KLIK EVEN OP DE F5 toets
pagina verversen

:yes :wjw :yes

Groetjes Henk-1

stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bert B
Berichten: 212
Lid geworden op: Zo Aug 29, 2010 23:01
Locatie: Hoekschewaard

stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor Bert B » Di Feb 01, 2011 11:45

Hallo mede bussers,

Gister bij achteruit rijden plots hoop gepiep en gegier, samen met rook vanonder de motorkap en zwaar sturen.
Gelukkig naar huis toe kunnen komen zonder verder veel problemen, slecht 1 keer onderweg voor het zelfde moeten stoppen en was na stoppen en op nieuw starten eigenlijk gelijk weer weg. stuurbekrachtiging was op dat moment weg.
rook lijkt vanaf de riem van de dynamo te komen, en voor zover ik nu door heb is die ook de stuurbekrachtiging.
Reservoir heeft zich van maximum geleegd via de overloop tot minimum.
In het verleden heb ik ook regelmatig wat hoge tonen rechtsvoor gehoord die ik niet kon thuisbrengen, kon voor mij ook deuren of spatscherm zijn, nu verdenk ik de pomp.
Dus mijn verdenking is, stuurbekrachtigingspomp slaat vast. Ergo, die zal vervangen moeten worden.

Vandaag dealer gebeld, zo'n pomp kost ongeveer € 300,= :ie ,dat kan er niet vanaf momenteel.
Op ebay zie ik wel gebruikte pompen en nieuwe, niet vw maar vervangers voor ongeveer €100 - € 150,=

Nou ben ik niet onhandig (geloof ik), maar ook geen automonteur, is zo'n ding zelf te vervangen?
valkuilen etc? moeilijk, hoelang ben je er ongeveer mee bezig?

wie helpt?!?!
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.

Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 387
Lid geworden op: Wo Mar 07, 2007 10:40
Locatie: Huizen

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor Rimu » Wo Feb 02, 2011 0:35

Weet niet of het makkelijk te vervangen is maar ik heb nog wel een stuurhuis met pomp liggen doe een goed bod en hij is van jou.

Stuurhuis komt van een 2.4D 1992

http://link.marktplaats.nl/412399555

:toppie

koekie520
Berichten: 378
Lid geworden op: Vr Jan 26, 2007 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor koekie520 » Wo Feb 02, 2011 10:05

Ik heb dat vroeger eens meegemaakt met mijn Passa op een bochtige afrit van een snelweg. Pomp vast, riem gesprongen en dan maar wringen om de bochtjes nog te halen. Toen had ik wel zoiets van, geen imitaties voor dit cruciaal onderdeel!
Toen bij m'n vorige T4 dat pompje wat kuren begon te vertonen maar gelijk vervangen. 'twas een beetje prullen, want bij een 2.4 hangt die achter het blok. Spannen moet je dan doen met speciaal gereedschap, of een haakse circlipstang wat verkrachten. Bij een 1900 of een 2.5 is het een stuk gemakkelijker geloof ik.
Succes

TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: Do Okt 08, 2009 21:29

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor TRANSPRTER » Wo Feb 02, 2011 15:06

ik heb vorige maand mijn pomp vervangen van mijn 2.4d
je bent best dat je de moter steun los maakt
dan kan de moter zakken,en buigt hij naar voor....
en het is ook beter voor de V riemen los en aan te spannen

het enige probleem dat je kunt hebben is,de dikke bout los maken van de krukas polie
die heb ik eens goed verwarmd.
nu niet te lang ook,dat je de olie kering niet verbrand..
bij het terug plaatsen van de bout moet je wel lokteik aan brengen....

en je bent beter dat je zoveel mogelijk olie uit het systeem haalt.
als alles gedemonteert is ,eens links en rechts draaien .
zo loopt de meeste olio er toch uit...

bij het terug plaatsen van pomp,doe er eerst olie op,en draaie eens aan de polie van de pomp
dat er toch olie in zit
want anders loopt ze droog en is ze terug stuk!!!!!!

oja. olie is niet goed koop.
ik heb er van valvoline gekocht en heb bijna 50€ betaalt de liter!!!!

als je nog iets moet weten,vraag maar

Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1126
Lid geworden op: Zo Okt 21, 2007 9:02
Locatie: midden in nederland
Contact:

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor dennisvt4 » Wo Feb 02, 2011 17:11

ik heb me laten vertellen dat er ook gewone automaten olie in mag.... die is een stuk goedkoper en dus minder kostbaar om bv nog een keertje extra te spoelen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb

olle griese
Berichten: 1484
Lid geworden op: Do Jan 11, 2007 15:00

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor olle griese » Wo Feb 02, 2011 21:47

Ik heb vorige maand een stuurpomp vervangen.
Kan gewoon ATFIII in.
Kost 9,50 per liter. of 44,00 per 5 liter.

Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9158
Lid geworden op: Di Apr 10, 2007 9:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Contact:

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor Roger B. (11)61 » Wo Feb 02, 2011 22:09

of er automaatolie in mag is afhankelijk van het systeem, kun je aan de kleur van het ontluchtingsdopje op de deksel van het reservoir zien heb ik begrepen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 3654
Lid geworden op: Wo Okt 22, 2008 10:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor sgsdebruijn » Wo Feb 02, 2011 22:26

Als je een groene dop hebt dan....????
VW Kever 1300L
VW T4 Westfalia 2.5TDI+
Suzuki Swift Shogun Pearl White

Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 1908
Lid geworden op: Vr Jan 12, 2007 19:59
Locatie: Asperen

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor Oskar 725 » Wo Feb 02, 2011 23:26

Als je een groene dop hebt moet er olie in die geschikt is voor VW stuurpompen, deze olie is ook groen!
heb je een rood dopje zit er ATF Dextron type II in oftewel automaat olie :toppie
Groetjes Oskar Afbeelding

koekie520
Berichten: 378
Lid geworden op: Vr Jan 26, 2007 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor koekie520 » Do Feb 03, 2011 0:27

TRANSPRTER schreef:ik heb vorige maand mijn pomp vervangen van mijn 2.4d
je bent best dat je de moter steun los maakt
dan kan de moter zakken,en buigt hij naar voor....
en het is ook beter voor de V riemen los en aan te spannen

het enige probleem dat je kunt hebben is,de dikke bout los maken van de krukas polie
die heb ik eens goed verwarmd.
nu niet te lang ook,dat je de olie kering niet verbrand..
bij het terug plaatsen van de bout moet je wel lokteik aan brengen....

en je bent beter dat je zoveel mogelijk olie uit het systeem haalt.
als alles gedemonteert is ,eens links en rechts draaien .
zo loopt de meeste olio er toch uit...

bij het terug plaatsen van pomp,doe er eerst olie op,en draaie eens aan de polie van de pomp
dat er toch olie in zit
want anders loopt ze droog en is ze terug stuk!!!!!!

oja. olie is niet goed koop.
ik heb er van valvoline gekocht en heb bijna 50€ betaalt de liter!!!!

als je nog iets moet weten,vraag maar


Waarom zou je de krukaspoulie losmaken? En als die in de weg zou zitten maak dan toch de 4 kleinere inbussen los. Anders heb je er nog een distributiejob bij.

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 3654
Lid geworden op: Wo Okt 22, 2008 10:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor sgsdebruijn » Do Feb 03, 2011 9:55

Oskar 725 schreef:Als je een groene dop hebt moet er olie in die geschikt is voor VW stuurpompen, deze olie is ook groen!
heb je een rood dopje zit er ATF Dextron type II in oftewel automaat olie :toppie


Ok duidelijk, dankje!
VW Kever 1300L
VW T4 Westfalia 2.5TDI+
Suzuki Swift Shogun Pearl White

TRANSPRTER
Berichten: 270
Lid geworden op: Do Okt 08, 2009 21:29

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor TRANSPRTER » Do Feb 03, 2011 16:01

ik heb ze moeten lossen .anders krijg je de polie niet af
mijn bus is van het bouwaar 1991.......
koekie520 schreef:
TRANSPRTER schreef:ik heb vorige maand mijn pomp vervangen van mijn 2.4d
je bent best dat je de moter steun los maakt
dan kan de moter zakken,en buigt hij naar voor....
en het is ook beter voor de V riemen los en aan te spannen

het enige probleem dat je kunt hebben is,de dikke bout los maken van de krukas polie
die heb ik eens goed verwarmd.
nu niet te lang ook,dat je de olie kering niet verbrand..
bij het terug plaatsen van de bout moet je wel lokteik aan brengen....

en je bent beter dat je zoveel mogelijk olie uit het systeem haalt.
als alles gedemonteert is ,eens links en rechts draaien .
zo loopt de meeste olio er toch uit...

bij het terug plaatsen van pomp,doe er eerst olie op,en draaie eens aan de polie van de pomp
dat er toch olie in zit
want anders loopt ze droog en is ze terug stuk!!!!!!

oja. olie is niet goed koop.
ik heb er van valvoline gekocht en heb bijna 50€ betaalt de liter!!!!

als je nog iets moet weten,vraag maar


Waarom zou je de krukaspoulie losmaken? En als die in de weg zou zitten maak dan toch de 4 kleinere inbussen los. Anders heb je er nog een distributiejob bij.


Terug naar “VW T4”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Wimwesty en 2 gasten