Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tik in aandrijflijn t4,

vragen over de T4
Plaats reactie
plan & groen
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2013, 21:06

tik in aandrijflijn t4,

Bericht door plan & groen »

Hallo,

Sinds twee weken heb ik een transporter 24d uit 1995, 300000km, alles werkt goed, schakelen remmen sturen prima.
Alleen zit er bij stationair stilstaan en rijdend gas los, een tik in de aandrijflijn, vooral bij het blok maar ook achteronder de bus.
Kan het zijn dat de pistons in de kruiskoppelingen versleten zijn?
Heb nog niet onder de bus gekeken, kun je er zo bij of zit alles onder de bodemplaten?
Ben redelijk handig, wil als mogelijk wel zelf sleutelen.

Bvd, plan & groen :driveT5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door Pascal-141 »

plan & groen schreef:Hallo,

Sinds twee weken heb ik een transporter 24d uit 1995, 300000km, alles werkt goed, schakelen remmen sturen prima.
Alleen zit er bij stationair stilstaan en rijdend gas los, een tik in de aandrijflijn, vooral bij het blok maar ook achteronder de bus.
Kan het zijn dat de pistons in de kruiskoppelingen versleten zijn?
Heb nog niet onder de bus gekeken, kun je er zo bij of zit alles onder de bodemplaten?
Ben redelijk handig, wil als mogelijk wel zelf sleutelen.

Bvd, plan & groen :driveT5

Pistons in kruiskoppelingen ? Wasda ?

Indien je de homokineten bedoeld : deze kunnen het dan niet zijn , aangezien deze niet bewegen bij "stationair stilstaan" .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door thomas b »

Hallo plan en groen....?
ik heb hetzelfde probleem, en mijn garagist zegt dat dit de vacuumpomp is. Ik heb er verder geen verstand van, en moet dus blindelings op de mening van mijn garagist afgaan. Binnenkort wordt daar iets aangedaan, en dan kan ik je ietwat preciezer uitleg geven. Check om te zien of het de vacuumpomp is: als de motor stationair draait, moet je een paar keer pompen op de rem: als de tik dan even weg is, is het de vacuumpomp.

OOk ik zie graag andere reacties, ik weet ook niet zeker of mijn garagist gelijk heeft.

Groet
Thomas B.
één, twee, drie (T) vier's
plan & groen
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2013, 21:06

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door plan & groen »

Pascal-141 schreef:
plan & groen schreef:Hallo,

Sinds twee weken heb ik een transporter 24d uit 1995, 300000km, alles werkt goed, schakelen remmen sturen prima.
Alleen zit er bij stationair stilstaan en rijdend gas los, een tik in de aandrijflijn, vooral bij het blok maar ook achteronder de bus.
Kan het zijn dat de pistons in de kruiskoppelingen versleten zijn?
Heb nog niet onder de bus gekeken, kun je er zo bij of zit alles onder de bodemplaten?
Ben redelijk handig, wil als mogelijk wel zelf sleutelen.

Bvd, plan & groen :driveT5

Pistons in kruiskoppelingen ? Wasda ?

Indien je de homokineten bedoeld : deze kunnen het dan niet zijn , aangezien deze niet bewegen bij "stationair stilstaan" .
Da's idd antieke techniek, heb net wat oldtimers bekeken vandaar.

Zal eerst eens naar onderstaand advies kijken, weet zelf nog erg weinig van de techniek van transporters, en op zoek naar werkplaatshandboek..
plan & groen
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2013, 21:06

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door plan & groen »

Hallo,

( plan & groen is de naam van mijn hoveniersbedrijf ) Bedankt voor de tip van je garagist, zal eens testen of het verdwijnt door de rem in te trappen.

Eerst maar eens een werkplaatshandboek inkijken hoe dat in elkaar zit.

Grt plan & groen
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door thomas b »

Hallo plan en groen,

ik ben net even bij mijn garagist geweest, en hem nogmaals op het rikketik geatendeerd. Mijn motor "rikketikt" bij koud starten ongeveer 15 secondes en dan is het weg. Volgens hem is het inderdaad de vacuumpomp, en hij zegt dat het geen kwaad kan indien het rikketik niet blijvend is. Trouwens er zijn twee types vacuumpompen (nieuw) prijs: 260 euro of 380 euro.
Montage is niet te moeilijk, indien men het front (radiator) eruit klapt, komt men aan de vacuumpomp.

advies van mijn garagist: blijf gewoon doorrijden :driveT4 , en indien het erger wordt: vervangen. :werkaanT4

Groet and keep in touch

Thomas b.
één, twee, drie (T) vier's
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door wilko »

zoek maar eens met de zoekfunctie van dit forum op vacuumpomp en je zult er veel informatie over vinden.
Komt dus regelmatig voor bij transporters.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33805
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door Multivan Generation »

Een tik in de aandrijflijn zou ook een versleten aandrijfas kunnen zijn,
net voordat de splines (inkepingen) flink gaan verslijten..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door Pascal-141 »

thomas b schreef:Hallo plan en groen,

ik ben net even bij mijn garagist geweest, en hem nogmaals op het rikketik geatendeerd. Mijn motor "rikketikt" bij koud starten ongeveer 15 secondes en dan is het weg. Volgens hem is het inderdaad de vacuumpomp, en hij zegt dat het geen kwaad kan indien het rikketik niet blijvend is. Trouwens er zijn twee types vacuumpompen (nieuw) prijs: 260 euro of 380 euro.
Montage is niet te moeilijk, indien men het front (radiator) eruit klapt, komt men aan de vacuumpomp.

advies van mijn garagist: blijf gewoon doorrijden :driveT4 , en indien het erger wordt: vervangen. :werkaanT4

Groet and keep in touch

Thomas b.
Ik denk dat je dringend op zoek moet naar een andere garagist ... Het tikken bij koude start , dat na x-aantal seconden overgaat : dat zijn tikkende klepstoters , en niet de vacuumpomp .
Een tikkende vacuumpomp is niet alleen de eerste seconden na de koude start , maar nagenoeg altijd aanwezig en zeker bij warme motor . En het tikken stopt even als je een paar keer het rempedaal induwd .

Om de tikkende klepstoters te verhelpen , moeten de (hydraulische) klepstoters vervangen worden als dit geluid je irriteerd , of als het tikken te erg word . Als het tikken te erg word , komt er teveel speling tussen nokkenas en klepstoters , waardoor extra slijtage ontstaat op de raakvlakken , en uiteindelijk tot breuk kan leiden ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door thomas b »

hallo pascal,

Bedankt voor je reactie, maar ik wordt van jouw daignose er niet blijer. Desondanks vind ik het fijn dat jij een andere diagnose stelt, zodat ik dit aan mijn garagist(waar ik zeer tevreden over ben, maar ook hij zich kan vergissen) kan voorleggen wat jij mij hier verteld. Ik hou jullie op de hoogte... :peace

Merciekes,

Thomas b
één, twee, drie (T) vier's
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door thomas b »

....en zie wat ik tegenkom op onse weetjewel site:

Het volgende ....."Wat vaak gebeurt is dat er roetafzetting op de stift gaat zitten. Dit is te controleren door bij stationair draaiende motor het rempedaal een aantal malen in te trappen. Verminderd of verdwijnt het geluid dan even is er sprake van roetafzetting. De werking is verder goed, maar door het tikkend geluid wordt vaak ( ten onrechte) de pomp vervangen. Een goedkope manier om hier van af te komen is voor het olieverversen Motor Flush van Forté te gebruiken. Dit spul maakt de motor inwendig schoon. Ook handig voor de hydraulische klepstoters. Motor Flush kost nog geen € 20. Mijn pomp zit er al 20 jaar en bijna 350.000 km op. Dus niet sleutelen, behalve de carterstop los en vast draaien." dat ga ik dus eerst proberen(hoewel mijn olie pas ververst is.....)

groet
Thomas B
één, twee, drie (T) vier's
plan & groen
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2013, 21:06

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door plan & groen »

Na alle goede adviezen besloten zelf mijn olie te verversen. Heb een soortgelijk middel als Motoflush toegevoegd, ( van Wyns-oilcleaner ). Even goed warmgereden, tijdens dit warmrijden merkte ik al dat het tikken van de vacuumpomp verdween. Daarna olie plus filter vervangen.

Tik is helemaal verdwenen!

Groet, Plan & groen :driveT5
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door Ruud »

thomas b schreef:....en zie wat ik tegenkom op onse weetjewel site:

Het volgende ....."Wat vaak gebeurt is dat er roetafzetting op de stift gaat zitten. Dit is te controleren door bij stationair draaiende motor het rempedaal een aantal malen in te trappen. Verminderd of verdwijnt het geluid dan even is er sprake van roetafzetting. De werking is verder goed, maar door het tikkend geluid wordt vaak ( ten onrechte) de pomp vervangen. Een goedkope manier om hier van af te komen is voor het olieverversen Motor Flush van Forté te gebruiken. Dit spul maakt de motor inwendig schoon. Ook handig voor de hydraulische klepstoters. Motor Flush kost nog geen € 20. Mijn pomp zit er al 20 jaar en bijna 350.000 km op. Dus niet sleutelen, behalve de carterstop los en vast draaien." dat ga ik dus eerst proberen(hoewel mijn olie pas ververst is.....)

groet
Thomas B
hoi
ik wil eens vragen hoelang die motor flus er in moet zitten?
gr.ruud
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door Ruud »

Ruud schreef:
thomas b schreef:....en zie wat ik tegenkom op onse weetjewel site:

Het volgende ....."Wat vaak gebeurt is dat er roetafzetting op de stift gaat zitten. Dit is te controleren door bij stationair draaiende motor het rempedaal een aantal malen in te trappen. Verminderd of verdwijnt het geluid dan even is er sprake van roetafzetting. De werking is verder goed, maar door het tikkend geluid wordt vaak ( ten onrechte) de pomp vervangen. Een goedkope manier om hier van af te komen is voor het olieverversen Motor Flush van Forté te gebruiken. Dit spul maakt de motor inwendig schoon. Ook handig voor de hydraulische klepstoters. Motor Flush kost nog geen € 20. Mijn pomp zit er al 20 jaar en bijna 350.000 km op. Dus niet sleutelen, behalve de carterstop los en vast draaien." dat ga ik dus eerst proberen(hoewel mijn olie pas ververst is.....)

groet
Thomas B
hoi
ik wil eens vragen hoelang die motor flus er in moet zitten?
gr.ruud
is al opgelost
bij mijn zoon zijn audi knipperde het olie lampje stationair en op hogere toerentallen niet
volgens een auto kenner op zijn werk kon zijn aanzuig zeef dicht zitten
hij heeft nu net met motorflush de motor gespoeld en ververst
daarna proef gereden en knippert nu niet meer
heeft ook nog de met de luchtcompressor terug geblazen
eens kijken of het langere termijn opgelost blijft
gr.ruud
Gebruikersavatar
thomas b
Berichten: 227
Lid geworden op: 09 mar 2010, 21:34
Locatie: Wonck - België

Re: tik in aandrijflijn t4,

Bericht door thomas b »

mijn garagist had dus toch geen ongelijk, vacuumpomp vervangen, en geen geriketik meer........
onderdeel is prijzig, maarb rap vervangen...

groetjes

thomas b
één, twee, drie (T) vier's
Plaats reactie