfelen of de extra +/-25pk die normale chiptuning opleverd bij de 102PK motor geen kwaad kan voor de motor : wees gerust , die motor kan er écht wel tegen en zal voor die luttele extra PK's geen extra vroegtijdige slijtage maken

Hieronder een heel mooi voorbeeld van tuning van de ACV blok , de 102PK uitvoering dus . Echter , dit project is nog steeds in volle evolutie , en heeft nu dus zijn eindfase nog niet bereikt...
! Opgelet ! = de echte techniek-liefhebbers zullen hiervan beginnen te kwijlen , dus opletten voor het toetsenbord


Het verhaal begint bij een Fin , die zijn T4 wat extra vermogen wou geven . ("Shadowmaker")

Hij bracht zijn ACV blok naar +/- 200PK door chiptuning en wat kleine aanpassingen , en reed daar meer dan 100.000km probleemloos mee rond .

Maar die extra PK's wennen snel , en hij wou meer , veel meer ...
Door gebruik te maken van een grotere turbo (gt23v-AMG) en grotere intercooler enz werd het vermogen op 305PK gebracht .
(305PK - 590Nm bij 1,3bar turbodruk )
Door de turbodruk tot 2,2 bar te brengen , haalde hij 350PK en 700Nm , dit enkel als test .
Met de 305PK set-up heeft hij ondertussen al meer dan 20.000km probleemloos gereden.
En aangezien er in het hoge Noorden lange winters zijn , had hij tijdens die wintermaanden dus steeds vrij veel vrije tijd om te knutselen (en om verder te gaan ) ...
Dit is een standaard ACV krukas :

Dit is de aangepaste versie (dus lichter gemaakt) :

De uitlaat werd ook aangepast : 80mm van voor tot achter
en hij heeft zelf een uitlaatspruitstuk gemaakt :

Ook het inlaatspruitstuk moest veranderd worden , hij heeft het spruitstuk van een oude Volvo 2.4D (6-in-lijn) genomen als donor , en dit aangepast naar eigen behoefte .Dit werd het eindresultaat :

En gemonteerd op de motor =

Om al dat vermogen de baas te kunnen , werd er een koppeling gemonteerd met dubbele plaat

de gebruikte versnellingsbak komt van een 150PK T4 (met aangepaste verhoudingen)
Het geheel gemonteerd in de T4 , als controle of het nieuwe geheel (in-en uitlaatspruitstuk) wel past in de auto :

Het gebruikte motormanagement komt van een 150PK versie (omdat die standaard al met een VGT turbo zit) , deze software werd uiteraard nog aangepast .
Er word ook gebruik gemaakt van een Air-to-Water intercooler (dat geeft veel beter resultaat dan een conventionele intercooler)
De bedoeling is om 450PK te halen zegt de brave man

Om dit te bereiken gaat hij nu gebruik maken van een BI-TURBO set-up ...
De huidige turbo (gt23v-AMG) blijft behouden , maar er komt een gigantische VNT gt37v turbo bij ...
Foto van de gigantische gt37v =



