Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door NLinGER »

Goede morgen,

Wij zijn druk bezig ons busje aan te passen voor het komende campeerseizoen. Wij hebben een verlengde T4 met Reimo Aeroline glasvezelversterkt polyester vast hoogdak. Tussen het hoogdak en het oude dak zit een Reimo Multirail. Nu heb ik een Fiamma F45s 300mm besteld op internet met adapters voor op de multirail. Nu blijkt dat dit niet past! Ik heb in de rekeningen van de oude eigenaar gekeken en de multirail is er eerst geplaatst en daar "bovenop" het verhoogde dak. Volgens mij kan ik nu geen zonnewering (met behulp van adapters) op mijn multirail monteren.

Hieronder wat foto's van het probleem:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De vraag is nu dus:
Zijn er andere adapters waarbij ik de zonnewering wel op de multirail kan bevestigen? Zo nee, kan ik de F45s dan met de "standaard" wandmontage adapters die bij de F45s meegeleverd zijn op het verhoogde dak bevestigen? De luifel staat dan wel een beetje naar achter gekanteld, volgende de handleiding mag dit niet. Iemand ervaring hier mee?
Tevens heb ik op een duits forum gelezen dat een T3 met verhoogd dak zijn verhoogde dak moest verstevigen (hij had gewoon houten platen aan de binnenkant gebruikt). Is dit voor mij ook van toepassing, iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door Hanz »

De Reimo multirail en de adapters die jij hebt zijn bedoeld voor een T4 camper met hefdak. Dat blijkt ook duidelijk uit de doorsnede tekening van de adapters. Zoals de rail nu gemonteerd is kan er alleen een losse luifel met pees gemonteerd worden in de onderste goot van de rail.
Fiamma heeft een groot assortiment adapters, zie hier: http://www.fiammastore.nl/luifel-acceso ... ow/90.html
Daar zit er vast wel een bij die direct op je dak gemonteerd kan worden. Of het dak dit zonder aanpassing aan kan weet ik niet, ik weet niet hoe dit dak is opgebouwd en van welk materiaal.

Sorry, lees nu dat het glasvezelversterkt polyester is. Dat lijkt mij behoorlijk sterk. Ik zou wel kijken of je meer dan twee adapters kunt plaatsen zodat de krachten meer verdeeld worden. Als de zijkant van het dak niet teveel gebogen is (in de lengte) dan kan je wellicht 3 of 4 adapters plaatsen, sommige eventueel met een opvulplaatje erachter.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door NLinGER »

@bobv: Het aan de voor en achterkant erin schuiven van de adapters heb ik reeds geprobeerd. Dat is geen optie.

@Hanz: Dank voor de link. Ik zie twee mogelijkheden. Eigenlijk drie.
De eerste mogelijkheid is de "kit high roof adapter westfalia" (http://www.fiammastore.nl/kit-high-roof ... falia.html). Hierbij zie ik ook dat de luifel wat naar achter hangt. Hierbij is ook gelijk mijn vraag of dit kan beantwoord (volgens de handleiding mag dit niet..). Deze adapters lijken vrijwel indentiek aan de "standaard" adapters die al bij de luifel zaten. Het enige verschil is volgende mij het grijze vlak (gummy/plastic?) tussen het dak en het stalen deel van de adapter.
De tweede mogelijk is de "Kit Fiberglass Roof" (http://www.fiammastore.nl/kit-fiberglass-roof.html). Hierbij kit je de beugels op de bus. Pwah, dat durf ik toch niet aan. Liever boren, dan kitten.
De derde mogelijk zijn de standaard adapters / bevestigingen.

Ik ga een mail schrijven aan Reimo wat zij als fabrikant voor mijn dak adviseren. Als iemand anders een zelfde soort dak heeft hoor ik graag hoe jullie dit aangepakt hebben.

Ik heb ook reeds op andere (duitse) fora gekeken, maar niemand schijnt mijn dak (de Aeroline) te hebben. Hierbij de linkjes:
http://www.t4forum.de/wbb3/board19-tech ... montieren/
https://www.bulliforum.com/viewtopic.php?t=56764
https://www.bulliforum.com/viewtopic.php?t=64110
http://www.motor-talk.de/forum/markise- ... 76019.html
http://www.t4forum.de/wbb3/board19-tech ... and-tipps/

Ik ben er in ieder geval ondertussen wel van overtuigd dat het gaat lukken (ik was even bang dat het helemaal niet mogelijk was :nuts ). Meer werk gaat het in ieder geval zijn, alles is aan de binnenkant van het dak geisoleerd en bekleed.... Enfin, het enige wat ik mij nog afvraag of ik mijn dak moet verstevigen. Jullie horen nog van mij!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door Hanz »

Bij de "Kit Fiberglass Roof" hangt de luifel wel weer recht en je kunt deze natuurlijk ook gewoon met bouten vast zetten. Alleen zelf even de gaten boren in de adapters en er misschien een rubber plaatje achter doen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door NLinGER »

Ja dat is waar, maar zo scheef is mijn dak nu ook weer niet (zie foto's). De westfalia daken zijn volgens mij even scheef....
Daarnaast zit er nogal een prijsverschil in de twee adapter systemen zeg! Die F45s is me al een rib uit mijn lijf :p ;) Zeker als ik 3/4 adapters wil gebruiken. Waar ik overigens niet vanuit ga....
De mail naar Reimo is eruit. Heb gevraagd of het kan met de goedkopere adapters (kit high roof adapter westfalia) en of ik het dak moet versterken.
Ik ben benieuwd, even afwachten nu.
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door Catsailor »

Mijn fiama 45 hangt volgens mij met zeer eenvoudige beugels (zelf te maken) aan het reimo dak...wil dr evt wel een paar foto,s van maken.
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door NLinGER »

Graag!
En dan heb ik gelijk de volgende twee vragen: wat voor type dak heb je? Er zijn er geloof ik 3 van Reimo voor de T4. Heb je het dak aan de binnenkant ook verstevigd?
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door NLinGER »

Ik heb zojuist ook antwoord gekregen van Reimo. Ik kan beide reeds beschreven adapters gebruiken. Ik MOET het hoogdak van binnen echter versterken met platen hout of staal.
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door Catsailor »

NLinGER schreef: 24 apr 2017, 09:40 Graag!
En dan heb ik gelijk de volgende twee vragen: wat voor type dak heb je? Er zijn er geloof ik 3 van Reimo voor de T4. Heb je het dak aan de binnenkant ook verstevigd?
Sorry voor de late reactie!.nog op vakantie! Ga nu ff een paar foto,s voor je maken.
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door Catsailor »

20170426_175959-800x450klein.jpg
20170426_180020-800x450klein.jpg
20170426_175930-800x450klein.jpg
20170426_175801-800x450klein.jpg
20170426_175829_crop_570x183.jpg
20170426_175829-800x450klein.jpg
Fiamma hangt aan een dubbelschalig dak binnen kant versterkt met plaatjes , mocht je meer willen weten.. hoor ik het wel.
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door Catsailor »

Nog eentje van de voorkant!
20170426_180358-800x450klein.jpg
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door NLinGER »

Bedankt voor de foto's Catsailor!

Helaas voor mij kan mijn F45s ook niet op jou manier monteren. Door die verdomde multitail heb ik niet genoeg plek op een fatsoenlijke manier gaten te boren. Kijk maar op de volgende foto:
Afbeelding

Ik heb nu 2 U-adapters (http://www.fiammastore.nl/fiamma-adapter-u.html) en 2 B-adapters (http://www.fiammastore.nl/fiamma-adapter-b.html) besteld en ga het geheel dit weekend montieren. Moet ook wel. Maandag gaan we vier weken naar Italie.

De 2 B-adapters moet ik ook nog doormidden zagen om ervoor te zorgen dat ze zo Afbeelding kan monteren, lekker handig bedacht van Fiamma....

In de tussentijd (bestelling voor de adapters gaat erg moeizaam) heb ik binnen een 120Ah HH-accu, usb opladers, scheidingsrelais, kabels, zekeringen, massaschakelaar, druppellader voor als we op walstaan gemonteerd.

Als het geheel hangt zal ik foto's maken.
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door NLinGER »

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd, ik heb alles op de laatste 2 dagen voor de vakantie aan de bus gemonteerd! Maar tijdens onze vakantie in Italie hebben we ervan genoten. Het spaart een hoop tijd in vergelijking met doek en stokken. Zeker als je zoals wij elke dag op een andere plek staan.
Hieronder de foto‘s en een beschrijving hoe ik het geheel gemonteerd heb. Het spreekt namelijk allemaal niet zo voorzich.

Stap 1: Bekleding en isolatie verwijderen.
Dit gaat vrij eenvouding met een plamuurmesje.
Stap 2: Het afmeten van de onderste boorgaten (voor de U-profielen).
Ik heb een touwtje aan de bus getaped om een horizontale lijn te krijgen. De multirail hangt namelijk niet recht! Op de allerlaatste foto is dit duidelijk te zien. Ook goed opletten dat je onderste boorgaten niet te hoog of te laat zijn. Anders kun je enerzijds de platen en bouten aan de binnenkort niet meer bevestigen of anderzijds de eventueel aanwezige ramen niet meer openen!
Stap 3: Boren van de onderste boorgaten.
Tip: gebruik een houtboor. Ik heb eerst een staalboor gebruikt, maar dat gaat te snel door het kunstof en beschadigd de hele boel. Zie het verschil tussen de onderste en bovenste boorgaten op de foto’s
Stap 4: U-profielen tijdelijk vastzetten.
Gewoon even de bijgeleverde plaatjes en moeren aan de binnenkant op de bouten draaien.
Stap 5: T-profielen aanpassen.
Een van de uiteinden moet men van het T-profiel afzagen. Ik ben zo dom geweest op het lange deel van beide T-profielen af te zagen. Dat was niet handig want ik heb het achterste T-profiel moeten verbuigen in de werkbank (en daardoor wordt het alu natuurlijk veel zwakker). De afbeelding van Fiamma van mijn vorige bericht is dus fout! Als er verloop in het dak zit het lange stuk eraf zagen. Als er geen verloop in het dak zit (dat is achter zo bij de Reimo Aeroline) dan het korte stuk afzagen.
Vervolgens moet men gaten in de het T-profiel boren als het lange stuk afgezagen is. Vervolgens even met een vijl zorgen dat het vierkantjes worden zodat de bouten goed in het gat blijven zitten (zie foto’s).
Stap 6: Het afmeten van de bovenste boorgaten (voor de T-profielen).
Even de T-profielen op de U-profielen monteren. Vervolgens aftekenen en weer een aantal gaten boren.
Stap 7: T-profiel tijdelijk vastzetten.
Dit is wel zo handig om te bepalen hoeveel rubbers er onder het T-profiel moeten komen. Tevens heb ik dit gedaan om te kijken of er geen scherpe delen van de adapters tegen de bus kunnen komen als de adapters door het rijden van de bus 1 of 2 mm bewegen. Alles zat bij mij muurvast. Alleen achter heb ik 2 hele en 1 halve rubber ringetje per gat moeten gebruiken omdat ik dus het verkeerde deel van de T-adapter heb afgezaaid. Ook heb ik het afgezaagde deel heel goed rond gevijld.
Stap 8: Houten platen
Ik heb houten platen van 5x300x300 mm gebruikt. Eerste uiteraard alles opgemeten, afgezaagd en met sikaflex 252 aan de binnenkant geplakt. Gaten boren terwijl iemand anders aan de binnenkant de platen vast heeft (dit kan ook voor het kitten, maar let op dat de gaten zeer waarschijnlijk niet haaks in het hout gaan! Daarom heb ik het dus erna gedaan). Dan de adapters er weer op en 1 nacht of dag laten uitharden.
Stap 9: Boorgaten dicht kitten.
De volgende dag heb ik wat kit onder de rubbers en in de boorgaten gedaan zodat er geen water in de bus kan komen.
Stap 10: Isolatie en bekleding aanpassen.
Ik heb de isolatie op de plekken van het hout weggehaald. Er is nu alleen nog bekleding aanwezig op de delen waar hout aanwezig is. De rest van de isolatie en de bekleding weer terug op zijn plaats doen en vast kitten. Van binnen zie je nu helemaal niets van het hout en de bouten.
Stap 11: Luifel aan de adapters monteren volgens de handleiding.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De luifel gaat geen kant op. We hebben 4600km gereden in onze vakantie in Italie en hij zit muurvast.

Dat was het weer. Succes aan alle die het hetzelfde voor hebben.

Groeten,
Dennis
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door Hanssyncro »

Ziet er goed uit Dennis.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fiamma F45s op Reimo multirail of aan verhoogde dak

Bericht door Multivan Generation »

Netjes hoor :toppie
Plaats reactie