Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tikkend/ bonkend geluid T5

vragen over de T5
Plaats reactie
Gerdemol
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2015, 20:37

Tikkend/ bonkend geluid T5

Bericht door Gerdemol »

Hallo,

Ik heb een vw transporter T5 128kw 5 cyl uit 2008.

Gisteren kreeg ik een melding motorstoring en ging het gloeispiraal lampje op dashboard
Knipperen. gelijk even naar de garage gereden die zij dat de egr klep niet goed meer was.
Deze melding verwijderd en weer weg gereden en de melding kwam niet meer terug.
Vandaag starte ik de wagen (koude start) en toen maakte de motor een geluid alsof de luchtfilter eruit was .... Dat geluid verdween naarmate de motor warm werd alleen even later kwam het geluid 3x zo erg terug en ging niet meer weg. komt als je achter het stuur zit een beetje rechts bij de motor vandaan. Motor loopt ook niet zuiver minder vermogen.
Vw dealer gebeld voor afspraak om te kijken wat t precies kan zijn .
Misschien hier iemand zoiets al meegemaakt? Misschien verstuiver verstopt of iets dergelijks ?

:T54LIFE
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Tikkend/ bonkend geluid T5

Bericht door WouterW »

T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gerdemol
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2015, 20:37

Re: Tikkend/ bonkend geluid T5

Bericht door Gerdemol »

Ja precies t zelfde geluid ! Dus is het de egr klep ?
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Tikkend/ bonkend geluid T5

Bericht door WouterW »

In dat geval reken maar op een paar nieuwe klepstoters en een verse nokkenas.. Dat was tenminste de uitkomst van het filmpje.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gerdemol
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2015, 20:37

Re: Tikkend/ bonkend geluid T5

Bericht door Gerdemol »

Joh dat gaat geld kosten dan !!!
Maar ik dacht dat ie wat met de egr klep deed en daarna het geluid verdween maar zo simpel is dat dus niet haha ! Toch tijd dat ik Duits ga leren !
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: Tikkend/ bonkend geluid T5

Bericht door WouterW »

Jouw t5 heeft een andere EGR. Die is elecrtronisch geregeld ipv via vacuum. In het filmpje wordt de luchttoevoer gesmoord zodat de symptomen verdwijnen. De oorzaak blijft bestaan. Trek geen voorbarige conclusies uit dat filmpje, het was puur ter illustratie. Wanneer de symptomen overeenkomen vrees ik wel dat je aan de beurt bent voor een forse kostenpost.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Tikkend/ bonkend geluid T5

Bericht door heemskerk »

Maak ik een goede inschatting (na het filmpje gezien te hebben) dat het mogelijk een tweeledig probleem is bij de poster van het Duitse filmpje?

Het tikken is één, inderdaad maar zo kans op een klepstoter/verstuiver/nokken(as)probleem. Het holle, grommende geluid (alsof het luchtfilter verwijderd is) kan op zich zelf kan toch veroorzaakt worden door de klep in het inlaattraject/EGR welke onbedoeld (deels) open blijft staan?

Mogelijk heeft Gerdemol (topicstrarter) alleen last van een klep die blijft hangen?
Gerdemol
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2015, 20:37

Re: Tikkend/ bonkend geluid T5

Bericht door Gerdemol »

Nou ben bij de vw dealer geweest gaat een hoop geld kosten waarschijnlijk toch nokkenas .....
Gurkan
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2016, 22:04

Re: Tikkend/ bonkend geluid T5

Bericht door Gurkan »

Hallo jongens, zelfde probleem heb ik ook met mijn T5 bj 2008, 2.5 tdi 130pk km 315.000.
nokken as en stoters zijn kapot, onderdelen zijn best wel prijzig, nokkenas ga ik originele kopen en stoters ga ik imitatie doen heeft iemand hier ervaring mee?? zal het veel verschil in zitten met kwaliteit???
Plaats reactie