Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verkeerde olie?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Verkeerde olie?

Bericht door Mickel Moen »

Beste wjewellers,

Naar aanleiding van de recente topics over olie viewtopic.php?f=3&t=33934#p231028" onclick="window.open(this.href);return false; heb ik me maar eens verdiept in de olie in mijn bus van 2004. De motor:

96KW TDI AXD 5 cilinder http://wiki.tdiclub.nl/AXD" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu is het gekke, dat deze motor in het boekje met technische gegevens bij de bus niet voorkomt. Daarin staat de 4 cilinder 96kw en de 5 cilinder 128 kw.
Goed. Voor de olie maakt het niet uit, denk ik, want voor beiden staat aangegeven het type VW 506 01 (LongLife) of VW 505 01 (zonder LongLife)

Nu heb ik eens gekeken naar de olie die mijn garage er in doet:

BP: Visco 5000 5W-40
Afbeelding

http://www.bplubricants.com/nl/products ... 5000-5w-40" onclick="window.open(this.href);return false;

En daar staat achterop VW 505 00

Enige technische info:


BP Visco 5000 5W-40 voldoet aan de volgende specificaties*.
ACEA A3/B3, A3/B4;
API SL/CF;
VW 502 00/ 505 00;

Sectorspecificaties, informatie
De laatste ACEA-specificaties, gepubliceerd in 2008:

ACEA A3/B3 voor standaard onderhoudsintervallen voor benzine- en dieselmotoren.
ACEA A3/B4 voor verlengde onderhoudsintervallen voor benzine- en dieselmotoren.
De laatste API-specificaties:

API SL voor benzinemotoren.
API CF voor dieselmotoren.
Specificaties autofabrikant
Het is ook goedgekeurd voor de volgende specificaties van autofabrikanten:

Volkswagen approval VW 502 00/505 00 voor standaard onderhoudsintervallen bij de meeste huidige VW-auto´s, uitgezonderd modellen met roetfilter.


Dus de website van BP bezocht en daar kom ik uit op de volgende olie:

BP: Visco 5000 C 5W-40
Afbeelding

http://www.bplubricants.com/nl/products ... 00-c-5w-40" onclick="window.open(this.href);return false;

Technische info:

Overzicht
BP Visco 5000 C 5W-40 voldoet aan de volgende specificaties*.
ACEA C3;
API SM/CF;
VW 502 00/ 505 00;
VW 505 01;


Sectorspecificaties, informatie
ACEA-specificaties:

ACEA C3 voor dieselauto´s met roetfilters (DPF):
De laatste API-specificaties:

API SM voor benzinemotoren.
API CF voor dieselmotoren.
Specificaties autofabrikant
Het is ook goedgekeurd voor de volgende specificaties van autofabrikanten:

Volkswagen approval VW 502 00/ 505 00 voor standaard onderhoudsintervallen bij de meeste benzine- en dieselmotoren in Audi, Volkswagen, Seat en Skoda, uitgezonderd modellen met roetfilter.

Volkswagen approval VW 505 01 voor dieselmotoren in gebruik bij Audi, Volkswagen, Seat en Skoda uitgerust met pompverstuiver.


Nu mijn vragen:
1. Klopt het dus, dat er eigenlijk de verkeerde olie in zit?
2. Het lijkt erop, dat het verschil zit in alles wat met emissies te maken heeft?
3. Wat is dan het probleem?
4. In maart is de olie ververst. Ik rijd zo'n 15000km/jaar, dus de volgende verversing is in maart 2012. Kan ik zo door blijven rijden?


Alvast bedankt :zwaai

PS: In mijn speurtocht naar een antwoord, kwam ik dit artikel tegen: http://www.amt.nl/upload/3ade6b2c-fea1- ... ddelen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 24 jul 2011, 05:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Verkeerde olie?

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Het is al een aantal keren beschreven hier op het forum.
Het is wenselijk voor elke motor om de daarvoor voorgeschreven olie te gebruiken.
Of er dan ook een andere olie in kan?
Ja dat kan misschien wel maar dat hoort niet zo en is niet het beste.
Zeker als er voor je bus de 50601 staat voorgeschreven zou ik dat zeer zeker doen.
Problemen met nokkenassen en volgers, smering van pompverstuivers is niet onbekend fenomeen.
Zelfs zou ik zeker ook al zou er pas nieuwe inzitten met niet de voorgeschreven specificaties.
Mijn verlies voor lief nemen en onmiddelijk de juiste olie instoppen.
In je insturctieboekje staat de juiste specificatie van je olie.

Voor wat het waard is.

Succes
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verkeerde olie?

Bericht door Mickel Moen »

He Pieters,

Bedankt. Zoals al omschreven, heb ik niet een instructieboekje bij de juiste motor. Mijn motor staat niet in het instructieboekje. Rara. maar ik ga er toch maar vanuit, dat de 50101 juiste moet zijn, voor de niet longlife-olie. Ik begrijp, dat je adviseert om toch tussentijds om te schakelen naar de juiste olie. Dat is natuurlijk logisch gezien het beste. Wat mij bezig houdt, is het waarom. Alles lezende bekruipt mij ook een gevoel, van een groot oliemysterie, wat door de commercie instand gehouden wordt. Het zal allemaal best waar zijn, maar ik wil begrijpen waarom.
Of kom ik daarmee teveel op het gebied van de geheimen van de VAG-groep? Mijn garage stopt er dus gewoon andere olie in. Ik zal dat deze week eens navragen.
:zwaai
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Verkeerde olie?

Bericht door pieters »

Hallo Mickel,

Ik weet er wel een heel klein beetje van maar te weinig voor de hoed en de rand.
Maar misschien kan ik je een klein beetje opweg helpen.

Voor de eerste types t5 motoren zonder roetfilter zaten pepaalde dopes in de olie om aan de kwalificaties te voldoen voor de smering zoals die door vw vereist zijn voor dat type motor.
Maar omdat ze later geregelde roetfilters zijn gaan plaatsen, en die kunnen slecht tegen soorten dopes in de olie.
De verbrandigsresten hiervan verstoppen het filter en de doorlaat verminderd dan behoorlijk.
Dit is niet met regenenreren op te lossen.
Oplossing andere olie zonder de dopes die het filter verstoppen.
Maar hiervoor moet dan wel de smerings contstructies worden aangepast omdat die anders zonder de dopes schade oplopen.
Doe je dus in een oudere motor die hiervoor niet is aangepast de olie zondere die dopes dan loop je dus kans op schade.
Zal vast niet onmiddelijk desastreus zijn maar ik zou er op de lange termijn niet voor kiezen.
Het is dus zeker niet alleen de comercie daar ben ik van overtuigd.
De prijs voor een beetje olie is ook zeker niet maatgevend voor de kosten van de auto.
Een flinke schade aan de inhoud van je motor kan dat zo maar wel het geval zijn.

Ik zou eieren voor mijn geld kiezen.

Succes.
Louis
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 apr 2007, 11:38

Re: Verkeerde olie?

Bericht door Louis »

5 cilinder TDI (96 kw, 120 kw, 128kw) met motorcode AXD, BLJ, AXE , motororlie volgens VW normen 506 01 = longlife 2 olie = 0W-30
Met of zonder verlengde onderhoudsinterval deze specificatie gebruiken. Voor jouw auto gebruikt je garage dus de verkeerde olie.
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: Verkeerde olie?

Bericht door Babson »

Volgens mij zijn vooral de pompverstuivers van de T5 2,5l vrij kieskeurig en moeten de voorgeschreven olie specificatie hebben.

VW norm 506 01, longlife 2 , 0W-30 is de juiste specificatie.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verkeerde olie?

Bericht door Mickel Moen »

Mannen bedankt voor de reacties.

Het is na goed overleg met de garage en zij weer met BP, de Afbeelding geworden.
http://www.bplubricants.com/nl/products ... 00-c-5w-40" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is een geheel nieuwe olie die geschikt voor deze motor is. Volgens BP met hogere specificaties dan VW stelt.
Afijn, ik heb er vertrouwen in.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie