Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Belangrijk voor Californa bezitters

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Belangrijk voor Californa bezitters

Bericht door Gerard 136 »

Voor de California's, geleverd tussen maart 2008 en januari 2009 is een veld actie 76A3 uitgevoerd.
Bij deze actie, die uit twee delen bestaat, wordt de accu pool van de 3e accu 90 graden gedraaid om kortsluiting van de op de pool gemonteerde zekering te voorkomen, en een diode aangebracht onder het keuken kastje om leeglopen van de START accu te voorkomen. Deze actie wordt tijdens een servicebeurt uitgevoerd, en aangetekend achterin het service boekje.

HELAAS ZIT DIE DIODE VERKEERD OM! :muur :muur

Dat betekent dat de modificatie het laden van de startaccu bij landstroom verhindert, en het leeglopen van de accu naar de lader toestaat! :bonk En dat hoort natuurlijk precies andersom te zijn. De lekstroom is (bij mij) ca. 20 mA, hetgeen betekent dat de startaccu na een week stilstand al leeg kan zijn.... :ie
Ik kwam die info tegen op het Duitse T5 board, en het lijkt me ook belangrijk voor de Nederlandse Cali rijders.

Ik heb vandaag de diode omgesoldeerd, zodat alles weer goed werkt. Ik kan de liefhebber helpen aan verdere benodigde informatie, of kijk anders even naar deze site:
http://www.vwcamper.de/content/news/con ... /index.php
Het lijkt me in elk geval nuttig je dealer te vragen om aanpassing als je onder dit probleem valt. Als je Cali is uitgerust met een laderuitgang voor de startaccu, valt deze fout eenvoudig te testen door de startaccuspanning te meten, terwijl je de auto op landstroom zet. Dan hoort de accuspanning direct te stijgen door de lader. Zo niet, dan is je Cali nog van voor de laderuitgang voor de startaccu, of je diode is met actie 76A3 geplaatst, en zit verkeerdom.

De diode is overigens geplaatst om een fout in de lader op te lossen. De nieuwste Cali's hebben waarschijnlijk een aangepaste lader, en hebben de diode modificatie niet nodig. Het gaat om Cali's met een chassis nummer tussen WV2zzz7Hz7H104010 en WV2zzz7Hz8H094180.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
fransporter
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 mei 2008, 21:51

Re: Belangrijk voor Californa bezitters

Bericht door fransporter »

Hoi Gerard,
Mijn California is ouder dus geldt jouw (voor mij al technische) melding niet, maar toch een reactie omdat bij mij onlangs de accu onder de voorstoel is vervangen. Ik ben zelf niet erg technisch maar volgens de garage was ie kapot en moet je elke een a twee maanden een nachtje aan de netstroom. Dat had ik wel gelezen, maar ik dacht dat dat niet hoefde als je regelmatig rijdt (wat ik dus doe). Waarom die kapot zou gaan als je dat niet doet weet ik niet.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Belangrijk voor Californa bezitters

Bericht door Gerard 136 »

Hallo Frans,

Je accu gaat op die manier ook niet echt kapot. Vooral niet als regelmatig rijdt, waarbij de accu door de dynamo wordt opgeladen. Het kan wel zijn dat de capaciteit iets terugloopt, omdat de accu langere tijd niet volledig geladen wordt. (De laadspanning van de 220V lader is hoger dan die van de dynamo). De accu raakt overigens wel beschadigd door volledige (diep)ontlading, vooral als dat wat langer duurt. Het komt trouwens ook voor dat de 3e accu onder de kledingkast niet meer meedoet omdat de zekering op die accu gesprongen is. Je krijgt daar geen melding van, maar je kampeeraccu capaciteit wordt gehalveerd. Tenslotte is de aarding (bij de stroom shunt) een zwak punt, waardoor een behoorlijke spanningsdaling van de kampeeraccu spanning kan optreden.

Kortom, de kampeeraccu's moeten het bij normaal gebruik minstens enkele dagen zonder landstroom uithouden (koelkast, binnenverlichting, standkachel e.d.) Als dat niet zo is, moet de installatie worden nagemeten, waarbij vooral de bovenstaande zwakke punten moeten worden gecontroleerd. Succes!
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Belangrijk voor Californa bezitters

Bericht door Pim 328 »

Deze actie geldt voor alle california's, vanaf modeljaar 2004 tot 2008, de diode wordt niet altijd gemonteerd, alleen is specifieke gevallen.
Op het werk hebben we in totaal 6x deze actie uitgevoerd en geen van deze auto's had de diode kabel nodig.
Naar mijn weten waren het in totaal in nederland (via officiele import van pon) 20 auto's waar de diode kabel in moest.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Belangrijk voor Californa bezitters

Bericht door Gerard 136 »

De diode hoeft alleen te worden geplaatst bij California's met een extra lader uitgang voor de startaccu. En die zijn pas uitgeleverd na maart 2008. En sinds kort wordt een verbeterde lader gemonteerd zonder lekstroom, zodat ook daar de diode niet nodig is. De Cali's die jullie gezien hebben zijn dus waarschijnlijk van voor maart 2008.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Plaats reactie