Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Inhouden/stotteren T5

vragen over de T5
Plaats reactie
Richard-221
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Andelst

Inhouden/stotteren T5

Bericht door Richard-221 »

Mijn T5 bj. jan. 2007 130pk begint tussen de 1400 en 1600 tpm te stotteren.

Ik heb hem op de cruisecontrole vast gezet en hij blijft tussen deze waarden in elke versnelling "stotteren"
Ook wanneer ik bijvoorbeeld bij 120km/u gas los laat om daarna weer te versnellen doet zich dit probleem voor.
Tevens valt mij op dat wanneer de motor nog niet volledig op bedrijfs temperatuur is, het wegrijden in 1 (maar ook in achteruit) bijna niet mogelijk is zonder stotteren (waarbij de aandrijflijn er behoorlijk van langs lijkt te krijgen) :gif :boos

Vraag: Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn.
B.V.D.

Groet Richard
Taliban83
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2007, 20:42

Re: Inhouden/stotteren T5

Bericht door Taliban83 »

Ik zit met hetzelfde probleem, zou er niet te lang mee doorrijden. Het heeft mij al een paar nieuwe aandrijfassen en een 2e massa vliegwiel gekost. Totale kosten zijn nu al bijna 3000 euro en het probleem is nog steeds niet opgelost.. Nu denken ze aan de pompverstuivers.. Als het goed is is ie aankomende vrijdag klaar, hou je wel ff op de hoogte..

gr
Richard-221
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Andelst

Re: Inhouden/stotteren T5

Bericht door Richard-221 »

Bedankt voor je reactie taliban83

maar :ie :ie das wel even schrikken zeg.

Van welk bouwjaar is jou T5 en wat had hij gelopen toen de problemen begonnen ?

Ik vraag mij dan ook af of er meer weetjewellers met dit probleem bekend zijn !
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Inhouden/stotteren T5

Bericht door theo »

ook ik heb dit probleem
t5 van 05-2007
nu 31000 kilometer op de teller
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Gebruikersavatar
Petah
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2008, 14:26

Re: Inhouden/stotteren T5

Bericht door Petah »

Hee Mannuh,

Ik heb nu 3 weken mijn t5 130pk met 2000km en ook mij viel het op dat hij rond de 1700 toeren erg sttttottttertttt. :nuts wanneer hij nog niet warm is. Ik ga denk v/d week ook maar ff terug naar de logopedist om te vragen hoe dit zit.

Petah
Gebruikersavatar
Petah
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 feb 2008, 14:26

Re: Inhouden/stotteren T5

Bericht door Petah »

O ja..... En weet je wat ik ook nog had v/d week........... Ik kwam na een rit van 70km van de snelweg en had niet heel hard gereden ivm de drukte, stond ik bij het verkeerslicht stil en met stationair draaide hij heel schommelend tussen de 700 en 900 toeren heen en weer. Ik heb dit maar 1x gehad en vraag me nu af of jullie dat ook hebben?

Gr Petah
Richard-221
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Andelst

Re: Inhouden/stotteren T5

Bericht door Richard-221 »

Taliban83 schreef:Ik zit met hetzelfde probleem, zou er niet te lang mee doorrijden. Het heeft mij al een paar nieuwe aandrijfassen en een 2e massa vliegwiel gekost. Totale kosten zijn nu al bijna 3000 euro en het probleem is nog steeds niet opgelost.. Nu denken ze aan de pompverstuivers.. Als het goed is is ie aankomende vrijdag klaar, hou je wel ff op de hoogte..

gr

Ik vroeg mij af hoe het is afgelopen.

Groet Richard
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Inhouden/stotteren T5

Bericht door vaniac »

Heeft jullie T5 een roetfilter af fabriek, dan is mogelijk de gebruikte softwareversie van het motormanagement de oorzaak van het probleem. Er schijnt inmiddels een update te bestaan die het probleem oplost. Het heeft o.a. te maken met het regenereren van het roetfilter.
popeye
Berichten: 115
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:01

Re: Inhouden/stotteren T5

Bericht door popeye »

Had ik ook, nieuw luchtfilter en alles was o.k.
wie goed doet , goed ontmoet!
Richard-221
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Andelst

Re: Inhouden/stotteren T5

Bericht door Richard-221 »

Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb van de week een afspraak gemaakt voor 10/11 maart.

Vaniac,

Ik heb meteen even geinformeerd naar eventuele updates (die van mij heeft idd een roetfilter af fabriek) maar daar was bij "mijn"
garage, niets over bekend.

Wel hadden zij het er over dat het wel een vaker voorkomend probleem is dat er speling ontstaat op de rechter aandrijfas :alarm
Dit ivm het hakkerig wegrijden ?!
Taliban83
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 dec 2007, 20:42

Re: Inhouden/stotteren T5

Bericht door Taliban83 »

Ben ik weer, na het vervangen van m'n aandrijassen + tussenas en 2de massa vliegwiel incl koppeling bleek dus nog steeds het probleem niet te zijn opgelost.. Daarna hebben ze het luchtfilter en brandstoffilter vervangen.. De bus reed al beter maar schudde nog steeds.. Na lang zoeken bleek de tandempomp niet goed te zijn.. Dit word niet in de computer aangegeven als storing.. Nieuwe tandempomp erop en het probleem was opgelost maar heeft al met al zowat 4000 euro gekost..

Vr gr Pieter
Richard-221
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Andelst

Re: Inhouden/stotteren T5

Bericht door Richard-221 »

Eindelijk, heb net mijn T5 terug gekregen uit de garage (2e keer)
eerst massa vliegwiel + trillingsdemper vervangen zonder reultaat.
Nu blijkt er olie van uit de brandstofpomp in mijn brandstoftank terecht te zijn gekomen.
Ze hebben nu de brandstofpomp vervangen (elektrische en mechanische) als ook de filters e.d.

Het schijnt dat dit een bekend probleem is bij de passat maar ze hadden het nog niet eerder meegemaakt bij een T5.

Groet, Richard
Plaats reactie