Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

roetfilter

vragen over de T5
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

roetfilter

Bericht door Rogier663 »

brokstuk voor sensor
brokstuk voor sensor
Hallo medeforummers,

Ik had de laatste tijd (3000 km) ook het idee dat mijn bus inhield, op de een of andere manier miste ik net even dat vermogen. Ik heb ook de vele verhalen gelezen over vastzittende schoepen van de turbo, roetfilter, gescheurde uitlaatspruitstukken, lmm. Ik dacht zelf toch op de een of andere manier te merken dat ie vaak aan het regenereren was, ik rook steeds een aparte lucht, en de motor stond bij stationair behoorlijk onregelmatig te draaien. Daarna was het onregelmatige lopen en die lucht weer weg maar het inhouden bleef. Foutmeldingen heb ik echter niet gehad.

Ik had dat roetfilter al lang op mijn lijstje staan dat ik graag zonder wilde maar was wel bang voor de eventuele foutmeldingen ed.

Uiteindelijk heb ik na wat speurwerk op het forum Peter Multivan Generaton een email gestuurd, hij heeft de software aanpassing al voor een aantal T5 rijders uitgevoerd. Peter beantwoorde mijn vragen en verzocht mij ook contact op te nemen met andere T5 rijders hier van het forum om te vragen naar hun ervaringen over de software aanpassing die hij gedaan heeft.

Na met deze personen contact te hebben gehad een afspraak met Peter gemaakt en daar ben ik gisterochtend heen gegaan. Peter heeft mijn software uitgelezen en verstuurd voor de aanpassingen, daarna hebben we (peter) het roetfilter er onder vandaan gehaald en de boosdoener van mijn bevindingen kwam snel tevoorschijn: een brok van het roetfilter lag in de uitstroom opening voor de sensor (waar heb ik dat eerder gelezen op het forum :nuts ). Het roetfilter hebben we leeg gemaakt, dat is trouwens niet zo maar ff gebeurd zeg, en na de koffie terug geplaatst. Ondertussen was de software klaar en heeft Peter deze in de motorcomputer van mijn bus ingeladen. Daarna starten en....heerlijk snorren!! Met de laptop een uitvoerige test rit gemaakt (leuke weggetjes hoor daar in Zeeland) en uiteindelijk goed bevonden. Niet alleen het roetfilter is aangepast ook zijn er een paar paardjes en NM-tjes bijgekomen, ik kan niet anders zeggen: super!!! :yes Peter, bedankt nog!!

Voor degene die nog twijfelen over dat roetfilter, ik zeg: DOEN

(oja, ik heb dit laten doen bij 140.000km)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: roetfilter

Bericht door Multivan Generation »

Graag gedaan Rogier,
en de proefrit was :yes

Voor de duidelijkheid en de oud-T4 rijders die nu een T5 rijden,
ik werk samen met Johan, en dat is de persoon die vroeger de chiptuning voor Marja deed.
Hij heeft dus ruim 15 jaar ervaring met TDI's tunen en kent alle ins en outs van die motorcomputers en software.
Hij beperkt zich ook alleen tot TDI's..

Na een gesprekje met Rogier, heeft Johan gemaakt wat ik aangaf, en dat was precies raak :jump
Weer een tevreden T5-rijden die roetfilterloos(leeg) door het leven gaat..

Rogier, geniet er van.. en je bus rijdt nu machtig :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: roetfilter

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

Het rijdt zalig hé zo zonder roetfilter
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Rico
Berichten: 563
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:19

Re: roetfilter

Bericht door Rico »

Ik heb een aantal jaren geleden ook na een tip van Peter m'n T4 laten chippen bij Johan. En da's prima bevallen. Johan is een beetje een TDI-nerd, en daar moet je het van hebben.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: roetfilter

Bericht door Jakob G »

Hallo WJW-ers,

Wij hebben de t5.tdi.63kw.2005 a 44.000 kilometers met roetfilter, die lijkt ook wel wat in te houden, en maakt een vreemde Bzzz geluid als we met extra gas geven optrekken naar een hogere versnelling, een buurman heeft het zelfde gehad met een T4.

Met chiptuning rijd de bus dan ook een stuk zuiniger?? sneller is voor ons niet belangrijk maar wel dat we goedkoper ons T5-campertje op de weg kunnen houden, vandaar ook elders op het forum de vraag over voordelig camper verzekering met een goede dekking.

Groet,
Jakob G.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: roetfilter

Bericht door Pascal-141 »

Jakob G schreef:Met chiptuning rijd de bus dan ook een stuk zuiniger??
Ja :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: roetfilter

Bericht door Jakob G »

Jakob G schreef:Hallo WJW-ers,

Wij hebben de t5.tdi.63kw.2005 a 44.000 kilometers met roetfilter, die lijkt ook wel wat in te houden, en maakt een vreemde Bzzz geluid als we met extra gas geven optrekken naar een hogere versnelling, een buurman heeft het zelfde gehad met een T4.

Met chiptuning rijd de bus dan ook een stuk zuiniger?? sneller is voor ons niet belangrijk maar wel dat we goedkoper ons T5-campertje op de weg kunnen houden, vandaar ook elders op het forum de vraag over voordelig camper verzekering met een goede dekking.

Groet,
Jakob G.
Het Bzzzzz geluid is nu erger geworden, we durven er niet grote stukken mee te rijden, :T5muur
moet met een grote beurt de voorfront er ook af, dan ken alles in een keer gedaan worden eerst overal de bouten aandraaien, en eventueel voelen of er ook nog iets ander los zit, vind het nog als wat er aan te moeten beginnen met de T3-campertje die we eerst hadden was het allemaal makkelijker je kon dingen doen en er kon niet gouw iets mis gaan, maar je ik moet wel, heb nog een T4 werkboekje misschien staan daar wat basis dingen in die overeen komen met de T5 ??? :werkaanT4

En nog even over de roetfilter is die niet met een roet oplosser schoon te spuiten onder druk???
Na een paar keren zou hij dan weer als nieuw zijn, stel de roet uitstoot normen worden aangescherpt, dan moet er als nog een roet filter geplaatst worden. :T4politie

Groet,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
teevijf
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2007, 20:12

Re: roetfilter

Bericht door teevijf »

Jacob, als ik het zo lees zou ik de bus maar gewoon naar de garage brengen.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: roetfilter

Bericht door harry t5 191 »

@Jacob,heb je er wel een roetfilter onder zitten?
Of verwar je dit met een roetcat,deze wil namelijk wel eens losse ingewanden hebben.
Dan zou ik deze vervangen voor een pijp.
Ik weet niet waar je prezies woont maar ga anders eens bij VVT tuning in Marum langs.
Deze kunnen je vast wel met raad bijstaan.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: roetfilter

Bericht door ronald tdi »

Als bij de rdw geregistreerd staat dat je geen filter hebt kan je deze rustig laten verwijderen.
Let wel even ertussen uit is niet even, hij zit strak achter het blok en onder de tunnel zeg maar, niet de perfecte plek....


Ohja je kenteken invullen op de site van de rdw en je ziet of de filter aanwezig moet zijn...
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: roetfilter

Bericht door Jakob G »

teevijf schreef:Jacob, als ik het zo lees zou ik de bus maar gewoon naar de garage brengen.
Beste teevijf,

We moeten elk dubbeltje om draaien,
We krijgen in eens €70,- minder huur toeslag,
betalen €565,- huur,
Ruim €300,- ziekenfonds,
van de een uitkering van €1100,- , blijft er 235,- over, waar nog van alles af gaat, en moeten er ook nog van leven.

We hopen ook een beetje dat we wat hulp kunnen krijgen van ons forum, maar verwacht het niet, dus probeer aan info te komen om het zelf te doen, wel heel voorzichtig in verband met mijn dubbele buik litteken breuk, die in een keer kan door breken.

Mvg,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: roetfilter

Bericht door Jakob G »

harry t5 191 schreef:@Jacob,heb je er wel een roetfilter onder zitten?
Of verwar je dit met een roetcat,deze wil namelijk wel eens losse ingewanden hebben.
Dan zou ik deze vervangen voor een pijp.
Ik weet niet waar je prezies woont maar ga anders eens bij VVT tuning in Marum langs.
Deze kunnen je vast wel met raad bijstaan.

:T54LIFE :wjw :toppie
Hallo Harry,

Onze bus is van de overheid geweest, die hebben er een extra roetuitlaat tussen laten zetten.

Als we die er tussen uit laten halen heeft dat ook invloed op de boordcomputer, door minder weerstand zou de bus iets zuiniger gaan rijden, alles is mee genomen, en de tuning is dat ook brandstof besparen, want snel rijden doen we nooit, op de snelweg rijden we 80 Km als een vrachtwagen ons voorbij rijd gaan we er achter rijden, is ook weer besparend, op de gewone wegen rijden we 70, 60, of 50, in dorpjes rijden we 40 km.

De tip om bij vwt tuning in Marun langs te gaan is een goede tip.

Wij wonen in stad Groningen.

Groet,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: roetfilter

Bericht door Jakob G »

ronald tdi schreef:Als bij de rdw geregistreerd staat dat je geen filter hebt kan je deze rustig laten verwijderen.
Let wel even ertussen uit is niet even, hij zit strak achter het blok en onder de tunnel zeg maar, niet de perfecte plek....


Ohja je kenteken invullen op de site van de rdw en je ziet of de filter aanwezig moet zijn...
Dag Ronald,

De roetdemper zit in het laatste stukje van de uitlaat, Ik ga zo gouw de kenteken invullen. ((*1*) Heb ik net gedaan er staat nergens vermeld dat er een roetfilter of demper hoe het ook mag heten, gemonteerd is)).
Met de ombouw tot campertje hebben ze niet onder de bus gekeken dus staat het misschien niet vermeld.(*1*)

Het gaat dus om de T5 TDi 1900 63 kw 4 cil 2005.

Mvg,
Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: roetfilter

Bericht door ronald tdi »

De roetfilter zit juiste helemaal vooraan de uitlaat, waar het begint zeg maar.
Het laatste stuk is de gewone demper.
Als ik het zo lees ben ik bang dat je 2 dingen door elkaar haald.

Bij de rdw staat of de filter wel of niet er in zit.
Dus die info moet er staan.
Ik denk niet dat ie er in zit, maar omdat je zegt dat de bus van de overheid is heb je kans dat ie er naderhand ingebouwd is.

Even goed kijken dus.

Qua hulp het werkje is niet zomaar gedaan en er zijn maar een enkeling (lees misschien 3 leden) die dit kunnen.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: roetfilter

Bericht door harry t5 191 »

Als ik het goed begrijp zit er dus aftermarkt roetcat onder.
Deze geven veel problemen,ik zou die er zo snel mogelijk onder vandaan halen.
En deze zit inderdaad vooraan in de uitlaat.
Daar gaat de trekkracht ook beter van worden. :knipoog

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie