Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 op CNG

vragen over de T5
Plaats reactie
naaier
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2008, 13:35

T5 op CNG

Bericht door naaier »

Hallo allemaal,
Weet iemand van jullie al iets over de T5 op aardgas??
Zijn die al te bestellen.
Zo ja ook voor de 6 cilinder.
Heb nu een 128 KW highline multivan dubbel cab. maar wordt wel erg duur rijden met die diesel prijzen.
Zit er dus over te denken om over te stappen op aardgas.
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: T5 op CNG

Bericht door appie »

En wat denk je, zal het het een hoop besparing opleveren? Zeldzame 6 pitter scoren(die loopt niet zuiniger dan 1 op 6) die te laten ombouwen op CNG (1 op 4)? Ben zeer benieuwd naar het resultaat!
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: T5 op CNG

Bericht door hendrikus »

Denk dat die 1op 4 overdreven is. Ken iemand die een Dodge ram rijd en die doet 1op 5/6 en zo'n bak weegt bijna 3ton. Denk dan ook dat je met een t5 wel het zelfde kunt halen zo niet zuiniger.
Als jij 1 op 6 doet met je benzine t5 en gas kost iets van 50 cent, moet je met een 174pk tdi al snel 1 op 14 doen wil je nog goedkoper zijn. En dat haal je niet met een 174 pk versie wat ik begrijp van meerdere personen hier. Zie soms topics langs komen waarbij ze net 1 op 10 halen. En dan is gas wel goedkoper hoor.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: T5 op CNG

Bericht door Donald4Motion »

je zou in duitsland moeten kijken voor een V6, daar rijden er meer dan hier.

Heb zelf een chevy van gehad die op benzine 1op6 deed en op gas 1op5 ongeacht de rijstijl.
Ik begin nooit meer aan een amerikaan, wat een gare bakken zeg :gif
maargoed op gas rijden in nederland is geen probleem, maar als je in het buitenland gaat tanken is gas toch een heel stuk duurder hoor.

succes :toppie
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: T5 op CNG

Bericht door ferry395 »

hallo

ik ben er ook wel benieuwd naar want als je hem prive rijd en er g3 in zet is de wb ook goedkoper als diesel.
En mijn 174 pk lust hem wel,dus ik denk dat het wel scheeld.

mvgr ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
evertvink
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 feb 2007, 15:32
Locatie: stolwijk
Contacteer:

Re: T5 op CNG

Bericht door evertvink »

Mijn vorige baas had een vr6 automaat.
hij was heel blij als hij van gouda naar groningen en weer terug kon halen op een tank.
rijd dus 1 op 5.
maar gas is net twee keer zo voordelig als diesel dus dan schiet je er niets mee op denk ik
naaier
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2008, 13:35

Re: T5 op CNG

Bericht door naaier »

Hallo allemaal,
Ik heb reactie gehad van Pon
Hij is inderdaad verkrijgbaar in de 6 cilinder uitvoering.
Heb volgende week dinsdag een afspraak met de dealer voor een offerte.
Dus wie weet is er straks een T5 multivan 174PK automaat 2005 te koop.
Ik laat me wel horen over de uitslag.
Dick M5
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:56
Locatie: Hekelingen

Re: T5 op CNG

Bericht door Dick M5 »

Ik heb 2 weken geleden uiteindelijk besloten om mijn 174pk tdi in te ruilen voor een 3.2V6 op gas. Ondanks de wisselende ervaringen in Duitsland ben ik toch overstag gegaan. Vooral de betere prestaties en het comfort waren voor mij doorslaggevend.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: T5 op CNG

Bericht door Donald4Motion »

volgens mij moet een 174pk toch 1 op 10 kunnen rijden?!

als je dan kijkt dat zo'n V6 altijd behoorlijk moet doorhalen om wat vermogen voor de dag te toveren rijdt je toch gauw 1 op 5
dan ben je toch niet echt voordeliger uit?
en dan heb ik niet eens over de hogere slijtage van een LPG blok, de kortere actieradius, en in het buitenland veel duurdere en moeilijk te vinden LPG punten.
Als je 100000 Km rijdt is de TDI 4 keer voor een beurt geweest en je v6 al 9 keer en je weet wel wat een beurtje kost natuurlijk :gif

plus met een tdi heb je altijd koppel voor handen van 400Nm en bij de V6 315Nm, top is niet echt boeiend toch?!
en dan hebben we het niet eens over chippen (ongeveer 450/480Nm) want je koppel zorgt dat je slagschip vooruit komt.

Dit is puur even mijn mening en idee erover.
Ik heb ook jaren met LPG gereden met gemengde gevoelens.


:zwaai
naaier
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2008, 13:35

Re: T5 op CNG

Bericht door naaier »

Ben afgelopen donderdag geweest voor offerte. Valt wel een beetje tegen. Een aardgas installatie kost € 8950.00 :nuts. En voor wat de acciradius betreft je kan monovalent rijden en dan haal je volgens de fabrikant ca 670 km op een tank en duitsland en Italie(hier is de kwaliteit zelfs beter dan bij ons) liggen voorop wat betreft aardgas stations. Ze liggen alleen niet aan de snelweg.
Moet dus nog wel ff nadenken.
Heb nog niks gehoord over kinderziektes en /of nadelen voor de motor. Wordt af fabriek geleverd en denk dat ze het daar wel goed zullen hebben getest Toch?????
Ene ik wil op aardgas he niet op LPG
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: T5 op CNG

Bericht door Donald4Motion »

ja dat had ik even verkeerd gelezen :nuts lpg is geen aardgas natuurlijk :winter
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: T5 op CNG

Bericht door pieters »

Ik weet het niet precies hoor maar volgens mij bestaan er twee mogelijkheden voor het rijden op cng.
Je kunt voor een uitvoering kiezen die zowel op benzine kan en op aardgas.
Maar bij een monovalente uitvoering zoals dat heet alleen aardgas dus is het rendement op aardgas aanzienlijk hoger schijnt het.
De klopvast heid van aardgas is aanzienlijk hoger dan van benzine.
De afstelling van de motor is hier dan ook op gebaseerd.
Maar met die afstelling kun je dan ook helaas niet meer op benzine rijden.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: T5 op CNG

Bericht door vaniac »

Bij monovalente cng-motoren is meestal de compressieverhouding van de motor hoger dan bij de orginele benzinemotor of de bivalente variant. Door de hogere compressieverhouding neemt het rendement van de gebruikte brandstof toe en het specifieke verbruik af. Dus twee vliegen in een klap.
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: T5 op CNG

Bericht door RITC »

Rijdt de T5 nog rond. :ikrij
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 op CNG

Bericht door heemskerk »

Kans is aannemelijk dat - nu, 8 jaar later - deze in Gambia rijdt.. :knipoog
Plaats reactie