Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

versnellingsbak gedoe

vragen over de T4
Plaats reactie
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

versnellingsbak gedoe

Bericht door koensch »

Na 11 jaar trouwe dienst (bj 2001) en 380.000 km heeft de versnellingsbak van m'n busje het begeven; altans de 5e versnelling: hij springt in z'n vrij zodra je gas geeft in de 5e. Hij rijdt nog wel (1-4) en met een stuk elastiek kan ik de 5e ook gebruiken.

De combinatie van km-stand en storing lijkt het (volgens de kenners) het beste om er een andere versnellingsbak te plaatsen (
motor code AJT, bakcode EWB).

Nu heb ik een aanbieding liggen van 1250,= ex BTW, maar dat is wel heel veel geld voor zo'n oud busje.

weet iemand een goedkopere oplossing? (NB: ik heb zelf geen gelegenheid om zo'n ingreep zelf aan m'n busje te doen)
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door Harry 341 »

De 5e versnelling zit achter het deksel op de bak,is vrij simpel te doen.Bak hoeft er niet eens uit.
Deksel eraf en tandwiel vervangen...kan elke goede garage wel doen,en zeker iemand die wat van de T4 weet.
Geef even aan waar je (ongeveer) woont,wellicht iemand in jouw buurt die wat weet....
groet,Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door koensch »

Harry 341 schreef:De 5e versnelling zit achter het deksel op de bak,is vrij simpel te doen.Bak hoeft er niet eens uit.
Deksel eraf en tandwiel vervangen...kan elke goede garage wel doen,en zeker iemand die wat van de T4 weet.
Geef even aan waar je (ongeveer) woont,wellicht iemand in jouw buurt die wat weet....
groet,Harry

dat heeft iemand al voor me gedaan; de 5e doet het wel maar 'spring in z'n vrij'; volgens de 'kenners' is er wat mis 'in' de bak.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door Harry 341 »

Ik neem aan dat de afstelling goed is?
En dat de schakelbolletjes ook in orde zijn?
Een gebruikte bak is toch eventueel wel voor minder te vinden?
groeten,Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door Oskar 725 »

dat heeft iemand al voor me gedaan; de 5e doet het wel maar 'spring in z'n vrij'; volgens de 'kenners' is er wat mis 'in' de bak.[/quote]

Sprong ie ook uit zijn 5 voor de reparatie?
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door René »

Heb ook wel eens gelezen dat dat ook gebeurd als het olie peil niet in orde is.

Rene
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door koensch »

dat heeft iemand al voor me gedaan; de 5e doet het wel maar 'spring in z'n vrij'; volgens de 'kenners' is er wat mis 'in' de bak.[/quote]

Sprong ie ook uit zijn 5 voor de reparatie?

antwoord: Nee, het gebeurde alsvolgt:

-busje rijd normaal in de 5e (aandrijving + blijft normaal in de 5e positie)
-tijdens het rijden draait de motor ineens 'door' (zonder de wielen aan te drijven)
(of die ook in z'n 'vrij' springt weet ik niet meer, volgens mij niet)
-doorgereden naar de garage
-versnellingsbak opengemaakt (zijluik, LV wiel)
-spieverbindingen van het tandwiel zijn eraf
-tandwiel vervangen (tandwiel lag 'op voorraad' omdat de EWB ook in de vento zit)
-5e versnelling doet het weer
-springt echter in z'n 'vrij' bij gasgeven
-conclusie: er is wat mis in de bak -> bak reparen/vervangen
-bij een andere garage geweest: ruilbak nodig, gebeurt vaker dat de ene storing gevolgschade maakt.
-aanvraag bij een 'specialist voor versnellingsbakken' gedaan: een ruilbak voor 1250,= ex BTW

auto is rijdend (1-4 + 5e met een elastiek) en kan dus eventueel naar een reparatiewerkplaats worden gebracht, Alleen wat is wijsheid?

en ik ga gelijk het oliepeil controleren........

Koen
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door Oskar 725 »

Koen,
neem eens contact op met Schaap en Bron in Joure http://www.schaapbron.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij zijn gespecialiseerd in VW bakken.
Op het bedrijf waar ik werk hebben wij goede ervaringen met ze, zowel in prijs als kwaliteit en service. Heb verder GEEN binding met ze, zitten voor mij aan de andere kant van het land. :toppie
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
RPS
Berichten: 144
Lid geworden op: 10 aug 2010, 18:09
Locatie: Schiedam

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door RPS »

waar woon je is denk ik de belangrijkste vraag er zijn verschillende ''bekende'' revisiebedrijven maar in de buurt bij jouw lijkt me het handigst.
Ik snap het wel maar begrijp het niet!
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door Tinus »

Berrie en Rene schreef:Heb ook wel eens gelezen dat dat ook gebeurd als het olie peil niet in orde is.

Rene
Klopt.. René heeft gelijk.. bij te weinig olie valt hij uit de 5de versnelling..
De anderen doen het dan nog prima..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door Multivan Generation »

dat heb ik ook wel eens gehoord ja,
Oliepeil controleren.
Er moet in totaal 2,5 liter in de EWB bak..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door koensch »

waar woon je is denk ik de belangrijkste vraag er zijn verschillende ''bekende'' revisiebedrijven maar in de buurt bij jouw lijkt me het handigst.

revisie/reparatie bedrijven in de regio's Amersfoort en Drachten zijn een reeele optie.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door koensch »

via onderdelenzoeker heb ik contact gemaakt met een leverancier van versnellingsbakken (Dronten) en hebben gisteren een ruilbak gemonteerd. M'n busje loopt weer als een zonnetje........

m'n complimenten voor alle suggesties; heeft mij absoluut geholpen!
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door René »

Wel mooi dat het opgelost is, alleen, wij als nieuwsgierige aagjes hadden natuurlijk heel graag de oorzaak willen weten..... :muur
Nou ja, veel veilige km's gewenst natuurlijk.

René
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: versnellingsbak gedoe

Bericht door koensch »

de oorzaak: gewone slijtage (denk ik)

vorig jaar (ca 350.000km) had de koppeling het begeven; ik voelde het al aankomen want ik moest steeds dieper 'trappen' om te koppelen, hierbij is de drukgroep+vliegwiel vervangen; toen voelde ik ook al een 'schuurend' gevoel als de de 5e inschakelde (schakelen zonder te kraken lukte al niet meer).

nu (380.000) was de binnen vertanding van het tandwiel van de 5e versnelling helemaal 'weg', daarmee was de aandrijving in de 5e versnelling weggevallen. Je maakt natuurlijk 99% van je km's in de 5e, dus niet verwonderlijk dat deze als eerste eraan gaat.
Op zich heel goed geconstrueerd: tandwiel van iets zachter staal dan de as (tandwiel was inwendig 'kaal', de as was iets beschadigd); maar de spie-vertanding was wel 'redelijk' aanwezig, waardoor de 'nood reparatie' (nieuw tandwiel) mogelijk was (en ik weer kon rijden in de 5e), echter tandwiel had onvoldoende grip op de as zodat deze door z'n eigen aandrijfkracht werd weggedrukt (had ik opgelost met een stuk eleastiek aan de pook)

bak vervangen; een aantal offertes gekregen (varierend van 750,= incl btw t/m 1250,= ex btw) op basis van 'omruil'. Het scheel daarbij als je auto nog rijdt: je hebt de tijd om offertes aan te vragen en jouw 'ruilbak' is ook meer waard (want hij rijd nog, en het is een werkende bak met een manco en geen bak die 'in puin' lig).

Uiteindelijk ingegaan op een aanbieding van autotech (dronten, redelijk bij mij in de buurt 3831); ze doen daar nagenoeg alleen versnellingsbakken; ook voor andere garage's. Al met al zijn ze d'r een hele dag mee bezig en het koste me 950,= (incl BTW & montage) met 1 jaar garantie.

opgepikt advies: De versnellingsbakolie valt buiten het VW onderhoudsschema. Autotech adviseert om MEER olie in de bak te doen dan VW voorschrijft. Mijn bak is nu afgevuld met 3L olie. Omdat de 5e tandwiel een beetje 'ver' zit (zit aan de buitenkant van de bak bij dit type versnellingsbak EWB) krijgt deze onvoldoende smering bij de standaard hoeveelheid olie is hun ervaring (en ze zien daar heel veel bakken waarmee wat mis is gegaan).

mijn advies: zit je boven de 300.000 km en voelt de 5e een beetje 'schuurend' aan als je deze inschakelt; inspecteer dan dit tandwiel; kan je mogelijk een bak revisie schelen/uitstellen en doe er dan meer dan voldoende olie in.
Dit tandwiel is redelijk makkelijk te bereiken; LV wiel demonteren en daar zit een los deksel waarachter dit tandwiel zit (wel even de bakolie aftappen voordat je deze losschroeft)
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Plaats reactie