Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vermogen 1.9 TD (ABL)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

arjenm schreef:Ik heb nog wat rondgekeken en het de volgende site bekeken:
http://www.improve-tuning.nl/raceparts/Mocal/mocal.htm

hier worden een aantal oliekoeler genoemd, welke zou volgens jullie handig zijn.

Tevens is er een aansluitset bij me geintegreerde thermostaat en aansluitslagen van een meter lang.

Kan ik me zo'n set uit de voeten?

Alvast weer bedankt,

Arjen
Mocal is een topmerk aangaande oliekoelers , dus dat zit zeker goed :knipoog
Neem best de 16 rij-ige koeler (330mm breed).
En inderdaad de aansluitkit met gintegreerde thermostaat is het beste .
En inderdaad , de adaptor word tussen het aansluitblok op de motor en de filter geplaatst. Dus gewoon de oliefilter eraf draaien , de adaptor monteren , en dan een nieuw oliefilter (icl. nieuw olie) monteren en klaar.
De oliekoeler zelf kun je middels een montageset net voor je gewone radiator (achter de grille) plaatsen.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
arjenm
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 dec 2007, 18:06
Locatie: Alblasserdam

Bericht door arjenm »

Is er daadwerkelijk onderzoek gedaan naar stijging van de olietemperatuur na het tunen en is het echt zo ernstig? (wie weet waar ik die info kan vinden)
Hoeveel warmer wordt de olie en wat is de kritische grens?

Het plaatsen van een oliekoeler kan toch best zonder thermostaat, want olie zal in een werkende motor met een goed werkend koelsysteem toch niet te koud worden???
De motor wordt toch via het 'gewone' koelsysteem gewoon op temperatuur gehouden.
Ik vraag dit omdat je helemaal geen zicht hebt op je olietemperatuur en dus ook niet op een defecte thermostaat in een oliekoeler en dan zit ie er zeker voor niets tussen!

Op een 2.5 TDI die ook veel meer vermogen moet leveren is toch ook geen extra oliekoeler geplaatst?

Bedankt,

Arjen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

arjenm schreef:Is er daadwerkelijk onderzoek gedaan naar stijging van de olietemperatuur na het tunen en is het echt zo ernstig? (wie weet waar ik die info kan vinden)
Hoeveel warmer wordt de olie en wat is de kritische grens?

Het plaatsen van een oliekoeler kan toch best zonder thermostaat, want olie zal in een werkende motor met een goed werkend koelsysteem toch niet te koud worden???
De motor wordt toch via het 'gewone' koelsysteem gewoon op temperatuur gehouden.
Ik vraag dit omdat je helemaal geen zicht hebt op je olietemperatuur en dus ook niet op een defecte thermostaat in een oliekoeler en dan zit ie er zeker voor niets tussen!

Op een 2.5 TDI die ook veel meer vermogen moet leveren is toch ook geen extra oliekoeler geplaatst?

Bedankt,

Arjen
Een getunde 1.9TD heeft snel last van TE hete motorolie (bij stevig gebruik) , dat is algemeen gekend hoor. Vele getunde 1.9TD rijders hebben er een extra olietemperatuurmeter bijgeplaatst. Bij intensief gebruik kan de olietemp. al snel oplopen tot 130° , en als je weet dat de oliekwaliteit al begint achteruit te gaan vanaf 120° dan weet je dat het zeker niet gezond is voor de levensduur van je motor.
Ideale bedrijfstemperatuur is 90° , als je je motorolie ook op die temp. kan houden is dat ideaal. Zonder extra oliekoeler haal je dat niet , dan word de olietemp. heter.
Een extra oliekoeler zonder thermostaat is zeker niet aan te raden omdat dan je olie zo langzaam opwarmt dat het veel extra slijtage betekend voor je motor , want een motor maakt het meeste slijtage in koude toestand. Watertemperatuur wil niks zeggen , en heeft ook weinig belang . Het is de olietemperatuur dat van het grootste belang is voor je motor.
Door de thermostaat in de oliekoeler blijft het extra circuit afgesloten tot de olie +/-90° heeft , dan pas gaat de olie ook circuleren door de extra koeler.
Door de oliekoeler met thermostaat te plaatsen , kun je de motorolie op een 90 a 100 ° houden , da's ideaal.

Je zegt "op een 2.5TDI die ook veel meer vermogen moet leveren is toch ook geen extra oliekoeler geplaatst" . Er zit , net zoals op de 1.9TD , een originele oliekoeler op (type water-olie koeler) , dus een watergekoelde oliekoeler.
Een 2.5TDI heeft veel minder last van hoge olietemperaturen dan de 1.9TD's . Dat komt omdat de TDI's een moderner concept zijn , dan de "antieke 1.9TD" .
Doe maar eens de test = start s'morgens met koude motor, de beide motoren , de 1.9TD is binnen de 10 minuten op temperatuur (90°) , terwijl de 2.5TDI na +30 minuten nog steeds niet warm is , hij zal dan amper 60-70 graden hebben. :knipoog De TDI's hebben een veel beter thermisch rendement dan de 1.9TD .
O ja , de 2.5TDI heeft van bij het originele ontwerp 140PK , voor de T4 werd dit vermogen dus "dichtgeknepen" , het gehele ontwerp (dus ook olietemp. werd dus berekend op dat vermogen van 140PK) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
arjenm
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 dec 2007, 18:06
Locatie: Alblasserdam

Bericht door arjenm »

Ik overweeg deze oliekoeler te bestellen:
http://shop.vw-bus.com/product_info.php ... ehler.html

Ik was tevens verbaasd over de prijzen, dat is een stuk beter als bij de VW-dealer op de hoek!
(bv een gloeibougie voor 7 euro)

Gr. Arjen
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Dat lijkt me een mooi setje ,voor een mooie prijs .
:jump
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

O ja , ik ga vanavond mijn reeds bestelde oliekoeler afhalen . Ik hoop die een van de komende avonden te monteren , ik laat wel weten hoe het gegaan is , en wat het resultaat is. :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

@ Pascal,
wil je dan ook foto's van tijdens de montage maken, dan zou ik die bij het artikel over motorische tuning kunnen gebruiken?

Alvast dank en groeten vanuit Hamburg :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:@ Pascal,
wil je dan ook foto's van tijdens de montage maken, dan zou ik die bij het artikel over motorische tuning kunnen gebruiken?

Alvast dank en groeten vanuit Hamburg :lach
Owkee :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Hier een fototje van de oliekoelerset die ik gisteren ben gaan halen.
Ik hoop de set in de komende dagen eens te kunnen inbouwen :lach
Afbeelding
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie