Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hefdak kopen

vragen over de T4
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: hefdak kopen

Bericht door Egbert&Manon »

Als je hem nu eerst op geel kenteken zet en dus de volle mep betaalt.
Je kunt hem dan rustig aan ombouwen, zoals meerdere personen gedaan hebben.

Of:

Zolang er geen bed in zit, kan het nooit een campeerauto zijn.
Je kunt het risico nemen met ombouwen en pas op het laatste moment het bed er in plaatsen.
Kun je alleen bekeurd worden, vanwege het tussenschot.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak kopen

Bericht door Multivan Generation »

je hebt dan aan een "betalingsverplichting" de rest BPM voldaan.

De inrichtingseisen voldoe je dan dus nog niet aan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak kopen

Bericht door Multivan Generation »

vroeger was het:

Een grijs kenteken camper.
Een geel kenteken camper.
Een grijs kenteken bus.
Een geel kenteken bus.

Hoe het nu is voor wat betreft de regelgeving
kun je het beste even navragen bij de RDW en bij de Douane.

Ga gewoon even langs bij een keuringsstation.
Je kunt er langs zonder afspraak.
En dan weet je wat de mogelijkheden zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

Re: hefdak kopen

Bericht door surfingerik »

Tjonge, als ik het zo lees, is het het makkelijkst om een super simpele indeling te maken. Laten keuren en dan stuk voor je je echte inbouw er in te zetten. Lijkt mij dat je zo het minste risico loopt.
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: hefdak kopen

Bericht door starfire »

Als je nog een hefdak zoekt: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... _662wt_991
Is wel een rode.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak kopen

Bericht door Multivan Generation »

@ Jan 2009 en @ Surfingerik

ik ben langs de RDW geweest om het na te vragen.
De baliemedewerkster van de RDW was niet vriendelijk en baalde ervan dat er een klant stond en dat ze uit de teambespreking gehaald werd door een belletje..

Ze gaf me 2 telefoonnummers die dit soort vragen kunnen beantwoorden:

Technische Helpdesk RDW: tel. 0900-0739
Belastingdienst: tel. 0800-0749

Goed, en dan ben ik ook de beroerdste niet en ga even in de rij staan bij de afdeling Douane.

De vraag die ik gesteld heb: Hoe kan er legaal tijdens een ombouwperiode gereden worden; dat lijkt me de meest cruciale vraag, omdat een ombouw een aantal weken duurt..
Er kwam bij de ambtenaar(die ik nog van mijn eigen keer kende) een "does not compute" en "syntax error" omdat er wat regelgeving elkaar bijt.

Mogelijkheden:
Je hebt een DC op kenteken en gaat de inrichting hiervan aanpassen en laat voorlopig de wand nog staan, zitplaatsen verwijderen.
Je gaat de sta hoogte en het keukentje en de vaste opbergruimte evenals de slaapplaatsen al in orde maken. En de dag van de keuring haal je de wand er uit en gaat naar de RDW keuring voor camper.

Andere mogelijkheid: auto laten schorsen, ombouwen en van grijs kenteken--> direct naar camper laten keuren (auto mag in de tussentijd dan niet gebruikt worden).

Nog een mogelijkheid: dubbele cabine er uit en hem tijdelijk als enkele cabine(dus grijskenteken) laten inschrijven--> weging en administratieve handelingen en ombouwen naar camper, nog een weging en een keuring van de RDW en dan naar de Douane voor de rest BPM.

Nog een mogelijkheid: hem laten keuren als personenauto met alle eisen die daarbij komen, en hem dan ombouwen naar camper.
De laatste optie--> NIET DOEN!!!!

Financiële verhaal: en nu komt het leuke(dit komt van iemand van de Douane)--> Ga niet van grijskenteken naar geel kenteken personenauto en dan ombouwen naar camper en daarna keuring als camper..!

Als je hem direct van grijs kenteken naar camper gaat laten keuren, dan scheelt dat de CO2-heffing :knipoog

Hij heeft als voorbeeld een bus genomen met een netto catalogusprijs van 20.000 Euro en bouwjaar 01-10-1999.
BPM tarief is dan 27,4%.
Laat je die als personenauto inschrijven dan betaal je als rest-BPM: 1643 Euro.
Laat je die direct als camper inschrijven dan betaal je als rest-BPM: 546 Euro.

Ik kan voor jullie de uittreksels inscannen en mailen :knipoog


Hopelijk wordt het voor jullie wat gemakkelijker zo.. :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak kopen

Bericht door Multivan Generation »

@ Jan,
natuurlijk kun je de dc er uit halen en ombouwen,
maar zoals ik het hier heb, zou dat een prijsverschil van meer als 1000 euro betekenen wat je extra op zou moeten hoesten..

Dan zou ik toch voor een andere oplossing kiezen, maar dat is persoonlijk..

Ik kan van de 2 uitdraaien, scans voor je maken hoor..
Dan zie je het op papier..

Het RDW verhaal is natuurlijk belangrijk,
maar als je eerst naar geel gaat, dan heb je wegingskosten, en administratiekosten,
dan ga je hem ombouwen naar camper, weer wegingskosten en administratie kosten..

Ga je direct van grijs naar camper heb je dus minder kosten bij de RDW..

Het voorbeeld van de CO2 heffing is van de Douane, daar waar je de rest BPM moet gaan afdragen.
En daaruit blijkt dat van grijs naar geel naar camper ongeveer (in dit voorbeeld) 1000 euro meer kost.
Voor wat betreft grijs naar camper is dat dus goedkoper..


Je kunt hem ook om laten keuren naar grijs kenteken enkele cabine he :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak kopen

Bericht door Multivan Generation »

@ Jan,
stuur me even een PB met je mailadres...
Dan weet ik zeker dat ik het naar de juiste persoon stuur :knipoog

Enkele cabine zonder strijkplank en met rondom ramen is toegestaan.
Je hebt (althans zo was het) geen afscheiding nodig.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
surfingerik
Berichten: 170
Lid geworden op: 10 sep 2009, 15:42

Re: hefdak kopen

Bericht door surfingerik »

tjonge en dat te bedenken dat ik hem eerst op geel wou zetten! Bedankt voor de informatie dat scheelt wat dure centen en tijd.
1ste auto: t4 1.9 uit 2000
RobJ
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 mei 2008, 13:57

Re: hefdak kopen

Bericht door RobJ »

Ik heb al jaren tot volle tevredenheid een zgn FSL dakje Bevalt prima Er zouden wel zwaardere gasdrukveren onder kunnen Ik heb het toen laten doen maar zou het nu zelf doen als je weet hoe dan is het een eitje
Na verbouw is je wegen belasting een kwart tarief en de verzekering een stuk goerdkoper
Inbouw materialen kan je het goedkoopst kopen in Bochum bin de Reimo dealer of een sloop caravan kopen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hefdak kopen

Bericht door Roger B. (11)61 »

het komt er gewoon op neer dat je je auto niet legaal kunt gebruiken tijdens het ombouwen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dik
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2007, 19:39
Locatie: Harlingen

Re: hefdak kopen

Bericht door Dik »

Het anwtoord van de RDW keurmeester verbaast me. Ik heb eerst ook van DC naar enkele cabine laten omkeuren, zonder tussenschot en dat was geen probleem. Je zou de regels voor grijs kenteken even op de site van de RDW moeten nakijken, maar je mag een bus als deze gewoon met ramen en zonder tussenschot op grijs kenteken rijden (bij kleinere bestelauto's mag het niet) tenzij de regels pas veranderd zijn.

Succes,

Dik
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak kopen

Bericht door Multivan Generation »

ik schreef toch al, dat een enkele cabine met rondom ramen is toegestaan.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak kopen

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef:Ga morgen weer terug met de belastingregels op papier !
Ik zou dat zonde van je tijd vinden..
Als je het voor jezelf op papier hebt en bij een keuring kunt tonen is het toch voldoende?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie