Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pushbar met EU certificaat

vragen over de T5
Plaats reactie
kdo
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 mar 2007, 10:02

Pushbar met EU certificaat

Bericht door kdo »

Voor de mensen die naast sidebars nog graag een pushbar op hun auto willen hebben nog even het volgende:

Reeds gemonteerde pushbars worden niet verboden en mogen blijven zitten.

Alle nieuwe auto's die vanaf 25 mei 2007 op kenteken gezet worden mogen alleen nog maar voorzien worden van een Pushbar met een EU certificaat voor het betreffende type voertuig.

Ik weet dat Cobra (voor zover ik weet als enige) zowel voor de T5 als ook voor de T4 een pushbar heeft (of gaat maken) met EU certificaat!!

Complete tekst staat hieronder voor degene die het interesseert.


Tekst RAI

De laatste tijd is er een aantal berichten verschenen in de pers, en ook via verschillende RAI-kanalen, omtrent bullbars, en meer specifiek over de besluitvorming in de Ministerraad omtrent ‘strenge eisen aan bullbars’ (in Nederland).
De berichten geven wel de grote lijn aan, maar kunnen mogelijk ook nog wel vraagtekens oproepen over wat er nu precies geregeld gaat worden.
Daarom hieronder een nader overzicht van de situatie en de komende regelgeving, op basis van de informaties zoals die op dit moment bij de RAI bekend zijn.
Richtlijn
De basis van een en ander is Richtlijn 2005/66 van de EU inzake ‘het gebruik van frontbeschermingsinrichtingen op motorvoertuigen’.
Die Richtlijn richt zich in eerste instantie op frontbeschermingsinrichtingen die op nieuwe personenauto’s (t/m 3500 kg GVW) en bestelauto’s (dus de categorieën M1 t/m 3500 kg GVW en N1) zitten; maar omdat het hier gaat om een onderdeel dat ook als ‘los onderdeel’ op de aftermarket verkocht kan worden zit er een standaard bepaling in de Richtlijn dat de eisen ook gelden voor de op de aftermarket verkochte frontbeschermingsinrichtingen.
Welke ingangsdata noemt de Richtlijn?
- nieuwe typegoedkeuringen van voertuigen: 25 november 2006
- nieuwe registraties van voertuigen: 25 mei 2007
- de eis voor aftermarket bullbars gaat in op 25 mei 2007 (gebruikelijk is dat de aftermarketbepalingen (het verkoopverbod) alleen gelden voor de auto’s waarvoor de eis ook geldt; oftewel in dit geval nieuwe voertuigen van na 25 mei 2007). Echter: de Richtlijn zegt (in art. 8) dat lidstaten ook mógen eisen dat aftermarket bullbars van voor de inwerkingtreding van de Richtlijn (25 november 2006 plus 20 dagen) aan de eisen van de Richtlijn moeten voldoen.

Implementatie van de Richtlijn in het Voertuigreglement
Richtlijnen moeten worden verwerkt in de nationale wetgeving, in dit geval in het Voertuigreglement (VR). Doorgaans gaat dat geruisloos met een kleine vermelding in een overzicht, omdat het veelal wijzigingen van reeds bestaande Richtlijnen betreft en het alleen over eisen aan voertuigen gaat.
In het geval van Richtlijn 2005/66 is sprake van een geheel nieuwe Richtlijn en er zit dus een bepaling omtrent ‘losse onderdelen’ in (verkoopverbod voor niet goedgekeurde los verkochte frontbeschermingsinrichtingen). Dat vergt een uitgebreidere wijziging van het Voertuigreglement die formeel door de Minister van V&W wordt voorgelegd aan de Ministerraad, en vervolgens na goedkeuring van de Ministerraad het gebruikelijke traject ingaat van de Europese Commissie (notificatie),
Raad van State en de Tweede en Eerste Kamer.
Het voorstel van V&W is nu akkoord bevonden door de Ministerraad, en is dus nu het traject in. De besluitvorming in de Ministerraad is blijkbaar aanleiding geweest voor een persbericht van het kabinet, en vervolgens voor berichten in de media.
De concepttekst van de wijziging van het VR wordt pas in een later stadium openbaar.

Inhoud voorgestelde wijziging Voertuigreglement
De RAI heeft de concepttekst van de komende regelgeving nog niet gezien, maar wij hebben wel veel informatie ontvangen van de betrokken afdeling bij V&W en vervolgens ook antwoord op een aantal door ons gestelde vragen.
Alles overziend is het beeld op dit moment als volgt:

- Toepassingsgebied
Het toepassingsgebied zal ook in NL zijn: personenauto’s (categorie M1) t/m 3500 kg GVW (let op: formeel geldt voor de categorie M1 geen gewichtsbeperking, hier is een grens gesteld op 3500 kg GVW !!) en bestelauto’s categorie N1 (oftewel bestelauto’s t/m 3500 kg GVW).
Het gaat dus niet over bullbars op trucks.
- Ingangsdata typekeuring voertuigen
Nieuwe typegoedkeuringen van de betreffende voertuigen moeten, indien af-fabriek voorzien van een frontbeschermingsinrichting, m.i.v. 25 november 2006 aan de eisen voldoen
Nieuwe registraties van de betreffende voertuigen moeten, indien af-fabriek voorzien van een frontbeschermingsinrichting, m.i.v. 25 mei 2007 aan de eisen voldoen
(de gebruikelijke bepalingen omtrent restantvoorraden zullen van toepassing zijn)
- Ook voorschriften in de Permanente eisen (voertuigen in het verkeer)
Er komt een bepaling in de permanente eisen die zegt dat M1 en N1 voertuigen (t/m 3500 kg GVW) met registratie van na 24 mei 2008 alleen voorzien mogen zijn van een bullbar die goedgekeurd is voor het voertuig waarop het gemonteerd is (ongeacht of de bullbar af-fabriek was gemonteerd of later). Of er een juiste goedgekeurde bullbar op zit blijkt uit het goedkeurmerk- en nummer (conform de Richtlijn). Daar zal door de politie op straat op kunnen worden gecontroleerd.
[voor M1 en N1 voertuigen met een registratie van vóór 25 mei 2008 geldt niet dat een aanwezige bullbar (‘frontbeschermingsinrichting) van een goedgekeurd type moet zijn: voor bullbars op deze voertuigen geldt dus niet dat ze typegoedgekeurd moeten zijn (maar op het voertuig moeten ze wel voldoen aan de algemene eisen van scherpe uitstekende delen e.d.) ]
- APK
De eis zal naar verwachting ook opgenomen worden in de APK-eisen. Details daarover ontbreken momenteel nog.
- verkoopverbod
Per 25 mei 2007 komt er een verkoopverbod voor bullbars (voor M1 en N1 voertuigen t/m 3500 kg GVW) die niet aan de eisen voldoen ; dit geldt voor elke bullbar, ongeacht hoe oud het voertuig is waarvoor de bullbar bedoeld is!! Het verkoopverbod geldt dus niet voor bullbars voor trucks.
Of met andere woorden: elke bullbar die na 24 mei 2007 te koop wordt aangeboden (en in voorraad wordt gehouden e.d.) voor M1-voertuigen t/m 3500 kg GVW en N1-voertuigen, moet typegoedgekeurd zijn voor het voertuig waarvoor het bestemd is.
Nederland gaat hiermee dus verder dan de basisbepaling van de Richtlijn, maar dat is toegestaan (zie hierboven onder Richtlijn).
Het houdt dus ook in dat bestaande voorraden bullbars (voor M1 en N1 voertuigen t/m 3500 kg GVW) zonder goedkeuring vóór 25 mei 2007 verkocht moeten zijn of anderszins verwijderd moeten zijn; er is geen overgangsregeling of restantvoorraadregeling voor ‘losse’ bullbars zonder goedkeuring.
- Verkoopverbod versus permanente eisen
Het verkoopverbod richt zich op de aanbieders, niet op de voertuigeigenaren. Dus als bijvoorbeeld iemand in 2009 (na de ingangsdatum van het verkoopverbod) bij een bedrijf een
niet-goedgekeurde bullbar koopt voor een auto uit 2004 (een auto geregistreerd voor 25 mei 2008) en die vervolgens monteert, dan is de aanbieder/verkoper in overtreding, de voertuigeigenaar die ermee rondrijdt is niet in overtreding.
Handhaving van het verkoopverbod zal dus plaatsvinden bij de aanbieders/verkopers; voertuigeigenaren hoeven geen bonnetjes o.i.d. te overleggen van wanneer een bullbar aangeschaft is; een bullbar op een auto van voor 25 mei 2008 hoeft niet goedgekeurd te zijn (maar moet wel aan de algemene eisen van scherpe uitstekende delen e.d. voldoen), een bullbar op een auto van na 24 mei 2008 moet typegoedgekeurd zijn voor de auto waarop hij gemonteerd is.


Zodra wij de tekst van de voorgestelde wijziging van het Voertuigreglement hebben, zullen we nagaan of die in lijn is met hetgeen wij hierboven hebben gemeld, en u daarover informeren.
De voortgang in de behandeling van het wetsontwerp zal ook duidelijk maken of hierboven genoemde data onveranderd blijven. Ook daarover zullen wij u op de hoogte houden.
Plaats reactie