vragen over de T4

hefdak kopen

Sponsor

Sponsor
 

hefdak kopen

Berichtdoor surfingerik op zo feb 28, 2010 18:51

Ik hoop binnenkort mijn dubbele cabine er uit te halen en te kunnen beginnen met het bouwen naar camper. Daarbij wil ik beginnen met het plaatsen van een hefdak/pop-up dakje en had aar enkele vragen over.

wat raden jullie aan om te kopen, en zijn verschillende merken en bedrijven en ben er benieuwd naar jullie ervaring.
Ik heb ook naar 2dehands gekeken maar daarbij ben ik toch bang voor lekkage, is mijn angst gegrond of kan ik door goed opletten dit voorkomen?
daarnaast wil ik hem zelf plaatsen (gelukkig krijg ik daar wat hulp bij). Ik denk aan een pop up dakje omdat het goedkoper is, het gaat me namelijk om de eisen, en wat makkelijker te plaatsen is omdat je hem tussen je spanten van het dak kunt plaatsen.

groetjes Erik
1ste auto: t4 1.9 uit 2000

surfingerik
Avatar gebruiker
 
Berichten: 161
Geregistreerd: do sep 10, 2009 15:42

Re: hefdak kopen

Berichtdoor Roger B. (11)61 op zo feb 28, 2010 19:19

let er wel op dat je tijdens de verbouwing wellicht niet meer aan de eissen voor grijs kenteken voldoet en dan dus kans op gepeperde naheffingen en boetse kunt verwachten als je alsnog in die staat met je bus aan het verkeer deelneemt.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Roger B. (11)61
Avatar gebruiker
 
Berichten: 9158
Geregistreerd: di apr 10, 2007 10:01
Woonplaats: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hefdak kopen

Berichtdoor Dirk/970 op zo feb 28, 2010 20:15

Voor een popup-hefdakje is binnen wjw MacMol 927 een bekend adres.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!

Dirk/970
Avatar gebruiker
 
Berichten: 1045
Geregistreerd: zo jan 14, 2007 21:57
Woonplaats: Eerbeek

Re: hefdak kopen

Berichtdoor surfingerik op zo feb 28, 2010 22:33

Ik rij op dit moment geel, vandaar dat we ook snel willen naar het camper tarief. Zover ik weet kan ik er dan gewoon in bouwen en rijden toch??
1ste auto: t4 1.9 uit 2000

surfingerik
Avatar gebruiker
 
Berichten: 161
Geregistreerd: do sep 10, 2009 15:42

Re: hefdak kopen

Berichtdoor pluuke op zo feb 28, 2010 23:04

Yep...

Nou, gewoon....wel eerst even een paar dingen regelen. :nuts
Als je nu geel rijdt hoef je in ieder geval geen BPM meer af te dragen, voor zover al van toepassing (bouwjaar).
Is al veel over geschreven, misschien vind je het leuk om mijn verhaal ook eens te lezen.
viewtopic.php?f=2&t=17766&hilit=geloven
T4 Multivan II Atlantis 2.5 TDI 151pk AXG 2001
Lupo 1.4 60pk 2002
Golf I Cabrio 1800i 98pk 2H 1991
Kever 1200 34pk 1964 "das Projekt" te koop

pluuke
Avatar gebruiker
 
Berichten: 1968
Geregistreerd: za jan 13, 2007 1:11
Woonplaats: Wolfsburg ;-)

Re: hefdak kopen

Berichtdoor Roger B. (11)61 op ma maart 01, 2010 9:41

surfingerik schreef:Ik rij op dit moment geel,

maar ook:
surfingerik schreef:Ik hoop binnenkort mijn dubbele cabine er uit te halen en te kunnen beginnen met het bouwen naar camper.


als je nu geel rijdt, waarom moet de DC er dan uit??

Dat je als particulier geel betaald (volgens mij is het voor een auto die aan de grijs-kenteken regels voldoet iets minder dan volledig tarief, maar voor particulieren wel een behoorlijk stuk meer dan grijs tarief) maar de auto staat op kenteken nog als grijs kenteken (omdat ie dat ooit geweest is en er nog geen herkeuring geweest is en (dus) nog geen (rest)BPM naheffing betaald is) dan moet je auto gewoon aan de inrichtingseisen voor grijs kenteken blijven voldoen zoals hij op kenteken staat.

Let daar even goed op en controleer dat vooraf, voordat je een overijverige douanier of belastingdienst-medewerker tegenkomt en een forse boete/naheffing krijgt
Laatst bijgewerkt door Roger B. (11)61 op ma maart 01, 2010 16:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Roger B. (11)61
Avatar gebruiker
 
Berichten: 9158
Geregistreerd: di apr 10, 2007 10:01
Woonplaats: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hefdak kopen

Berichtdoor Multivan Generation op ma maart 01, 2010 16:30

precies,
voor geel kenteken betalen,
of als geel kenteken op de papieren staan,
daar zit wel degelijk verschil in..
(eventuele rest-BPM betalen bijvoorbeeld)
Afbeelding
Er zijn weer digitale paaseieren verstopt op onze site.. :-)

Multivan Generation
Avatar gebruiker
 
Berichten: 18268
Geregistreerd: zo jan 14, 2007 15:41
Woonplaats: Zeeland (Oost)

Re: hefdak kopen

Berichtdoor Mac op ma maart 01, 2010 20:02

Multivan Generation schreef:precies,
voor geel kenteken betalen,
of als geel kenteken op de papieren staan,
daar zit wel degelijk verschil in..
(eventuele rest-BPM betalen bijvoorbeeld)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kijk even op het kenteken, kun je zo zien of de BPM betaald is, of niet. (bruto BPM)
It's not what you buy
It's what you create.

Mac
Avatar gebruiker
 
Berichten: 511
Geregistreerd: za jan 13, 2007 21:26
Woonplaats: Raalte

Re: hefdak kopen

Berichtdoor surfingerik op di maart 02, 2010 13:29

dit is wel iets wat ik nouu moeilijk en verwarrend vind. Ik had ook iets gelezen dat het ook te maken heeft met uit welk jaar je bus komt. Als hij voor juni 2005 komt hoe je niet te betalen. Klopt dat of haal ik nu weer dingen door elkaar?

op mijn kentekenbewijs staat bruto bpm 000.000 euro
betekend dat dat er niks is afgelost ofdat alles is afgelost? en moet ik als de cabine er uit is hem opnieuw laten keuren door de rdw?
1ste auto: t4 1.9 uit 2000

surfingerik
Avatar gebruiker
 
Berichten: 161
Geregistreerd: do sep 10, 2009 15:42

Re: hefdak kopen

Berichtdoor jan2009 op di maart 02, 2010 15:05

surfingerik schreef: Als hij voor juni 2005 komt hoe je niet te betalen. Klopt dat of haal ik nu weer dingen door elkaar?

op mijn kentekenbewijs staat bruto bpm 000.000 euro
betekend dat dat er niks is afgelost ofdat alles is afgelost? en moet ik als de cabine er uit is hem opnieuw laten keuren door de rdw?

Ja al die fijne regeltjes :knipoog
Neem aan dat je nu op grijs kenteken rijdt?
Dan moet je bus opnieuw gekeurd worden omdat hij niet meer voldoet aan de inrichtingseisen voor grijskenteken als de dubbelcabine eruit is.
Afhankelijk van de leeftijd moet er ook een restant bpm betaald worden
Hier wat leesvoer
http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=48

Heb gisteren aan de rdw gevraagd hoe dat zit als je in de ombouwfase rondrijdt, dus nog niet op camperkenteken en ook niet aan de inrichting op grijs voldoet
Als het antwoord er is zal ik dat hier ook melden ,onze bus moet ook verbouwd worden.

Wellicht kan je ook nog handige info vinden op http://www.camperforum.nl in de afd. zelfbouw
Afbeelding
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : viewtopic.php?f=12&t=26491

jan2009
Avatar gebruiker
 
Berichten: 2911
Geregistreerd: do okt 15, 2009 12:17
Woonplaats: Rotterdam

Re: hefdak kopen

Berichtdoor Roger B. (11)61 op di maart 02, 2010 19:21

surfingerik schreef:dit is wel iets wat ik nouu moeilijk en verwarrend vind. Ik had ook iets gelezen dat het ook te maken heeft met uit welk jaar je bus komt. Als hij voor juni 2005 komt hoe je niet te betalen. Klopt dat of haal ik nu weer dingen door elkaar?

op mijn kentekenbewijs staat bruto bpm 000.000 euro
betekend dat dat er niks is afgelost ofdat alles is afgelost? en moet ik als de cabine er uit is hem opnieuw laten keuren door de rdw?


Als je 0,00 bij BPM op het kenteken hebt staan is er GEEN BPM afgedragen voor je bus en mag je er dus alleen mee aan het verkeer deelnemen als ie voldoet aan de regels voor inrichting van grijs kenteken voertuigen. Waarschijnlijk staat jouw auto als DC op kenteken en striktgenomen moet ie dan ook een DC erin hebben die op de juiste manier op de juiste plek gemonteerd is.
Is dat bij een controle niet het geval loop je kans of naheffing en boete (aardige bedragen)

ELKE auto die niet voldoet aan de inrichtingseisen voor grijs kenteken moet BPM afgedragen hebben ongeacht het bouwjaar, het is wel zo dat er ooit een keer 0% BPM over was als een auto 100 maanden oud was. Tegenwoordig blijf je minimaal 10% BPM bedrag over houden, ongeacht hoe oud de auto is. Welk percentage bij welke leeftijd nog te betalen is kun je vast op de site van de belastingdienst terug vinden.

Voor 2005 werd er geen BPM geheven op grijs kenteken voertuigen, NA 2005 wel en kon je als BTW-plichtig ondernemer de BPM terugvorderen op je BTW aangifte, later is dat weer gewijzigd omdat je als ondernemer anders eerst dat BPM bedrag moest voorschieten tot je aangifte verwerkt was .

Als je de auto ombouwt naar camper moet ie sowieso opnieuw gekeurd worden (ook als je geen DC had)
Ik zou niet voor elke wijziging opnieuw keuren, kost klauwen met geld.

De vraag of je tijdens de ombouw van een grijs kenteken auto naar camper ermee mag rijden terwijl ie niet meer aan de grijs inrichtingseisen voldoet kun je beter bij de douane en belastingdienst navragen DIE delen de bekeuringen uit en hebben geen snars te maken met de RDW (als een camper voor de RDW gekeurd is als camper is het nog steeds mogelijk dat je voor de belastingdienst niet voor 25% tarief in aanmerking komt omdat hun eisen niet 100% gelijk zijn aan die van de RDW)

Ongeacht de leeftijd van de auto moet je tegenwoordig volgens mij minimaal 10% van het originele BPM bedrag betalen (wellicht dat auto's van 25jaar en ouder daar nog buiten vallen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Roger B. (11)61
Avatar gebruiker
 
Berichten: 9158
Geregistreerd: di apr 10, 2007 10:01
Woonplaats: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hefdak kopen

Berichtdoor surfingerik op wo maart 03, 2010 17:51

Ik blijf het lastig vinden al is het nu wel een stukje duidelijker.
heb ook met de belastingdienst gebeld en toen was ik even helemaal de weg kwijt. Maar goed uiteindelijk kreeg ik deze link waarbij je kan berekenen en de toelichtingen erbij en die zijn een stuk duidelijker.
http://www.belastingdienst.nl/download/807.html

volgens mij berekening moet ik ongveer 550 euries neerleggen bij de keuring. Ik heb mijn netto catalogus prijs geschat op 17.000. Klopt dat ongeveer? Ik ga er in ieder geval van uit dat ze nog wel een aantal dingen vinden wardoor ik toch meer geld kwijt ben dan ik dacht. kan het alleen maar meevallen.
Maar goed aan de andere kant, eerst maar eens bouwen :lach
1ste auto: t4 1.9 uit 2000

surfingerik
Avatar gebruiker
 
Berichten: 161
Geregistreerd: do sep 10, 2009 15:42

Re: hefdak kopen

Berichtdoor Multivan Generation op wo maart 03, 2010 19:06

bij PON kun je zo de netto cataloguswaarde van je auto van destijds aanvragen en dan kun je zelf de rest-BPM uitrekenen.. :knipoog
Afbeelding
Er zijn weer digitale paaseieren verstopt op onze site.. :-)

Multivan Generation
Avatar gebruiker
 
Berichten: 18268
Geregistreerd: zo jan 14, 2007 15:41
Woonplaats: Zeeland (Oost)

Re: hefdak kopen

Berichtdoor paul b op ma maart 08, 2010 0:27

Tip: destijds heb ik mijn hefdak van de fa. SCA laten inbouwen bij de fa ELVEE Zwerfauto te Vichte, Belgie. met garantie ! ( luc Verfaille, ter Beke 14 te Vichte 003256778226)
SCA is een beetje de tegenhanger van westfalia, en biedt een compleet en stevig hefdak mét opklapbed waarop een redelijk dikke matras kan liggen !!. Ik ben er zeer tevreden mee, en de inbouwprijs was aanzienlijk goedkoper dan in Nederland / westfalia !
Bovendien heb ik het dak aan de voorzijde laten scharnieren (je kunt de auto mooi tegen de wind in parkeren en wel zo veilig met wegrijden...
BPM : deze moet afhankelijk van het bouwjaar worden bijbetaald over de complete auto, dus ook mét de camperinrichting én hefdak ! Daarom kunnen dureinrichtingen, die niet relevant zijn voor de camper-eisen, ook later worden ingebouwd !

paul b
 
Berichten: 1
Geregistreerd: zo maart 07, 2010 23:24

Re: hefdak kopen

Berichtdoor jan2009 op ma maart 08, 2010 14:42

jan2009 schreef:
surfingerik schreef: Als hij voor juni 2005 komt hoe je niet te betalen. Klopt dat of haal ik nu weer dingen door elkaar?

op mijn kentekenbewijs staat bruto bpm 000.000 euro
betekend dat dat er niks is afgelost ofdat alles is afgelost? en moet ik als de cabine er uit is hem opnieuw laten keuren door de rdw?

Ja al die fijne regeltjes :knipoog
Neem aan dat je nu op grijs kenteken rijdt?
Dan moet je bus opnieuw gekeurd worden omdat hij niet meer voldoet aan de inrichtingseisen voor grijskenteken als de dubbelcabine eruit is.
Afhankelijk van de leeftijd moet er ook een restant bpm betaald worden
Hier wat leesvoer
http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=48

Heb gisteren aan de rdw gevraagd hoe dat zit als je in de ombouwfase rondrijdt, dus nog niet op camperkenteken en ook niet aan de inrichting op grijs voldoet
Als het antwoord er is zal ik dat hier ook melden ,onze bus moet ook verbouwd worden.



Nou kreeg dus vandaag het volgende antwoordt van de RDW :

U vraagt informatie over de zogenaamde gebruikerseisen.

De RDW houdt zich niet bezig met deze eisen. Deze eisen worden door de belastingdienst, politie en justitie gehanteerd en gecontroleerd. De RDW kan uw vraag hierover dus niet beantwoorden. Ik adviseer u deze vraag aan de plaatselijke politie te stellen
:ie


Kan mij dus maar beter tot de belastingdienst wenden met deze vraag , ook omdat zoals RogerB al opmerkte zei de bekeuringen uitdelen , Pfff
Afbeelding
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : viewtopic.php?f=12&t=26491

jan2009
Avatar gebruiker
 
Berichten: 2911
Geregistreerd: do okt 15, 2009 12:17
Woonplaats: Rotterdam


Volgende

Keer terug naar VW T4

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google Adsense [Bot], henkru, spridget en 8 gasten