Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker,draadje loopt weer.

vragen over de T4
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker,draadje loopt weer.

Bericht door frans_t4 »

Vanavond gaat de T4 naar de plaatwerker, beide voorste balkjes moeten worden vervangen.. daarna naar de APK... :werkaanT4
Ik hoop dat het bij de twee balkjes blijft.

Fotootje van de balk rechtsvoor:
Afbeelding


Frans...
Laatst gewijzigd door frans_t4 op 18 jul 2014, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door odorf »

Bekend probleem bij oudere T4's. Vaak gaan de ontwateringskanalen volzitten met troep.
En pekel en andere ellende gaan daar zitten rotten.
Tip: Ik heb toen mijn balkje was vervangen de binnenzijde meteen volgespoten met tectyl.
Dan is het goed beschermd voor later.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door frans_t4 »

odorf schreef:Bekend probleem bij oudere T4's. Vaak gaan de ontwateringskanalen volzitten met troep.
En pekel en andere ellende gaan daar zitten rotten.
Tip: Ik heb toen mijn balkje was vervangen de binnenzijde meteen volgespoten met tectyl.
Dan is het goed beschermd voor later.

Odorf
De Plaatwerker zweert bij een soort van was, wat ze na het lassen in de balken spuiten... zal wel vergelijkbaar zijn met Tectyl ML.
We hebben het ook nog gehad over de voor spadbordjes links en rechts, hij gaat uitzoeken wat die dingen kosten... er zijn een aantal mogelijkheden... Imitatie, grijze circuit of origineel. En ze dan met boutjes monteren... :ikrij
Het blijven wel roestbakjes die VW's... :huilen

Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door Multivan Generation »

Origineel geeft verreweg de beste passing en de minste frustratie.

Enne roestbakkies? ---> ben benieuwd hoe dat gebakje van je van bouwjaar 2001 er op een leeftijd van 19 jaar uit ziet :knipoog :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door Harry 341 »

Zijn nieuw bij de dealer rond de 35 euro..
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door frans_t4 »

Multivan Generation schreef:Origineel geeft verreweg de beste passing en de minste frustratie.

Enne roestbakkies? ---> ben benieuwd hoe dat gebakje van je van bouwjaar 2001 er op een leeftijd van 19 jaar uit ziet :knipoog :zwaai
Tja.. dat gebakje is nu 12j oud en er zit nog 0,00000 roest aan of op... ik verwacht dat ie er tegen die tijd er een stuk beter uitziet dan de bus. Voor de V70 een 855 gehad.. van 1994 heb ik in 2009 weg gedaan... originele uitlaat en geen spatje roest te vinden..(behoudens de later gemonteerde trekhaak)
Maar deze auto's kan en mag je niet vergelijken met de Bussen... die zijn ontworpen voor zwaar werk en daarmee een kortere houdbaarheids-datum. Deze serie Volvo's waren in de 90'r jaren al gegalvaniseerd.
Dat roesten met de bussen heeft naar mijn mening alles te doen met het feit dat de eerste eigenaren te weinig of geen aandacht hadden voor dit fenomeen. Kort door de bocht, achterstallig onderhoud in bodem en plaatwerk bescherming. :gif
Volgens mij zijn de bussen die vanaf 2000 van de band komen van een andere kwaliteit.... :T44EVER


Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door frans_t4 »

Harry 341 schreef:Zijn nieuw bij de dealer rond de 35 euro..
Kijk Harry, daar kan je geen buikpijn van krijgen... :jumpklap

Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door Icebox »

Spannend! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Groetjes,
Sinja
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door Harry 341 »

frans_t4 schreef:
Harry 341 schreef:Zijn nieuw bij de dealer rond de 35 euro..
Kijk Harry, daar kan je geen buikpijn van krijgen... :jumpklap

Frans...
Ik heb het over de balkjes hoor....schermen zou ik 2e hands origineel zoeken...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door frans_t4 »

Harry 341 schreef:
frans_t4 schreef:
Harry 341 schreef:Zijn nieuw bij de dealer rond de 35 euro..
Kijk Harry, daar kan je geen buikpijn van krijgen... :jumpklap

Frans...
Ik heb het over de balkjes hoor....schermen zou ik 2e hands origineel zoeken...
:bonk Ha ha Harry... balkjes gaan er origineel in dat met de spatborden laat ik aan de plaatwerker over...Hij had het over nieuwe .. ik laat me verrassen. De oude opknappen had niet veel zin volgens hem. Je kunt er nieuwe randjes in lassen maar dan heb je ook weer een pens met werk om het strak te krijgen.
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door frans_t4 »

Tegenvaller, vandaag gebeld door het schade herstelbedrijf (plaatwerker) :ie
Er zit veel meer laswerk aan de auto dan we hadden gedacht.... (Heb net de foto's via whats app gekregen)...beide spatschermen voor moeten er af (zijn er inmiddels al af) en vervangen...worden... De twee balkjes kunnen niet zonder meer worden vervangen Oorzaak... veel laswerk aan de binnen schermen. Deze zijn redelijk gaar.
Dus blijft mijn stelling...'t zijn wel roestbakjes die VW's. En waarom de prijzen van deze 20+ auto's zo hoog is en blijft... voor mij een compleet raadsel. Heeft denk ik alles te doen met de exorbitante aanschafprijs als kampeer auto.
We zeggen dan maar dat we de voorkant dan weer redelijk op orde hebben... aan de achterkant mogelijk het zelfde laken en pak. :muur

En dan nog even de APK....

Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door Icebox »

Dat is flink balen en komt overeen met mijn verhaal.

Hopelijk gaat je bedrijf het goed oplossen.. Bij mij kwam een half jaar na dato de roest alweer erdoor.

Groetjes,
Sinja
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door frans_t4 »

Hallo Sinja,
Tja... de man is een bekende van me.. ga er vanuit dat hij dit netjes oplost... hij restaureert veel oude auto's... is een van zijn vaste werkzaamheden. En idd even slikken...gaat weer van het vakantie budget af..
Ik had al eens eerder gepost dat het behoorlijk lastig is een fatsoenlijke T4 te vinden... deze was met recht de minst slechte die we hadden gevonden en we hebben er een vracht bekeken. Ik ben er wel redelijk van overtuigt dat ook T4's die je uit de reguliere handel haalt deze gebreken vertonen. De een na laatste T4 California die we hadden bekeken kwam uit Wageningen, was in 2008 daar gekocht voor een godsvermogen... tjee dat ding was een kerkhof op wielen en kan volgens de plaatwerker zo richting de schroothoop :groteogen Dan denk je wat te hebben gekocht bij een erkende kampeerauto handelaar :gif :politie . Van onze T4 zijn in 2007 de dorpels ed al eens vervangen maar niet de voor schermen.
Goed deze worden nu vervangen en met boutjes gemonteerd zodat ik ze van tijd tot tijd er af kan halen en de binnen schermen kan inspecteren eventueel bijwerken en coaten.
Laat wel weten wat het eindresultaat is geworden.

Frans....
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door Pascal-141 »

frans_t4 schreef:Tegenvaller, vandaag gebeld door het schade herstelbedrijf (plaatwerker) :ie
Er zit veel meer laswerk aan de auto dan we hadden gedacht.... ...
Ik wou er nog niet over beginnen , maar dat zat ik al te denken vanaf het begin van dit topic , dat het niet zo simpel zou zijn als "alleen maar een paar schuine balkjes en 2 spatborden" .
Ik ken die T4's maar al te goed , en ik weet gewoon 100% zeker dat je T4 (van dat bouwjaar) op nog veel meer plaatsen "krokant" zal zijn ... Spijtiggenoeg ... En de meest verraderlijke stukken die gaan roesten zijn dan nog op de plaatsen waar je het niet zo kan zien . Wat de "oude" T4's betreft zeg ik altijd : wat je ziet aan roest aan de buitenkant , zit aan de binnenkant nog 2x zo erg ...

Ik kan je alleen maar adviseren om het , nu je er toch aan bezig bent ,gewoon even wat meer tijd (en geld) aan te besteden en het GOED te doen , anders blijf je bezig ...

Enkele voorbeelden :

instapbakken vooraan :
Afbeelding

dwarsbalk/bumperbalk voorraan helemaal verrot :
Afbeelding

Achteraan =
-controleren in de hoekern op de bodenplaat , onder de achterlichten
-bodemplaat controleren , waar de bodenplaat en de binnenste spatborden (rond de achterwielen) samenkomen , daar gaan ze ook vaak rotten
-achterbumper , het metalen gedeelte IN de plastic bumper rot vaak helemaal weg

Succes met het verslaan van de roestduivel :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: De T4 gaat vandaag naar de plaatwerker

Bericht door frans_t4 »

@ Pascal.......
:groteogen :ie :bonk :werkaanT4 ..
Als ik jou foto's zie Pascal... daar wordt je ook niet echt vrolijk van.

Ik vraag mij zo langzamerhand wel af hoe de bussen van de jaren 90+ er bij staan. Je ziet ze met bosjes rijden.. je maakt mij niets wijs dat dit allemaal puntgave bussen zijn.
Zoals ik al eerder schreef.... we hebben er veel bekeken en de een was nog slechter dan de ander.... prijzen... tussen de 6,5 en 9000 euro en allemaal 250.000+ km op de klok. Ik zou wel eens willen weten waar die prijzen vandaan komen... (heb er nu zelf aan mee gedaan.. weet ik :bonk ) maar toch.

19:26 uur:
Update... foto's
Vanmiddag de foto's ontvangen... ik had nog erger verwacht.. maar er zit nog iets van metaal aan de auto... :lach De problemen zitten voornamelijk rechts voor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Allen een prettige Pinksteren gewenst
Frans....
Laatst gewijzigd door frans_t4 op 17 mei 2013, 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Plaats reactie