Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Nieuw hoogdak, Update 18-04-2010
Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag
@Patrick: Die site staat al bij mijn favorieten sinds de bouw van de Navigator! Da's wel een verkeerd merk bus, maar in beide gevallen puik werk
@Pluuke: Het verschil met thermopane is wel dat tussen het glas een volledig luchtdichte ruimte is, vaak gevuld met inert gas, i.i.g. zo droog mogelijk. Dat zal bij het camperdak moeilijk lukken, met name vochtvrij te maken. Ik denk dat het belanrijk is om een dampscherm tegen het polyester te maken, daar komt de kou vandaan. Ik heb een rol X-trem liggen dat ik daar tegenaan wil plakken. Ik denk dat ik, waar mogelijk de binnenbetimmering tegen het X-trem maak, en waar holte onstaat dit opvang met houten rachelwerk. Ik ben op zich niet bang om hier hout voor te gebruiken i.v.m. koudebruggen, want hout isoleert ook enige mate. Waarschijnlijk kan ik dan zelfs houten rachels verticaal voor het X-trem plaatsen, boven en onder verlijmd.
Maar laat de ideën komen! :klappen wordt nog een leuk archiefje zo, voor iedereen die hiermee te maken krijgt
@Pluuke: Het verschil met thermopane is wel dat tussen het glas een volledig luchtdichte ruimte is, vaak gevuld met inert gas, i.i.g. zo droog mogelijk. Dat zal bij het camperdak moeilijk lukken, met name vochtvrij te maken. Ik denk dat het belanrijk is om een dampscherm tegen het polyester te maken, daar komt de kou vandaan. Ik heb een rol X-trem liggen dat ik daar tegenaan wil plakken. Ik denk dat ik, waar mogelijk de binnenbetimmering tegen het X-trem maak, en waar holte onstaat dit opvang met houten rachelwerk. Ik ben op zich niet bang om hier hout voor te gebruiken i.v.m. koudebruggen, want hout isoleert ook enige mate. Waarschijnlijk kan ik dan zelfs houten rachels verticaal voor het X-trem plaatsen, boven en onder verlijmd.
Maar laat de ideën komen! :klappen wordt nog een leuk archiefje zo, voor iedereen die hiermee te maken krijgt
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Nieuw hoogdak, nu met isolatievraag
Voor de liefhebbers, nog een paar leuke ombouwprojecten (even ongeacht het basisvoertuig al kan ik een Laro zeker wel waarderen ):
Hyundai H200 camper
Landrover 109 camper
Hyundai H200 camper
Landrover 109 camper
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Hoogdak afwerken: dakluik en ventilator
Okay, hier dan een eerste verslag van het kluswerk. Deze foto's zijn al van een een week of 2 geleden, maar nog geen foto's gemaakt van de huidige situatie.
Eerste klussen: inbouw van dakluik (Fiamma Vent 50x50) en ventilator (Hotec).
Dak nog leeg:
Dakluik uitmeten en markeren en gaatjes geboord in de hoeken:
Buitenkant van de zaagsnede vooraf afgeplakt met schilderstape:
Van binnenuit gat gezaagd met decoupeerzaag:
Omtrek van het luik afplakken met tape voor een nette kitrand:
Luik plakken en fixeren:
Gat voor de ventilator uittekenen:
Zaagsnede afplakken en uitzagen:
Ventilatorframe vastkitten, fixeren en netjes afstrijken:
Op dat frame zit nu een stroomlijnkap geschroefd.
1 probleem tegengekomen:
Ik heb Sika 221 gebruikt voor het lijmen/afdichten van het dakluik. Dit hecht dus niet!! op het Fiamma kunststof!
Het zit nu matig vastgekleefd en zit ff vast en waterdicht met het vertrouwde ducktape. De bedoeling is, dat het luik van binnenuit wordt vastgeschroefd/geklemd d.m.v. het binnenframe (geen schroefgaten in het dak nodig), dit kan ik pas doen als de binnenafwerking op zijn plaats zit. Daarbij moet ik dan zorgen dat de overlaprand aan de buitenzijde voorzien wordt van een waterkering en langs de rand afgestreken, volgens de montagehandleiding met siliconenkit.
Sika 221 werkte overigens prima voor de ventilator!
Tot zover, later meer!
Eerste klussen: inbouw van dakluik (Fiamma Vent 50x50) en ventilator (Hotec).
Dak nog leeg:
Dakluik uitmeten en markeren en gaatjes geboord in de hoeken:
Buitenkant van de zaagsnede vooraf afgeplakt met schilderstape:
Van binnenuit gat gezaagd met decoupeerzaag:
Omtrek van het luik afplakken met tape voor een nette kitrand:
Luik plakken en fixeren:
Gat voor de ventilator uittekenen:
Zaagsnede afplakken en uitzagen:
Ventilatorframe vastkitten, fixeren en netjes afstrijken:
Op dat frame zit nu een stroomlijnkap geschroefd.
1 probleem tegengekomen:
Ik heb Sika 221 gebruikt voor het lijmen/afdichten van het dakluik. Dit hecht dus niet!! op het Fiamma kunststof!
Het zit nu matig vastgekleefd en zit ff vast en waterdicht met het vertrouwde ducktape. De bedoeling is, dat het luik van binnenuit wordt vastgeschroefd/geklemd d.m.v. het binnenframe (geen schroefgaten in het dak nodig), dit kan ik pas doen als de binnenafwerking op zijn plaats zit. Daarbij moet ik dan zorgen dat de overlaprand aan de buitenzijde voorzien wordt van een waterkering en langs de rand afgestreken, volgens de montagehandleiding met siliconenkit.
Sika 221 werkte overigens prima voor de ventilator!
Tot zover, later meer!
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent
Waarom heb je geen gecombineerd dakluik met elektrischeventilatie gebruikt?
Nu moest je 2 luiken maken.
Of begrijp ik het verkeerd?
mvg Freekw
Nu moest je 2 luiken maken.
Of begrijp ik het verkeerd?
mvg Freekw
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent
@Freekw: Dat is een bewuste keuze: In het vorige (klap)dak hadden we een Fiamma turbovent combiluik, en dat was toch niet naar onze zin (3 jaar gehad). De ventilator is er met name voor om de auto met de honden erin te kunnen laten staan, zonder dat er een luik open moet. Het Fiamma-luik moet een aardig eind los wil er een beetje wind doorheen (ook met de vent aan), en da's niet jofel als het gaat regenen. Een losse vent (dit is ook een elektrische, motor in de kap) heeft veel meer capaciteit. Daarnaast is een luik dat naar 1 kant scharniert en daarmee een grote opening maakt minder handig in gebieden waar er kans is op regen, het luik kan dan maar beperkt open. We hebben nu een groter (50x50 tegen 40x40) pentagraafluik, dat kan 4 kanten op kantelen of recht omhoog.
Btw: we hebben dat Fiammaluik regelmatig nodig gehad voor ventilatie op ons fsl-klapdak omdat dat dak bij regen altijd dicht moest tegen inregenen.
Btw: we hebben dat Fiammaluik regelmatig nodig gehad voor ventilatie op ons fsl-klapdak omdat dat dak bij regen altijd dicht moest tegen inregenen.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
- Multivan Generation
- Berichten: 33794
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent
@ Dirk, ik heb 2 tubes wit voor je liggen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent
@Peter: Super, dank je! Zou 252 beter plakken aan Fiamma-plastic, het heeft dezelfde chemische basis als 221 (PU)? Ik heb best siliconen liggen om de boel af te dichten, maar als ik dan ooit bedenk dat ik de boel wil verven, ben ik gezien. Najja, hechttest dan maar.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent
Dirk,gebruik echt never nooit siliconentroep om dakluiken o.i.d. af te dichten!Lekkage 100% gegarandeerd!
Gewoon met sicaflex of zo.Siliconen gaat echt krimpen....heb het al heel vaak tegen dakjesinbouwers verteld.Maar er zijn altijd van die beterweters die nog wel een tubetje siliconen ven de plee of de badkamer hebben liggen,en na een paar maanden hangen ze aan de telefoon:Dat kl. dak van jou lekt!En als ik dan doorvraag komt de monky uit de mouw.
vr.gr.Harry
Gewoon met sicaflex of zo.Siliconen gaat echt krimpen....heb het al heel vaak tegen dakjesinbouwers verteld.Maar er zijn altijd van die beterweters die nog wel een tubetje siliconen ven de plee of de badkamer hebben liggen,en na een paar maanden hangen ze aan de telefoon:Dat kl. dak van jou lekt!En als ik dan doorvraag komt de monky uit de mouw.
vr.gr.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent
Dirk heldere uitleg
Heb je een foto van je 2e ventilatie
Misschien ook voor mij interesant
Groeten Freekw
Heb je een foto van je 2e ventilatie
Misschien ook voor mij interesant
Groeten Freekw
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
Re: Nieuw hoogdak, inbouw dakluik & vent
@Freekw: Ik heb hem hier vandaan, model "Le Mans", incl. 3-standenschakelaar, snelheidsregelaar en grill. Ik ga nog meer foto's maken hoe die er bij mij op zit.
<edit> ik heb voor deze Hotec gekozen omdat die volgens de specs het minst lawaai maakt t.o.v. andere fabrikanten (die kan ik zo ff niet meer terugvinden)
@Harry: Thanx voor het advies, vond siliconen ook al geen best idee, ik zoek wel een geschikte kit. Zoals ik eerder wel opmerkte, hechtte de gebruikte Sika 221 niet goed aan het kunststof van het luik.
<edit> ik heb voor deze Hotec gekozen omdat die volgens de specs het minst lawaai maakt t.o.v. andere fabrikanten (die kan ik zo ff niet meer terugvinden)
@Harry: Thanx voor het advies, vond siliconen ook al geen best idee, ik zoek wel een geschikte kit. Zoals ik eerder wel opmerkte, hechtte de gebruikte Sika 221 niet goed aan het kunststof van het luik.
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Nieuw hoogdak, Update dakluik en afwerking
Fijn doorgewerkt dit weekend!
Dakluik zit nu definitief vast: de hemel zit er helemaal in, dus het luik kon met het binnenframe gefixeerd worden. Alles afgekit met Bison PolyMax, dat plakt prima!
Toestand vrijdag morgen:
Isolatie bovenlangs grotendeels erin, houten verstevigingsframe verlijmd.
Met de hemel en achterkant bevestigd, dakluik volledig erin, incl. combirollo. Het gat van de vent moet nog afgewerkt worden.
Luik aan de buitenkant. Ervoor heb ik een spoilertje gemaakt om ervoor te zorgen dat er geen rijwind onder slaat (dubbele kap met permanente ventilatie, geeft tijdens het rijden anders windgeruis en koude lucht).
Luik en vent samen op het dak:
Dit zal zo min of meer meegaan naar de campermeeting
Dakluik zit nu definitief vast: de hemel zit er helemaal in, dus het luik kon met het binnenframe gefixeerd worden. Alles afgekit met Bison PolyMax, dat plakt prima!
Toestand vrijdag morgen:
Isolatie bovenlangs grotendeels erin, houten verstevigingsframe verlijmd.
Met de hemel en achterkant bevestigd, dakluik volledig erin, incl. combirollo. Het gat van de vent moet nog afgewerkt worden.
Luik aan de buitenkant. Ervoor heb ik een spoilertje gemaakt om ervoor te zorgen dat er geen rijwind onder slaat (dubbele kap met permanente ventilatie, geeft tijdens het rijden anders windgeruis en koude lucht).
Luik en vent samen op het dak:
Dit zal zo min of meer meegaan naar de campermeeting
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Nieuw hoogdak, Update dakluik en afwerking
@Jan, een hechttest werkt het beste, ik wil wel wat meenemen volgende week, wit of zwart?. Gewoon een klein stukje proberen. Ik begreep van Mac dat hij al wel een bruikbare kit heeft gevonden...
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Nieuw hoogdak, Update 18-04-2010
Net voor de campermeeting dak compleet met verlichting (alleen nog op 220V) en rooster over de opening van de vent.
Nog wel ff een muggenhor gefabriekt van een oude raamhor:
Volgens de handleiding van het dakluik mag die niet open tijdens het rijden. Daarom net ff wat anders aangepakt:
ipv de handgrepen links en recht, nu voor en achter gezet. Dus achter omhoog en gesteund door handgreep en voor in de vergrendeling.
En natuurlijk geen wind eronder door het spoilertje.
Op de terugweg ff getest en geen centje pijn met luik half open. Geen extra geruis of nare geluiden. Mooi opgelost dus!
Nog wel ff een muggenhor gefabriekt van een oude raamhor:
Volgens de handleiding van het dakluik mag die niet open tijdens het rijden. Daarom net ff wat anders aangepakt:
ipv de handgrepen links en recht, nu voor en achter gezet. Dus achter omhoog en gesteund door handgreep en voor in de vergrendeling.
En natuurlijk geen wind eronder door het spoilertje.
Op de terugweg ff getest en geen centje pijn met luik half open. Geen extra geruis of nare geluiden. Mooi opgelost dus!
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Nieuw hoogdak, Update 18-04-2010
Wordt netjes hoor !
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: Nieuw hoogdak, Update 09-05-2010
Zo even weer een update! 5 dagen de tijd gehad en flink opgeschoten!
Laatste hand aan de toprail:
Rechter zijbekleding en bedplank op zijn plek:
Linker bekleding en bedplank opgeruimd:
Kasten linksachter, de schappen en deurtjes liggen ook al klaar:
Nog een paar details en we zijn klaar voor hemelvaart:
- alu U-profiel op zichtzijde bedplank
- plafondverlichting stroom geven
- veiligheidsnet bovenbed
en als er nog tijd is nog wat kleiningheden...
De rest van het dak hopelijk voor half juni klaar, voor de zomervakantie
Laatste hand aan de toprail:
Rechter zijbekleding en bedplank op zijn plek:
Linker bekleding en bedplank opgeruimd:
Kasten linksachter, de schappen en deurtjes liggen ook al klaar:
Nog een paar details en we zijn klaar voor hemelvaart:
- alu U-profiel op zichtzijde bedplank
- plafondverlichting stroom geven
- veiligheidsnet bovenbed
en als er nog tijd is nog wat kleiningheden...
De rest van het dak hopelijk voor half juni klaar, voor de zomervakantie
T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!