Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental

vragen over de T4
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental

Bericht door LAYCA »

ptr1968 schreef: 29 apr 2017, 10:41 Kan evt. te maken hebben met inspuittiming.
Je kan dit checken met de vagcom.
Ideaal is 55 in basic settings, als je erboven zit (timing vroeger) heb je wat meer vermogen onderin, en wat minder vermogen met hogere toeren.

Bij mij had ik 'm bij de riemenwissel op 57 staan, 20.000km later stond die op 60, trekt goed onderin.
Meer info : http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html


En check alle vacuum slangen op breuk ed.
alles is 100% nagelopen.
Timing 60 in beide :driveT4.
Is de bus van voor 1999 Groen dashboard, 8 bit ECU deze heeft een gat in het laag toeren gebied en komt pas los boven 2000 RPM.(bus Arjan)
Of van begin 1999 Blauw dashboard ,16 bit ECU deze "hangt aan het gas" en heeft onder 2000 RPM gewoon een beter koppel.(bus Wim)
Volgen kenners is dit de reden en ook het verschil tussen deze 2 uitvoeringen.
De latere versie heeft meer rekenkracht en daardoor meer mogelijkheden.

Dus moeten we ons bij deze uitkomst neerleggen :huilen

Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental

Bericht door arjanzevenaar »

Ik ben nog aan het stoeien met de laatste logfiles om deze om te zetten in een duidelijke grafiek maar ik krijg niet alle lijnen zichtbaar dus heb nog ff geduld. :nuts

Wat misschien wel opvalt is de maximale luchttoevoer pas gehaald wordt rond de 2000 rpm. Voor de 2000 rpm zit ik altijd onder de 800. Mijn maximum zit op 849 en bij stationair toerental rond de 450. ( weet nu even niet de eenheid ) . Als ik andere grafieken zie van tdi motoren dan lijkt het alsof die eerder meer lucht krijgen.

@Peter Multi. Ik kon de lmm niet uitwisselen met een andere. Ik heb er een met een ovale stekker en met audi vw logo. Is volgens mij een Pierburg. Nog bedankt voor de infornatie.

En natuurlijk iedereen op dit forum en de reacties hierop!! :yes :jumpklap.
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental

Bericht door arjanzevenaar »

Het duurde even met excel...pfffff. :muur.

Maar hieronder is de grafiek.

Blauw is het motor toerental (linkerschaal)
Paars is de gevraagde turbodruk (rechterschaal!!)
Rood is de geleverde turbodruk (rechterschaal )
Groen is de luchttoever (LMM) (rechterschaal)
Presentatie1.jpg
De enige opmerking die ik heb is nog steeds dat de luchttoevoer misschien wat laat op gang komt. Ik weet niet of dat ook zo hoort, Het lijkt er wel op dat het zo hoort als ik vergelijk met een passat TDI uit 1999. http://www.gerritspeek.nl/vag-com_logs. ... ssat_asz-a
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental

Bericht door Multivan Generation »

Kun je mij je ruwe data eens sturen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental

Bericht door Multivan Generation »

@ Arjan,
is al bewerkt terug gestuurd met commentaar er bij, evenals wat voorbeelden. :zwaai

Groeten Peter
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental

Bericht door arjanzevenaar »

Peter, nogmaals bedankt voor de terugkoppeling.

Om dit topic te sluiten heb ik gisteren nog enkele testen gedaan. Ik heb de LMM overbrugt met een diode maar dit bracht geen aanmerkelijk verschil, het lijkt erop dat de bus dan iets beter aan het gas hangt maar dan kan ook een placebo effect zijn. Na wat speurwerk lijkt het erop dat de ECU geen hogere waardes kan ontvangen van de LMM. Ik wil niet al te ver in details treden maar het belangrijkste is dat de bus gewoon goed presteert en dat alles werkt zoals zou moeten werken voor een bus van dat bouwjaar.

groeten Arjan.
Gebruikersavatar
BertusS
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 mei 2017, 10:20
Locatie: regio Arnhem-Nijmegen

Re: Turbodruk lijkt te laag bij laag toerental

Bericht door BertusS »

Hoi, beetje late reactie, en wil 't topic niet onnodig open houden, maar net pas een account aangemaakt vandaar... :-)

Wilde even meegeven dat ik exact hetzelfde ervaar met onze bus, lijkt trekkracht te missen 'onderin', zodra je rond de ~2000 toeren zit, trektie als een tierelier (in NL/vlakke wegen merk je 't bij 1800 al, in de bergen wat later, zeg 2200, wat klopt met max koppel.

Onze bus (westfalia california) is een 2.5TDI ACV uit 1999, maar nog met groene dashboard verlichting, dus waarschijnlijk ook 8 bit ecu als ik t goed begrijp, verder alles 'stock'.

Ben zelf dus ook wel blij te horen dat dit dus 'hoort' en de bus gewoon in orde is wat dat betreft, al blijft 't jammer :-)

grt!
Plaats reactie