Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ruitenwisser achter inbouwen?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Ruitenwisser achter inbouwen?

Bericht door Titus »

Onze T5 met achterklep heeft geen ruitenwisser achter.
Ik mis dat toch wel in ons kikkerlandje.
Zou het mogelijk zijn om die alsnog in te bouwen?
Hij hoeft maar af en toe een slagje te maken; dus voor het bedienen denk ik dat een schakelaartje op het dashboard wel zal volstaan.
Dan hoef ik in het stuur niets te vervangen.

Afbeelding

Alvast bedankt voor de tips.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Ruitenwisser achter inbouwen?

Bericht door JanP »

Dat wordt nogal een klus.
Een "gewone" wisser zit in de ruit gemonteerd (in een gat in het glas).
De binnenbekleding is anders, en de kabelboom moet ervoor geschikt zijn.

Dit klinkt gek, maar een complete achterklep kopen met alles erin lijkt me het meest eenvoudig.
En dan moet je nog zien dat je de kabel en schakelaar voorin krijgt.
Voor die paar keer wissen zou ik het niet doen.

#EDIT: en een wisser zonder sproeier doet het niet echt.
Er komt best veel zand en andere rommel op de ruit.
Als je "droog" gaat wissen veeg je dat alleen maar heen en weer.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Ruitenwisser achter inbouwen?

Bericht door Titus »

Dank voor je reactie! Een andere klep dat gaat wel een beetje ver. We gaan maar een jaartje kijken hoe het gaat zonder ruitenwisser.
Ik had gehoopt dat we iets in de deur konden monteren. De draad is niet zo'n probleem want we zijn nog aan het ombouwen.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Ruitenwisser achter inbouwen?

Bericht door heemskerk »

Inderdaad; droog vegen is nog erger dan niet wissen met al dat opspattende modder, zout & peper. Mijns inziens is een was-installatie cruciaal voor het slagen van je (proforma)project(je).

Echter, in the dark ages van de eerste generaties Golf, Polo, etc Was het gedaan met draden trekken, stuurkolomschakelaar aanpassen en een origineel relais plaatsen om de juiste output naar achteren te krijgen. Er werd een extra sopreservoir achterin gehangen die autonoom werkte t.o.v het Sanex-vat in het vooronder.

In jouw geval moet je dus ook een aanpassing/aftakking maken op de bestaande wis-wasinstallatie en wel dusdanig dat voor en achter niet tegelijkertijd sproeien i.v.m drukverlies etc.Zal ongetwijfeld een klepje ergens in het systeem zitten.

Ik meen mij te herinneren dat in de originele configuratie (af-fabriek) de sopleiding in de kabelboom meeloopt. Al met al nog een hele operatie wil je het voor goed voor elkaar krijgen?

Aan de andere kant: een achterwisser is wel usual op 90% van de Transporters. Mogelijk ligt de hele meuk/deels al voorbereid in je bus.. Zou mij niet verbazen, de moeite van het onderzoeken waard!

en een klep mét wisser (er zijn er veel meer mét dan zonder) is zo gevonden, zeker in jouw kleur. Je huidige weer verkopen en viola!
GertjanvD
Berichten: 108
Lid geworden op: 14 okt 2011, 08:39

Re: Ruitenwisser achter inbouwen?

Bericht door GertjanvD »

Is het niet een goedkope en simpele oplossing om een achteruitrij camera te installeren? Als je die aan de binnenzijde aan de bovenkant van de achterrruit monteert zal het zicht misschien ook niet zo snel verminderen. Er zijn iig ook eenvoudig te installeren camera's om naast of boven de nummerplaat te monteren. Die worden natuurlijk ook vies maar zijn makkelijker even schoon te vegen dan een hele achterruit.
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Ruitenwisser achter inbouwen?

Bericht door Titus »

Ja dat slim!
Zeker omdat ik er nog 1 heb liggen :gekte
Ik had nog geen plannen om hem te installeren omdat we achteruitrijd sensoren hebben.
Nooit aan gedacht om hem die functie te geven. Dank.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Plaats reactie