Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributieriem + koppeling vervangen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door René »

Ik heb het nog steeds en weet de oorzaak nog steeds niet. Symtonen die jij beschrijft heb ik ook. Weet bijna zeker dat het het 2massa vliegwiel is. maar om dat uit te sluiten kost weer heel veel geld. Dan wil ik het dus voor 100% zeker weten.
Ook ik heb er een origineel VW vliegwiel inzitten.

Rene
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door doka Rick »

Rene,

heb je nog geprobeerd om de topje van de plaat af te "schuren" door de koppeling eens te laten slippen bij 80 Kmh?

Ik heb dit euvel gehad bij mijn T3 waar een 1900TD in lag die een "beetje" opgevoerd was; in de 3 volgas wegtrekken trilde de binnenspiegel nog zo hard dat je er niets door zag.

Als je erg netjes koppelt kun je dit op den duur krijgen, het schokken bij het op laten komen van het pedaal. Als je een tijdje met een zware aanhanger of lading zoals bij mij de camper unit gereden hebt, is het weg. Dit komt omdat je meer slipt het op de koppeling omdat je met een wat hoger toerental wegtrekt.

ben benieuwd.

groeten Rick
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door René »

Nee, nog niet geprobeerd.
Nu ik je bericht lees had je het op de meeting verteld ja.
Met optrekken vanuit stilstand en een verhoogd toeren tal verergerd het probleem. Nooit geweten dat een bus zo kon stuiteren.
Nu maar eens met een hogere snelheid de koppeling proberen te laten slippen.
kijken of die toppen er af slijten.
Opvallend was wel dat het zo buiten zo koud was ik nergens last van had.
Zo gauw temp boven nul komt is het weer terug.

Rene
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Probleem met speling / bonken met schakelen / gas geven en gas loslaten nog steeds niet opgelost; vorig jaar alle 3 de motorophangpunten vervangen, gehele drukgroep compleet met 2-massa vliegwiel...........

Gr. Niels.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door René »

Heb even gedaan wat Rick voorstelde, nu al een aantal dagen geen last gehad.

René
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door m.c van den berg »

niels schreef:Probleem met speling / bonken met schakelen / gas geven en gas loslaten nog steeds niet opgelost; vorig jaar alle 3 de motorophangpunten vervangen, gehele drukgroep compleet met 2-massa vliegwiel...........

Gr. Niels.
Niels gaat eens naar Ravenstein is niet zo ver van jou (de Huisseling de Bulk) hammer 21 A naam heb ik niet meer en de 06 ben ik kwijt. maar hij zit er nog steeds. veel verstand , en kan een lichtere massa vliegwiel maken.
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door BenTDI »

Ik heb mijn bus gekocht van iemand die er veel een caravan achter had en bonkte ook bij optrekken ...
Maar het foefje van Rick is denk hetzelfde als bij optrekken ,maar laat de koppeling wat eerder los en dan pas gas geven ....gaat een heel stuk beter en doet de koppelings platen goed zo schijnt het ...denk dat het logisch is als je eerst de platen op elkaar laat komen en dan pas gas geven en pootjes van het koppelings pedaal af ...tijdens optrekken en tijdens rijden.....dus alleen als het nodig is te koppelen .....jaja dat drukke verkeer en die haast ook altijd he.
Geef die auto de tijd zoals je ook met je vrouw doet ... :bifun
Het bekende woord ( pedaalrijders klinkt weer in de oren ) maar zit wel waarheid in....
Je doet ook langer met je groep zo .... :zwaai :zwaai :zwaai :zwaai :wjw
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door sgsdebruijn »

Mee eens, ik laat ook bijna altijd de koppeling volledig opkomen zonder gasgeven.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door doka Rick »

Hallo,

ik ben het daar ook mee eens: eerst koppelen en dan gas erbij. Maar als je dat nou juist erg goed doet dan kan het zijn de de kop.plaat niet fijn aanpakt bij lage toeren.

Dit kun je "oplossen" door de koppeling even een paar keer in te trappen bij een constante snelheid van zo'n 80 KM/U. Hiermee schaaf je de topjes van de plaat en ruw je hem een beetje doordat het slijpstof eruit valt.

Ik deed dit ookal bij mijn T3 met 1,9TD waar best een beetje vermogen in zat. Deze had ook het probleem, maar als ik met de camper op pad was geweest dan was het voor een langere tijd weg. Bij zo'n gewicht rijd je automatisch met iets meer slipt om weg te komen ( met een zware aanhanger doe je hetzelfde).

Vergeet niet dat deze voertuigen gemaakt zijn om gewicht te verplaatsen; de meeste hier rijden eigenlijk met een relatief licht voertuig in vergelijk waarvoor ze zijn ontwikkeld.
50.jpg
dit op de T3

en hier op de T4
DSCN0034.JPG
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door BenTDI »

:jumpklap :jumpklap :jumpklap :jump zal het met 80 per uur eens proberen Rick, daar zit wat in en met deze stroomlijn iets omhoog van achter wordt ie iets meer op de weg gedrukt en dus iets meer weerstand voor de koppeling dus nog beter die schraap proef op de platen .... :jump :jump :jump :wjw

En eerdaags een complete distributie wissel met alles erop en eraan aanloopwielen trillingsdemper alle riemen en ook die van de dieselpomp... :jump :jump :jump :jump :jump :werkaanT4 :werkaanT4 :werkaanT4 :werkaanT4

He Rick die Bus van jou is valt toch niet onder de camper keuring met een opzet unit !!
Groetjes ...
Bijlagen
Nu beter op hoogte met witte stip versterkt 6316.JPG
Laatst gewijzigd door BenTDI op 17 mar 2012, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Het is bij mij volgens mij niet de drukgroep/koppeling. het lijkt meer op speling op de aandrijflijn / misschien 2-massavliegwiel?(Juni 2011 vervangen)

Niels
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door René »

Mag ik vragen waarop je dat baseerd?

René
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

de koppeling werkt goed, ook het aangrijpen (is ook vorig jaar vervangen); het lijken dezelfde syptomen als voor de 'grote reparatie van vorig jaar', daarna was het schalelen en aangrijpen / opvangen koppeling super.
Het lijkt meer op het gevoel dat de veren in het 2-massavliegwiel slecht werken (zo kan ik misschien beter de 'speling op de aandrijflijn' beschrijven, en zo ook het bonken met gas geven en loslaten beschrijven).

Ook vind ik dat het onderste bevestigingspunt van motor/versnellingsbak veel beweegt(ook vorig jaar vervangen).


Niels.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door sgsdebruijn »

Wat is de status Niels, heb je de tip van Rick nog toegepast?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Distributieriem + koppeling vervangen

Bericht door niels »

Het is weer zo ver, nu 196.000km, nu is het 4e 2 mv vliegwiel binnen ca. 35.000km waarschijnlijk weer aan gort, en dit met een toch wel rustige rijstijl, ook met koude motor trilt de koppeling met aangrijpen.

Monteur heeft er mee gereden en denkt daar (ook wéér) aan.

er is elke keer een LUK 2MV vliegwiel gemonteerd, de eerste via VW dealer(ook LUK), en de rest ook LUK.

DIT IS TE TRIEST VOOR WOORDEN !!!!!!!!

Nu gaan ze kijken of een vast vliegwiel een optie is...............

DRAMA !!

Wat zou een oorzaak kunnen zijn?


Gr. Niels (PS het is een 111kw tdi 2002)
Plaats reactie