Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Porta Potti op een schuifplank

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Porta Potti op een schuifplank

Bericht door Hanz »

Veel California rijders hebben de Porta Potti in het rechter keukenkastje staan. Niet zo gek want dat past precies. Alleen het er weer uithalen is lastig. De Porta Potti weegt bedrijfsklaar zo’n 15 kilo en is aan alle kanten spekglad, dus weinig houvast.
Zelf had ik de bodem van het kastje al verhoogd zodat ik de Porta Potti niet over de drempel hoefde te tillen.
Laatst vond ik een paar telescopische rails die onder een uitschuifbare afvalbak van Ikea hadden gezeten. Het bleek dat deze rails precies in het kastje passen. Tijd dus voor een meer comfortabele oplossing.
De drempel van het kastje voorzichtig verwijderd. Deze zit met een twee grote nieten links en rechts vast en met een stuk of zes nieten van onderaf uit de vloer. De nieten links en rechts met een beetje beleid eruit trekken en vervolgens de drempel naar boven toe van de andere nieten los wrikken. De uitstekende nieten afknippen en met een klein vijltje glad afwerken.
Daarna de rails bevestigd. Het uitschuifdeel van de rails loopt net vrij van de vloer. Helemaal uitgeschoven zit het uiteinde ongeveer 2 mm boven de vloer. Als de Porta Potti gebruikt wordt heeft de rail voldoende speling om een klein stukje door te buigen en steunt het witte plastic nokje aan het uiteinde op de vloer zodat het schuifmechanisme niet te zwaar belast wordt.
Op de rails een vloertje van trespa plaat. Lekker stevig en glad materiaal dat niet te dik is. Aan de voorkant onder dit trespa plaat een latje gelijmd waar de drempel weer tegen aan geschroefd is. De drempel wel eerst een paar cm smaller gemaakt zodat hij bij het uitschuiven onder de openstaande deur door kan en net los van de vloer blijft. Aan de drempel een bescheiden handgreep bevestigd. De trespa plaat vervolgens in de juiste positie op de rails gelijmd.
Het afgezaagde randje van de drempel ga ik nog gebruiken om de gleuf in de vloer, waar de drempel zat, weer op te vullen.
Op de foto’s zie je hoe een en ander in de praktijk eruit ziet. Het werkt prima maar het steekt allemaal wel vrij nauw dus als je ook iets dergelijks wilt doen wel alles goed opmeten en uitproberen.
12.jpg
12.jpg (68.96 KiB) 7028 keer bekeken
De rails, ingeschoven en uitgeschoven
3.jpg
Kastje gesloten, alleen handgreep zichtbaar
4.jpg
Schuifplank ingeschoven
5.jpg
Schuifplank uitgeschoven
6.jpg
Porta Potti in de kast
7.jpg
En bedrijfsklaar
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door Rafke 108 »

Mooi!
Kan je hem nog gebruiken wanneer het bed opengeklapt staat? Of gebruik hem dan niet?
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door Pascal-141 »

Rafke 108 schreef: 20 mar 2017, 00:34 Mooi!
Kan je hem nog gebruiken wanneer het bed opengeklapt staat? Of gebruik hem dan niet?
Bij mij past de porta potti nog net voor het opengeklapte bed ,ja (ik gebruik de dezelfde wijze als Hanz , maar zonder de schuifrails )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door Hanz »

Rafke 108 schreef: 20 mar 2017, 00:34 Mooi!
Kan je hem nog gebruiken wanneer het bed opengeklapt staat? Of gebruik hem dan niet?
Ja, dat gaat goed. Als het bed uitgeklapt is dan blijft het rechter kastdeurtje volledig vrij. Juist 's nachts is dit erg handig want met uitgeklapt bed is het nog wat krapper in de auto en lastiger om de Porta Potti uit het kastje te tillen zonder de reisgenoten wakker te maken. Dat gaat nu dus heel makkelijk en bijna geruisloos. Op de foto de Porta Potti in nachtelijke bedrijfsstand.

20170320_085427.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door Rafke 108 »

Schitterende oplossing!
Mijn vraag klonk misschien raar maar heb niet zoveel ervaring met porta pottis... vorig jaar had ik er eentje mee naar Busfest en die kwam me daar aardig van pas, echter wegbergen deed ik hem toen niet (sliep alleen in de bus). Bij mijn bus komt het bed wat meer naar voor, en ondanks dat ik een schuifdeurtje heb zou de PP er denk ik niet uit geraken vermeod ik.
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door Hanz »

Ja, een Caravelle is natuurlijk anders ingericht dan een California. Of gaat het om de T6 California? Maar misschien geeft het inspiratie om zelf een passende oplossing te bedenken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door Rafke 108 »

Hanz schreef: 21 mar 2017, 09:42 Ja, een Caravelle is natuurlijk anders ingericht dan een California. Of gaat het om de T6 California? Maar misschien geeft het inspiratie om zelf een passende oplossing te bedenken.
t Ging inderdaad over de California... in de caravelle heb ik geen kastjes dus daar kan ik de PP enkel kwijt onder een mooi hoesje :)
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door Pascal-141 »

Rafke 108 schreef: 22 mar 2017, 02:02
Hanz schreef: 21 mar 2017, 09:42 Ja, een Caravelle is natuurlijk anders ingericht dan een California. Of gaat het om de T6 California? Maar misschien geeft het inspiratie om zelf een passende oplossing te bedenken.
t Ging inderdaad over de California... in de caravelle heb ik geen kastjes dus daar kan ik de PP enkel kwijt onder een mooi hoesje :)
Raf , je kan het binnenkort bij mij in Mammutpark eens bekijken , en desnoods ook in jouw Cali eens passen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door Rafke 108 »

Pascal-141 schreef: 22 mar 2017, 07:38
Rafke 108 schreef: 22 mar 2017, 02:02
Hanz schreef: 21 mar 2017, 09:42 Ja, een Caravelle is natuurlijk anders ingericht dan een California. Of gaat het om de T6 California? Maar misschien geeft het inspiratie om zelf een passende oplossing te bedenken.
t Ging inderdaad over de California... in de caravelle heb ik geen kastjes dus daar kan ik de PP enkel kwijt onder een mooi hoesje :)
Raf , je kan het binnenkort bij mij in Mammutpark eens bekijken , en desnoods ook in jouw Cali eens passen .
Doen we!
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door eindgebruiker »

Een mooi idee. Ik probeer dit ook in mijn California, maar het luistert inderdaad erg nauw. In het kastje passen telescooprails van 350mm. Standaard schuiven die 350mm uit. Als ik de Porta Potti dan uitschuif kan net de deksel niet ver genoeg omhoog, waardoor die weer dichtvalt.
Er zijn wel "overuittrekbare" rails, zoals deze http://www.jekazet.nl/ladegeleider-ulf- ... onder.html, die gaat tot 375mm. Maar dan wordt het meteen weer flink prijzig. Iemand nog tips?
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door odorf »

Wij hebben een kleiner plankje en simpele korte schuifrails. Ik gebruik het schuifplankje alleen om de porta-potti makkelijk uit het kastje te krijgen. Daarna zet ik hem op de grond.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4677
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door Hanz »

Ik heb inderdaad dubbel uittrekbare schuifrails gebruikt. Die kwamen onder een afvalbak van Ikea vandaan. De lengte van de rails is ongeveer 30 cm maar uitgetrokken zijn ze ongeveer 68 cm. Ze steken dan 37 cm voor het kastdeurtje uit en dat is voldoende om de PP met open deksel te gebruiken. Een en ander is ook te zien op de foto's bij mijn startbericht in dit topic. De afvalbak van Ikea is in hun assortiment vervangen door een ander type maar het lijkt of daar soortgelijke schuifrails onder zitten. In ieder geval een stuk goedkoper dan die in de link van eindgebruiker. De afvalbak compleet met twee schuifrails kost € 36,-
In deze link een beschrijving van Ikea waarin een en ander te zien is. Hoop dat dit helpt. https://www.ikea.com/nl/nl/assembly_ins ... -4_pub.pdf
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door eindgebruiker »

Alleen het afvalbakframe met de rails is zelfs maar €20: https://m2.ikea.com/nl/nl/p/utrusta-uit ... -70246112/
Dank voor de tip!
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door Mickel Moen »

Mooi gedaan. :yes

Ik heb een vergelijkbare oplossing.

Afbeelding

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10 ... os-op.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Porta Potti op een schuifplank

Bericht door kroonhome »

Hoi allemaal,
Zoals Hanz ook al aangaf heb ik inmiddels mijn Porta Potti ook al ruim 11 jaar in het keukenkastje staan op een verhoogd vloertje, zie foto's:
Porta Potti op vloertje
Porta Potti op vloertje
verhoogde vloertjes (2007)
verhoogde vloertjes (2007)
In de verhoogde vloertjes heb ik gereedschap en de startkabels zitten, zie foto's:
vloertje op de werkbank
vloertje op de werkbank
Wat aldoor lastig is gebleven is het telkens de Porta Potti eruit en erin tillen :muur
Deze topic heeft mij ook weer aan het denken gezet om dit probleem te ondervangen, zonder het interieur aan te passen...…. :groteogen
Wordt vervolgd,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Plaats reactie