weetjewel forum gebruikt cookies voor een optimaal gebruiksgemak van de website.
Als je op weetjewel blijft ga je hier mee akkoord
klik op de link voor meer info http://www.weetjewel.nl/cookies.htm

Rest bmp na 5 jaar oud

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Mister Green

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Mister Green » ma feb 27, 2017 23:12

Ik heb een bus uit duitsland en heb een taxatie rapport met gebruikers schade laten maken.
Kost een paar centen (150€ ex) maar ik heb nu een berekening die uitkomt op 174€ bpm.
Meteen een berekening voor camper ervan laten maken, dus kan personenbus nu invoeren en meteen wijzigen.

Beckontheroad

Bericht door Beckontheroad » ma feb 27, 2017 23:44

Mister Green schreef:Ik heb een bus uit duitsland en heb een taxatie rapport met gebruikers schade laten maken.
Kost een paar centen (150€ ex) maar ik heb nu een berekening die uitkomt op 174€ bpm.
Meteen een berekening voor camper ervan laten maken, dus kan personenbus nu invoeren en meteen wijzigen.

berekening voor camper...?
BPM betaal je alleen over het "bus-deel. camper gerelateerde onderdelen betaal je geen BPM over....

JB
Laatst gewijzigd door Beckontheroad op di feb 28, 2017 3:02, 1 keer totaal gewijzigd.
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

Beckontheroad

Bericht door Beckontheroad » ma feb 27, 2017 23:48

otzie schreef:
Leg eens uit? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
heel makkelijk, eerst goed alles uitzoeken, en daarna pas de keuze's maken mbt de aanschaf van de bus.
wij wilde een jonge bus, toen wij onze bus kochten was deze precies 4 jaar oud.

belangrijk aspect is dat een camper altijd een personenauto is en geen bedrijfsauto.
als je dus het "juiste" model op papier koopt dus "mpv of personenauto" ipv bedrijfsauto, sla je de stap bij de belastingdienst over :yes

op deze manier heb je dus een jonge bus, waar je geen bpm voor hoeft te betalen,
wel is het zo dat deze busjes over het algemeen ook wat hoger geprijsd zijn omdat deze redelijk jong zijn
en er ook nog flink wat geld "rest bmp" in zit.(de bpm is destijds wel betaald in tegenstelling tot bedrijfsbusjes)
(uitzondering is overheidsvoertuigen deze zijn bpm vrij)

busjes zijn er genoeg, maar de busjes met een "vol geel" kenteken maar erg weinig die ook fatsoenlijk zijn uitgevoerd,
de standaard kale taxibus van een bedrijf voor bijvoorbeeld luchthaven transport heeft doorgaans geen leuk vw-pakket of dsg-bak,
dus de spoeling is zeer dun

zodra je van bedrijfsbus naar personenauto gaat, moet je langs het belastingloket..
en afhankelijk van de leeftijd en opties van de bus willen deze nog een flinke duit ontvangen ivm de bpm

otzie
Otzie, kun je t nog eens uitleggen...? begrijp er nix van.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

Mister Green

Bericht door Mister Green » ma feb 27, 2017 23:49

Beckontheroad schreef:
Mister Green schreef:Ik heb een bus uit duitsland en heb een taxatie rapport met gebruikers schade laten maken.

berekening voor camper...?
BPM betaal je alleen over het "bus-deel. camper gerelateerde onderdelen betaalmiddel geen BPM over....

JB

hoe het precies zat weet ik ook niet, maar hij moest dan een iets andere berekening maken zei hij.

otzie

Bericht door otzie » di feb 28, 2017 7:42

JB
ik ga het proberen, in jip en janneke taal uit te leggen.

99% van alle transporter busjes wordt zakelijk gereden,
meestal in de uitvoering van transporter of multivan en een enkele als kombi/schuttle,
de kombi (in duitsland noemen ze deze uitvoering schuttle)

deze 99% van de busjes is "geboren" als bedrijfsbus, dus deze bus heeft als eerste eigenaar een bedrijf gehad,
die hier mee aan het rondtuffen is geweest, bijvoorbeeld een klusbus van een loodgieter.
bij aanschaf heeft hij geen bpm betaald (dus luxebelasting) omdat deze zakelijk werd ingezet
deze busjes zijn te herkennen aan een "bedrijfskenteken"
(kijk maar eens rond... dan valt het op dat ze andere letterreeksen hebben dan "personenauto's"

die overige 1% zijn kombi uitvoeringen of fabriekscampers, dus waaronder zo'n mooie california ,
deze is zo extreem duur omdat het een hele luxe bus is, waar bij nieuwprijs ook de volle roeffel bpm op betaald dient te worden
(zoals op elke personenauto in nederland)

ook op het kentekenbewijs staat, hoe deze bus in nederland geregistreerd is, als mpv/personenwagen of als bedrijfswagen
kijk bijvoorbeeld op ovi.rdw.nl om je kenteken te bekijken

voorbeeldje:
Afbeelding
Afbeelding

als je dus ervoor zorgt dat je een personenauto lees MPV koopt op papier, ipv een bedrijfsbus,
zie zien er voor het oog ongeveer hetzelfde uit, alleen voor de belastingdienst niet

een camper is altijd een personenauto, dus wanneer je een bus ombouwd welke op papier al personenauto is,
hoef je alleen naar de rdw om deze om te keuren naar camper, volgens mij waren wij 60.- kwijt aan de keuring

otzie
kombifornia dsg
on hold.. low&slow bug 1300 '68

bobv

Bericht door bobv » di feb 28, 2017 9:02

Ik denk dat prijsverschil tussen een bestel en een personenbus van dezelfde leeftijd en kilometerstand, groter is dan het bpm bedrag wat je na ombouw moet betalen.
Groeten
Bob
T4 2.5 TDI+ AJT, bj 2000 :yes

Beckontheroad

Bericht door Beckontheroad » di feb 28, 2017 10:23

otzie schreef:

JB
ik ga het proberen, in jip en janneke taal uit te leggen.

99% van alle transporter busjes wordt zakelijk gereden,
meestal in de uitvoering van transporter of multivan en een enkele als kombi/schuttle,
de kombi (in duitsland noemen ze deze uitvoering schuttle)

deze 99% van de busjes is "geboren" als bedrijfsbus, dus deze bus heeft als eerste eigenaar een bedrijf gehad,
die hier mee aan het rondtuffen is geweest, bijvoorbeeld een klusbus van een loodgieter.
bij aanschaf heeft hij geen bpm betaald (dus luxebelasting) omdat deze zakelijk werd ingezet
deze busjes zijn te herkennen aan een "bedrijfskenteken"
(kijk maar eens rond... dan valt het op dat ze andere letterreeksen hebben dan "personenauto's"

die overige 1% zijn kombi uitvoeringen of fabriekscampers, dus waaronder zo'n mooie california ,
deze is zo extreem duur omdat het een hele luxe bus is, waar bij nieuwprijs ook de volle roeffel bpm op betaald dient te worden
(zoals op elke personenauto in nederland)

ook op het kentekenbewijs staat, hoe deze bus in nederland geregistreerd is, als mpv/personenwagen of als bedrijfswagen
kijk bijvoorbeeld op ovi.rdw.nl om je kenteken te bekijken

voorbeeldje:
Afbeelding
Afbeelding

als je dus ervoor zorgt dat je een personenauto lees MPV koopt op papier, ipv een bedrijfsbus,
zie zien er voor het oog ongeveer hetzelfde uit, alleen voor de belastingdienst niet

een camper is altijd een personenauto, dus wanneer je een bus ombouwd welke op papier al personenauto is,
hoef je alleen naar de rdw om deze om te keuren naar camper, volgens mij waren wij 60.- kwijt aan de keuring

otzie
Heb nog steeds moeite je verhaal te volgen
-Een camper als invoer wordt belast naar het bus-equivalent en dus niet de volle camper outfit (!).
-Elk motorvoertuig dat wordt ingevoerd valt in beginsel onder het BPM regime (Motorfiets, auto, camper, truck..). Mogelijk dat de rest-BPM na x maanden nader tot nul is. Maar verder dient er betaald te worden aan de fiscus (er is er eentje die altijd zijn geld krijgt)

JB

jan2009

Bericht door jan2009 » di feb 28, 2017 11:25

bobv schreef:Ik denk dat prijsverschil tussen een bestel en een personenbus van dezelfde leeftijd en kilometerstand, groter is dan het bpm bedrag wat je na ombouw moet betalen.
Denk dat je een belangrijk punt over het hoofd ziet.
Een bedrijfsbus heeft als chassisno.WV1xxx en een personenbus WV2xxx
Deze laatste heeft originele gordelpunten achter en bevestigingspunten voor stoelen of banken , dit geeft bij een verbouwing veel minder sores om zitplaatsen op kenteken te krijgen.
Afbeelding
BASIC T4 2,5 TDI / 88 PK 2002 nr. 1182
Kampeer Bus Projekt : viewtopic.php?f=12&t=26491"

otzie

Bericht door otzie » di feb 28, 2017 18:11

ben nog even het hele verhaal aan het lezen..

moet er wel bij vertellen dat onze bus een originele nederlandse bus is (ex-overheid),
misschien dat hier verwarring door ontstaan is qua bpm.

- omdat onze bus bpm-vrij is scheelt dit aanzienlijk ik de aanschaf-prijs,
- de bus die wij hebben gebruikt voor het ombouw-project was een 9persoons transporter kombi
- op papier was dit af fabriek een "personenauto / MPV" chassisnummer begint met WV2 dus met alle gordelpunten
- dit heeft uiteindelijk na ombouw een leuke en betaalbare bus opgeleverd.

Afbeelding
kombifornia dsg
on hold.. low&slow bug 1300 '68

Scandibus

Bericht door Scandibus » di feb 28, 2017 20:52

otzie schreef:- omdat onze bus bpm-vrij is scheelt dit aanzienlijk ik de aanschaf-prijs
Ik neem aan in negatieve zin?
Jonge, BPM-vrije auto's zijn per definitie ook BTW-vrij, dus het zijn al personenauto's omdat de
vorige eigenaar(en) de auto reeds als personenauto in gebruik heeft gehad en de belastingen zaten al bij hun (nieuw-)prijs.
Maar dat zie je (bijna) altijd terug een een flink hogere occasion-aanschafprijs!

Ja, dan hoef je daar natuurlijk niet nog eens BPM en BTW voor betalen. :zwaai

AchterKoeker

Bericht door AchterKoeker » do apr 20, 2017 22:14

http://www.autoweek.nl/bpmcalculator

Ik had ook geen bpm betaald, omdat mijn bus een personenauto is.

Frits T5

Bericht door Frits T5 » wo apr 26, 2017 11:01

Ik probeer die calculator net !
Maar hij gaat niet verder terug dan 2010 voor een T5

De mijne is van 2005

afl

Bericht door afl » do apr 27, 2017 14:30

bedrijfsvoertuig schrijft in 5 jaar alle bpm af, personenauto en camper in 17,5 jaar. als je een camper maakt van een bedrijfsauto dan wijzig het gebruik en dus krijg je altijd te maken met rest bpm zolang als het bedrijfsvoertuig geen 17,5 jaar oud is. Er is wel een afschrijftabel overigens en na 5 jaar is er nog maar 24,4% over van de orignele bpm. Neemt niet weg dat een T5 van 5 jaar al snel aan 2500 euro rest bpm zit.

Plaats reactie