vragen over de T4

stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Sponsor

Sponsor
 

stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor Bert B op di feb 01, 2011 12:45

Hallo mede bussers,

Gister bij achteruit rijden plots hoop gepiep en gegier, samen met rook vanonder de motorkap en zwaar sturen.
Gelukkig naar huis toe kunnen komen zonder verder veel problemen, slecht 1 keer onderweg voor het zelfde moeten stoppen en was na stoppen en op nieuw starten eigenlijk gelijk weer weg. stuurbekrachtiging was op dat moment weg.
rook lijkt vanaf de riem van de dynamo te komen, en voor zover ik nu door heb is die ook de stuurbekrachtiging.
Reservoir heeft zich van maximum geleegd via de overloop tot minimum.
In het verleden heb ik ook regelmatig wat hoge tonen rechtsvoor gehoord die ik niet kon thuisbrengen, kon voor mij ook deuren of spatscherm zijn, nu verdenk ik de pomp.
Dus mijn verdenking is, stuurbekrachtigingspomp slaat vast. Ergo, die zal vervangen moeten worden.

Vandaag dealer gebeld, zo'n pomp kost ongeveer € 300,= :ie ,dat kan er niet vanaf momenteel.
Op ebay zie ik wel gebruikte pompen en nieuwe, niet vw maar vervangers voor ongeveer €100 - € 150,=

Nou ben ik niet onhandig (geloof ik), maar ook geen automonteur, is zo'n ding zelf te vervangen?
valkuilen etc? moeilijk, hoelang ben je er ongeveer mee bezig?

wie helpt?!?!
Wie vraagt wordt wijzer, die zwijgt alleen maar grijzer!

2.4D 1995 lwb dubb. cab.

Bert B
Avatar gebruiker
 
Berichten: 212
Geregistreerd: ma aug 30, 2010 0:01
Woonplaats: Hoekschewaard

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor Rimu op wo feb 02, 2011 1:35

Weet niet of het makkelijk te vervangen is maar ik heb nog wel een stuurhuis met pomp liggen doe een goed bod en hij is van jou.

Stuurhuis komt van een 2.4D 1992

http://link.marktplaats.nl/412399555

:toppie

Rimu
Avatar gebruiker
 
Berichten: 387
Geregistreerd: wo maart 07, 2007 11:40
Woonplaats: Huizen

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor koekie520 op wo feb 02, 2011 11:05

Ik heb dat vroeger eens meegemaakt met mijn Passa op een bochtige afrit van een snelweg. Pomp vast, riem gesprongen en dan maar wringen om de bochtjes nog te halen. Toen had ik wel zoiets van, geen imitaties voor dit cruciaal onderdeel!
Toen bij m'n vorige T4 dat pompje wat kuren begon te vertonen maar gelijk vervangen. 'twas een beetje prullen, want bij een 2.4 hangt die achter het blok. Spannen moet je dan doen met speciaal gereedschap, of een haakse circlipstang wat verkrachten. Bij een 1900 of een 2.5 is het een stuk gemakkelijker geloof ik.
Succes

koekie520
 
Berichten: 378
Geregistreerd: vr jan 26, 2007 23:32
Woonplaats: Antwerpen

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor TRANSPRTER op wo feb 02, 2011 16:06

ik heb vorige maand mijn pomp vervangen van mijn 2.4d
je bent best dat je de moter steun los maakt
dan kan de moter zakken,en buigt hij naar voor....
en het is ook beter voor de V riemen los en aan te spannen

het enige probleem dat je kunt hebben is,de dikke bout los maken van de krukas polie
die heb ik eens goed verwarmd.
nu niet te lang ook,dat je de olie kering niet verbrand..
bij het terug plaatsen van de bout moet je wel lokteik aan brengen....

en je bent beter dat je zoveel mogelijk olie uit het systeem haalt.
als alles gedemonteert is ,eens links en rechts draaien .
zo loopt de meeste olio er toch uit...

bij het terug plaatsen van pomp,doe er eerst olie op,en draaie eens aan de polie van de pomp
dat er toch olie in zit
want anders loopt ze droog en is ze terug stuk!!!!!!

oja. olie is niet goed koop.
ik heb er van valvoline gekocht en heb bijna 50€ betaalt de liter!!!!

als je nog iets moet weten,vraag maar

TRANSPRTER
 
Berichten: 270
Geregistreerd: do okt 08, 2009 22:29

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor dennisvt4 op wo feb 02, 2011 18:11

ik heb me laten vertellen dat er ook gewone automaten olie in mag.... die is een stuk goedkoper en dus minder kostbaar om bv nog een keertje extra te spoelen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb

dennisvt4
Avatar gebruiker
 
Berichten: 1126
Geregistreerd: zo okt 21, 2007 10:02
Woonplaats: midden in nederland

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor olle griese op wo feb 02, 2011 22:47

Ik heb vorige maand een stuurpomp vervangen.
Kan gewoon ATFIII in.
Kost 9,50 per liter. of 44,00 per 5 liter.

olle griese
 
Berichten: 1484
Geregistreerd: do jan 11, 2007 16:00

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor Roger B. (11)61 op wo feb 02, 2011 23:09

of er automaatolie in mag is afhankelijk van het systeem, kun je aan de kleur van het ontluchtingsdopje op de deksel van het reservoir zien heb ik begrepen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Afbeelding

Roger B. (11)61
Avatar gebruiker
 
Berichten: 9158
Geregistreerd: di apr 10, 2007 10:01
Woonplaats: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor sgsdebruijn op wo feb 02, 2011 23:26

Als je een groene dop hebt dan....????
VW Kever 1300L
VW T4 Westfalia 2.5TDI+
Suzuki Swift Shogun Pearl White

sgsdebruijn
Avatar gebruiker
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: wo okt 22, 2008 11:15
Woonplaats: in de Hoeksche Waard

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor Oskar 725 op do feb 03, 2011 0:26

Als je een groene dop hebt moet er olie in die geschikt is voor VW stuurpompen, deze olie is ook groen!
heb je een rood dopje zit er ATF Dextron type II in oftewel automaat olie :toppie
Groetjes Oskar Afbeelding

Oskar 725
Avatar gebruiker
 
Berichten: 1905
Geregistreerd: vr jan 12, 2007 20:59
Woonplaats: Asperen

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor koekie520 op do feb 03, 2011 1:27

TRANSPRTER schreef:ik heb vorige maand mijn pomp vervangen van mijn 2.4d
je bent best dat je de moter steun los maakt
dan kan de moter zakken,en buigt hij naar voor....
en het is ook beter voor de V riemen los en aan te spannen

het enige probleem dat je kunt hebben is,de dikke bout los maken van de krukas polie
die heb ik eens goed verwarmd.
nu niet te lang ook,dat je de olie kering niet verbrand..
bij het terug plaatsen van de bout moet je wel lokteik aan brengen....

en je bent beter dat je zoveel mogelijk olie uit het systeem haalt.
als alles gedemonteert is ,eens links en rechts draaien .
zo loopt de meeste olio er toch uit...

bij het terug plaatsen van pomp,doe er eerst olie op,en draaie eens aan de polie van de pomp
dat er toch olie in zit
want anders loopt ze droog en is ze terug stuk!!!!!!

oja. olie is niet goed koop.
ik heb er van valvoline gekocht en heb bijna 50€ betaalt de liter!!!!

als je nog iets moet weten,vraag maar


Waarom zou je de krukaspoulie losmaken? En als die in de weg zou zitten maak dan toch de 4 kleinere inbussen los. Anders heb je er nog een distributiejob bij.

koekie520
 
Berichten: 378
Geregistreerd: vr jan 26, 2007 23:32
Woonplaats: Antwerpen

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor sgsdebruijn op do feb 03, 2011 10:55

Oskar 725 schreef:Als je een groene dop hebt moet er olie in die geschikt is voor VW stuurpompen, deze olie is ook groen!
heb je een rood dopje zit er ATF Dextron type II in oftewel automaat olie :toppie


Ok duidelijk, dankje!
VW Kever 1300L
VW T4 Westfalia 2.5TDI+
Suzuki Swift Shogun Pearl White

sgsdebruijn
Avatar gebruiker
 
Berichten: 3618
Geregistreerd: wo okt 22, 2008 11:15
Woonplaats: in de Hoeksche Waard

Re: stuurbekrachtigingspomp zelf vervangen?!

Berichtdoor TRANSPRTER op do feb 03, 2011 17:01

ik heb ze moeten lossen .anders krijg je de polie niet af
mijn bus is van het bouwaar 1991.......
koekie520 schreef:
TRANSPRTER schreef:ik heb vorige maand mijn pomp vervangen van mijn 2.4d
je bent best dat je de moter steun los maakt
dan kan de moter zakken,en buigt hij naar voor....
en het is ook beter voor de V riemen los en aan te spannen

het enige probleem dat je kunt hebben is,de dikke bout los maken van de krukas polie
die heb ik eens goed verwarmd.
nu niet te lang ook,dat je de olie kering niet verbrand..
bij het terug plaatsen van de bout moet je wel lokteik aan brengen....

en je bent beter dat je zoveel mogelijk olie uit het systeem haalt.
als alles gedemonteert is ,eens links en rechts draaien .
zo loopt de meeste olio er toch uit...

bij het terug plaatsen van pomp,doe er eerst olie op,en draaie eens aan de polie van de pomp
dat er toch olie in zit
want anders loopt ze droog en is ze terug stuk!!!!!!

oja. olie is niet goed koop.
ik heb er van valvoline gekocht en heb bijna 50€ betaalt de liter!!!!

als je nog iets moet weten,vraag maar


Waarom zou je de krukaspoulie losmaken? En als die in de weg zou zitten maak dan toch de 4 kleinere inbussen los. Anders heb je er nog een distributiejob bij.

TRANSPRTER
 
Berichten: 270
Geregistreerd: do okt 08, 2009 22:29



Keer terug naar VW T4

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 2 gasten