Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

led lampjes in tellerunit

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

led lampjes in tellerunit

Bericht door Ali_Blabla »

Hallo allemaal.
Ik heb nog maar aan één kant licht in de tellerunit van mijn T4 uit 1995 en dit leek me een goed projectje om zelf te doen. Ik heb eigenlijk nog nooit iets aan een auto gedaan maar ik hoop met hulp van jullie duidelijk te krijgen hoe ik dit goed voorbereid moet doen.
Ik wil alle drie de lampjes vervangen door led-lampjes (net weer iets zuiniger) en dan komen we meteen bij vraag nummer 1.
Na wat zoekwerk op :wjw denk ik erachter te zijn dat ik lampjes met fitting b8.5d moet hebben. Bv deze: http://www.autoledplaza.nl/4742631/b8-5 ... d-rond-wit" onclick="window.open(this.href);return false; (alhoewel hier dan weer niet bijstaat hoeveel Kelvin die zijn).
Op het forum wordt ook wel eens de T5-fitting genoemd maar die lijkt toch iets anders te zijn. Bv deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8574 ... ing-T5-Wit" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie geeft me zekerheid over welke ik moet hebben?

Dan het uiteindelijke inbouwen.
Ik moet de tellerunit uitbouwen, daarvoor heb ik een goede beschrijving op de t4 wiki gevonden: http://www.t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrument#Ausbau" onclick="window.open(this.href);return false;
te samen met deze handleiding van de tips en trucks kom ik een heel eind denk ik: http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... ampjes.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ontkom er denk ik niet aan om het stuur er af te moeten halen maar ik zie ze in beide omschrijvingen ook de plastic kappen weghalen. Is dit allemaal persé nodig?
En zijn er verder nog handelingen waar ik goed op moet letten?
Ik vind het vrij spannend om zoiets te gaan doen en wil niets stuk maken, verkeerd aansluiten of vergeten...

Alvast dank!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door sgsdebruijn »

Kappen moet je eraf halen, mij lukt het zonder stuur demonteren met een stuk doek en wat creatief draaien en doen, is wel een nieuwer type dash
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door odorf »

Beide kappen moeten er inderdaad af, en bij het oudere type dashboard is het ook handig om de beide stuurschakelaars los te halen.
Zitten met 3 lange torx bouten vast, LET OP Je hoeft de stuurschakelaars niet helemaal te verwijderen, maar als ze los zitten kun je de schakelaars wat verder om de stuuras omhoog schuiven en heb je meer ruimte om de rand om het dashboard zonder schade te verwijderen.

De eerste keer is het misschien wat eng maar het is goed te doen. Ik heb laatst nog een lampje moeten verwisselen, is in een uurtje wel te doen.

Nog een paar tips:
De twee schroeven (met grote platte kop) waarmee de tellerunit aan de bovenzijde vastzit vallen nogal makkelijk naar beneden. Hou ze bij het losschroeven goed vast anders ben je lang bezig om ze onderuit je dashboard te krijgen. (ervaring :bonk ) Voor het terugschroeven maak ik deze schroeven met een stuk tape aan mijn schroevendraaier vast zodat ze niet meer kunnen vallen.

Bij het verwijderen van de tellerunit moet je bovenlangs achter de tellerunit de combi stekker losmaken en de KM teller kabel. Scharnier eerst de tellerunit zover mogelijk naar voren. Daarna voel je de clips waarmee de as van de KM tellerkabel vastzit en druk deze in nu kun je hem eruit schuiven. Bij het terugplaatsen goed voelen of hij weer vastzit geklikt anders zakt hij er langzaam uit en doet de KM teller het niet. Hetzelfde geld voor de combistekker. Ik heb de kabel in de motorruimte nooit los hoeven maken, Er was net genoeg ruimte voor mijn hand bovenlangs de tellerunit

Ik ben ook van plan om ze te vervangen door LEDs maar welk type aansluiting ben ik ook nog niet uit. Ik hoor graag je ervaringen! :toppie

Succes,
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door odorf »

Stap voor stap:

-Stuur recht zetten en kap van claxon verwijderen, draadjes kun je laten zitten, gewoon opzij hangen. (LET OP, ik ga uit van een stuur zonder Airbag)
-Grote moer van stuur losdraaien en moer en ring verwijderen.
-Met een watervaste stift stand van stuur en stuuras markeren zodat je hem weer op de juiste plaats terug kunt zetten.
(niet noodzakelijk, heb een jaar rondgereden met een stuur 2 tandjes uit het lood en het rijdt er niet minder om :bifun )
-Stuur van de as schuiven en terzijde leggen.
-Kap onder en boven het contactslot losmaken (zitten met 3 schoeven aan elkaar vast en met één vast aan het stuurhuis)
daarna de kappen voorzichtig uit elkaar klikken en beide delen terzijde leggen.
-De drie torx schoeven van de stuurschakelaars losdraaien en terzijde leggen (schakelaars laten zitten)
-De twee schoeven bovenaan de dashboardrand losdraaien (kruiskop schroef gaat het makkelijkst met een vuistschroevendraaiertje)
-De dashboardrand naar je toe lostrekken, klemt een beetje. Door de losse stuurschakelaars heb je wat ruimte voor het uitnemen.Terzijde leggen.
-Nu ben je bij de tellerunit.
-Beide zwarte schroeven met de grote platte kop links en rechts bovenaan losdraaien. Deze vallen makkelijk naar beneden opletten dus. :knipoog
-Tellerunit naar voren kantelen (zit een soort scharnier onderaan) en KM teller klip losklikken en eruit schuiven. Kabel kun je loslaten die blijft wel hangen. Dan ook de multistekker losklikken en tellerunit verwijderen.

-Nu kun je de tellerunit openen met de kleine zilveren schroefjes aan weerszijden van het ruitje.
-Ruitje verwijderen door iets te kantelen en loodrecht naar voren verwijderen. Niet teveel kantelen anders klem je het asje waarmee de dagteller op 0 wordt gezet
-Dan wijst het zich denk ik verder vanzelf.
Lampjes hebben trouwens een bajonetsluiting, klemmen een beetje, maar met een Bahco of passend steeksleuteltje kun je ze makkelijker los en vastdraaien.


Terugbouwen in omgekeerde volgorde :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door Ali_Blabla »

Wow, dank voor de reactie Odorf! Met deze omschrijving moet het wel lukken.
Nu rest alleen nog de vraag of ik de juiste lampjes heb gevonden.
Is t een b8.5d fitting en zou deze dan goed zijn?
http://www.autoledplaza.nl/4742631/b8-5 ... d-rond-wit" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door odorf »

En dat weet ik dus ook niet :huilen

Het led lampje in jouw link lijkt andersom.
http://www.gasgoo.com/showroom/bobiegm/ ... 24197.html
Hier zie je de twee verschillen, links de gele is zoals het in het VW dashboard zit, rechts zoals in jouw link.
En bij alle maten in het tekeningetje staat net de belangrijkste maat de ø van het ronde gedeelte dat in het gat valt niet vermeld :nuts

En hier het lampje uit het dashboard van VW
LampjeBdinges.jpg
WIE WEET WELKE FITTING DIT IS???
(11.32 KiB) 1213 keer gedownload
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door Ali_Blabla »

Hmmm ik zie t verschil inderdaad.
Ik kwam dit net nog tegen: http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=63251" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij heeft T5 fitting lampjes en benoemd onderstaande nog eens extra: "Check the pics to make sure you get the twist fit ones."
Geeft nog geen éénduidig antwoord maar als ik 't5 led twist fit' weer google krijg ik de b8.5d weer te zien...
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door VWT4 »

EBSR base (BAX)
http://www.spahn.de/index.php?searchWor ... &pageNav=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
ebsr.png
ebsr.png (25.7 KiB) 1973 keer bekeken
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door odorf »

Thanks VWT4, :toppie

EBSR is dus het toverwoord, in combinatie met 12V. Dan kom je als eerste een hele hoop gloeilampjes tegen.
Nu nog op zoek naar een echte webshop die EBSR-LEDs verkoopt. Ze bestaan dus wel:
EBSR.jpg
EBSR.jpg (6.17 KiB) 1959 keer bekeken
Maar er is toch wel iemand binnen dit forum die zijn instumentenverlichting heeft omgebouwd naar Leds?????
HELP!
Laatst gewijzigd door odorf op 09 sep 2013, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door VWT4 »

odorf schreef:Thanks VWT4, :toppie

EBSR is dus het toverwoord, in combinatie met 12V. Dan kom je als eerste een hele hoop gloeilampjes tegen.
Nu nog op zoek naar een echte webshop die EBSR-LEDs verkoopt. Ze bestaan dus wel:
EBSR.jpg
Misschien makkelijker om het steeklampje uit de fitting te halen en te vervangen?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door odorf »

Daar heb je ook weer gelijk in, maar het moet toch ook plug and play te vinden zijn?
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door VWT4 »

odorf schreef:Daar heb je ook weer gelijk in, maar het moet toch ook plug and play te vinden zijn?
http://www.lampengrossier.nl/epages/617 ... tID=408339" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.acrlommel.be/advanced_search ... =1&x=0&y=0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.tomacarparts.nl/lamp-ebs-r-20.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door odorf »

Ok, maar dit zijn gloeilampjes, die kun je overal vinden.
Het ging om Leds :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door Ali_Blabla »

Het wordt nog best lastig merk ik... :nuts
Ik denk dat ik maar een paar gewone lampjes koop en een paar van die t5 ledjes om uit te proberen. Als ze dan niet passen heb ik die gewone die zeker weten passen.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: led lampjes in tellerunit

Bericht door odorf »

Slim, want als het eenmaal open ligt kun je dan alle kanten uit.
Ben wel benieuwd naar je bevindingen.

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Plaats reactie