Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hulp gevraagd bij uitlezen grenswaarden standkachel

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Hulp gevraagd bij uitlezen grenswaarden standkachel

Bericht door bvddobb »

Is er een weetjeweller in de buurt van Utrecht die bij onze T5 California de grenswaarden voor de standkachel zou kunnen uitlezen en evt aanpassen?

Afgelopen weekend bij vrij staan vonden wij dat de standkachel al snel afsloeg, bij 12,4 V al (volgens de Camper Unit). In de boordcomputer is een grenswaarde aangegeven voor bij welke restspanning van de huishoudaccu de kachel moet afslaan, zie hieronder uit een ander topic:
Er zit inderdaad een grenswaarde ingesteld in de software. Ik lees op het Duitse Cali-forum:
"Im Januar 2006 wurde mit einer Softwareänderung des Heizgerätes auch noch der Schwellenwert für die automatische Abschaltung der Luftstandheizung nach oben korrigiert. Dies hat zur Folge, dass die Heizung kaum noch länger wie ein paar Stunden läuft.
Im Adaptionskanal 07 Luftheizung ist ab Januar ein Wert von 234 (entspricht Abschaltspannung während der Heizphase von 11,34V) eingestellt. Bis 12/2005 war dort ein Wert von 153 eingestellt (entspricht Abschaltspannung 10,53V). Mit diesem Wert gab es nur Probleme, wenn sich die Verschraubungen am Shunt gelöst hatten.
In allen übrigen T5´s (Multivan, Trapo, Shuttel, Caravelle) funktionieren die Luftheizungen tadellos. Aber dieser Messshunt ist ja auch nur im California verbaut."

D.h. dazu brauchst du VCDS, dann ist es ein Kinderspiel. Du mußt dort in das Steuergerät 0B (Luftstandheizung) und dort auf der rechten Seite in die Anpassung der Kanäle und den Kanal 07 auf 153 verändern.
Er is dus een instelling 0B/07 waar de uitschakelwaarde voor de kachel staat. Zou bij ons (bouwjaar na 2006) af-fabriek op 234 staan, wat betekent dat de kachel bij 9,0 + 2,34 = 11,34 V afslaat. Maar hij slaat al af bij 12,4 V... Het kan natuurlijk zijn dat de voltmeting in de Camperunit niet helemaal nauwkeurig is en de echte spanning dus al lager ligt, zo rond 11,34 V, of dat er een nog hoger waarde ingesteld staat. Ik lees dat veel mensen hem terug op de 'oude' waarde van 153 zetten (uitschakelen bij 9,0 + 1,53 = 10,53 V) om de kachel langer te laten doorlopen.


Misschien zijn ook de accu's wel toe aan vervanging of zo, maar we zouden toch graag even naar deze grenswaarde kijken. Kan iemand ons daarbij helpen?
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Hulp gevraagd bij uitlezen grenswaarden standkachel

Bericht door bvddobb »

Ik 'bump' deze nog even om hem nog eens onder de aandacht te brengen. Iemand die ons kan helpen?
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Hulp gevraagd bij uitlezen grenswaarden standkachel

Bericht door JanP »

Ik wil je best wel helpen hoor, maar:
- ik woon niet in jouw buurt
- in de VCDS (Vag-Com) versie die ik gebruik is er niet voor alle regelapparaten een zogenaamde label-file.
Voor mijn eigen Webasto kan ik bijvoorbeeld wel waardes uitlezen, maar ik weet dan niet wat die waarde betekent.
Een waarde van 4°C zal wel de buitentemperatuur zijn, maar er zijn heel veel waardes zonder "verhaal".
En ik denk dat dat bij heel veel Webasto-types zo is.

Als je twee accu's hebt, en je bent er zeker van dat je Webasto op de tweede accu is aangesloten kun je de grenswaarde veilig verlagen naar 10.53V.
Voor anderen, die daarna ook nog moeten starten met dezelfde accu wordt het een ander verhaal..
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Hulp gevraagd bij uitlezen grenswaarden standkachel

Bericht door bvddobb »

Jan, dankjewel voor je aanbod!
JanP schreef:Ik wil je best wel helpen hoor, maar:
- ik woon niet in jouw buurt
Het weekend van vrij 20 t/m zon 22 maart a.s. plannen wij een weekend-weg met ons busje. We hebben nog niet bedacht waarheen, maar als jij dat weekend ergens thuis bent, kunnen wij best ons weekend in de richting van ZW-Drenthe plannen! Er zijn beroerdere streken voor een weekendje weg! Kun je ons evt. een PM sturen als dat dat weekend ergens zou uitkomen, dan kunnen we misschien een afspraak maken?
JanP schreef:- in de VCDS (Vag-Com) versie die ik gebruik is er niet voor alle regelapparaten een zogenaamde label-file.
Voor mijn eigen Webasto kan ik bijvoorbeeld wel waardes uitlezen, maar ik weet dan niet wat die waarde betekent.
Een waarde van 4°C zal wel de buitentemperatuur zijn, maar er zijn heel veel waardes zonder "verhaal".
En ik denk dat dat bij heel veel Webasto-types zo is.
Nou ja, volgens die Duitsers zou het gaan om stuurapparaat 0B (luchtstandkachel) en dan kanaal 07 (uitschakelwaarde). De waarde daarin is een voltage in honderdsten dat je moet optellen bij 900 (9,00 V) om op de uitschakelwaarde te komen. Staat daar 153 dan zou dat een uitschakelwaarde van 9,00 + 1,53 = 10,53 V aangeven... Dat kunnen we dan evt bekijken. Er zou bij ons naar verwachting 234 in staan, en dat zouden we dan willen verlagen naar 153.
JanP schreef:Als je twee accu's hebt, en je bent er zeker van dat je Webasto op de tweede accu is aangesloten kun je de grenswaarde veilig verlagen naar 10.53V.
Voor anderen, die daarna ook nog moeten starten met dezelfde accu wordt het een ander verhaal..
Wij hebben in de California zelfs 3 accu's! Eén startaccu, en twee parallel geschakelde huishoudaccu's. En ja, de Webasto is bij ons 100% zeker op het huishoudcircuit aangesloten.
Gebruikersavatar
Han G
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 jul 2010, 17:17
Locatie: Nijkerk

Re: Hulp gevraagd bij uitlezen grenswaarden standkachel

Bericht door Han G »

Hallo,

Je hebt mail. :ikrij

Denk dat ik zelfde software heb, echter woon ik iets dichter bij :zwaai
:zwaai Grtzzz,

Han
T5 128kw 2006 lwb dc aut km:286xxx and stopped counting :ikrij is sold :zwaai
Plaats reactie