Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuw hoogdak, Update 18-04-2010

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag

Bericht door Dirk/970 »

@Patrick: Die site staat al bij mijn favorieten sinds de bouw van de Navigator! Da's wel een verkeerd merk bus, maar in beide gevallen puik werk :jumpklap

@Pluuke: Het verschil met thermopane is wel dat tussen het glas een volledig luchtdichte ruimte is, vaak gevuld met inert gas, i.i.g. zo droog mogelijk. Dat zal bij het camperdak moeilijk lukken, met name vochtvrij te maken. Ik denk dat het belanrijk is om een dampscherm tegen het polyester te maken, daar komt de kou vandaan. Ik heb een rol X-trem liggen dat ik daar tegenaan wil plakken. Ik denk dat ik, waar mogelijk de binnenbetimmering tegen het X-trem maak, en waar holte onstaat dit opvang met houten rachelwerk. Ik ben op zich niet bang om hier hout voor te gebruiken i.v.m. koudebruggen, want hout isoleert ook enige mate. Waarschijnlijk kan ik dan zelfs houten rachels verticaal voor het X-trem plaatsen, boven en onder verlijmd.

Maar laat de ideën komen! :klappen wordt nog een leuk archiefje zo, voor iedereen die hiermee te maken krijgt :werkaanT4
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag

Bericht door Dirk/970 »

Voor de liefhebbers, nog een paar leuke ombouwprojecten (even ongeacht het basisvoertuig :bonk al kan ik een Laro zeker wel waarderen :toppie ):
Hyundai H200 camper
Landrover 109 camper
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Hoogdak afwerken: dakluik en ventilator

Bericht door Dirk/970 »

Okay, hier dan een eerste verslag van het kluswerk. Deze foto's zijn al van een een week of 2 geleden, maar nog geen foto's gemaakt van de huidige situatie.

Eerste klussen: inbouw van dakluik (Fiamma Vent 50x50) en ventilator (Hotec).

Dak nog leeg:
Afbeelding

Dakluik uitmeten en markeren en gaatjes geboord in de hoeken:
Afbeelding

Buitenkant van de zaagsnede vooraf afgeplakt met schilderstape:
Afbeelding

Van binnenuit gat gezaagd met decoupeerzaag:
Afbeelding

Omtrek van het luik afplakken met tape voor een nette kitrand:
Afbeelding

Luik plakken en fixeren:
Afbeelding

Gat voor de ventilator uittekenen:
Afbeelding

Zaagsnede afplakken en uitzagen:
Afbeelding

Ventilatorframe vastkitten, fixeren en netjes afstrijken:
Afbeelding

Op dat frame zit nu een stroomlijnkap geschroefd.

1 probleem tegengekomen:
Ik heb Sika 221 gebruikt voor het lijmen/afdichten van het dakluik. Dit hecht dus niet!! op het Fiamma kunststof!
Het zit nu matig vastgekleefd en zit ff vast en waterdicht met het vertrouwde ducktape. De bedoeling is, dat het luik van binnenuit wordt vastgeschroefd/geklemd d.m.v. het binnenframe (geen schroefgaten in het dak nodig), dit kan ik pas doen als de binnenafwerking op zijn plaats zit. Daarbij moet ik dan zorgen dat de overlaprand aan de buitenzijde voorzien wordt van een waterkering en langs de rand afgestreken, volgens de montagehandleiding met siliconenkit.

Sika 221 werkte overigens prima voor de ventilator!

Tot zover, later meer!
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent

Bericht door Freekw »

Waarom heb je geen gecombineerd dakluik met elektrischeventilatie gebruikt?
Nu moest je 2 luiken maken.
Of begrijp ik het verkeerd?

mvg Freekw
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent

Bericht door Dirk/970 »

@Freekw: Dat is een bewuste keuze: In het vorige (klap)dak hadden we een Fiamma turbovent combiluik, en dat was toch niet naar onze zin (3 jaar gehad). De ventilator is er met name voor om de auto met de honden erin te kunnen laten staan, zonder dat er een luik open moet. Het Fiamma-luik moet een aardig eind los wil er een beetje wind doorheen (ook met de vent aan), en da's niet jofel als het gaat regenen. Een losse vent (dit is ook een elektrische, motor in de kap) heeft veel meer capaciteit. Daarnaast is een luik dat naar 1 kant scharniert en daarmee een grote opening maakt minder handig in gebieden waar er kans is op regen, het luik kan dan maar beperkt open. We hebben nu een groter (50x50 tegen 40x40) pentagraafluik, dat kan 4 kanten op kantelen of recht omhoog.

Btw: we hebben dat Fiammaluik regelmatig nodig gehad voor ventilatie op ons fsl-klapdak :nuts omdat dat dak bij regen altijd dicht moest tegen inregenen.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent

Bericht door Multivan Generation »

@ Dirk, ik heb 2 tubes wit voor je liggen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent

Bericht door Dirk/970 »

@Peter: Super, dank je! Zou 252 beter plakken aan Fiamma-plastic, het heeft dezelfde chemische basis als 221 (PU)? Ik heb best siliconen liggen om de boel af te dichten, maar als ik dan ooit bedenk dat ik de boel wil verven, ben ik gezien. Najja, hechttest dan maar.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent

Bericht door Harry 341 »

Dirk,gebruik echt never nooit siliconentroep om dakluiken o.i.d. af te dichten!Lekkage 100% gegarandeerd!
Gewoon met sicaflex of zo.Siliconen gaat echt krimpen....heb het al heel vaak tegen dakjesinbouwers verteld.Maar er zijn altijd van die beterweters die nog wel een tubetje siliconen ven de plee of de badkamer hebben liggen,en na een paar maanden hangen ze aan de telefoon:Dat kl. dak van jou lekt!En als ik dan doorvraag komt de monky uit de mouw.
vr.gr.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent

Bericht door Freekw »

Dirk heldere uitleg
Heb je een foto van je 2e ventilatie
Misschien ook voor mij interesant

Groeten Freekw
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent

Bericht door Dirk/970 »

@Freekw: Ik heb hem hier vandaan, model "Le Mans", incl. 3-standenschakelaar, snelheidsregelaar en grill. Ik ga nog meer foto's maken hoe die er bij mij op zit.

<edit> ik heb voor deze Hotec gekozen omdat die volgens de specs het minst lawaai maakt t.o.v. andere fabrikanten (die kan ik zo ff niet meer terugvinden)

@Harry: Thanx voor het advies, vond siliconen ook al geen best idee, ik zoek wel een geschikte kit. Zoals ik eerder wel opmerkte, hechtte de gebruikte Sika 221 niet goed aan het kunststof van het luik.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Nieuw hoogdak, Update dakluik en afwerking

Bericht door Dirk/970 »

Fijn doorgewerkt dit weekend!
Dakluik zit nu definitief vast: de hemel zit er helemaal in, dus het luik kon met het binnenframe gefixeerd worden. Alles afgekit met Bison PolyMax, dat plakt prima!

Toestand vrijdag morgen:
Isolatie bovenlangs grotendeels erin, houten verstevigingsframe verlijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de hemel en achterkant bevestigd, dakluik volledig erin, incl. combirollo. Het gat van de vent moet nog afgewerkt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Luik aan de buitenkant. Ervoor heb ik een spoilertje gemaakt om ervoor te zorgen dat er geen rijwind onder slaat (dubbele kap met permanente ventilatie, geeft tijdens het rijden anders windgeruis en koude lucht).

Afbeelding

Luik en vent samen op het dak:

Afbeelding

Dit zal zo min of meer meegaan naar de campermeeting :winter :knipoog
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Nieuw hoogdak, Update dakluik en afwerking

Bericht door Dirk/970 »

@Jan, een hechttest werkt het beste, ik wil wel wat meenemen volgende week, wit of zwart?. Gewoon een klein stukje proberen. Ik begreep van Mac dat hij al wel een bruikbare kit heeft gevonden...
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Nieuw hoogdak, Update 18-04-2010

Bericht door Dirk/970 »

Net voor de campermeeting dak compleet met verlichting (alleen nog op 220V) en rooster over de opening van de vent.
Nog wel ff een muggenhor gefabriekt van een oude raamhor:
Afbeelding

Afbeelding

Volgens de handleiding van het dakluik mag die niet open tijdens het rijden. Daarom net ff wat anders aangepakt:
ipv de handgrepen links en recht, nu voor en achter gezet. Dus achter omhoog en gesteund door handgreep en voor in de vergrendeling.
En natuurlijk geen wind eronder door het spoilertje.

Afbeelding

Afbeelding

Op de terugweg ff getest en geen centje pijn met luik half open. Geen extra geruis of nare geluiden. Mooi opgelost dus!
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Nieuw hoogdak, Update 18-04-2010

Bericht door pluuke »

Wordt netjes hoor ! :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Nieuw hoogdak, Update 09-05-2010

Bericht door Dirk/970 »

Zo even weer een update! 5 dagen de tijd gehad en flink opgeschoten!

Laatste hand aan de toprail:
Afbeelding

Rechter zijbekleding en bedplank op zijn plek:
Afbeelding

Linker bekleding en bedplank opgeruimd:
Afbeelding

Kasten linksachter, de schappen en deurtjes liggen ook al klaar:
Afbeelding

Nog een paar details en we zijn klaar voor hemelvaart:
- alu U-profiel op zichtzijde bedplank
- plafondverlichting stroom geven
- veiligheidsnet bovenbed

en als er nog tijd is nog wat kleiningheden...

De rest van het dak hopelijk voor half juni klaar, voor de zomervakantie :jumpklap
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Plaats reactie