Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat voor bus tenten hebben jullie?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door vwcampersite »

Ik ben aan het oriënteren naar een bustent en ben eigenlijk benieuwd naar wat voor tenten of luifels jullie hebben.

Wat me dan ook interesseerd is hoe jullie de tent of luifel gebruiken. Hebben jullie een kleine tent of een grote en hoe werkt dat in de praktijk? Ik kijk bijvoorbeeld naar de DWT Fjord 25 (een redelijke compacte) maar ook naar de DWT Pegasus omdat deze wat groter is wat prettig kan zijn maar juist ook weer lastig als je wat kleinere sta plekken hebt. Eea hangt natuurlijk ook af van of je veel wilt trekken of langer op een plek blijft staan. Kortom heel veel mogelijkheden...

Hoor dus graag wat voor tenten jullie hebben en wat de voor en nadelen van deze tenten zijn en waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een dergelijke tent (praktijk tips).
Wellicht wijzen jullie me nog op merken die ik nog niet gezien had.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door Oviivo »

Vorig jaar lang gezocht, maar uiteindelijk een "losse" tent gekocht. Met name omdat ik graag het luifel wil kunnen blijven gebruiken. Het idee is dan om de tent aan de andere kant van het luifel te zetten, zodat je een soort overdekt terras krijgt :wjw

Wel een leuke tent, natuurlijk, maar nog niet gebruikt...

Afbeelding

:bifun
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door Leo45 »

Deze een originele van Brandrup, kostte veel geld en vind hem niet handig. Het dak heeft een relatief vlak stuk zelfs als je 'm strak zet. Met tot gevolg dat bij een zware hagelbui er teveel bovenop bleef liggen met tot gevolg dat de boel inzakte en er een busje aan de stok krom is. Ook is er een scheurtje ontstaan aan de flap waarmee de tent aan de auto vast staat.
Voordeel is wel dat deze gewoon over de bak van je luifel past. Afijn degene die mijn Exclusive koopt krijgt hem er gratis bij....

Ik gebruik eigenlijk de luifel met een zijwand veel meer dat is genoeg om beschut te zitten. Zou ik een nieuwe tent kopen dan zou het deze worden.
http://www.khyam.nl/detail.asp?p=758&pr ... e%20Tourer

Leo
Bijlagen
download.jpg
download.jpg (12.41 KiB) 5325 keer bekeken
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door vwcampersite »

Bedankt voor jullie reactie. De "bus" tent is inderdaad een hele mooie! Maar net niet wat ik zoek...

Wat ik op zich wel een nadeel vind aan de tenten aan de bus dat je wat beperkter bent in opstelling op een sta plek. Ik kan me op zich dan ook wel voorstellen dat je een losse tent gebruikt en de luifel aan de bus. Ik heb nu een hele mooie Nomad Touareg tent maar die vind ik eigenlijk net even te zwaar en te groot om tijdens het camperen naast de "Nieuwe" ruimte in de bus mee te nemen.

Welk voordeel heeft de Kyham?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33805
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door Multivan Generation »

Zoek je een tent die gemakkelijk en snel op te zetten is,
of zoek je een tent die je een keer tijdens de vakantie van 3 weken laat staan, en je dan met de auto af en toe weg rijdt?

Maakt veel uit voor het antwoord in mijn ogen.

Ben je een "hyper"-camperaar die zowat iedere 2 dagen doortrekt naar een andere camping?
Heb je echt de extra ruimte nodig om eventueel kinderen er in te laten slapen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door vwcampersite »

Ja dat maakt inderdaad veel uit. En dat is nu ook de reden van het topic om te horen hoe anderen het doen. Ik heb de keus nog niet helemaal kunnen maken..

Als ik een lang weekend weg ga kan ik me voorstellen dat een luifel met zijstukken of eventueel een kleine voortent voldoende moet zijn en dan zou je er een losse tent naast kunnen hebben voor de grote vakanties waar we dan minimaal een week op een bepaalde plek blijven staan.

Ik ben onervaren met het reizen met een camper en misschien hebben jullie er uit de praktijk een beter beeld van hoe over het algemeen het reizen met een vw bus gedaan wordt!
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door Oviivo »

Wij hebben inderdaad ook nog een klein koepeltentje wat we kunnen gebruiken voor weekendjes enzo.
Ik zag ons gewoon niet elke keer die tent vastmaken aan de bus als je weg bent geweest. Verder moet je altijd door je tent naar buiten, terwijl je met een losse tent gewoon de troep kan laten liggen, zonder je nek te breken :wjw

Dat waren onze overwegingen.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door Leo45 »

Wat je ook vaak ziet is een gewone partytent met een aantal zijwanden erin. Maar let op niet iedere camping vind dat goed of je moet betalen voor een extra tent. Sinds ik een zijwand in de luifel heb gebruik ik de tent nooit meer.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door Mickel Moen »

Wij zijn helemaal blij met onze luifel en een zelfgemaakte zijluifel.

Na altijd met een tent gekampeerd te hebben is het leuke aan een buscamper, dat je zo staat en ook zo weer weg bent. Luifel uitdraaien en als er behoorlijk wind staat de zelfgemaakte zijluifel opzetten. Eerder een kwestie van seconden dan minuten.
Een bustent opzetten is weer veel meer gedoe.

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/zijluifel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/luifel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33805
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat het ook afhangt van het vakantie gebied waar je naar toe gaat.
Bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk sta je meestal een paar weken op een vaste plek,
terwijl Noorwegen echt een land is om iedere 2 dagen weer verder te trekken.

Ga gewoon op vakantie en kijk hoe het met alleen luifel bevalt..


Wij zelf hebben trouwens een DWT Fjord III
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Giel
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 jun 2007, 08:33

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door Giel »

Topic is wel eens meer voorbijgekomen.
Heb vroeger bij mijn T4 een een Davos van Reimo gehad. Na de eerste keer opzetten had ik het idee om het kreng direct op 't internet te koop te zetten. De reden was dat de stokken in zijn geheel door een hoes gestoken moesten worden. Ook had ik de tent vast zitten met een peesband, wat ook lastig was met het positioneren aan de bus. Dit zou ik dus iedereen afraden. Je moet met zijn tweeen zijn en dan moet je een heeel goed huwelijk hebben!
Heb nu bij mijn T5 een Easycamp Daytona van fa. Obelink en bevalt goed. De stokken zitten aan de buitenkant en door het vaste grondzeil kan je de tent los van de bus opzetten en daarna op de juiste plaats zetten. De verbinding met de bus is met een stang die ik vast kan zetten in de Brandrup rail. Zie dat het momenteel een heel klein prijsje is bij O.
Met hemelvaart ons eerste lange weekend weggeweest. Tent proberen op te zetten zonder stokken. Viel niet mee. Ga maar een checklist maken om in de toekomst niets te vergeten.
Gebruikersavatar
ratlookcalifornia
Berichten: 353
Lid geworden op: 15 nov 2011, 09:10

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door ratlookcalifornia »

Ook wij zijn het wiel nog aan het uitvinden, staan nu in frankrijk en hebben een grotere losse tent bij ons, echter staat nu de luifel gewoon uit ( met de zijkanten weliswaar, ook voor de vrij krachtige wind momenteel).
Ons idee is ook om een tent neer te kunnen zetten als je langer op dezelfde plaats blijft en toch makkelijk op pad wilt kunnen ( topper en slaapzakken alsmede de stoelen en tafel "gooien" we in de tent en we kunnen op pad...ook om even boodschappen te kunnen doen en om de fietsen uit het zicht te zetten ;-) ).
Nogmaals , we moeten nog even kijken of hij wel zo makkelijk op te zetten is maar de voorkeur nu gaat uit naar een losse tent die naast de auto kan staan ( willen de luifel ook gewoon gebruiken)..... We zullen zien of de wind zakt om te zien of dit beter bevalt als het schuurtentje wat we hadden ( licht en redelijk op te zetten alleen wat klein en niet voor zwaarder weer geschikt).

:camping
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door vwcampersite »

Multivan Generation schreef: Wij zelf hebben trouwens een DWT Fjord III
Hoe stabiel is deze tent als je hem niet aan de bus vast hebt staan? Als dit goed te doen is dan kan een dergelijke tent misschien wel een goede optie zijn. Afhankelijk van de plek waar je staat kun je hem dan los of vast plaatsen. En dus eventueel nog met een luifel aan de bus erbij. Ik heb er overigens geen vaste luifel aan en ben dit ook niet van plan.

Maar ik merk wel dat meerdere dus met deze vraag/ dilemma zitten! Bedankt zover!
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door Icebox »

Hoi,

Mijn gevoel bij een tent aan de camper; je gevoel van buiten zitten is weg.
Wij hebben voor de kinderen een tent van Khyam, deze is in 1 minuut op te zetten en in 2 minuten (excl. schoonmaken) weer in te pakken. Een heerlijk ding.

Verder zit er een luifel aan die ik alleen open heb als ik mijn spul buiten heb staan (en het niet echt prachtig weer is) of als de zon schijnt. Het is (zoals de rest ook al zegt) een beetje afhankelijk wat je wil in en met een tent.

Groetjes,
Sinja

P.S. achterin hebben wij twee kratten staan, daarvoor ligt de tent en nog kan de klep dicht. Ideaal dus.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33805
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wat voor bus tenten hebben jullie?

Bericht door Multivan Generation »

vwcampersite schreef:Hoe stabiel is deze tent als je hem niet aan de bus vast hebt staan?
Kan dus prima alleen staan.
En ik zet hem samen met mijn dochter op..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie