Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motorolie

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

motorolie

Bericht door Pascal-141 »

Tja , ik weet het : er is hier al vaak over de types motorolie geschreven , maar toch zijn er nog enkele dingen dat ik me afvraag ...

Het is een feit dat het voor de R5 motor uit de T5 (dus de 2,5TDI) nogal nauw steekt wat betreft de juiste olie te gebruiken , om schade aan de motor te voorkomen .

Dit staat te lezen op "T5 tips en trucs" :
De 0W30 503.00 / 506.00 / 506.01 is de longlife (verl.onderhouds interval) voor volkswagen longlife va bj 2000 voor de tdi 5 cilinder. Deze olie is niet geschikt voor de volkswagens uitgerust met DPF "diesel partikel filter" (of gewoon roetfilter)
( voor auto's met roetfilter olie soort 5W30 504.00 / 507.00 )

de 5W40 505.01 / 505.00 / 502.00 is de zogenaamde pomverstuiver olie deze moet wel elke 15000 worden ververst maar is wel goed koper dan de 0W30 503.00 / 506.00 / 506.01

de 5W30 504.00 / 507.00 is speciale olie voor de roetfilter moteren deze olie mag niet op de T4 en T5 met 5 cilinder motor ook niet op de touareq 5 cilinder en 10 cilinder diesel. Op de 4 cilinder versie van de T5 (met pompverstuiver) kan deze olie wel weer worden toegepast ) prijs is net iets lager dan de 0W30
Om het simpel te houden , komt het dus hier op neer :
Je kan de motoren onderverdelen in 2 types :
-het "oude" type (AXD en AXE)
-het "nieuwe" type (BNZ en BPC), deze zijn af fabriek met DPF uitgerust

Blijkbaar moet je voor het "nieuwe" type motor (met DPF) de longlife III olie gebruiken (5w30 - 504.00/507.00) omdat alleen deze olie geschikt is om geen schade te krijgen aan het DPF
Voor het "oude type blok zou je de Longlife II olie moeten gebruiken (0w30 503.00/506.00/506.01)
Er werd me eens gezegd dat wanneer je de Longlife III olie zou gebruiken op het "oude" type blok , dat je dan kans hebt op krukaslagerschade.

Nu gebruik ik voor mijn eigen T5 (met BNZ blok) een longlife III olie (zoals voorgeschreven) : Valvoline Synpower XL-III Longlife 5w30
Er staat op het etiket vermeld : voor VW 504.00/507.00 , "Recommended where VW 503.00/503.01/506.01 is specified ."

Er werd me tevens ook al gezegd door 2 verschillende leveranciers dat deze Valvoline olie op de beide types R5 blokken mag gebruikt worden .

Kan ik deze olie nu voor beide types gebruiken , of toch maar aparte oliëen opslaan (longlife II en longlife III) ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: motorolie

Bericht door pieters »

Hey Pascal.

Vaniac heeft het een keer heel netjes en duidelijk omschreven. Even de zoek funtie gebruiken dan maar.
Maar de juiste olie zal vast in je instuctieboekje staan.
Als daar instaat dat je voor de longlife olie 506.01 moet gebruiken dan moet je dat ook absoluut doen.
Ga niet voor goedkoper, zelfs veel dealers weten het niet of doen anders.

Mijn advies ga het zeker goed uitzoeken wat je nodig hebt.

Misschien wil Vaniac naar aanleiding van jouw vraag het opnieuw nog wel een keer neerzetten.

Succes.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motorolie

Bericht door Pascal-141 »

Pieters , Wat ikzelf in mijn T5 moet gebruiken , weet ik wel , zoals ik al vermeldde .
Maar de vraag was eigenlijk : zou de olie die ik nu heb (longlife III) effectief ook in de plaats van de longlife II mogen gebruikt worden of niet ? (dus bij de oude T5 blokken)
Valvoline zegt van wel , en 2 van mijn leveranciers zeggen ook van wel , maar ik wil graag ook nog wat extra meningen horen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: motorolie

Bericht door vaniac »

De AXD en AXE 5-cilinders zonder roetfilter hebben pertinent longlife-II 0W-30 volgens specificatie vw 506.01 nodig. Deze olie heeft speciale dopes voor de krukas- en nokkenaslagers van deze versie motoren. Olie met specificatie 507.00 heeft een andere chemische samenstelling en bevat deze speciale dopes niet en is daarom ook niet geschikt voor de AXD en AXE!!!
De BNZ en BPC motoren hebben andere krukas- en nokkenaslagers en hebben daarom die speciale dopes niet nodig. In verband met het roetfilter mag in deze motoren echter alleen olie met specificatie 507.00 worden gebruikt om de vorming van as en slakken in het roetfilter tegen te gaan.
Het is dus raadzaam voor elk motortype de voorgeschreven olie te gebruiken, ondanks wat allerlei olie leveranciers beweren.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motorolie

Bericht door Pascal-141 »

vaniac schreef:De AXD en AXE 5-cilinders zonder roetfilter hebben pertinent longlife-II 0W-30 volgens specificatie vw 506.01 nodig. Deze olie heeft speciale dopes voor de krukas- en nokkenaslagers van deze versie motoren. Olie met specificatie 507.00 heeft een andere chemische samenstelling en bevat deze speciale dopes niet en is daarom ook niet geschikt voor de AXD en AXE!!!
De BNZ en BPC motoren hebben andere krukas- en nokkenaslagers en hebben daarom die speciale dopes niet nodig. In verband met het roetfilter mag in deze motoren echter alleen olie met specificatie 507.00 worden gebruikt om de vorming van as en slakken in het roetfilter tegen te gaan.
Het is dus raadzaam voor elk motortype de voorgeschreven olie te gebruiken, ondanks wat allerlei olie leveranciers beweren.
Vaniac , wat jij zegt bevestigd mijn vermoeden . Daarmee bedoel ik : Valvoline zet wel op zijn etiket dat die olie (Synpower XL-III ) naast de 507.00 norm ,ook geschikt is voor de 506.01 norm , maar dat betwijfelde ik dus ook al , vandaar mijn vraag op het forum. Ik twijfelde er ook al aan dat in 1 olie dan de nodige "ingrediënten" zouden zitten voor 2 verschillende vereisten/normen ...
Eigenlijk is dat toch wel "misleidende info" op dat etiket (en ook op de site van Valvoline) hé .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: motorolie

Bericht door InfoMuis »

Er staat in de specs van Synpower XL-III

Performance levels:
VW 501.01, 502.00, 503.01, 505.00
503.00, 506.00, 506.01 are specified.
Maar er staat achter: SAE Viscosity Grade: 5W-30

Ik lees dat als : Voor de betreffende motoren moet je volgens de specs 0w-30 hebben, en ondanks de 605.01 specificatie is deze olie dus volgende de specs van je bus (506.01-0w-30 ) niet geschikt lijkt me.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motorolie

Bericht door Pascal-141 »

InfoMuis schreef:Er staat in de specs van Synpower XL-III

Performance levels:
VW 501.01, 502.00, 503.01, 505.00
503.00, 506.00, 506.01 are specified.
Maar er staat achter: SAE Viscosity Grade: 5W-30

Ik lees dat als : Voor de betreffende motoren moet je volgens de specs 0w-30 hebben, en ondanks de 605.01 specificatie is deze olie dus volgende de specs van je bus (506.01-0w-30 ) niet geschikt lijkt me.
@infomuis : ik heb zelf een "nieuw" blok in m'n T5 , en heb dus de 5w30 nodig , m.a.w. de longlife III , waaraan deze Valvoline voldoet , maar de vraag was : kan deze ook in een "ouder" T5 blok ? (zoals ze zelf beweren)
Dit staat op het etiket : aangewezen voor "VW 504.00/507.00 " , "Recommended where VW 503.00/503.01/506.01 is specified ."

"Recommended where VW 503.00/503.01/506.01 is specified ." = dat is toch eigenlijk misleidende info ? Iemand die nu bvb deze olie gaat kopen , en het op zijn AXD blok gaat gooien , en na verloop van tijd loopt er bvb een krukaslagerschaal kapot , wie is dan de dupe ? Want krijg het dan maar eens bewezen dat het aan de verkeerde olie ligt ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
InfoMuis
Berichten: 667
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: motorolie

Bericht door InfoMuis »

Pascal-141 schreef: maar de vraag was : kan deze ook in een "ouder" T5 blok ? (zoals ze zelf beweren)
Dit staat op het etiket : aangewezen voor "VW 504.00/507.00 " , "Recommended where VW 503.00/503.01/506.01 is specified ."

"Recommended where VW 503.00/503.01/506.01 is specified ." = dat is toch eigenlijk misleidende info ? Iemand die nu bvb deze olie gaat kopen , en het op zijn AXD blok gaat gooien , en na verloop van tijd loopt er bvb een krukaslagerschaal kapot , wie is dan de dupe ? Want krijg het dan maar eens bewezen dat het aan de verkeerde olie ligt ...
Lijkt mij dus niet. Ben inmiddels met 2 garages (ja in echte VW dealer) in de klins hoe ze het in hun hooft hebben behaalt om het verleden in een oude T5 2.5 5-30 wel deze olie te gooien. Van 1 weet ik inmiddels hoe ze aan die 'wijsheid' (zonder zelfde na te denken) komen. Met de VW dealer ben ik nog bezig.

Denk dat er ook een economische reden meespeelt : Beter (goedkoper dus) 1 voorraad 5w30 dan 0w30 en 5w30 (deze inschatting in geheel voor mijn rekening)
Ik kom op dit olie incident nog terug in het nieuwe jaar.

Iedereen alvast een goede (en witte) kerst.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: motorolie

Bericht door vaniac »

Ik heb indertijd bij de eerste servicebeurt bij 28.000 km nog op het laatste nippertje weten te voorkomen dat mijn dealer longlife-III met specificatie 507.01 in mijn AXD-blok wilde gieten. Zowel de monteurs als de chef van de werkplaats waren niet op de hoogte van de specificatieverschillen tussen beide motorengeneraties. De chefmonteur geloofde mij eerst niet en wilde alleen op mijn verantwoordelijkheid longlife-II met 506.01 gebruiken. Achteraf heeft hij toch nog bij Pon geïnformeerd en de bevestiging gekregen dat in de AXD en AXE alleen specificatie 5056.01 gebruikt mag worden. Ik had dus toch gelijk :toppie :toppie :toppie . Sindsdien heb ik altijd zelf de juiste olie aangeleverd voor het olieverversen. Zo weet ik zeker dat de juiste olie gebruikt wordt en het is ook nog eens bijna de helft goedkoper dan de olie van de dealer :klappen :klappen :klappen
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: motorolie

Bericht door heemskerk »

vaniac schreef:Ik heb indertijd bij de eerste servicebeurt bij 28.000 km nog op het laatste nippertje weten te voorkomen dat mijn dealer longlife-III met specificatie 507.01 in mijn AXD-blok wilde gieten. Zowel de monteurs als de chef van de werkplaats waren niet op de hoogte van de specificatieverschillen tussen beide motorengeneraties. De chefmonteur geloofde mij eerst niet en wilde alleen op mijn verantwoordelijkheid longlife-II met 506.01 gebruiken. Achteraf heeft hij toch nog bij Pon geïnformeerd en de bevestiging gekregen dat in de AXD en AXE alleen specificatie 5056.01 gebruikt mag worden. Ik had dus toch gelijk :toppie :toppie :toppie . Sindsdien heb ik altijd zelf de juiste olie aangeleverd voor het olieverversen. Zo weet ik zeker dat de juiste olie gebruikt wordt en het is ook nog eens bijna de helft goedkoper dan de olie van de dealer :klappen :klappen :klappen
Hmm.. naar aanleiding van deze topic toch maar eens mijn laatste factuur van mijn VW-dealer bekeken. Ik heb 'n AXD 2004 longlife. Wat blijkt? Helix Ultra vx 5w30!!!(113 staat er nog achter, ik vermoed dat dat daar longlife 2 & 3 mee wordt bedoeld dus kan het dan toch weer wel?) Bij deze link stelt de adverteerder dat Shell Helix Ultra vx 5w30 wel kan? http://www.olietekoop.nl/olie/product/59" onclick="window.open(this.href);return false;. Veel verwarring!! @ Vaniac: is deze Shell Helix dan toch wel weer geschikt als overtreffende vervanger? Niet toch?
Laatst gewijzigd door heemskerk op 19 jun 2014, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motorolie

Bericht door Pascal-141 »

Pascal-141 schreef:Om het simpel te houden , komt het dus hier op neer :
Je kan de motoren onderverdelen in 2 types :
-het "oude" type (AXD en AXE)
-het "nieuwe" type (BNZ en BPC), deze zijn af fabriek met DPF uitgerust

Blijkbaar moet je voor het "nieuwe" type motor (met DPF) de longlife III olie gebruiken (5w30 - 504.00/507.00)
Voor het "oude type blok zou je de Longlife II olie moeten gebruiken (0w30 503.00/506.00/506.01)
Ik heb er even wat technische fiches op nagelezen :

-Castrol bied voor de nieuwe blokken de Castrol Edge 5W30 aan als longlife III olie. Voor de oude blokken vind ik niks terug (op de site vind ik alleen "speciaal product" , maar geen productspecificatie) De Castrol Edge 0W30 is niet geschikt , want die voldoet niet aan norm 506.01

-Shell bied voor de nieuwe blokken de Shell Helix Diesel Ultra Extra 5W30 aan . Voor de oude blokken bieden ze de Shell Helix Ultra X 0W30 aan.

-Sunoco bied voor de nieuwe blokken de Sunoco Synturo Mistral 5w30 aan . Voor de oude blokken bieden ze de Sunoco Synturo Brilliant 0W30 aan.

-Total bied voor de nieuwe blokken de Elf Solaris LLX 5w30 aan . En voor de oude blokken bieden ze de Elf Evolution CRV 0W30 aan.

-Valvoline bied voor de nieuwe blokken de Valvoline SynPower XL-III 5w30 aan. En voor de oude blokken bieden ze ... gewoon dezelfde type olie aan ...
En net daar wringt nu bij mij het schoentje : zowat alle andere merken bieden een aparte olie aan voor de "nieuwe" en "oude" blokken , alleen die Valvoline niet . En dan stel ik me daarbij de vraag : waarom ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motorolie

Bericht door Pascal-141 »

heemskerk schreef:Hmm.. naar aanleiding van deze topic toch maar eens mijn laatste factuur van mijn VW-dealer bekeken. Ik heb 'n AXD 2004 longlife. Wat blijkt? Helix Ultra vx 5w30!!!(113 staat er nog achter, ik vermoed dat dat daar longlife 2 & 3 mee wordt bedoeld dus kan het dan toch weer wel?) Bij deze link stelt de adverteerder dat Shell Helix Ultra vx 5w30 wel kan? http://www.olietekoop.nl/olie/product/59" onclick="window.open(this.href);return false;. Veel verwarring!! @ Vaniac: is deze Shell Helix dan toch wel weer geschikt als overtreffende vervanger? Niet toch?

Verd*mme! 't zit er al 16.000 km in. Behalve een oliewissel, wat moet ik doen en daar bedoel ik ook mee richting de dealer ivm aansprakelijkheid? @Vaniac: Kun jij mij hier of in een pbtje de desbetreffende dealer er naam van de chefmonteur mailen zodat ik dat kan communiceren richting mijn VW-dealer?

gaarne jullie reacties.
@Heemskerk : in de technische fiche van de Shell Helix Ultra VX 5W30 staat het volgende :
OPMERKINGEN
Shell Helix Ultra VX 5W-30 is geschikt voor toepassing
in alle motoren, zowel bezine- als dieselmotoren,
al dan niet uitgevoerd met uitlaatgasnabehandelingsapparatuur
als roetfilters, van de VAG groep,
met uitzondering van de R5 en V10 dieselmotoren
met pompverstuivers. Voor deze dieselmotoren dient
een motorolie toegepast te worden die voldoet aan
de VW specificatie 506.01
Dus : NIET geschikt voor jouw AXD !
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: motorolie

Bericht door heemskerk »

vaniac schreef:De AXD en AXE 5-cilinders zonder roetfilter hebben pertinent longlife-II 0W-30 volgens specificatie vw 506.01 nodig. Deze olie heeft speciale dopes voor de krukas- en nokkenaslagers van deze versie motoren. Olie met specificatie 507.00 heeft een andere chemische samenstelling en bevat deze speciale dopes niet en is daarom ook niet geschikt voor de AXD en AXE!!!
De BNZ en BPC motoren hebben andere krukas- en nokkenaslagers en hebben daarom die speciale dopes niet nodig. In verband met het roetfilter mag in deze motoren echter alleen olie met specificatie 507.00 worden gebruikt om de vorming van as en slakken in het roetfilter tegen te gaan.
Het is dus raadzaam voor elk motortype de voorgeschreven olie te gebruiken, ondanks wat allerlei olie leveranciers beweren.

Nog even terugkomend op het oliedebacel: Bij mijn T5 is er door de VW-dealer van de vorige eigenaar een retro- roetfilter geplaatst (zo'n gesubsidieerd geval, geen regenererende roetfilter). Daardoor is de vw 506.01 weer niet geschikt omdat deze geen roetfilterdopes heeft? Dat begrijp ik tenminste uit de passage uit uit Tips en trucs van de topicstarter:

Dit staat te lezen op "T5 tips en trucs" :

De 0W30 503.00 / 506.00 / 506.01 is de longlife (verl.onderhouds interval) voor volkswagen longlife va bj 2000 voor de tdi 5 cilinder. Deze olie is niet geschikt voor de volkswagens uitgerust met DPF "diesel partikel filter" (of gewoon roetfilter)
( voor auto's met roetfilter olie soort 5W30 504.00 / 507.00 )
de 5W40 505.01 / 505.00 / 502.00 is de zogenaamde pomverstuiver olie deze moet wel elke 15000 worden ververst maar is wel goed koper dan de 0W30 503.00 / 506.00 / 506.01

de 5W30 504.00 / 507.00 is speciale olie voor de roetfilter moteren deze olie mag niet op de T4 en T5 met 5 cilinder motor ook niet op de touareq 5 cilinder en 10 cilinder diesel. Op de 4 cilinder versie van de T5 (met pompverstuiver) kan deze olie wel weer worden toegepast ) prijs is net iets lager dan de 0W30



Waardoor ik dus weer aangewezen ben op de 5W30 504.00 / 507.00 die weer niet de dopes heeft voor de eerste generatie (AXD en AXE) ivm met de juiste smering van de krukken- en nokkenaslagerschalen ??
Voorlopige conclusie: of het roetfilter loopt vol bij de ene olie (longlife 2) met mogelijke motorschade tot gevolg of ik mis bij gebruik van de andere olie (longlife3) de benodigde toevoegingen voor de smering van krukas en nokkenas..?? (met ook grote kans op lagerschade)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: motorolie

Bericht door Pascal-141 »

heemskerk schreef:Waardoor ik dus weer aangewezen ben op de 5W30 504.00 / 507.00 die weer niet de dopes heeft voor de eerste generatie (AXD en AXE) ivm met de juiste smering van de krukken- en nokkenaslagerschalen ??
Voorlopige conclusie: of het roetfilter loopt vol bij de ene olie (longlife 2) met mogelijke motorschade tot gevolg of ik mis bij gebruik van de andere olie (longlife3) de benodigde toevoegingen voor de smering van krukas en nokkenas..?? (met ook grote kans op lagerschade)
Dan zou ik , in jouw geval, toch kiezen voor de goede olie die bij deze motor hoort : de longlife II . Het is makkelijker (en goedkoper) om een roetfilter te vervangen (of gewoon te verwijderen) dan een motorrevisie te moeten doen . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motorolie

Bericht door Multivan Generation »

ik heb die valvoline olie 5W30 eens in mijn T4 blok gehad, en ik vond hem daarna motorisch toch wat meer herrie maken.
Ben daarna weer terug gegaan naar Shell Ultra Helix
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie