Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hekel aan krabben

vragen over de T5
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

hekel aan krabben

Bericht door pieter 762 »

De dagen worden weer korter, het zal niet lang duren voor ik weer sta te krabben 's morgens vroeg :winter brrrr !
Dé oplossing lijkt mij een standkachel, dan is het krabben definitief verleden tijd.

Wie heeft zo'n ding ooit (aftermarket) laten inbouwen in zijn T5 ? Ben benieuwd naar ervaringen, kosten, mogelijkheden.
Als het betaalbaar is dan wil ik het serieus overwegen.

gr. Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: hekel aan krabben

Bericht door Danny »

Ik was 't krabben niet beu, busje slaapt zelden zonder echt dak boven zijn hoofd maar was wel 't niet op temperatuur komen van het 2.5 blok beu.
Thuis staat de bus in de garage op 't werk staat ze vrijwel steeds onder een afdak ook al kan 't in een zeldzaam geval gebeuren dat ik daar geen beschikking over heb en reken maar dat dat ding zijn werk doet. na een half uurtje draaien ruiten ontdooid, mijn koelvloeistof een 60°C en stap je in een aangenaam warm aanvoelende cabine.

Groot voordeel is wel dat het blok toch geen echte (bv -15°C) koudestart maakt maar al wat gereanimeerd is voor de aanzet.

Ik liet de mijne (als Belg) plaatsen in Roosendaal, vriendelijke gast, vast afgesproken prijs, alles netjes gedaan, busje één dag kwijt.
Met afstandsbediening en binnenin een klokje was dat een 2000€, niet niks!!
Ik schakel hem ook in om de bus sneller op temperatuur te hebben als ik thuis vertrek en de kachel niet heeft kunnen draaien omdat dat in de garage niet gaat he(uitlaatgassen) maar dan zijn je ramen ook niet aangevroren. :muur

Laatst heb ik in een Renault van een vriend een Truma kachel geplaatst en ik moet eerlijk zijn, dat ding kost een 1/3 en warmt je blok wel niet maar werkt zo goed.
Of je hebt laadruimte -zet hem daar- en legt een blaasmond naar je cabine of je hebt geen tussenschot en zet hem gewoon ergens achterin.

Nadeel je hebt een gasfles bij maar die zijn in een aangenaam formaat te krijgen en daar doe je de hele winter mee als 't enkel is om 's ochtends of 's avonds in een verwarmde, ontwasemde auto te stappen. ding is in tegenstelling tot de webasto errrrg stil en overal -waar je een uitlaat en tgelijk aanzuigmond kan plaatsen- plaatsbaar.

Ik was er van onder de indruk, zo'n flesje in je auto is tien keer niks en in transparant -soort kunststof- te koop om te zien hoeveel er nog in is.
twee verschillende systemen maar al 't enkel is om je interieur te verwarmen/ontwasemen dan is de Truma een goeie optie.

Webasto heeft natuurlijk ook de interieurverwarmer maar toch een heel pak duurder maar wel op diesel.
hopelijk ben je hier wat mee...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: hekel aan krabben

Bericht door rick_k »

Ik heb er ook een hekel aan. Dus ik start dat kreng gewoon, wacht 15 tot 20 minuten en kan zo wegrijden. Werkt perfect...

Niet goed enzo, blablabla. Ding is 16 jaar oud, bijna 5 ton achter zijn kiezen en doet het prima, dus dat geloof ik niet.

mvg Rick
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: hekel aan krabben

Bericht door JP »

Enige tijd geleden de prijzen voor de uitbreiding van de webasto koelvloeistofvoorverwarmer gekregen,
ik moet het nog laten doen maar deze uitbreiding heeft mijn voorkeur

Onderstaande prijzen zijn bruto, ex.BTW

Euro 197,00 | Bestelcode 90.12.10.4NL is het Webasto uitbreidingsset voor een VW.T5 met volelektronische airco
Euro 197,00 | Bestelcode 90.12.10.3NL is het Webasto uitbreidingsset voor een VW.T5 met handbediende airco

Euro 289,00 | Bestelcode 13.146.35A is de Webasto T91 ON/OFF afstandsbediening
Euro 360,00 | Bestelcode 13.146.37A is de Webasto HTM100 afstandbediening met klokfunctie

Euro 393,00 | Montage in onze werkplaats Leiden
Euro 35,00 | Hulpmaterialen voor installatie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hekel aan krabben

Bericht door Multivan Generation »

denk anders eens aan een silverscreen :knipoog
Dan hoef je ook niet te krabben,
en dat was je primaire vraag tenslotte :zwaai

http://www.silverscreens.co.uk/
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hekel aan krabben

Bericht door Roger B. (11)61 »

of gewoon een stuk plasticfolie...veel voordeliger dan silverscreens
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
RonaldCaravelle
Berichten: 51
Lid geworden op: 06 mei 2012, 06:14
Locatie: Wachtum

Re: hekel aan krabben

Bericht door RonaldCaravelle »

Zo'n aftermarket WEBASTO bediening ga ik ook inbouwen tussen nu en december (2012). Ik overweeg alleen nog om de Bijverwarmer via de originele 'hemelbediening' aan te sturen. Maar ben er nog niet helemaal uit wat ik allemaal nodig heb aan extra kabelbomen.

Ik vind de bedien unit van WEBASTO (Eier-klok) LELIJK ! :ie . Ja het kan ook via de T91 afstandsbediening, maar ik wil extra display om te zien wat ie doet en met vast ingebouwde bediening aansturen (als ik ieleegaal campeer :wjw )

Qua kosten is de aftermarket m.i. niet duur en eenvoudig aan te sluiten)

Oja, we hebben het hier toch wel over de standaard al aanwezige, af fabriek bijverwarmer?...toch?
Want die is voor iets minder dan €200 euries uit te breiden naar 'standkachel'. (bij zelf sleutelen)
!CCtyR7Q!mk~$(KGrHqEOKj0E0TP+8dr5BNMF(5up4w~~_35.JPG
!CCtyR7Q!mk~$(KGrHqEOKj0E0TP+8dr5BNMF(5up4w~~_35.JPG (32.29 KiB) 3597 keer bekeken
Nu -
T5 Caravelle 1.9 TDI 75 KW 2006 LW
Vito 111 2.2 CDI 2005 L2

Toen -
T4 2.5 DSL 1999 KW
T3 1.6 TD 1986
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: hekel aan krabben

Bericht door dvr »

Ben zelf al weer 5 jaar de wereld te rijk met de standkachel.(thermotop p )
Heb zowel de klok als de afstandsbediening klok gebruik ik nooit.
Het is een genot als je instap het leder is al voorverwarmd motor ca 70 graden
de ruiten ontdooid pfffff was het maar vast winter :winter .
Tja de kosten ik was toen voor twee bussen ca €1800 incl BTW per bus kwijt maar het voordeel is
dat het over te bouwen is er word ca €125,- voor demonteren gerekend en €350,- voor het inbouwen.

Dus ik zou zeggen DOEN!!mits je het je kan permitteren
dvr nr 285
klukje
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2012, 22:54

Re: hekel aan krabben

Bericht door klukje »

Niet om reclame te maken.. maar zo'n standkachel is echt ideaal.
Mijn bedrijf plaatst ze.. en we hebben al vele T4 en T5's binnen gehad.

Sommige T5's hebben inderdaad een bijverwarmer en dan kan je die redelijk simpel ombouwen naar standkachel.(3-4uur werk) De meeste T5's hebben die optie niet en dan moet hij er compleet in.

Mocht je nou van T5 naar T5 GP dan kan je hem weer overlaten bouwen.
Wij gebruiken echter de originele steunen zodat hij er mooi onder zit. Laatst hadden we een T5 waar een universeel setje onder gebouwd was en de kunstof beplating weg geknipt zodat het anders tegen de uitlaat van de standkachel aankomt.
Niet echt mooi dus.

Tegenwoordig kan je de kachels ook bedienen met een App functie op de smartphone... Zowel Eberspächer en Webasto hebben hem.
Bij Eberspächer is deze functie zelfs goedkoper dan de afstandbedieningen en verwachten ze dat de App de afstandbedieningen doen verdwijnen.

mocht je nou kwetsbare lading vervoeren (verf,planten etc) of voor camper gebruik een standkachel zoeken, heb je ook een lucht standkachel.. deze verwarmt alleen de binnen ruimte en niet het koelvloeistof van de motor.
voordeel hiervan is dat deze kachel weinig stroom verbruikt.

Een goedkoper alternatief is een Defa Warmup. Deze werkt echter alleen op 220V. Bij de 2.5TDI en 3.2V6 plaatsen we een verwarmings element tegen de carterpan zodat de olie voorverwarmt wordt.

Helaas is mijn multivan uitgerust met een luchtkachel door de eerste eigenaar... toch maar een Defa verwarmings element erbij plaatsen .. vindt de distributieketting wel lekkerder.

voor vragen of adviezen hierover mag je me altijd berichten.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: hekel aan krabben

Bericht door Oviivo »

Interessant topic dit.

Ik heb zowel een standkachel (luchtverwarmer) als een bijverwarmer in de Cali zitten. De standkachel werkt op diesel en verwarmt met name het campergedeelte. De bijverwarmer doet het volgens mij alleen als de motor draait, zodat deze sneller op temperatuur is. Kan ik die bijverwarmer dus laten ombouwen naar motorvoorverwarmer?
Dat lijkt me wel wet :jumpklap
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Bart(2)
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 dec 2008, 14:36

Re: hekel aan krabben

Bericht door Bart(2) »

Zelf inbouwen zou ik niet doen, zeker niet bij een GP
Zonder 2e accu is het ook niet aan te bevelen, heb al meerdere malen zonder prik gestaan!!
Gewoon af fabriek bestellen of een extra accu erbij zetten!
Gr Bart
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hekel aan krabben

Bericht door Roger B. (11)61 »

yup, ombouwsetje kost pakweg 250 euro meen ik en het is effe hengstem om onder de auto achter de kunststof plaat bij de stekker van de kachel te komen en deze los te klikken ( heb het zonder brug ofzo gedaan, bij veel te koud weer bij een 2004 T5...)

waarom zou het bij een GP zoveel lastiger zijn dan bij een oudere T5?

Ja, extra accu is zekerder, maar heb in mijn Discovery 1, T5, T4, en Discovery 2 voorverwarmers gehad, allemaal zonder extra accu en allemaal elke ochtend in de winter 3/4 tot een uur branden met aanjager op standje 1 voor interieur verwarming.... nog nooit lege accu gehad daardoor. De bijverwarmer zit origineel op de hoofdaccu, die kun je op accessoireaccu zetten, maar das wel ff zoekwerk, en aanpaswerk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: hekel aan krabben

Bericht door Danny »

De webastoman zei me dat ik geen tweede batterij nodig had als 't slechts was om 's ochtends -of op een ander tijdstip- te gebruiken als koelvloeistofverwarmer. Doe het nu zijn 5de jaar met dezelfde -enkele- batterij en had nog geen problemen, zo'n ding verbruikt nu ook weer 't einde van de wereld niet en je aanjager op een of twee ook niet :knipoog
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: hekel aan krabben

Bericht door dvr »

Danny schreef:De webastoman zei me dat ik geen tweede batterij nodig had als 't slechts was om 's ochtends -of op een ander tijdstip- te gebruiken als koelvloeistofverwarmer. Doe het nu zijn 5de jaar met dezelfde -enkele- batterij en had nog geen problemen, zo'n ding verbruikt nu ook weer 't einde van de wereld niet en je aanjager op een of twee ook niet :knipoog

klopt helemaal aanjager gaat pas aan als ie op temperatuur is.
Ik zelf heb nooit met een lege accu gestaan als ik hem opstart slaat ie naar een half uur af je
kan het ook instellen op een uur maar dat is niet nodig.
dvr nr 285
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hekel aan krabben

Bericht door Roger B. (11)61 »

ligt er aan wat je wil..... ik wil de motor zo ver mogelijk op temp hebben, dan is een half uur echt niet genoeg.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie