Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoud accu vervangen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
boulderbus
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
Locatie: Rotterdam

huishoud accu vervangen

Bericht door boulderbus »

Laatst de huishoud accu laten doormeten en deze is aan vervanging toe.
Ik heb al wat gelezen op het forum en op accuweb gekeken en bij poptop,maar ben er toch nog niet uit.
Er zit nogal wat prijsverschil tussen de verschillende soorten accu,s
heb je echt zo,n dure accu nodig? of is een goedkope accu weggegooid geld?


Welk soort accu?
Welk vermogen amp/h ?

Graag hoor ik gebruik ervaringen, aangezien we de camper pas sinds kort hebben weet ik niet hoe intensief je de accu gebruikt

Mvg
Frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door Egbert&Manon »

Hoelang campeer tussen de ritten?
Hoelang campeer je zonder stroom van de camping?
Wat doe je 's winters met de accu?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
boulderbus
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
Locatie: Rotterdam

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door boulderbus »

Hoelang campeer tussen de ritten?
Hoelang campeer je zonder stroom van de camping?
Wat doe je 's winters met de accu?


Hoi Egbert,

bedankt voor je reactie,

Als norm zou ik aan houden 2 dagen zonder netspanning te moeten kunnen doen.
Waarbij dus of de kachel of de koelkast normaal gebruikt kan worden, weet niet of dit een redelijke wens is.
De camper word het hele jaar door gebruikt als gezins auto, de accu zal dus ook 's winters goed moeten funtioneren .

ik hoor graag van je.
vriendelijke groet
frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
Gebruikersavatar
Freekw
Berichten: 401
Lid geworden op: 01 feb 2010, 23:13

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door Freekw »

Ik heb net de mijne vervangen, het is een Varta Professional Deep Cycle AGM LAD 150 Accu 12V 150Ah(20h) 484x171x241x241
geworden.

Kost wel wat, 350 euro
Maar we gaan vaak naar Scandinavie en daar zijn de avonden/nachten vaak koud (Juni)en moet de kachel flink branden.
Terwijl overdag de temperaturen flink op kunnen lopen (koelkast moet dan draaien)
Op een camping pakken we nooit stroom.
Vond deze investering het wel waard,voorheen altijd 'gelaccu's op marktplaats gekocht (zogenaamd nieuw) maar die lieten het altijd afweten.(snel leeg)
Maar als je vaak aan de paal staat kan het ook wat minder. Bijv 80A Gel of AGM
Afbeelding
Mobilvetta miller camper Fiat 2.8 JTD
Volvo V70
Fiat 500
Moto Guzzi V7 special
keesv
Berichten: 114
Lid geworden op: 27 jan 2007, 08:56

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door keesv »

Hoi,

Aangezien je het over één accu hebt neem ik aan dat je het nieuwere type california met 1 grote accu hebt en dan is dit misschien ook wel een goede en niet zo'n dure oplossing https://www.jasicamp.nl/electro/agm+acc ... _+nr___agm" onclick="window.open(this.href);return false;

Grtz Keesv
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door Mickel Moen »

Dag Frans,

Wat de meeste mensen overslaan in dit keuzeproces is eerst een berekening maken, van wat je nodig hebt. Die "fout " heb ik ook gemaakt, hoewel ik nu niet meer wil spreken van een "fout" want het heeft bijzonder goed uitgepakt. Bij mij heeft de doorslag toen gegeven, dat ik op het advies, om niet te bezuinigen op grootte en kwaliteit van de accu, uitgekomen ben op 2 Optima's, mede omdat ik de accu's, i.v.m de ruimte, onder de voorstoelen wilde hebben. Zie: http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/stroom-dc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nadat ik mij meer in deze materie ben gaan verdiepen, kijk ik er nu iets anders tegen aan.

Het beste is om te beginnen met het beantwoorden van 2 vragen:
1. Wat is je gemiddelde verbruik?
2. Hoelang wil je vrij kunnen staan, zonder opladen?

Daarvoor dien je van je verbruikers het verbruik te weten. Het verbruik van een dompelpompje is te verwaarlozen, maar als je een compressor koelbox hebt zal dit je uitgangspunt zijn, eventueel aangevuld met nog een aantal grote verbruikers.

Als voorbeeld een berekening voor mijn koelbox:
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/koelbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb een 49 liter Waeco Coolfreeze CF50 en een accubank van 150Ah

Stroomverbruik koelbox volgens opgave fabrikant:
0,56 Ah/h bij +20 °C omgevingstemperatuur,
0,71 Ah/h bij +32 °C omgevingstemperatuur,
telkens bij +5 °C binnentemperatuur

Een berekening bij een gemiddelde omgevingstemperatuur van 20 C:

24 x 0,56Ah is 13,44 Ah/dag
50 % van 150Ah accu = 75Ah / 13,44 = 5,5 dag.
Theoretisch kan ik dus 5,5 dagen vrij staan bij een omgevingstemperatuur van gemiddeld 20 C

Het verbruik van dompelpomp, verlichting en laptopvoeding e.d is in verhouding met de koelbox klein.
Als je het verbruik van alle mogelijke verbruikers berekent, weet je het zeker.

Veel succes.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
boulderbus
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 nov 2012, 21:12
Locatie: Rotterdam

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door boulderbus »

Bedankt voor alle reacties! Erg fijn weer!

Eerst even een update ; vandaag de oude accu verwijderd, geen dag te vroeg mag ik zeggen.
Het ding staat bol en te stinken en te lekken. Het is een energie plus accu van 105 Ah uit april 2010. Die heeft het dus niet lang volgehouden.
Wat mijn besluit een stuk makkelijker maakt om te kiezen voor kwaliteit.
Ik heb trouwens een T4 Westfalia uit 1991,.
Tijdens het verwijderen zag ik dat het niet eenvoudig is om een grotere accu te monteren dan standaard geleverd.
Wel is het mogelijk een 2de accu van dezelfde afmeting te plaatsen, wat de keuze dus weer beperkt/eenvoudiger maakt.

Waarschijnlijk ga ik voor een Excide Dual AGM accu 100 Ah of een Cell power accu 110Ah beide zijn € 269,-
Ga morgen maar eens bellen wat nu precies het verschil is tussen beide accu,s.

@ Freek; afgaand op jou informatie zal 100Ah prima zijn voor ons.
@ Kees; zoals reeds vermeld kan ik de grotere accu niet eenvoudig plaatsen, je link werkt helaas maar gedeeltelijk
@Mickel; bedankt voor de uitgebreide uitleg ivm met stroom verbruik.
Het westfalia boek geeft aan voor de koelbox: stroomverbruik continu bedrijf ; ca 4,5 A
Ik ga er maar vanuit dat het om een verbruik per uur gaat
Dan zou ik op het volgende uitkomen;
24 x 4,5 = 108
50% van 100 = 50 / 108 = 0,46 dag!
Dat zou betekenen dat de als de koelkast continu aan staat de accu na een halve dag leeg is.
Ik hoop dat ik een rekenfout maak!
De fabrikant geeft aan met een 80Ah accu 72 uur te kunnen koelen. Bij een ongeopende koelkast, wat inhoud dat de koeling niet continu in bedrijf is.


Tot slot nog een laatste vraag; de oude accu heeft flink staan lekken! Wat kan ik doen om het zuur te verwijderen, of te neutraliseren.

Bedankt alvast
Mvg
Frans
T4 2,4D bj 91' westfalia camper
T4 2.5 TDI 130 pk 2001 westfalia camper
T5 2,5 TDI 174 pk 2006 california
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door Mickel Moen »

Dag Frans,

Dat je accu nu al overleden is, is verdacht. Ik kan me niet voorstellen, dat een accu zo slecht gemaakt wordt, dat hij na 2 jaar al de geest geeft. Dit lijkt op een laadprobleem en dus zeer snelle veroudering.
Nu heb ik geen idee, hoe zoiets werkt in een Westfalia, maar dit is zeker iets om te controleren.

Dus de eerste vraag:
Hoe wordt je HH-accu geladen?

Tweede vraag, wat voor koelbox heb je?
Is het een absorptie of een compressor.
Als de fabrikant 4,5A/h geeft, is dit een met een vermogen van 54W.
Bij een absorptie verbruikt deze dit continu. Maar die moet je bij stilstand ook op gas kunnen zetten. Deze verbruikt dit dus alleen als de bus rijdt en dan zorgt de dynamo voor de stroom.

Uit jouw verhaal lijkt het zeker een compressor, maar die draait afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de ingestelde binnentemperatuur. Die draait dus niet 24 uur per dag, maar schakelt zoals je koelkast thuis, als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt. Sta je in de hitte van Spanje verbruikt die dus meer dan als je een vakantie op de Lofoten doorbrengt. De gegevens die de fabrikant volgens jouw opgave levert, geeft de volgende gegevens:
Uitgaande van een maximale ontlading van de accu van 50%: 80/2=40/72=0,55A per uur. Dit zal dan bij een omgevingstemperatuur van 20 °C zijn en een binnentemperatuur van +5 °C zijn. 72/24= 3 dagen vrij staan. Dat ziet er goed uit, maar vergelijkend met de gegevens van mijn eigen recente Waeco waarschijnlijk iets aan de optimistische kant.

Hoe zwaarder je nu de accu kiest, hoe langer je dus vrij kunt staan.
Heb je nog andere zware verbruikers?

Tot slot: Ik zou altijd gaan voor een AGM.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 02 jan 2013, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door Egbert&Manon »

Een westfalia uit 91 heeft een compressorkoelbox.

Met zo'n accu vermoed ik dat de lader een veel te hoge laadspanning geeft.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door repelsteeltje »

zwavelzuur neutraliseer je met soda. (jaren ervaring in een zwavelzuurfabriek)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door Pascal-141 »

Mickel Moen schreef:Dag Frans,



Tweede vraag, wat voor koelbox heb je?
Is het een absorptie of een compressor.
Als de fabrikant 4,5A/h geeft, is dit een met een vermogen van 54W.
Bij een absorptie verbruikt deze dit continu. Maar die moet je bij stilstand ook op gas kunnen zetten. Deze verbruikt dit dus alleen als de bus rijdt en dan zorgt de dynamo voor de stroom.

Uit jouw verhaal lijkt het zeker een compressor, maar die draait afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de ingestelde binnentemperatuur.

Hoe zwaarder je nu de accu kiest, hoe langer je dus vrij kunt staan.
Heb je nog andere zware verbruikers?

Tot slot: Ik zou altijd gaan voor een AGM.
@Mickel moen : Een Westfalia heeft altijd een compressorkoelkast , vermogen is (dacht ik 44W) . De Westfalia koelkasten kunnen alleen op stroom werken , en hebben geen mogelijkheid om op gas te werken. In een T3 kon dat wel nog , in de T4 alleen op stroom.
Ik heb een nieuwere T4 Westfalia , dus met de grotere huishoudbatterij van 135Ah , in de zomer kan ik de koelkast 2 dagen laten aanstaan (ingestelde temp zet ik meestal op 6°), maar na 2 dagen is het met de batterij dan zo goed als over ... (inclusief wat "miniem " verbruik van een lampje , of een oplader van gsm of laptop)

@Frans : bij een Westfalia kun je de batterijlader/omvormer "instellen" naargelang het "type" batterij dat je gebruikt , hou daar ook rekening mee .Misschien was een verkeerde instelling nu wel de oorzaak van het vroegtijdig overlijden van je huidige accu ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door Egbert&Manon »

Pascal-141 schreef: ..............
@Frans : bij een Westfalia kun je de batterijlader/omvormer "instellen" naargelang het "type" batterij dat je gebruikt , hou daar ook rekening mee .Misschien was een verkeerde instelling nu wel de oorzaak van het vroegtijdig overlijden van je huidige accu ...
Volgens mij heeft dit niets met het programmeren van de acculader te maken.
Ik heb de indruk dat dit correspondeert met de indicatielampjes in het display, waarbij de spanningsval/capaciteit van de accu gemeten wordt.

Ik heb enkele jaren geleden dit getest, tijdens het opladen, met een multimeter op de lader/accu en kon geen verandering waarnemen.
Tevens kon ik ook geen datatransmissie meten tussen plafondkastje en lader.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door odorf »

@Boulderbus,

Bij een '91 westfalia is de ruimte berekend op 2 x 80 ah accus. Ik heb ze in mijn '94 Westfalia afgelopen zomer vervangen.
Mijn originele waren Merk Sonnenschein uit 1994 of 1995. Die hebben het dus een aardige tijd uitgehouden. :toppie

Ik heb deze nu vervangen door Exide's (was vroeger Sonnenschein), Precies dezelfde maat en vorm.
Ze zijn nu 85 ah. Ik ben er erg tevreden over. Maar heb nog geen lange-termijn ervaringen.

Groeten,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door Leo45 »

Voordat ik een nieuwe accu zou plaatsen zou ik eerst eens controleren wat er met de oude is gebeurt want 2 jaar is wel erg kort.

Ik heb er een Centurion X-tender van 140Ah in gezet. Dat past heel precies. Zo precies dat je nauwelijks nog de spanband vast krijgt maar hij zit er wel strak in. Hier kan je de maten zien http://www.centurion-akku.nl/products/i ... inks.htm&1
Met net zo'n accu kan ik met de Exclusive ongeveer 4 dagen vrij kamperen met de koelbox aan.

Ik heb om zuinig om te gaan met stroom wel alle lampjes vervangen voor LED dat scheelt enorm.
Als je nog zuiniger wil zijn gebruik je een radio op NiCads die je oplaadt als je weer stroom hebt.
Vergeet niet je gewone radio is een stroomvreter....

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: huishoud accu vervangen

Bericht door repelsteeltje »

dat de accu overleden is is niet vreemd. als ik het zo lees bij centurion is dat type wat jij gebruikt hebt een standaard loodzuur tractiebatterij geweest..... de lader heeft een karakterestiek voor 1 of 2 gel accu's, en voor niets anders. Laten die nou eens een heel andere spanning/stroom/tijdsduur curve willen hebben om geladen te worden dan een loodaccu..... Ding is eenvoudig weg kapotgekookt doordat deze een totaal andere inwendige weerstand heeft.

Wat ook belangrijk is dat de temperatuurknoop in de accukast werkt. als het te warm is mag je niet laden. Ffe testen dus. (spanningmeter op de accu, westfaliabus aan de "paal" en even de fohn van moeders op de bewuste temperatuuropnemer zetten)

Westfalia/vw had nog een reden om een gel accu te kiezen, deze absorbeert al het knalgas dat geproduceerd wordt. ding is dus als enige in het beschikbare accuaanbod volledig gesloten. Alle andere oplossingen geven knalgas (waterstof) in de accubak. hier zit bijna geen ventilatie in. Laat je raden als er ooit een vonkje ontstaat. Nummer 2 is dat de zure bende achterin geen topper is zoals je al ontdekt hebt.

Oplossing: ffe doorsparen en een fatsoenlijke gelaccu kopen. laadapparaat testen (eventueel laten doen, er zit hier ergens een prof op dit forum) en de komende 10 jaar heb je niets meer in die accubak te zoeken.
Plaats reactie