Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraagje over omvormer

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Vraagje over omvormer

Bericht door insomnia »

Beste mensen,

ik heb bij de Lidl voor weinig een kleine omvormer gekocht 12V naar 220V, 150W.
Nou is mijn vraag, wat betekent die 150W nou eigenlijk?
Kan ik die bv gebruiken om een laptop draaiende te houden of kan ik er ook en magnetron van 700W mee laten werken of een elektrisch kacheltje?
En tenslotte is het raadzaam om 220V apparaten alléén te gebruiken als je rijdt of kun je ook bv een elektrisch kacheltje de hele nacht laten aanstaan.
Hij wordt aangesloten op een nieuwe semi-tractie huishoudaccu van 100Ah

Alvast bedankt, groeten Jan.
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Vraagje over omvormer

Bericht door Mickel Moen »

Jan,

Die 150 Watt is het vermogen. Kortom je kunt er een apparaat op aansluiten dat niet meer verbruikt dan 150 watt. Maar let op. Waar je echter ook naar moet kijken, is of dit continu is of maximaal.

Zo heb je bv omvormers die continu 1000W kunnen leveren, voor 30 minuten 1200W en maximaal voor een paar seconden 2000W.

Goed de gebruiksaanwijzing lezen dus.

Als die van jouw continu 150W kan leveren, is dat voldoende voor een laptop. Maar een haardroger die op de laagste stand 350W vraagt kan dus niet.

Die kleine omvormers van 150W zijn daarom meestal alleen geschikt voor lichte elektronische apparatuur. Je telefoon opladen gaat dus prima.
Dan is er nog verschil tussen zuivere sinus en gemodificeerde omvormers. Sommige apparaten werken alleen goed op een zuivere sinus. Sommige snelladers voor bv een accuboormachine werken alleen op zuivere sinus. Zo ook de Senseo.

Een elektrisch kacheltje kan dus nooit. De kleinste daarvan gebruiken al gauw 250W.
Verder raad ik je aan, niet op dat continu vermogen te gaan zitten. Zeker niet voor langere tijd. Het beste is er ruim onder te blijven. Met name bij het goedkopere spul.

Voor het zwaardere werk, bv een kacheltje zou ik toch echt naar een goed merk omvormer zoeken die het gevraagde vermogen royaal aankan en ook goed beveiligd is. Zo heb ik een kacheltje dat in de laagste stand zo'n 800W vraagt. Ik heb een omvormer van 1000W continu, die dat dus makkelijk aankan. Echter, zoveel vermogen trekt je accu zomaar leeg. Ik gebruik de kachel op de omvormer daarom ook alleen, als we dus niet aan de paal staan, en het 's avonds in de bus een beetje fris wordt. Het kacheltje zo nu en dan 5 minuten aan is dan voldoende. Als het echt koud is, zul je aan de paal moeten. viewtopic.php?f=13&t=30170&start=15#p198778" onclick="window.open(this.href);return false;

voor meer info:
http://www.wvopzeeland.nl/wanneer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.electronicaplanet.nl/pagina10.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://members.chello.nl/a.galen4/index ... ge1470.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu is het hele verhaal van accu's en stroom in een bus (camper) vrij ingewikkeld. Veel goede informatie hierover kun je vinden in: http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... Stroom.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
:zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: Vraagje over omvormer

Bericht door insomnia »

Super Mickel, goeie informatie.
Ik zal 'm dan alléén gebruiken voor de lap-top, en misschien voor de Senseo als ie erop werkt.
Heel erg bedankt, groet Jan.
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Vraagje over omvormer

Bericht door Mickel Moen »

Die Senseo zou ik maar niet proberen, even bij Philips gekeken: 1450W voor een gewone en 2650W voor de Latte select :alarm :alarm :alarm :alarm :alarm :alarm
http://shop.philips.com/store?Action=Di ... =124612100" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat wordt een mooie actie: :yes :bonk

Voor de duidelijkheid: Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik denk dat er rook uit je omvormer komt als je de Senseo er op aansluit. Kaduuk gaat ie denk ik sowieso en geen :koffie
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: Vraagje over omvormer

Bericht door insomnia »

hahaha, niet doen dan maar :bifun
heb net even de gebruiksaanwijzing erbij gepakt het is 150W continu met een piek van 300W (1 seconde)
gemodificeerde sinus en er staat ook dat het te gebruiken apparaat geen grotere input mag hebben dan 0.65A
en de input van de lap-top adapter heeft een input van 1.5A dus dan kan ik die ook niet gebruiken denk ik?
Verder staat er ook op dat gevoelige apparaten niet erop mogen worden aangesloten omdat de levering van stroom
niet continu genoeg is, een laptop lijkt me zeer gevoelig, of niet?
Kan ik 'm dan überhaubt ergens voor gebruiken?
Voor de telefoon heb ik 'm niet nodig want die heeft net als de foto en filmcamera's gewoon een 12V stekker.
Misschien snel terugbrengen naar de LIDL ??? :ikrij
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: Vraagje over omvormer

Bericht door insomnia »

Heb trouwens de 145W versie Senseo, kan die dan wel?
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Vraagje over omvormer

Bericht door Mickel Moen »

Jan,

Dat van de input snap ik even niet.

De voeding van mijn laptop zit op 85W. Dus dat moet kunnen.

En anders zou ik hem maar terugbrengen en je eerst beter oriënteren op waar je de omvormer voor wilt gebruiken. Daarna het vermogen bepalen.

Even simpel: 150W daar kun je 2 ouderwetse gloeilampen van 60W en 1 van 30W op laten branden.

Nu de Senseo: het is echt 1450W en geen 145W. Een Senseo verbruikt dus evenveel als 24 gloeilampen van 60W in dezelfde tijd.

Om een Senseo op een omvormer te gebruiken heb je zoiets nodig:
Afbeelding
http://www.stroomwinkel.nl/p-2379-victr ... 22000.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor meer over :koffie :
viewtopic.php?f=13&t=30170&start=120#p224539" onclick="window.open(this.href);return false;

En wil je toch echt de Senseo mee: Ga dan aan de paal staan, heb je wel een aansluiting met 10A nodig.
Of koop een camping Senseo of laat hem ombouwen: http://www.elektronica-online.nl/?zoek= ... nsregelaar" onclick="window.open(this.href);return false; (even op de plaatjes klikken)

:zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: Vraagje over omvormer

Bericht door insomnia »

Oeps, nulletje vergeten :muur .
De omvormer was sowieso een impuls-inkoop van de LIDL, heb nog nooit behoefte gehad aan 220V in de camper aangezien ik alléén op de camping kampeer.
Ga 'm dus maar gewoon terugbrengen.
Harstikke bedankt voor je heldere uitleg Mickel!
:zwaai
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Re: Vraagje over omvormer

Bericht door Otty_01 »

waarom zou je sowieso eerst van 12 volt 220 maken en daarna weer terug naar 13-19 volt voor je laptop? :bifun
Dat kan toch veel makelijker http://www.yagoda.nl/trust-laptop-power ... -4203.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
en je GSM / TomTom / PDA/ enz past er ook op :yes
Gebruikersavatar
insomnia
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 feb 2011, 11:12

Re: Vraagje over omvormer

Bericht door insomnia »

Ja weet het, ik heb ik ook niet specifiek voor lap top gekocht, liep er gewoon toevallig tegenaan en heb 'm ook net zo snel weer terug gebracht. :peace
Ongoing Project :T4 2.4D 1992
Plaats reactie