vragen over de T4

Vermogen 1.9 TD (ABL)

Sponsor

Sponsor
 

Vermogen 1.9 TD (ABL)

Berichtdoor arjenm op zo dec 02, 2007 21:12

Al een aantal jaren rijd ik met veel plezier met een T4 met een viercilinder 1.9 td motor erin.

Ik heb problemen gehad met de motor en die bestonden eruit dat hij tussen de 2 en 3000 toeren schokte als je een klein beetje gas bijgaf. Dit probleem is verdwenen door eenmaal reinigingsvloeistof door de brandstof te doen.

Afgelopen jaar heb ik een caravan gekocht en wil nu eigenlijk wat meer vermogen uit mijn motor halen. Maar zou ik niet voor alle zekerheid eerst gewoon de verstuivers vervangen, om op dit punt geen risico te lopen.
Er staat 185.000 km op de klok van de auto. Auto is de laatste jaren veel voor relatief korte afstanden gebruikt.

Tevens heb ik wat gelezen over verstuivers met verbeterde norzels waardoor er al meer vermogen uit de motor te halen zou zijn.
Kan iemand mij daar informatie over verschaffen?

Hoe zijn jullie ervaringen met het schroeven van de brandstofpomp?
verhogen van de druk van de turbo?

en eventueel andere tips.

Alvast bedankt,

Arjen

arjenm
 
Berichten: 13
Geregistreerd: zo dec 02, 2007 19:06
Woonplaats: Alblasserdam

Berichtdoor JJ@ op zo dec 02, 2007 22:06

verstuivers ken je beter laten reviseren dan vervangen .

Hoe zijn jullie ervaringen met het schroeven van de brandstofpomp?
verhogen van de druk van de turbo?
die zijn erg goed ,ga maar eens eem zoeken hier in het forum info genoeg en bij tips en truks

JJ@
 
Berichten: 1126
Geregistreerd: wo jun 13, 2007 18:35

Berichtdoor bartt4 op ma dec 03, 2007 23:39

ik heb een ongeblazen t4 dus een standaard 1.9 zonder turbo heb mijn brandstof pomp ook opgeschroefd ietsie meer trekkracht en hoger in toeren maar wel en zwart pluimpje( :bifun ) iest opschroeven kan maar wees wel voorzichtig met te ver gaan ivm schades

bartt4
Avatar gebruiker
 
Berichten: 3235
Geregistreerd: di maart 13, 2007 1:16
Woonplaats: akkrum

Berichtdoor Pascal-141 op di dec 04, 2007 21:19

Het opschroeven van de brandstofpomp , en verhogen van de turbodruk is relatief simpel als je een beetje technieker bent. (Dan heb je makkelijk 80-90PK)
Heb je er geen verstand van , dan zou ik aanraden om het te laten doen door een vakman.

Een aanrader : een extra oliekoeler is zeker geen overbodige luxe bij een opgevoerde 1.9TD , zeker als ie moet gaan trekken (caravan) , want de olie kan ongemeen heet worden bij deze motoren.
Door de oliekoeler kun je de olietemperatuur toch een goeie 20° lager houden , en da's nou net de levensduur van de motor.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T5 2,5TDI+
T4-breaking for parts(sloper)
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 Bulli '69
T4 2.5TDI "werkbus"

Pascal-141
Avatar gebruiker
 
Berichten: 5614
Geregistreerd: vr jan 12, 2007 23:11
Woonplaats: Tussen Antwerpen en Brussel

Berichtdoor arjenm op do dec 06, 2007 21:04

Pascal-141 schreef:Het opschroeven van de brandstofpomp , en verhogen van de turbodruk is relatief simpel als je een beetje technieker bent. (Dan heb je makkelijk 80-90PK)
Heb je er geen verstand van , dan zou ik aanraden om het te laten doen door een vakman.

Een aanrader : een extra oliekoeler is zeker geen overbodige luxe bij een opgevoerde 1.9TD , zeker als ie moet gaan trekken (caravan) , want de olie kan ongemeen heet worden bij deze motoren.
Door de oliekoeler kun je de olietemperatuur toch een goeie 20° lager houden , en da's nou net de levensduur van de motor.


Bedankt voor de tips tot dusver, de tip van de oliekoeler ga ik zeker bekijken. Bij mijn motor is in ieder geval een koeler geplaatst bij het oliefilter, tenminste daar wordt koelvloeistof doorgepompt.

Het opschroeven ga ik in eerste instantie doen met iemand die verstand heeft van dieselmotoren, maar helaas geen vermogenstestbank.

Weet iemand in de omgeving van Rotterdam een bedrijf die dat wel heeft?

Alvast weer bedankt,

Arjen

arjenm
 
Berichten: 13
Geregistreerd: zo dec 02, 2007 19:06
Woonplaats: Alblasserdam

Berichtdoor Pascal-141 op do dec 06, 2007 22:37

arjenm schreef:Bedankt voor de tips tot dusver, de tip van de oliekoeler ga ik zeker bekijken. Bij mijn motor is in ieder geval een koeler geplaatst bij het oliefilter, tenminste daar wordt koelvloeistof doorgepompt.


Die standaard oliekoeler stelt echt niet zoveel voor , het is echt aan te raden een aparte oliekoeler (met thermostaat!) bij te monteren (bvb voor de radiator) als je de 1.9TD gaat tunen. De extra kost van de extra oliekoeler weegt niet op tegen de reparatiekosten van een in de soep gedraaide motor (omdat de olie te heet is geworden)
Door de extra oliekoeler kun je de olietemperatuur met 20° laten dalen.
Ik heb net zelf mijn 1.9TD "opgeschroeft" , en ga nu zo snel mogelijk een extra oliekoeler plaatsen (was niet op voorraad) want ik trek er regelmatig zware aanhangers mee (= extra thermische belasting)
:knipoog
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T5 2,5TDI+
T4-breaking for parts(sloper)
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 Bulli '69
T4 2.5TDI "werkbus"

Pascal-141
Avatar gebruiker
 
Berichten: 5614
Geregistreerd: vr jan 12, 2007 23:11
Woonplaats: Tussen Antwerpen en Brussel

Berichtdoor arjenm op vr dec 07, 2007 20:31

Pascal-141 schreef:
arjenm schreef:Bedankt voor de tips tot dusver, de tip van de oliekoeler ga ik zeker bekijken. Bij mijn motor is in ieder geval een koeler geplaatst bij het oliefilter, tenminste daar wordt koelvloeistof doorgepompt.


Die standaard oliekoeler stelt echt niet zoveel voor , het is echt aan te raden een aparte oliekoeler (met thermostaat!) bij te monteren (bvb voor de radiator) als je de 1.9TD gaat tunen. De extra kost van de extra oliekoeler weegt niet op tegen de reparatiekosten van een in de soep gedraaide motor (omdat de olie te heet is geworden)
Door de extra oliekoeler kun je de olietemperatuur met 20° laten dalen.
Ik heb net zelf mijn 1.9TD "opgeschroeft" , en ga nu zo snel mogelijk een extra oliekoeler plaatsen (was niet op voorraad) want ik trek er regelmatig zware aanhangers mee (= extra thermische belasting)
:knipoog


Heb je voor mij een type en nummer van die oliekoeler en wat kost zo'n ding en moet er voor de montage veel aangepast worden?

Ik heb ook gehoord dat er soms nog een Intercooler opgeplaatst wordt, heb je daar ervaring mee?

Weer bedankt,


Arjen

arjenm
 
Berichten: 13
Geregistreerd: zo dec 02, 2007 19:06
Woonplaats: Alblasserdam

1.9 td

Berichtdoor j.d.hukema op vr dec 07, 2007 21:56

Ik heb ook een 1.9 td abl. van 1999 .Nu heb ik mij laten vertellen dat er een golf motor in zit klopt dit. En dat als je de distributie riem vervangt je geen nieuwe waterpomp hoeft te plaatsen omdat deze niet door de rienm wordt aangedreven. Klopt dit.

Dick

j.d.hukema
 
Berichten: 849
Geregistreerd: wo maart 14, 2007 16:19
Woonplaats: groningen

Berichtdoor Oskar 725 op vr dec 07, 2007 23:10

Dit van die waterpomp klopt. :toppie
Groetjes Oskar Afbeelding

Oskar 725
Avatar gebruiker
 
Berichten: 1905
Geregistreerd: vr jan 12, 2007 20:59
Woonplaats: Asperen

Berichtdoor Pascal-141 op vr dec 07, 2007 23:38

[quote="Heb je voor mij een type en nummer van die oliekoeler en wat kost zo'n ding en moet er voor de montage veel aangepast worden?

Ik heb ook gehoord dat er soms nog een Intercooler opgeplaatst wordt, heb je daar ervaring mee?

Weer bedankt,


Arjen[/quote]

Die oliekoelers die achteraf bijgeplaatst worden ,zijn van het universele type . M.a.w. ze passen dus op iedere auto , mits de juiste adaptors.
Op http://www.racimex.de vind je deze oliekoelers , voor de 1.9TD kun je best een oliekoeler nemen met 16 rijen (art.nr.50053) . En dan heb je alleen nog een aansluitset (slangen enz), adaptor met thermostaat ( dit komt boven je oliefilter) , en eventueel een montageset (om alles te bevestigen , kan je ook zelf iets voor verzinnen als je handig bent) nodig.
Alles bij elkaar kost dat minder dan 300eur. (Als je eens rondneust , vind je zo'n kit wel voor +/- 200eur ook hoor)

Een intercooler plaatsen levert ook al gauw wat extra PK's op , afhankelijk van het model van intercooler en vooral de plaatsing ervan , kun je al gauw op 8a10PK of zelfs meer rekenen.
Laatst bijgewerkt door Pascal-141 op vr dec 07, 2007 23:45, in totaal 1 keer bewerkt.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T5 2,5TDI+
T4-breaking for parts(sloper)
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 Bulli '69
T4 2.5TDI "werkbus"

Pascal-141
Avatar gebruiker
 
Berichten: 5614
Geregistreerd: vr jan 12, 2007 23:11
Woonplaats: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 1.9 td

Berichtdoor Pascal-141 op vr dec 07, 2007 23:43

j.d.hukema schreef:Ik heb ook een 1.9 td abl. van 1999 .Nu heb ik mij laten vertellen dat er een golf motor in zit klopt dit. En dat als je de distributie riem vervangt je geen nieuwe waterpomp hoeft te plaatsen omdat deze niet door de rienm wordt aangedreven. Klopt dit.

Dick


Inderdaad , in de T4 zit (bijna) dezelfde motor als in de Golf (III) .
In de T4 is het een ABL , in een Golf is het een AAZ .
Je kan een Golfblokje zo in je T4 lepelen , alleen de carter en oliepomp even overzetten want daar zit wat verschil op. En wat ook anders is , is de oliepeilstok . Bij een T4 zit er namelijk een lange peilstok (omdat de motor zo 'diep' zit) , en bij een Golfblok zit er een kortere peilstok in . Is op zich geen probleem , je kan er zo ook bij , maar de lange peilstok van de T4 is handiger.
En de inspuitpomp heeft een iets ander deksel met een aparte regeling op. Vandaar het verschil in PK's : de T4 heeft er 68 , de Golf heeft er 75 .
Voor de rest zijn de motoren dezelfde .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T5 2,5TDI+
T4-breaking for parts(sloper)
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 Bulli '69
T4 2.5TDI "werkbus"

Pascal-141
Avatar gebruiker
 
Berichten: 5614
Geregistreerd: vr jan 12, 2007 23:11
Woonplaats: Tussen Antwerpen en Brussel

Berichtdoor arjenm op za dec 08, 2007 23:20

Pascal-141 schreef:
arjenm schreef:Bedankt voor de tips tot dusver, de tip van de oliekoeler ga ik zeker bekijken. Bij mijn motor is in ieder geval een koeler geplaatst bij het oliefilter, tenminste daar wordt koelvloeistof doorgepompt.


Die standaard oliekoeler stelt echt niet zoveel voor , het is echt aan te raden een aparte oliekoeler (met thermostaat!) bij te monteren (bvb voor de radiator) als je de 1.9TD gaat tunen. De extra kost van de extra oliekoeler weegt niet op tegen de reparatiekosten van een in de soep gedraaide motor (omdat de olie te heet is geworden)
Door de extra oliekoeler kun je de olietemperatuur met 20° laten dalen.
Ik heb net zelf mijn 1.9TD "opgeschroeft" , en ga nu zo snel mogelijk een extra oliekoeler plaatsen (was niet op voorraad) want ik trek er regelmatig zware aanhangers mee (= extra thermische belasting)
:knipoog


Aangaande de oliekoeler heb ik al wat rond zitten neuzen op het net en dat hoeft niet al te veel te kosten. Maar dat betekent dat ik een aansluiting op het blok moet maken voor de oliekoeler en dat betekent volgens mij een opzetstuk plaatsen tussen het oliefilter.
Heb ik dit juist en waar kan ik die koeler het beste plaatsen?

Bedankt,

Arjen

arjenm
 
Berichten: 13
Geregistreerd: zo dec 02, 2007 19:06
Woonplaats: Alblasserdam

Berichtdoor arjenm op za dec 08, 2007 23:45

Ik heb nog wat rondgekeken en het de volgende site bekeken:
http://www.improve-tuning.nl/raceparts/Mocal/mocal.htm

hier worden een aantal oliekoeler genoemd, welke zou volgens jullie handig zijn.

Tevens is er een aansluitset bij me geintegreerde thermostaat en aansluitslagen van een meter lang.

Kan ik me zo'n set uit de voeten?

Alvast weer bedankt,

Arjen

arjenm
 
Berichten: 13
Geregistreerd: zo dec 02, 2007 19:06
Woonplaats: Alblasserdam

Berichtdoor Multivan Generation op zo dec 09, 2007 9:08

Ik heb in Essen op de motorshow dit zien liggen:

Afbeelding

en deze:

Afbeelding

Misschien kun je er je voordeel mee doen, en anders zijn het misschien ook leuke plaatjes voor anderen :knipoog
Afbeelding
Er zijn weer digitale paaseieren verstopt op onze site.. :-)

Multivan Generation
Avatar gebruiker
 
Berichten: 18277
Geregistreerd: zo jan 14, 2007 15:41
Woonplaats: Zeeland (Oost)

Berichtdoor Pascal-141 op zo dec 09, 2007 15:02

Multivan Generation schreef:Ik heb in Essen op de motorshow dit zien liggen:

Afbeelding

en deze:

Afbeelding

Misschien kun je er je voordeel mee doen, en anders zijn het misschien ook leuke plaatjes voor anderen :knipoog


Ik heb die Racimex stand ook gezien , Peter . Maar helaas kon je daar niks kopen , en werden er ook geen prijzen gegeven . Mooi is dat , waarom hebben ze daar dan een stand ??? Toen ik dat vroeg , antwoordden ze me daar : "enkel om wat uitleg te geven , meneer" . Ach ja .. Dan koop ik wel bij de concurrentie :knipoog
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4 California Generation 2.5TDI
T5 2,5TDI+
T4-breaking for parts(sloper)
T3 trackdayspeeltje in opbouw
T2a 1.6 Bulli '69
T4 2.5TDI "werkbus"

Pascal-141
Avatar gebruiker
 
Berichten: 5614
Geregistreerd: vr jan 12, 2007 23:11
Woonplaats: Tussen Antwerpen en Brussel


Volgende

Keer terug naar VW T4

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten