Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tussenwand veranderen

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zwoegerd
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2008, 08:14

tussenwand veranderen

Bericht door zwoegerd »

Ik heb een t5 met korte wielbasis, nou wil ik mijn tussenwand eruit halen en er eentje inzetten van een verlengde uitvoering.
Nu is mijn vraag past dit zomaar op dezelfde bevestigingspunten als mijn oude wand. Mijn stoelen zitten op rails dus dat is het probleem niet om deze verder naar achter te plaatsen om meer beenruimte te krijgen. Ik weet dat het niet is toegestaan volgens de wet grijskenteken, maar hardrijden mag ook niet.
borka
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 nov 2007, 16:17

Re: tussenwand veranderen

Bericht door borka »

Hoi,

Maar een boete voor te hard rijden is wel een stuk goedkoper dan de bpm te moeten betalen.
Gebruikersavatar
broekhof
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 okt 2007, 17:28
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: tussenwand veranderen

Bericht door broekhof »

Als je nog aan de grijs kenteken eisen voldoet is er niks aan de hand, bij een dubbele cabine staat hij nog verder naar achteren en die voldoet toch ook nog aan de eisen.
Ik vraag me af of een verlengde bus een andere achterwand heeft of ga je de wand op de plek zetten waar deze normaal staat bij een dubbele cabine?

Gr Coen
Gebruikersavatar
zwoegerd
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2008, 08:14

Re: tussenwand veranderen

Bericht door zwoegerd »

Ik heb al een dubbele cabine, wil alleen mijn tweede rij stoelen naar achter plaatsen en een wand van een verlengde uitvoering komt niet zover de cabine in, de laadruimte word dan vanzelf kleiner, maar dat geeft in mijn geval niks.
Als ze je erop controlleren krijg je in eerste instantie een herstelmogelijkheid om de bus binnen 14 dagen orgineel te laten zien, omdat ik tweede eigenaar ben.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: tussenwand veranderen

Bericht door vaniac »

Wanneer je de scheidingswand naar achter verplaatst, voldoet je auto niet meer aan de regels voor grijs kenteken. Dit heeft te maken met de minimale afmetingen van de laadruimte, die weer samenhangen met de totale lengte van de auto. De concrete richtlijnen vind je terug op de website van de belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... ng-32.html
Ga er maar van uit dat het huidige tussenschot op de uiterste toegestane plaats naar achter is gemonteerd.
Ik geef je weinig kans met je plannen.
Gebruikersavatar
zwoegerd
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2008, 08:14

Re: tussenwand veranderen

Bericht door zwoegerd »

Ik weet dat ik in overtreding ben als ik het doe, maar mijn vraag is en blijft is de tussenwand van een verlengde t5 met dubbele cabine zomaar te plaatsen in een t5 met korte wielbasis en dubbele cabine.
Ik weet ook wel dat ik beter een verlengde kan kopen en dat ik dan van alle problemen af ben, maar heb de bus op het bedrijf staan en heb aan een korte uitvoering voldoende.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: tussenwand veranderen

Bericht door vaniac »

Ik denk dat de scheidingswand voor de lange wielbasis ook te plaatsen is bij een korte wielbasis.
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: tussenwand veranderen

Bericht door Luitjes »

Ik meende dat de DC van een LWD langer is dan die van een KWD i.v.m de beschikbare ruimte van de achterliggende ruimte en opvulling van de zijwand .... Dus je schiet er weinig mee op als je deze uitwisseld... Alleen verbetering van de stoelen achterin... Dus ben heel benieuwd wat je beweegredenen voor dit zijn...?
Gebruikersavatar
zwoegerd
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 jan 2008, 08:14

Re: tussenwand veranderen

Bericht door zwoegerd »

de tussenwand van een verlengde uitvoering is korter, mijn stoelen staan op rails dus kan ze naar achterschuiven, maar nu komen ze tegen de wand en ga ik een tussenwand plaatsen die niet zover de cabine in komt kan ik ze vanzelf verder naar achter zetten en krijg ik net zoveel beenruimte als in een verlengde uitvoering.
Mijn laadruimte wordt wel kleiner maar dat hinderd mij niet. Bij een verlengde heb je al die beenruimte en de laadruimte is ook 20 cm langer op de vloer gemeten.
Moet je maar eens opletten als je een verlengde of korte uitvoering ziet staan.
Ik heb op de vloer gemeten 1.75 meter en bovenin 1.50 dit zijn ook de wettelijk minimale vereiste maten van de laadruimte voor dubbele cabine, een verlengde is 40 cm langer en heeft 20 cm meer in de cabine bij de achterste rij stoelen en 20 cm meer laadruimte op de vloer dus 1.95. de tussenwand is dus korter van een verlengde.
Het is dus niet toegestaan om te doen.
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: tussenwand veranderen

Bericht door jw t5 121 »

vorige week gerden met een multivan grijs kenteken
hier zat helemaal geen tussen schot in en ook geen geblinde ramen
de bevestigings rail zaten er nog in.
was bij een vw dealer bij hij in de buurt.
http://www.autoscout24.nl/cust/detail.a ... ceto=&zip=


maar misschien heb je hier wat aan. http://www.davc.nl/davc/grijs_kenteken.htm
Afbeelding
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: tussenwand veranderen

Bericht door appie »

klopt dat mag gewoon, maar zodra je de bank erin klikken ben je in overtreding
Neemt de bus!
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: tussenwand veranderen

Bericht door Luitjes »

Waarom plaats je de huidige DC niet naar achteren? Qua ruimte neemt het niks meer in dan de DC van een LWD (zitvlakte en dergelijke is gelijk aan elkaar) alleen dat de beide plasticke zijkanten meer naar achteren komen en wellicht een hoek uitmoet ivm de wielkast. Bevestigingspunten eens goed bekijken om te weten of je de DC ook makkelijk naar achter kunt plaatsen met zo weinig mogelijke verbouwing... Maar ben je zo lang dat je al die ruimte nodig bent?
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: tussenwand veranderen

Bericht door Guus NLB »

Bij een LWB staat de rugleuning van de achterbank ook ietsje meer achterover. Dat is comfortabeler.

Ik zou wel een verschuifbare wand willen, zó dat ik de laadruimte ook groter zou kunnen maken omdat ik dat heel af en toe nodig heb. De achterbank wordt nauwelijks gebruikt maar moet wel beschikbaar zijn. Wettelijk moet de tussenwand echter vast bevestigd zijn.
Plaats reactie